Groteska w "Tango" i "Ferdydurke"



Groteska u Mrożka i Gombrowicza. Groteska - kategoria estetyczna występująca w literaturze i sztuce. W dziele literackim charakteryzuje się specyficznym doborem elementów utworu - wydają się one absurdalne w zderzeniu z rzeczywistością. Absurdalność ta może polegać na wprowadzeniu elementów fantastyki, deformacji przedmiotów, postaci, posługiwaniu się brzydotą, karykaturą, wynaturzeniem. Gombrowicz „Ferdydurke" Gombrowiczowska groteskowość najpełniej uwidacznia się w konstrukcji utworu i obejmuje wszystkie jej elementy. Groteskowa jest też symbolika zawarta w utworze, do rangi symbolu podniesione zostały części ciała, (ale serca - symbol ludzkich uczuć), które dotychczas w literaturze nie zostały symbolicznie uwznioślone. Pojęcie „pupa", które w utworze jest symbolem niedojrzałości, zdziecinnienia oraz „gęba", mianem którym określane są wszystkie społeczne maski, zachowania, konwenanse; gęba przyprawia człowiekowi drugi człowiek lub całe społeczeństwo. „Łydka" symbolizuje w powieści młodość. Gombrowicz ukazuje w utworze groteskowy obraz świata, przedstawiając sytuacje udziwnione, nielogiczne, nieprawdopodobne, przejaskrawione, zdeterminowane, absurdalne, ukazujące wydarzenia, które nie mogą mieć miejsca w rzeczywistości. Mrożek „Tango" „Tango" utrzymane jest w konwencji groteskowej i z wyjątkiem Artura wszystkie postacie są groteskowe. Groteskowe są również sytuacje. Świadomie zastosowana deformacja świata pozwala na uchwycenie jego absurdalności i sformułowaniu przestrogi. „Tango" ostrzega, do jakich konsekwencji prowadzi awangardyzm posunięty do krańcowości.

Groteska w "Tango" i "Ferdydurke"

Materiały

Bohaterowie Żeromskiego wobec epoki romantyzmu i pozytywizmu Bohaterowie Stefana Żeromskiego wobec epoki romantyzmu i pozytywizmu. \"I przeszłość ... wróci ideą\" cytat z wiersza Cypriana Norwida pod tytułem \"Post scriptum II\" znakomicie inspiruje do rozważań o powinowactwie duchowym bohaterów literackich, a zwłaszcza postaci wykreowanych przez Stefana Żeromskiego. Swój talent i warsztat literacki do...

Biblia i mity w starożytności Biblia dzieli się na Stary Testament - zbiór 46 ksiąg judaizmu, który powstawał od XIII w. p.n.e. oraz na Nowy Testament - 27 ksiąg chrześcijaństwa - od 51 do 96r. n.e. Dzieło cechuje trójjęzyczność - język hebrajski, aramejski i grecki. Pismo święte jest źródłem filozofii (Dekalogu), wzorów osobowych, wątków i motywów, symboliki, frazeologii ...

Warszawa w latach wojny i okupacji Warszawa z lat wojny i okupacji w utworach literackich dotyczących tego okresu. Warszawę z lat wojny i okupacji odnajdujemy w wielu utworach tego okresu. Dotyczą one życia codziennego okupowanej stolicy, literackich ujęć powstania w getcie warszawskim i powstania warszawskiego. Obraz Warszawy z okresu wojny ukazany został w utworze A. Kamińsk...

Hagiografia średniowieczna - przykłady Hagiografie były propagowanymi przez Kościół katolicki w Średniowieczu opowieściami o świętych, którzy poprzez asetyczny tryb życia osiągnęli zbawienie wieczne. Pierwsze hagiografie powstały już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa; spisywane były na Wschodzie i prezentowały zycie pustelników syryjskich i egipskich. Legenda o Św. Aleksym ma ...

Wzorce osobowe w literaturze średniowiecza wyrazem ideałów epoki Wzorce osobowe w literaturze średniowiecza wyrazem ideałów epoki Literatura średniowiecza miała funkcję parenetyczną. Parenetyzm z gr. - Parainesis oznacza radę, ostrzeżenie, zachętę. Głównym zadaniem tej literatury było wychowanie, pouczanie, napominanie, moralizowanie, powiększanie wiedzy, potępianie zła. Literatura tego okresu dostarcza w...

Wartości w utworach literackich Człowiek sam musi określić, co w życiu jest najważniejsze. Świat jakich wartości - ważnych dla ciebie - odnajdujesz w utworach literackich ? Literatura od swych zaczątków stała się źródłem ideałów, postaw i wzorców osobowych. W utworach powstałych po utracie przez Polskę niepodległości można odnaleźć wiele wartości, które należy cenić, gdyż...

Nurty kultury barokowej NURTY KULTURY BAROKOWEJ Geneza dworski ¬ z renesansu metafizyczny ¬ ze średniowiecza sarmacki ¬ z baroku Barok dworski Ulegał wpływom zagranicznym. Był nurtem oddalającym się od tradycji i wzorującym się na hierarchii wartości dworów Europy. Kultura była związana nie tylko z dworem królewskim ale i mag...

Analiza "Pokolenie" Krzysztofa Baczyńskiego Pokolenie Wiatr drzewa spienia. Ziemia dojrzała. Kłosy brzuch ciężki w górę unoszą i tylko chmury – palcom czy włosom podobne – silną drapieżnie w mrok. Ziemia owoców pełna po brzegi kipi sytością jak wielka misa. Tylko ze świerków na polu zwisa głowa obcięta strasząc jak krzyk. Kwiaty to krople miodu – tryskają...