Funkcja tytułu i motta w literaturze



Rola tytułu i motta w utworze literackim (wybrane przykłady). Motto to cytat postawiony przed tekstem utworu lub jego fragmentu (np. rozdziału w powieści czy poemacie, oświetlający zamysł autora, cechy charakterystyczne rozwijanego przezeń tematu lub ideologię dzieła) Poprzez umieszczenie pisarz daje często klucz do znaczeń swego utworu a równocześnie sygnalizuje fakt jego osadzenia w określonej tradycji myślowej i literackiej. Motto Konrada Wallenroda brzmi: „Macie bowiem wiedzieć, że są dwa sposoby walczenia... trzeba być lisem i lwem”. Słowa te pochodzą z Księcia, autorstwa włoskiego historyka i polityka, Niccolo Machiavellego. Polscy działacze polityczni, walczący o niepodległość kraju, traktowali dzieło A. Mickie¬wicza jako katechizm spiskowcy. W sytuacji, kiedy otwarta walka z zaborcą była niemożliwa, jedynym sposobem działania stawała się podstępna "metoda lisa". Nie wydaje się jednak, aby poeta gloryfikował postępowanie głównego bohatera, który, zdradziecko zdobywając zaufanie wroga jako wielki mistrz, wysyła wojska krzyżackie na pewną zgubę. Poeta pragnął raczej ukazać dramatyczny konflikt pomiędzy racjami historyczno-patriotycznymi a etyką postępowania. Motto z ballady „Romantyczność” A. Mickiewicz brzmi „Czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko”. Oznacza to, iż rzeczywistość można poznać przez uczucie, wiarę, cierpienie. Przeciwstawienie miłości rozumowi. Prawdy martwe poznawane za pomocą rozumu prowadza do świata materialnego. Prawdy żywe prowadza do poznania tajemnic świata duchowego. Inne motta w literaturze to: - "Zdaje mi się, że widzę... Gdzie? Przed oczami duszy mojej - cytat z Goethego zamieszczony w "Sonetach krymskich" Mickiewicza. - "Kto poetę chcę zrozumieć musi pójść w świat poety" - cytat Goethego zamieszczony w "Sonetach krymskich" Mickiewicza. Tytuł (łac. titulus - napis) - nazwa nadana dziełu przez jego autora i będąca pierwszym wyodrębnionym w nim odcinkiem. Nadawanie dziełom tytułów wiąże się z utrwaleniem ich treści na piśmie. W starożytnych zwojach i kodeksach rękopiśmienniczych zapis tytułowy umieszczany był na końcu po całości utworu, w średniowiecznych manuskryptach na dolnym cięciu księgi. Umieszczony na karcie tytułowej dzieła wydanego drukiem jest jednym z podstawowych czynników umożliwiających identyfikację dzieła. Jego forma pozostaje w wielorakich związkach z treściami utworu, który nazywa i symbolizuje a także ze sposobami zapisu dzieła i materialnym kształtem jego przekazu. Sposób konstruowania i budowa tytułów dzieł literackich podporządkowane są ogólnym zasadom poetyki dzieł i jako historycznie zmienne podlegają konwencjonalizacji (na równi z innymi składnikami dzieła). Genezę tytułu „Dziadów” przedstawia A. Mickiewicz w odautorskim objaśnie¬niu poprzedzającym utwór. Uroczystość Dziadów, obchodzona ku czci zmar¬łych przodków na obszarach Wielkiego Księstwa Litewskiego, Prus i Kurlandii, wywodzi się z pogańskiego obrzędu, zwanego „ucztą kozia". Podczas tej uroczy¬stości, której towarzyszył Guślarz, pełniący funkcję kapłana i poety, w ofierze a grzechy zabijano kozła, a pozostałe po uczcie szczątki zakopywano jako pożywie¬nie dla duchów zmarłych. Dziady obchodzono cztery razy do roku (m.in. w wigilię Wszystkich Świętych i po Wielkanocy), w cerkwi, na cmentarzu, a w czasach współczesnych A. Mickie¬wiczowi, kiedy duchowieństwo zabroniło organizowania obrzędu, potajemnie w pustych domach lub w kaplicy. W czasie trwania uroczystości przygotowywane poczęstunek dla rodziny oraz dziadów proszalnych, wywoływano duchy przod¬ków, aby ofiarowanym jadłem i napojem ulżyć ich cierpieniu, a także słuchana wygłaszanych przez zmarłych moralnych rad i przestróg. Uroczystość Dziadów łączyła w sobie cechy pogańskiego obrzędu, ludowe wyobrażenia oraz pewne ele¬menty tradycji chrześcijańskiej. Inne tytuły w literaturze: - "Pan Tadeusz" A. Mickiewicz eksponuje w tytule Tadeusza, chociaż nie jest on głównym bohaterem utworu. Tytuł spełnia funkcję ideologiczną. Polsce nie są potrzebni ludzie z rozdartą duszą (Jacek Soplica) lecz żołnierze. - "Kordian" - "cor" znaczy serce, główny bohatter to człowiek kierujący się sercem, nie rozumem. - "Vede-mecum" (zbiór poetycki Norwida). Oznacza: podążaj za mną. Występują różne rodzaje tytułów: - kontrtytuł - tytuł seryjny, nadrzędny w publikacjach wielotomowych - szmuctytuł - przedtytuł, skrócona forma tytułu dzieła - podtytuł - tytuł rozdziału - śródtytuł - wewnętrzny, nadawany poszczególnym fragmentom rozdziału - kolofon - tytuł końcowy, zawiera tytuł, nazwisko autora, miejsce i datę, ewentualnie nazwisko drukarza Pojęcia: anepigraf - dzieło bez tytułu

Funkcja tytułu i motta w literaturze

Materiały

Rodzaje badań statystycznych Rodzaje badań statystycznych Wyróżnia się badania : 1. Pełne ( całkowite ) 2. Częściowe Badania pełne i częściowe mogą być : 1. Ciągłe ( np. rejestracja urodzeń, zgonów, małżeństw, itp. ) 2. Okresowe ( np. spisy ludności , rolne, przemysłu ) 3. Doraźne ( np. klęsk żywiołowych ) Wśród badań częściowych wyróżnia się : 1. Badania repre...

Obraz rzeczywistości PRL w "Małej apokalipsie" Obraz rzeczywistości PRL Tłem zdarzeń przedstawionych w Malej apokalipsie są realia Pol¬skiej Rzeczypospolitej Ludowej, a więc kraju rządzonego przez par¬tię polityczną o orientacji komunistycznej – Polską Zjednoczoną Par¬tię Robotniczą. Założenia ustroju, obowiązujące sojusze międzynarodowe z państwami o podobnym char...

Prawo do zabezpieczenia społecznego - wyjaśnienie PRAWO DO ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Deklaracja Uniwersalna (art.25), Pakt Ekonomiczny (art. 9), Karta Socjalna (art. 12). Deklaracja Uniwersalna formułuje prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób niezależny od jednostki. Pakt Ekonomiczny ...

Obrazy rewolucji w "Nie-boskiej komedii", "Przedwiośniu" i "Szewcach" Rewolucja to wyraz pochodzenia łacińskiego, w znaczeniu szerokim i metaforycznym - wszelka szybka i głęboka zmiana ( np. rewolucja obyczajowa, przemysłowa, techniczna ), w znaczeniu węższym - gwałtowna zmiana ustroju politycznego i organizacji społecznych, odbywa się przy znacznym, zaangażowaniu społeczeństwa i przy zastosowaniu środków niezgodn...

Charakterystyka bohatera byronicznego i werterowskiego Scharakteryzuj typ bohatera byronicznego i werterowskiego, występujący w literaturze polskiego romantyzmu. Na poczatek chcial bym rozpatrzec typ werterowskiego bohatera. Wiąże się on z konkretnym modelem zachowań: odczuwaniem weltschmerzu (bólu świata), wybujałą uczuciowością, patrzeniem na rzeczywistość przez pryzmat poezji i marzeń, wiecznym...

Julian Ochocki - krótka charakterystyka Julian Ochocki - najmłodszy idalista Tak jak dla Rzeckiego i Wokulskiego nie było miejsca w ówczesnym społeczeństwie, tak i nie znalazło się ono dla najmłodszego reprezentanta niepoprawnych marzycieli, Juliana Ochockiego. Urodził się w rodzinie spkrewnionej z arystokratycznymi rodami, wprawdie zbiedniałej, ale utrzymujące przyzwoity poziom ży...

Hołd dla boheterów powstania styczniowego w "Nad niemnem" Hołd bohaterom powstania styczniowego w twórczości E. Orzeszkowej. Wpływ powstania styczniowego na biografie i postawy bohaterów Nad Niemnem. E. Orzeszkowej mimo cenzury udało się w bardzo wyraźny sposób uwidocznić swoje uczucia dotyczące powstania styczniowego. Wspominając w Nad Niemnem o mogile powstańczej, w której spoczywali dwaj powstańcy,...

Osoby dramatu w "Weselu" TEMAT: Zagadka osób dramatu w „Weselu”. Pod koniec I aktu Rachela z Poetą wysuwają pomysł, który podchwytuje Pan Młody, by zaprosić na wesele wszystkie dziwy, kwiaty, krzewy i chochoła. Pan Młody zaprosi chochoła plan się zrealizuje i w akcie II baśniowo-fantastycznym zjawią się duchy. Przyjdą na zasadzie „co się komu w dusz...