Konstanty Ildefons Gałczyński jako poeta "świętej powszedności"



Powszedniość w ujęciu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego nie była jednoznaczna z anonimowością. Już w "Serwus, madonna" wyrzekł się poeta podporządkowania stereotypom, konwencjom i lansowanym przez krytyków kierunkom poetyki. Wybrał swój wariant "świętego spokoju" poprzez zastosowanie w wierszu groteski i ironicznego podejścia do uznawanych za szalenie poważne spraw tego świata. Jego sztuka jest przeznaczona dla prostych ludzi, u których znajdzie na pewno ciepły odbiór, mówiąc językiem prostym i zrozumiałym, tak nie lubianym przez środowisko "prawdziwych" artystów, pozerów i karierowiczów. Pełnię jego programu dostrzeżemy w dwóch wierszach o folklorze miejskim - "Ulica Towarowa" i "Kryzys w branży szarlatanów". Tu poeta jest w swoim żywiole, obserwując nie wyróżniony z nazwy dzień tygodnia, mijający ludziom zwyczajnym na zajęciach wesołych czy koniecznych do życia, lecz niezbyt lubianych. Program uświęcania powszedniości wyraża się poprzez nawoływanie odbiorcy do wyszukiwania i pielęgnowania folkloru swojego otoczenia, stanowiącego o jego niepowtarzalności. Dostrzegamy daleko idącą zbieżność postawy ludzi opisywanych i samego artysty - oni nie poddają się politycznej agitacji władzy. Wypływa z tego faktu głęboki szacunek twórcy dla mieszkańców przedmieść, którzy będąc mniej wykształceni i obyci niż inteligencja dalecy są od poddania się schematom pseudo nowoczesności. Tymczasem poeta ostrzega przed polityką w "Zimie z wypisów szkolnych". Ludzie ją tworzący są zakłamani tak jak ona. Groteskowy obraz możliwej do spełnienia się wizji indoktrynacji dzieci w szkołach kontrastuje z sielanką pięknej pory roku, której walory docenić są w stanie ludzie na codzień żyjący w bliskim kontakcie z naturą. To właśnie jednostki nieskomplikowane są w stanie docenić piękno dnia codziennego, zmiany pór roku i związanego z nimi wystroju przyrody. Ważne jest, że poeta dostrzega konsekwentną odrębność najbiedniejszych i najprostszych ludzi w społeczeństwie, przypisanych od narodzin do śmierci do swojej małej ojczyzny. Kolejne utwory traktują o domu poety, miłości i warsztacie jego pracy. Dom rodzinny to codzienne obowiązki, radości wykonywania prac czy też przyjmowanie gości. To nie osoby wysoko wykształcone zwróciłyby uwagę na tak drobne wydarzenia, w których ukryte jest prawdziwe piękno naszej egzystencji, tę właściwość posiadają jedynie żyjący w niezmiennej codzienności ludzie "z przedmieść". Tak właśnie prezentuje swój program w wierszu "Opis domu poety", gdzie przedstawia normalny dom, w którym urodził się i wzrastał człowiek swoją pracą wyrastający wysoko nawet ponad wybitnych artystów. Z kolei wiersz "O naszym gospodarstwie" poprzez elementy baśniowości pozwala ową codzienność traktować jako niezwykłą, uzależnioną jedynie od marzeń, które dozwolone są każdemu. Piękne jest przeżywanie choćby związku małżeńskiego, jesli panuje miśdzy ludźmi zgoda i zrozumienie. Podsumowując należy zwrócić uwagę na wiersz "O mej poezji", w którym autor dokonuje zestawienia elementów swojego programu gloryfikowania powszedniości. Sztuka zbyt ambitna może stać się niezrozumiałą i cały wysiłek artysty zostanie zniweczony. Jego "proste dziwy" potrafią dokładniej wyjaśnić nam aspekty życia. Poeta wskazuje także na nierozerwalny związek człowieka z naturą, który leży u stóp szczęśliwej egzystencji.

Konstanty Ildefons Gałczyński jako poeta "świętej powszedności"

Materiały

Model zycią według Mikołaja Reja i Jana Kochanowskiego Jaki model życia proponowali Mikołaj Rej i Jan Kochanowski? Omów na wybranych przykładach literackich. Model życia proponowany przez tych dwóch twórców, z pewnością opierał się na podstawowych postawach filozoficznych, głoszonych zarówno przez Mikołaja Reja, jak i przez Jana Kochanowskiego. Rozważając sprawy tego świata, obaj twórcy odwoływa...

"Campo di Fiori" i "Plac kwiatowy" - krótka interpretacja CZESŁAW MIŁOSZ „Campo di Fiori” „Plac Kwiatowy” poeta mówi o obojętności ludzi wobec bohaterstwa, cudzego nieszczęścia, cierpienia czy śmierci. Na placu Campo di Fiori przed wiekami został stracony Giordano Bruno. Mimo egzekucji życie w mieście toczyło się normalnie. Podobnie w Warszawie w czasie okupacji,...

Porządek historyczny i porządek umierania w "Zdążyć przed Panem Bogiem" Porządek historyczny i porządek umierania Relacja zawarta w książce „Zdążyć przed Panem Bogiem” nie jest wywiadem, aczkolwiek opiera się na rozmowie. Jest to oczywiście rozmowa dwojga osób, z których jedna podejmuje wysiłek zrozumienia, a druga – trud przekazania swojego unikalnego doświadczenia. Edelman nie jest łatwym r...

Marzec 1968 - literatura Marzec 1968: Konflikt między władzą a narodem nie umilkł w 1956 r., ale stopniowo narastał. Okazało się, że ściśle kontrolowane, ograniczone swobody nikogo nie satysfakcjonują, zaś \"nasza mała stabilizacja jest może snem tylko\", jak pisał Różewicz. Wydarzenia polityczne przełomu 1967/68 były tego świadectwem: poruszenie w Czechosłowacji w ...

Cykl kapitału obrotowego - opis CYKLEM KAPITAŁU OBROTOWEGO: określa się okres jaki upływa od momentu wydatkowania środków pieniężnych na zakup czynników produkcji do momentu uzyskania przychodów ze sprzedaży produktów i usług wytworzonych dzięki zastosowaniu tych czynników. Długość cyklu kapitału obrotowego zdeterminowana jest następującymi czynnikami: • Długością cykl...

Klimat Australii KLIMAT -prąd zachodnioaustralijski (zimny prąd) -prąd wschodnioaustralijski (ciepły prąd) Latem temperatury są najwyższe w północnej części kontynentu. W północnej części kraju mówi się o klimacie monsunowym, który jest związany z oddziaływaniem kontynentu azjatyckiego. Płn. część - klimat równikowy wilgotny - pada cały rok a szczególnie la...

Ocena twórczości Kasprowicza Dokonaj oceny twórczości Kasprowicza w świetle cytatu: \"Bom kochał najlichsze źdźbło trawy i człeka co z losem się zmaga\" Decydując się na ten temat podjąłem nie lada wyzwanie: dokonać oceny twórczości człowieka okrzykniętego mianem jednego z najwybitniejszych poetów Młodej Polski. Będę próbował jak najlepiej wykonać ...

Cechy poezji barokowej Cechy poezji barokowej kunsztowność poezji - Jan Andrzej Morsztyn inspirowany był przez nurt \"marinizmu\"; twierdzono,że poezja powinna przede wszystkim zadziwiać czytelnika, zaskakiwać go niezwykłością operacji językowych, metafor, szokujących paradoksów i zestawień antytetycznych (Cuda miłości), oryginalnych epitetów i śmiałych porówn...