Twórcy i założenia konwencji klasycystycznej we Francji, jej wpływ na literaturę polskiego oświecenia. Oświeceniowy klasycyzm nawiązywał do tradycji, kładł nacisk na zagadnienia społeczne. Wyznaczał poezji cele utylitarne, stawiał przed nią zadania dydaktyczno-moralizatorskie, wyrastające z przekonania o ogromnej roli słowa jako narzędzia oddziaływania na społeczeństwo. Podłożem filozoficznym tego prądu był racjonalizm, łączenie ideału piękna i prawdy, wiara w ład i harmonię świata oraz w istnienie ponadczasowej i niezmienne istoty zjawisk. Teoretykiem francuskiego klasycyzmu był Boileau, który swoje poglądy zawarł w "Sztuce poetyckiej". Postulował przestrzeganie reguł, dostosowywanie formy do tematu oraz służenie społecznej przyjemności i pożytkowi. Boileau żądał od języka czystości, jasności i stanowczości, od kompozycji porządku przejrzystego i regularnego a od treści by była zgodna z rozsądkiem i prawdą. Niedopuszczalne było niedbalstwo w budowie zdania czy wiersza, w doborze wyrazów. Unikać należało zbędnych ozdób, Nie mnożenie słów cechować miało literaturę ale ich odpowiedni dobór. Wpływ konwencji klasycystycznej na literaturę polską uwidocznił się głównie poprzez teksty ludzi, którzy obok wykształcenia w kraju (często jezuickiego) przebywali też przez pewien czas na zachodzie Europy, gdzie zetknęli się z tą konwencją - salony literackie Paryża. W Polsce tendencje klasycystyczne w swoich utworach wyrażali między innymi: Ignacy Krasicki, Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj, Julian Ursyn Niemcewicz.
Klasycyzm oświeceniowy
Twórcy i założenia konwencji klasycystycznej we Francji, jej wpływ na literaturę polskiego oświecenia. Oświeceniowy klasycyzm nawiązywał do tradycji, kładł nacisk na zagadnienia społeczne. Wyznaczał poezji cele utylitarne, stawiał przed nią zadania dydaktyczno-moralizatorskie, wyrastające z przekonania o ogromnej roli słowa jako narzędzia oddziaływania na społeczeństwo. Podłożem filozoficznym tego prądu był racjonalizm, łączenie ideału piękna i prawdy, wiara w ład i harmonię świata oraz w istnienie ponadczasowej i niezmienne istoty zjawisk. Teoretykiem francuskiego klasycyzmu był Boileau, który swoje poglądy zawarł w "Sztuce poetyckiej". Postulował przestrzeganie reguł, dostosowywanie formy do tematu oraz służenie społecznej przyjemności i pożytkowi. Boileau żądał od języka czystości, jasności i stanowczości, od kompozycji porządku przejrzystego i regularnego a od treści by była zgodna z rozsądkiem i prawdą. Niedopuszczalne było niedbalstwo w budowie zdania czy wiersza, w doborze wyrazów. Unikać należało zbędnych ozdób, Nie mnożenie słów cechować miało literaturę ale ich odpowiedni dobór. Wpływ konwencji klasycystycznej na literaturę polską uwidocznił się głównie poprzez teksty ludzi, którzy obok wykształcenia w kraju (często jezuickiego) przebywali też przez pewien czas na zachodzie Europy, gdzie zetknęli się z tą konwencją - salony literackie Paryża. W Polsce tendencje klasycystyczne w swoich utworach wyrażali między innymi: Ignacy Krasicki, Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj, Julian Ursyn Niemcewicz.
Materiały
Ukierunkowanie marketingu w strategiach dystrybucji i typowe zastosowania dystrybucji
Ukierunkowanie marketingu w strategiach dystrybucji
Dystrybucja ekskluzywna
Sprzedaż osobista, przyjemne warunki zakupu, wysoki standard obsługi.
Dystrybucja selektywna
Intensywna promocja, wygodne warunki zakupu, wysoki poziom usług.
Dystrybucja intensywna
Masowa reklama, dogodna lokalizacja, ciągłość zaopatrzenia.
Typowe zas...
Zarządzanie przez wyjątki
Istota Zarządzanie przez wyjątki:
- upraszcza zadania kierownicze
- pozwala się koncentrować na najważniejszych zadaniach – problemach
- opiera się na informacji i kontroli
- delegowanie uprawnień i odpowiedzialności z zachowanie prawa kierownika do ingerencji w sprawach wyjątkowych
2. Etapy Zarządzanie przez wyjątki:
(1) analiza i p...
Motywy biblijne w literaturze
Motywy biblijne w literaturze późniejszych epok
- Biblia, jako jedna z podstaw kultury europejskiej, stanowi zbiór tekstów, do których autorzy kolejnych epok odwołują się bardzo często: średniowiecze: wszelkie misteria tego okresu oparte są na motywach biblijnych; \"Bogurodzica\", która stanowi również dokument historii naszego języka oparta...
Motyw sobowtóru w literaturze
Sobowtór________
Sobowtór - Kategoria przejęta z folk¬loru niemieckiego, gdzie oznaczała wid¬mo, zjawę osoby żyjącej, bliźniaczą kopię człowieka. Inne jej znaczenie to alter ego (drugie ja), czyli postać od¬zwierciedlająca najskrytsze marzenia i cechy człowieka, często amoralne i zbrodnicze.
W. Szekspir „Makbet\" - Lady Ma...
Rolnictwo - wyjaśnienie
ROLNICTWO – DZIAŁ GOSP. ZAJMUJĄCY SIĘ PRODUKCJĄ ROŚLINNĄ I ZWIERZĘCĄ ORAZ WSTĘPNYM JEJ PRZETWORZENIEM.
TYPOLOGIA ROLN. ŚWIATOWEGO:
1- DOSTARCZANA PRODUKCJA:
A- R.NATURALNE –KRAJE SŁABO ROZWINIĘTE, CAŁA PROD. PRZEZNACZONA JEST NA POTRZEBY ROLNIKA I JEGO RODZINY, UPRAWIA SIĘ WSZYSTKO PO TROCHU (POLSKA);
B- R.TOWAROWE ...
"Zdążyć przed Panem Bogiem" jako literatura faktu
Literatura faktu – jej reprezentacyjna czwórka
Na pewno nie będzie żadnym odkryciem stwierdzenie, że w przeci¬wieństwie do fikcji literackiej literatura faktu trzyma się realiów i rela¬cjonuje wydarzenia utrwalone przez uważnych obserwatorów na kartach książek.
W naszej powojennej historii literatury faktu liczą się prz...
"Tango" Mrożka - opis dramatu
Stanisław Mrożek prezentuje w swoim dramacie groteskową wizję świata, pełną błazenady, wyolbrzymienia, form karykaturalnych Wydarzenia, które prezentuje utwór, składają się na obraz, dzięki któremu \"Tango\" możemy uznać za tragikomedię. Była sobie rodzina. Najstarsi: Eugeniusz i Eugenia, rodzice: Stomil i Eleonora, ich syn Artur i jego narzeczo...
Akcja "Chłopów"
Akcja powieści jest otwarta, nie ma wątku centralnego, choć losy Borynów są na I planie. Równie ważny jest wątek walki o ziemię, sporu o las, problem rosyjskiej szkoły. Nawet główne wątki podane są wyrywkowo. Nie wiadomo dlaczego Antek ożenił się z biedną Hanką Bylicówną; nie wiadomo co się stanie z Jagną i jak zakończy się sprawa Antka o zabici...