Elementy naturalizmu w wybranych utworach literackich. Naturalizm będ±cy odmian± póĽnego realizmu dziewiętnastowiecznego powstał we Francji, a głównym teoretykiem i reprezentantem naturalizmu był Emil Zola. Założenia zawarł w studium programowym pt. "Powie¶ć eksperymentalna". Na ostateczny kształt kierunku wpłynęła darwinowska teoria walki o byt i doboru naturalnego oraz tajne'owska teoria ¶rodowiska. Wywiedziony z tych przesłanek program opierał się na: 1)szczegółowych obserwacjach tzw. dokumentalizmie tj. wręcz kulcie drobiazgów i szczegółów eliminuj±cych z aktu twórczego fikcję i wyobraĽnię artystyczn± 2)na fizjologicznej koncepcji człowieka, absolutnie zdeterminowanego prawami natury i ¶rodowiska. Ten przyrodniczy determizm nadawał utworom naturalistycznym piętno fatalizmu i pesymizmu ukazuj±c człowieka jako bierny produkt dziedzicznych obci±żeń nie daj±cych się zneutralizować. Konflikty międzyludzkie nabierały w o¶wietleniu naturalistycznym cech drapieżnej walki o byt. Równocze¶nie jednak ten rygorystyczny nakaz rzetelnej obserwacji, odrzucaj±cej wszelk± idealizację rzeczywisto¶ci pozwolił sięgn±ć w obszary życia przedtem nie znane literaturze np. pozwolił na rozległ± penetrację proletariatu wojskowego i przemysłowego oraz marginesu społecznego, na demaskatorskie obrazy moralno¶ci klas posiadaj±cych. Sięgn±ł do nowych ¶rodków ekspresji artystycznej drażni±cych nawyki i upodobania odbiorców tj. brutalno¶ć obrazowania, antyestetyzm, autentyzm językowy, żargon uliczny. Zubożył psychologizm jednostki na skutek sprowadzenia jej do fizjologii i naturalizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisywania wielkich zbiorowo¶ci. Naturalizm zubaża jednostkę sprowadzaj±c j± do biologizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisów zbiorowo¶ci. W Polsce zainteresowanie naturalizmem obudził Adolf Sygietyński - autor artykułów o Zoli i Flaubercie. Organem naturalistów w Polsce było czasopismo "Wędrowiec". Najwybitniejszym przedstawicielem naturalizmu w Polsce był Adolf Dygasiński - autor powie¶ci chłopskich i wielkomiejskich oraz o tematyce zwierzęcej. Naturalizm w twórczo¶ci Gabrieli Zapolskiej ("Moralno¶ć Pani Dulskiej") oraz Jana Kasprowicza (pierwszy okres), Żeromskiego i Reymonta. Elementy naturalizmu w twórczo¶ci wybranych pisarzy: Gabriela Zapolska - "Moralno¶ć Pani Dulskiej" Traktowała ideowy sens literatury naturalistycznej jako formę protestu przeciw obłudzie, przeciw mieszczaństwu. Naturalizm przynosił zmiany w technice dramatopisarskiej. W przypadku komedii doprowadził do powstania gatunku po¶redniego, w którym pisarze ¶wiadomie kojarz± efekty tragiczne i komiczne. Zapolska zaznacza to w podtytułach, używaj±c okre¶lenia "tragifarsa" lub "tragedia ludzi głupich". Wraz z now± technik± naturalistyczn± wchodzi do komedii nowa problematyka: wszechstronna krytyka mieszczaństwa - "Moralno¶ć..." przynosi pesymistyczny obraz wegetacji rodziny mieszczańskiej. Obraz ten przygnębia nie tylko ze względu na poziom moralny głowy domu - Dulskiej oraz ze względu na potrzeby, w±skie horyzonty my¶lowe i ambicje wszystkich członków rodziny. Żyj± w kręgu spraw materialnych, nie maj± potrzeb intelektualnych jak kupowanie czasopism, życie kulturalne, teatr to wg. Dulskiej fanaberie. Reprezentuje wszelkie cechy filisterstwa i kołtunerii co w poł±czeniu z obłud± moraln±, niskim stopniem inteligencji oraz brutalnym postępowaniem daje obraz przygnębiaj±cy. Naturalistyczna koncepcja losów ludzkich zaprezentowana w tej komedii zawiera się w wyznaniu Zbyszka, który mówi o Fatalizmie kołtuństwa, które jest dziedziczne. Kołtuństwo jest dziedziczone genetycznie. Mimo, że Zbyszek się buntuje, wie że w przyszło¶ci będzie żył jak Dulski. "Moralno¶ć..." spełnia wymagania stawiane komedii naturalistycznej. Sytuacja sceniczna i postacie bohaterów maj± charakter tragiczny, a z drugiej strony charakter komiczny. Sens sztuki jest pesymistyczny, los Hanki tragiczny, atmosfera w domu Dulskich posępna. Mamy też sceny komediowe: spacer Dulskiego dookoła stołu, zdrowotny zamiast na Kopiec Ko¶ciuszki oraz koncepcja postaci Zbyszka, kontrastowe postacie Dulskiej i Dulskiego (mówi tylko "a niech was wszyscy diabli"). Naturalistyczne s± szczegółowe opisy np. pierwsze didaskalie - (salon i postać Dulskiej), człapi±ce pantofle, halka podarta na brzuchu, brudny kaftanik, wrzaski Dulskiej w kuchni, jak huragan przelatuje przez dom. Naturali¶ci posługiwali się często kontrastem np. kreacja postaci (Hesia - Hela), Hesia agresywna, mała kopia matki, Hela - jej przeciwieństwo, delikatna, naiwna. Kontrast postaci to także Dulska i Dulski - odmienno¶ć usposobień. Kontrast w opisie salonu - solidne mieszczańskie meble, ale i też dzieła sztuki i przedmioty ¶wiadcz±ce o bezgu¶ciu i tandecie. Ostre kontrasty uwypuklaj± wymowę dzieła, Ľródło komizmu i farsy. ¬ródło komizmu to też rozmowy Zbyszka z Dulsk±, które o¶mieszaj± Dulsk± - ukazana jest ¶mieszno¶ć jej argumentów, udowodniony jej niski poziom intelektualny. Dulska wyrzuciła kobietę, która się truła z powodu męża, a trzyma prostytutkę. Dramat naturalistyczny wyeliminował typ charakterystyki bezpo¶redniej. Jedynym ¶rodkiem charakterystyki jest sytuacja sceniczna i dlatego sytuacje s± podporz±dkowane potrzebom charakterystyki postaci. Dla Zapolskiej interesuj±ce jest jak w okre¶lonej sytuacji zachowuje się bohater, a nie sama sytuacja. Żeromski - "Opowiadania", "Ludzie bezdomni", "Przedwio¶nie". Naturalizm wyraża się w zainteresowaniu ¶rodowiskami peryferyjnymi - marginesem wiejskim, miejskim, biedot±. Ukazywanie nędzy ludzkiej, chorób, dramatów. Żeromski z zaciekło¶ci± atakuje obyczajowo¶ć współczesnego ¶wiata. Ze Ľródeł naturalistycznych wynika jego fizjologizm w traktowaniu człowieka i konstruowanie obrazów rzeczywisto¶ci na zasadzie identyczno¶ci losów ludzkich i zwierzęcych jednakowo poddanych prawom walki o byt - "Rozdziobi± nas kruki i wrony", "Zmierzch" - obraz Gibałów. Charakterystyczna zakończenie opowiadania "Zmierzch" - podobieństwo reakcji człowieka i wrony. Obala, który stracił syna jest podobnie jak wrona, której pisklęta wyrzucili chłopcy zdolny tylko do krótkotrwałej reakcji. Przyroda ma dar obdarzania zapomnieniem zarówno ludzi jak i ptaki. Żeromski pokazuje ¶wiadomo¶ć chłopa na poziomie zwierzęcym. Na jego twarzy nie widać cierpienia, jest niezdolny do bólu. Utwory Żeromskiego zawieraj± bardzo wiele wstrz±saj±cych, naturalistycznych opisów np. opis pracuj±cego Gibały, opis mieszkańców Chłodka, Zagłębia D±browskiego, ulicy Ciepłej. Wygląd Obali "Zapomnienie": "Było pewnego rodzaju podobieństwo między nim i jego kobył±, chudy, wyschnięty, wywiędły, sczerniały, niski z niebywale wypukłymi plecami robił wrażenie jakiego¶ narzędzia do podważania ciężarów, czego¶ w rodzaju dĽwigni. Spod olbrzymiej jak poduszka czerwonej magiery wysuwały się włosy, długie, bez połysku, nie czesane od dawna, wisiały w nich ĽdĽbła siana". W tym naturalistycznym opisie mamy bardzo dokładn± anatomię, fotograficzn± wierno¶ć szczegółów, autor wydobywa cechy odrażaj±ce, nieestetyczne. Żeromski także często posługuje się kontrastem, dysonansem w celu poruszenia czytelnika. Kontrast w opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" - ¶mierć Winrycha w imię idei i wyższych celów i ograbienie jego zwłok przez chłopa. "Zapomnienie" - kontrast beztroskiego polowania i bicia Obali po twarzy oraz trupa jego syna na klepisku. "Przedwio¶nie" - kontrast pomiędzy trupem pięknej, młodej Ormianki, a odrażaj±cymi obrazami rewolucji w Baku. Proza Żeromskiego przynosi naturalistyczne opisy pracy np. praca Gibałów, opis pracy chłopów zatrudnianych przez Bijakowskiego ("Doktor Piotr"). Ukazywał symptomy degeneracji, wyniszczenia - młode dzieci na ulicy Krochmalnej, wysuszone jak li¶cie, niedożywione, chore, podstarzałe. Zdegenerowaniu fizycznemu towarzyszy zdegenerowanie moralne - Gibała pije wódkę i bije żonę mszcz±c się za swoje niepowodzenia. Charakterystyczna jest także technika portretowania - posługuje się sarkazmem ironi±, karykatur± np. portret Bijakowskiego - karykatura bohatera pozytywistycznego. Jego ¶miech (Żeromskiego) jest pełen smutku, sarkazmu, cierpienia. W opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" daje Żeromski naturalistyczny opis ¶mierci Winrycha pod lancami i naturalistyczny opis rozdziobywania jego ciała przez kruki i wrony. W "Chłopach" Reymonta także widoczne s± wpływy naturalizmu - ukazywanie biologicznego wymiaru życia chłopów lipeckich - w ukazaniu zwi±zków człowieka z natur± i w podkre¶leniu jego zależno¶ci od pór roku. Reymont podkre¶la brutalno¶ć instynktu, którym kieruj± się ludzie, gdy dochodz± do głosu prawa walki o byt. Pokazany jest człowiek kieruj±cy się instynktem biologicznym, miło¶ć Jagny do Antka ma wymiar zwierzęcy. Hanka potrafi brutalnie walczyć o ocalenie, nie poddaje się, podejmuje odpowiedzialno¶ć za rodzinę. Scena naturalistyczna: Kuba odr±buje sobie nogę. Elementy naturalizmu w wybranych utworach literackich. Naturalizm będ±cy odmian± póĽnego realizmu dziewiętnastowiecznego powstał we Francji, a głównym teoretykiem i reprezentantem naturalizmu był Emil Zola. Założenia zawarł w studium programowym pt. "Powie¶ć eksperymentalna". Na ostateczny kształt kierunku wpłynęła darwinowska teoria walki o byt i doboru naturalnego oraz tajne'owska teoria ¶rodowiska. Wywiedziony z tych przesłanek program opierał się na: 1)szczegółowych obserwacjach tzw. dokumentalizmie tj. wręcz kulcie drobiazgów i szczegółów eliminuj±cych z aktu twórczego fikcję i wyobraĽnię artystyczn± 2)na fizjologicznej koncepcji człowieka, absolutnie zdeterminowanego prawami natury i ¶rodowiska. Ten przyrodniczy determizm nadawał utworom naturalistycznym piętno fatalizmu i pesymizmu ukazuj±c człowieka jako bierny produkt dziedzicznych obci±żeń nie daj±cych się zneutralizować. Konflikty międzyludzkie nabierały w o¶wietleniu naturalistycznym cech drapieżnej walki o byt. Równocze¶nie jednak ten rygorystyczny nakaz rzetelnej obserwacji, odrzucaj±cej wszelk± idealizację rzeczywisto¶ci pozwolił sięgn±ć w obszary życia przedtem nie znane literaturze np. pozwolił na rozległ± penetrację proletariatu wojskowego i przemysłowego oraz marginesu społecznego, na demaskatorskie obrazy moralno¶ci klas posiadaj±cych. Sięgn±ł do nowych ¶rodków ekspresji artystycznej drażni±cych nawyki i upodobania odbiorców tj. brutalno¶ć obrazowania, antyestetyzm, autentyzm językowy, żargon uliczny. Zubożył psychologizm jednostki na skutek sprowadzenia jej do fizjologii i naturalizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisywania wielkich zbiorowo¶ci. Naturalizm zubaża jednostkę sprowadzaj±c j± do biologizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisów zbiorowo¶ci. W Polsce zainteresowanie naturalizmem obudził Adolf Sygietyński - autor artykułów o Zoli i Flaubercie. Organem naturalistów w Polsce było czasopismo "Wędrowiec". Najwybitniejszym przedstawicielem naturalizmu w Polsce był Adolf Dygasiński - autor powie¶ci chłopskich i wielkomiejskich oraz o tematyce zwierzęcej. Naturalizm w twórczo¶ci Gabrieli Zapolskiej ("Moralno¶ć Pani Dulskiej") oraz Jana Kasprowicza (pierwszy okres), Żeromskiego i Reymonta. Elementy naturalizmu w twórczo¶ci wybranych pisarzy: Gabriela Zapolska - "Moralno¶ć Pani Dulskiej" Traktowała ideowy sens literatury naturalistycznej jako formę protestu przeciw obłudzie, przeciw mieszczaństwu. Naturalizm przynosił zmiany w technice dramatopisarskiej. W przypadku komedii doprowadził do powstania gatunku po¶redniego, w którym pisarze ¶wiadomie kojarz± efekty tragiczne i komiczne. Zapolska zaznacza to w podtytułach, używaj±c okre¶lenia "tragifarsa" lub "tragedia ludzi głupich". Wraz z now± technik± naturalistyczn± wchodzi do komedii nowa problematyka: wszechstronna krytyka mieszczaństwa - "Moralno¶ć..." przynosi pesymistyczny obraz wegetacji rodziny mieszczańskiej. Obraz ten przygnębia nie tylko ze względu na poziom moralny głowy domu - Dulskiej oraz ze względu na potrzeby, w±skie horyzonty my¶lowe i ambicje wszystkich członków rodziny. Żyj± w kręgu spraw materialnych, nie maj± potrzeb intelektualnych jak kupowanie czasopism, życie kulturalne, teatr to wg. Dulskiej fanaberie. Reprezentuje wszelkie cechy filisterstwa i kołtunerii co w poł±czeniu z obłud± moraln±, niskim stopniem inteligencji oraz brutalnym postępowaniem daje obraz przygnębiaj±cy. Naturalistyczna koncepcja losów ludzkich zaprezentowana w tej komedii zawiera się w wyznaniu Zbyszka, który mówi o Fatalizmie kołtuństwa, które jest dziedziczne. Kołtuństwo jest dziedziczone genetycznie. Mimo, że Zbyszek się buntuje, wie że w przyszło¶ci będzie żył jak Dulski. "Moralno¶ć..." spełnia wymagania stawiane komedii naturalistycznej. Sytuacja sceniczna i postacie bohaterów maj± charakter tragiczny, a z drugiej strony charakter komiczny. Sens sztuki jest pesymistyczny, los Hanki tragiczny, atmosfera w domu Dulskich posępna. Mamy też sceny komediowe: spacer Dulskiego dookoła stołu, zdrowotny zamiast na Kopiec Ko¶ciuszki oraz koncepcja postaci Zbyszka, kontrastowe postacie Dulskiej i Dulskiego (mówi tylko "a niech was wszyscy diabli"). Naturalistyczne s± szczegółowe opisy np. pierwsze didaskalie - (salon i postać Dulskiej), człapi±ce pantofle, halka podarta na brzuchu, brudny kaftanik, wrzaski Dulskiej w kuchni, jak huragan przelatuje przez dom. Naturali¶ci posługiwali się często kontrastem np. kreacja postaci (Hesia - Hela), Hesia agresywna, mała kopia matki, Hela - jej przeciwieństwo, delikatna, naiwna. Kontrast postaci to także Dulska i Dulski - odmienno¶ć usposobień. Kontrast w opisie salonu - solidne mieszczańskie meble, ale i też dzieła sztuki i przedmioty ¶wiadcz±ce o bezgu¶ciu i tandecie. Ostre kontrasty uwypuklaj± wymowę dzieła, Ľródło komizmu i farsy. ¬ródło komizmu to też rozmowy Zbyszka z Dulsk±, które o¶mieszaj± Dulsk± - ukazana jest ¶mieszno¶ć jej argumentów, udowodniony jej niski poziom intelektualny. Dulska wyrzuciła kobietę, która się truła z powodu męża, a trzyma prostytutkę. Dramat naturalistyczny wyeliminował typ charakterystyki bezpo¶redniej. Jedynym ¶rodkiem charakterystyki jest sytuacja sceniczna i dlatego sytuacje s± podporz±dkowane potrzebom charakterystyki postaci. Dla Zapolskiej interesuj±ce jest jak w okre¶lonej sytuacji zachowuje się bohater, a nie sama sytuacja. Żeromski - "Opowiadania", "Ludzie bezdomni", "Przedwio¶nie". Naturalizm wyraża się w zainteresowaniu ¶rodowiskami peryferyjnymi - marginesem wiejskim, miejskim, biedot±. Ukazywanie nędzy ludzkiej, chorób, dramatów. Żeromski z zaciekło¶ci± atakuje obyczajowo¶ć współczesnego ¶wiata. Ze Ľródeł naturalistycznych wynika jego fizjologizm w traktowaniu człowieka i konstruowanie obrazów rzeczywisto¶ci na zasadzie identyczno¶ci losów ludzkich i zwierzęcych jednakowo poddanych prawom walki o byt - "Rozdziobi± nas kruki i wrony", "Zmierzch" - obraz Gibałów. Charakterystyczna zakończenie opowiadania "Zmierzch" - podobieństwo reakcji człowieka i wrony. Obala, który stracił syna jest podobnie jak wrona, której pisklęta wyrzucili chłopcy zdolny tylko do krótkotrwałej reakcji. Przyroda ma dar obdarzania zapomnieniem zarówno ludzi jak i ptaki. Żeromski pokazuje ¶wiadomo¶ć chłopa na poziomie zwierzęcym. Na jego twarzy nie widać cierpienia, jest niezdolny do bólu. Utwory Żeromskiego zawieraj± bardzo wiele wstrz±saj±cych, naturalistycznych opisów np. opis pracuj±cego Gibały, opis mieszkańców Chłodka, Zagłębia D±browskiego, ulicy Ciepłej. Wygląd Obali "Zapomnienie": "Było pewnego rodzaju podobieństwo między nim i jego kobył±, chudy, wyschnięty, wywiędły, sczerniały, niski z niebywale wypukłymi plecami robił wrażenie jakiego¶ narzędzia do podważania ciężarów, czego¶ w rodzaju dĽwigni. Spod olbrzymiej jak poduszka czerwonej magiery wysuwały się włosy, długie, bez połysku, nie czesane od dawna, wisiały w nich ĽdĽbła siana". W tym naturalistycznym opisie mamy bardzo dokładn± anatomię, fotograficzn± wierno¶ć szczegółów, autor wydobywa cechy odrażaj±ce, nieestetyczne. Żeromski także często posługuje się kontrastem, dysonansem w celu poruszenia czytelnika. Kontrast w opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" - ¶mierć Winrycha w imię idei i wyższych celów i ograbienie jego zwłok przez chłopa. "Zapomnienie" - kontrast beztroskiego polowania i bicia Obali po twarzy oraz trupa jego syna na klepisku. "Przedwio¶nie" - kontrast pomiędzy trupem pięknej, młodej Ormianki, a odrażaj±cymi obrazami rewolucji w Baku. Proza Żeromskiego przynosi naturalistyczne opisy pracy np. praca Gibałów, opis pracy chłopów zatrudnianych przez Bijakowskiego ("Doktor Piotr"). Ukazywał symptomy degeneracji, wyniszczenia - młode dzieci na ulicy Krochmalnej, wysuszone jak li¶cie, niedożywione, chore, podstarzałe. Zdegenerowaniu fizycznemu towarzyszy zdegenerowanie moralne - Gibała pije wódkę i bije żonę mszcz±c się za swoje niepowodzenia. Charakterystyczna jest także technika portretowania - posługuje się sarkazmem ironi±, karykatur± np. portret Bijakowskiego - karykatura bohatera pozytywistycznego. Jego ¶miech (Żeromskiego) jest pełen smutku, sarkazmu, cierpienia. W opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" daje Żeromski naturalistyczny opis ¶mierci Winrycha pod lancami i naturalistyczny opis rozdziobywania jego ciała przez kruki i wrony. W "Chłopach" Reymonta także widoczne s± wpływy naturalizmu - ukazywanie biologicznego wymiaru życia chłopów lipeckich - w ukazaniu zwi±zków człowieka z natur± i w podkre¶leniu jego zależno¶ci od pór roku. Reymont podkre¶la brutalno¶ć instynktu, którym kieruj± się ludzie, gdy dochodz± do głosu prawa walki o byt. Pokazany jest człowiek kieruj±cy się instynktem biologicznym, miło¶ć Jagny do Antka ma wymiar zwierzęcy. Hanka potrafi brutalnie walczyć o ocalenie, nie poddaje się, podejmuje odpowiedzialno¶ć za rodzinę. Scena naturalistyczna: Kuba odr±buje sobie nogę.
Elementy naturalizmu w wybranych utworach literackich
Elementy naturalizmu w wybranych utworach literackich. Naturalizm będ±cy odmian± póĽnego realizmu dziewiętnastowiecznego powstał we Francji, a głównym teoretykiem i reprezentantem naturalizmu był Emil Zola. Założenia zawarł w studium programowym pt. "Powie¶ć eksperymentalna". Na ostateczny kształt kierunku wpłynęła darwinowska teoria walki o byt i doboru naturalnego oraz tajne'owska teoria ¶rodowiska. Wywiedziony z tych przesłanek program opierał się na: 1)szczegółowych obserwacjach tzw. dokumentalizmie tj. wręcz kulcie drobiazgów i szczegółów eliminuj±cych z aktu twórczego fikcję i wyobraĽnię artystyczn± 2)na fizjologicznej koncepcji człowieka, absolutnie zdeterminowanego prawami natury i ¶rodowiska. Ten przyrodniczy determizm nadawał utworom naturalistycznym piętno fatalizmu i pesymizmu ukazuj±c człowieka jako bierny produkt dziedzicznych obci±żeń nie daj±cych się zneutralizować. Konflikty międzyludzkie nabierały w o¶wietleniu naturalistycznym cech drapieżnej walki o byt. Równocze¶nie jednak ten rygorystyczny nakaz rzetelnej obserwacji, odrzucaj±cej wszelk± idealizację rzeczywisto¶ci pozwolił sięgn±ć w obszary życia przedtem nie znane literaturze np. pozwolił na rozległ± penetrację proletariatu wojskowego i przemysłowego oraz marginesu społecznego, na demaskatorskie obrazy moralno¶ci klas posiadaj±cych. Sięgn±ł do nowych ¶rodków ekspresji artystycznej drażni±cych nawyki i upodobania odbiorców tj. brutalno¶ć obrazowania, antyestetyzm, autentyzm językowy, żargon uliczny. Zubożył psychologizm jednostki na skutek sprowadzenia jej do fizjologii i naturalizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisywania wielkich zbiorowo¶ci. Naturalizm zubaża jednostkę sprowadzaj±c j± do biologizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisów zbiorowo¶ci. W Polsce zainteresowanie naturalizmem obudził Adolf Sygietyński - autor artykułów o Zoli i Flaubercie. Organem naturalistów w Polsce było czasopismo "Wędrowiec". Najwybitniejszym przedstawicielem naturalizmu w Polsce był Adolf Dygasiński - autor powie¶ci chłopskich i wielkomiejskich oraz o tematyce zwierzęcej. Naturalizm w twórczo¶ci Gabrieli Zapolskiej ("Moralno¶ć Pani Dulskiej") oraz Jana Kasprowicza (pierwszy okres), Żeromskiego i Reymonta. Elementy naturalizmu w twórczo¶ci wybranych pisarzy: Gabriela Zapolska - "Moralno¶ć Pani Dulskiej" Traktowała ideowy sens literatury naturalistycznej jako formę protestu przeciw obłudzie, przeciw mieszczaństwu. Naturalizm przynosił zmiany w technice dramatopisarskiej. W przypadku komedii doprowadził do powstania gatunku po¶redniego, w którym pisarze ¶wiadomie kojarz± efekty tragiczne i komiczne. Zapolska zaznacza to w podtytułach, używaj±c okre¶lenia "tragifarsa" lub "tragedia ludzi głupich". Wraz z now± technik± naturalistyczn± wchodzi do komedii nowa problematyka: wszechstronna krytyka mieszczaństwa - "Moralno¶ć..." przynosi pesymistyczny obraz wegetacji rodziny mieszczańskiej. Obraz ten przygnębia nie tylko ze względu na poziom moralny głowy domu - Dulskiej oraz ze względu na potrzeby, w±skie horyzonty my¶lowe i ambicje wszystkich członków rodziny. Żyj± w kręgu spraw materialnych, nie maj± potrzeb intelektualnych jak kupowanie czasopism, życie kulturalne, teatr to wg. Dulskiej fanaberie. Reprezentuje wszelkie cechy filisterstwa i kołtunerii co w poł±czeniu z obłud± moraln±, niskim stopniem inteligencji oraz brutalnym postępowaniem daje obraz przygnębiaj±cy. Naturalistyczna koncepcja losów ludzkich zaprezentowana w tej komedii zawiera się w wyznaniu Zbyszka, który mówi o Fatalizmie kołtuństwa, które jest dziedziczne. Kołtuństwo jest dziedziczone genetycznie. Mimo, że Zbyszek się buntuje, wie że w przyszło¶ci będzie żył jak Dulski. "Moralno¶ć..." spełnia wymagania stawiane komedii naturalistycznej. Sytuacja sceniczna i postacie bohaterów maj± charakter tragiczny, a z drugiej strony charakter komiczny. Sens sztuki jest pesymistyczny, los Hanki tragiczny, atmosfera w domu Dulskich posępna. Mamy też sceny komediowe: spacer Dulskiego dookoła stołu, zdrowotny zamiast na Kopiec Ko¶ciuszki oraz koncepcja postaci Zbyszka, kontrastowe postacie Dulskiej i Dulskiego (mówi tylko "a niech was wszyscy diabli"). Naturalistyczne s± szczegółowe opisy np. pierwsze didaskalie - (salon i postać Dulskiej), człapi±ce pantofle, halka podarta na brzuchu, brudny kaftanik, wrzaski Dulskiej w kuchni, jak huragan przelatuje przez dom. Naturali¶ci posługiwali się często kontrastem np. kreacja postaci (Hesia - Hela), Hesia agresywna, mała kopia matki, Hela - jej przeciwieństwo, delikatna, naiwna. Kontrast postaci to także Dulska i Dulski - odmienno¶ć usposobień. Kontrast w opisie salonu - solidne mieszczańskie meble, ale i też dzieła sztuki i przedmioty ¶wiadcz±ce o bezgu¶ciu i tandecie. Ostre kontrasty uwypuklaj± wymowę dzieła, Ľródło komizmu i farsy. ¬ródło komizmu to też rozmowy Zbyszka z Dulsk±, które o¶mieszaj± Dulsk± - ukazana jest ¶mieszno¶ć jej argumentów, udowodniony jej niski poziom intelektualny. Dulska wyrzuciła kobietę, która się truła z powodu męża, a trzyma prostytutkę. Dramat naturalistyczny wyeliminował typ charakterystyki bezpo¶redniej. Jedynym ¶rodkiem charakterystyki jest sytuacja sceniczna i dlatego sytuacje s± podporz±dkowane potrzebom charakterystyki postaci. Dla Zapolskiej interesuj±ce jest jak w okre¶lonej sytuacji zachowuje się bohater, a nie sama sytuacja. Żeromski - "Opowiadania", "Ludzie bezdomni", "Przedwio¶nie". Naturalizm wyraża się w zainteresowaniu ¶rodowiskami peryferyjnymi - marginesem wiejskim, miejskim, biedot±. Ukazywanie nędzy ludzkiej, chorób, dramatów. Żeromski z zaciekło¶ci± atakuje obyczajowo¶ć współczesnego ¶wiata. Ze Ľródeł naturalistycznych wynika jego fizjologizm w traktowaniu człowieka i konstruowanie obrazów rzeczywisto¶ci na zasadzie identyczno¶ci losów ludzkich i zwierzęcych jednakowo poddanych prawom walki o byt - "Rozdziobi± nas kruki i wrony", "Zmierzch" - obraz Gibałów. Charakterystyczna zakończenie opowiadania "Zmierzch" - podobieństwo reakcji człowieka i wrony. Obala, który stracił syna jest podobnie jak wrona, której pisklęta wyrzucili chłopcy zdolny tylko do krótkotrwałej reakcji. Przyroda ma dar obdarzania zapomnieniem zarówno ludzi jak i ptaki. Żeromski pokazuje ¶wiadomo¶ć chłopa na poziomie zwierzęcym. Na jego twarzy nie widać cierpienia, jest niezdolny do bólu. Utwory Żeromskiego zawieraj± bardzo wiele wstrz±saj±cych, naturalistycznych opisów np. opis pracuj±cego Gibały, opis mieszkańców Chłodka, Zagłębia D±browskiego, ulicy Ciepłej. Wygląd Obali "Zapomnienie": "Było pewnego rodzaju podobieństwo między nim i jego kobył±, chudy, wyschnięty, wywiędły, sczerniały, niski z niebywale wypukłymi plecami robił wrażenie jakiego¶ narzędzia do podważania ciężarów, czego¶ w rodzaju dĽwigni. Spod olbrzymiej jak poduszka czerwonej magiery wysuwały się włosy, długie, bez połysku, nie czesane od dawna, wisiały w nich ĽdĽbła siana". W tym naturalistycznym opisie mamy bardzo dokładn± anatomię, fotograficzn± wierno¶ć szczegółów, autor wydobywa cechy odrażaj±ce, nieestetyczne. Żeromski także często posługuje się kontrastem, dysonansem w celu poruszenia czytelnika. Kontrast w opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" - ¶mierć Winrycha w imię idei i wyższych celów i ograbienie jego zwłok przez chłopa. "Zapomnienie" - kontrast beztroskiego polowania i bicia Obali po twarzy oraz trupa jego syna na klepisku. "Przedwio¶nie" - kontrast pomiędzy trupem pięknej, młodej Ormianki, a odrażaj±cymi obrazami rewolucji w Baku. Proza Żeromskiego przynosi naturalistyczne opisy pracy np. praca Gibałów, opis pracy chłopów zatrudnianych przez Bijakowskiego ("Doktor Piotr"). Ukazywał symptomy degeneracji, wyniszczenia - młode dzieci na ulicy Krochmalnej, wysuszone jak li¶cie, niedożywione, chore, podstarzałe. Zdegenerowaniu fizycznemu towarzyszy zdegenerowanie moralne - Gibała pije wódkę i bije żonę mszcz±c się za swoje niepowodzenia. Charakterystyczna jest także technika portretowania - posługuje się sarkazmem ironi±, karykatur± np. portret Bijakowskiego - karykatura bohatera pozytywistycznego. Jego ¶miech (Żeromskiego) jest pełen smutku, sarkazmu, cierpienia. W opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" daje Żeromski naturalistyczny opis ¶mierci Winrycha pod lancami i naturalistyczny opis rozdziobywania jego ciała przez kruki i wrony. W "Chłopach" Reymonta także widoczne s± wpływy naturalizmu - ukazywanie biologicznego wymiaru życia chłopów lipeckich - w ukazaniu zwi±zków człowieka z natur± i w podkre¶leniu jego zależno¶ci od pór roku. Reymont podkre¶la brutalno¶ć instynktu, którym kieruj± się ludzie, gdy dochodz± do głosu prawa walki o byt. Pokazany jest człowiek kieruj±cy się instynktem biologicznym, miło¶ć Jagny do Antka ma wymiar zwierzęcy. Hanka potrafi brutalnie walczyć o ocalenie, nie poddaje się, podejmuje odpowiedzialno¶ć za rodzinę. Scena naturalistyczna: Kuba odr±buje sobie nogę. Elementy naturalizmu w wybranych utworach literackich. Naturalizm będ±cy odmian± póĽnego realizmu dziewiętnastowiecznego powstał we Francji, a głównym teoretykiem i reprezentantem naturalizmu był Emil Zola. Założenia zawarł w studium programowym pt. "Powie¶ć eksperymentalna". Na ostateczny kształt kierunku wpłynęła darwinowska teoria walki o byt i doboru naturalnego oraz tajne'owska teoria ¶rodowiska. Wywiedziony z tych przesłanek program opierał się na: 1)szczegółowych obserwacjach tzw. dokumentalizmie tj. wręcz kulcie drobiazgów i szczegółów eliminuj±cych z aktu twórczego fikcję i wyobraĽnię artystyczn± 2)na fizjologicznej koncepcji człowieka, absolutnie zdeterminowanego prawami natury i ¶rodowiska. Ten przyrodniczy determizm nadawał utworom naturalistycznym piętno fatalizmu i pesymizmu ukazuj±c człowieka jako bierny produkt dziedzicznych obci±żeń nie daj±cych się zneutralizować. Konflikty międzyludzkie nabierały w o¶wietleniu naturalistycznym cech drapieżnej walki o byt. Równocze¶nie jednak ten rygorystyczny nakaz rzetelnej obserwacji, odrzucaj±cej wszelk± idealizację rzeczywisto¶ci pozwolił sięgn±ć w obszary życia przedtem nie znane literaturze np. pozwolił na rozległ± penetrację proletariatu wojskowego i przemysłowego oraz marginesu społecznego, na demaskatorskie obrazy moralno¶ci klas posiadaj±cych. Sięgn±ł do nowych ¶rodków ekspresji artystycznej drażni±cych nawyki i upodobania odbiorców tj. brutalno¶ć obrazowania, antyestetyzm, autentyzm językowy, żargon uliczny. Zubożył psychologizm jednostki na skutek sprowadzenia jej do fizjologii i naturalizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisywania wielkich zbiorowo¶ci. Naturalizm zubaża jednostkę sprowadzaj±c j± do biologizmu, rozwin±ł i udoskonalił technikę opisów zbiorowo¶ci. W Polsce zainteresowanie naturalizmem obudził Adolf Sygietyński - autor artykułów o Zoli i Flaubercie. Organem naturalistów w Polsce było czasopismo "Wędrowiec". Najwybitniejszym przedstawicielem naturalizmu w Polsce był Adolf Dygasiński - autor powie¶ci chłopskich i wielkomiejskich oraz o tematyce zwierzęcej. Naturalizm w twórczo¶ci Gabrieli Zapolskiej ("Moralno¶ć Pani Dulskiej") oraz Jana Kasprowicza (pierwszy okres), Żeromskiego i Reymonta. Elementy naturalizmu w twórczo¶ci wybranych pisarzy: Gabriela Zapolska - "Moralno¶ć Pani Dulskiej" Traktowała ideowy sens literatury naturalistycznej jako formę protestu przeciw obłudzie, przeciw mieszczaństwu. Naturalizm przynosił zmiany w technice dramatopisarskiej. W przypadku komedii doprowadził do powstania gatunku po¶redniego, w którym pisarze ¶wiadomie kojarz± efekty tragiczne i komiczne. Zapolska zaznacza to w podtytułach, używaj±c okre¶lenia "tragifarsa" lub "tragedia ludzi głupich". Wraz z now± technik± naturalistyczn± wchodzi do komedii nowa problematyka: wszechstronna krytyka mieszczaństwa - "Moralno¶ć..." przynosi pesymistyczny obraz wegetacji rodziny mieszczańskiej. Obraz ten przygnębia nie tylko ze względu na poziom moralny głowy domu - Dulskiej oraz ze względu na potrzeby, w±skie horyzonty my¶lowe i ambicje wszystkich członków rodziny. Żyj± w kręgu spraw materialnych, nie maj± potrzeb intelektualnych jak kupowanie czasopism, życie kulturalne, teatr to wg. Dulskiej fanaberie. Reprezentuje wszelkie cechy filisterstwa i kołtunerii co w poł±czeniu z obłud± moraln±, niskim stopniem inteligencji oraz brutalnym postępowaniem daje obraz przygnębiaj±cy. Naturalistyczna koncepcja losów ludzkich zaprezentowana w tej komedii zawiera się w wyznaniu Zbyszka, który mówi o Fatalizmie kołtuństwa, które jest dziedziczne. Kołtuństwo jest dziedziczone genetycznie. Mimo, że Zbyszek się buntuje, wie że w przyszło¶ci będzie żył jak Dulski. "Moralno¶ć..." spełnia wymagania stawiane komedii naturalistycznej. Sytuacja sceniczna i postacie bohaterów maj± charakter tragiczny, a z drugiej strony charakter komiczny. Sens sztuki jest pesymistyczny, los Hanki tragiczny, atmosfera w domu Dulskich posępna. Mamy też sceny komediowe: spacer Dulskiego dookoła stołu, zdrowotny zamiast na Kopiec Ko¶ciuszki oraz koncepcja postaci Zbyszka, kontrastowe postacie Dulskiej i Dulskiego (mówi tylko "a niech was wszyscy diabli"). Naturalistyczne s± szczegółowe opisy np. pierwsze didaskalie - (salon i postać Dulskiej), człapi±ce pantofle, halka podarta na brzuchu, brudny kaftanik, wrzaski Dulskiej w kuchni, jak huragan przelatuje przez dom. Naturali¶ci posługiwali się często kontrastem np. kreacja postaci (Hesia - Hela), Hesia agresywna, mała kopia matki, Hela - jej przeciwieństwo, delikatna, naiwna. Kontrast postaci to także Dulska i Dulski - odmienno¶ć usposobień. Kontrast w opisie salonu - solidne mieszczańskie meble, ale i też dzieła sztuki i przedmioty ¶wiadcz±ce o bezgu¶ciu i tandecie. Ostre kontrasty uwypuklaj± wymowę dzieła, Ľródło komizmu i farsy. ¬ródło komizmu to też rozmowy Zbyszka z Dulsk±, które o¶mieszaj± Dulsk± - ukazana jest ¶mieszno¶ć jej argumentów, udowodniony jej niski poziom intelektualny. Dulska wyrzuciła kobietę, która się truła z powodu męża, a trzyma prostytutkę. Dramat naturalistyczny wyeliminował typ charakterystyki bezpo¶redniej. Jedynym ¶rodkiem charakterystyki jest sytuacja sceniczna i dlatego sytuacje s± podporz±dkowane potrzebom charakterystyki postaci. Dla Zapolskiej interesuj±ce jest jak w okre¶lonej sytuacji zachowuje się bohater, a nie sama sytuacja. Żeromski - "Opowiadania", "Ludzie bezdomni", "Przedwio¶nie". Naturalizm wyraża się w zainteresowaniu ¶rodowiskami peryferyjnymi - marginesem wiejskim, miejskim, biedot±. Ukazywanie nędzy ludzkiej, chorób, dramatów. Żeromski z zaciekło¶ci± atakuje obyczajowo¶ć współczesnego ¶wiata. Ze Ľródeł naturalistycznych wynika jego fizjologizm w traktowaniu człowieka i konstruowanie obrazów rzeczywisto¶ci na zasadzie identyczno¶ci losów ludzkich i zwierzęcych jednakowo poddanych prawom walki o byt - "Rozdziobi± nas kruki i wrony", "Zmierzch" - obraz Gibałów. Charakterystyczna zakończenie opowiadania "Zmierzch" - podobieństwo reakcji człowieka i wrony. Obala, który stracił syna jest podobnie jak wrona, której pisklęta wyrzucili chłopcy zdolny tylko do krótkotrwałej reakcji. Przyroda ma dar obdarzania zapomnieniem zarówno ludzi jak i ptaki. Żeromski pokazuje ¶wiadomo¶ć chłopa na poziomie zwierzęcym. Na jego twarzy nie widać cierpienia, jest niezdolny do bólu. Utwory Żeromskiego zawieraj± bardzo wiele wstrz±saj±cych, naturalistycznych opisów np. opis pracuj±cego Gibały, opis mieszkańców Chłodka, Zagłębia D±browskiego, ulicy Ciepłej. Wygląd Obali "Zapomnienie": "Było pewnego rodzaju podobieństwo między nim i jego kobył±, chudy, wyschnięty, wywiędły, sczerniały, niski z niebywale wypukłymi plecami robił wrażenie jakiego¶ narzędzia do podważania ciężarów, czego¶ w rodzaju dĽwigni. Spod olbrzymiej jak poduszka czerwonej magiery wysuwały się włosy, długie, bez połysku, nie czesane od dawna, wisiały w nich ĽdĽbła siana". W tym naturalistycznym opisie mamy bardzo dokładn± anatomię, fotograficzn± wierno¶ć szczegółów, autor wydobywa cechy odrażaj±ce, nieestetyczne. Żeromski także często posługuje się kontrastem, dysonansem w celu poruszenia czytelnika. Kontrast w opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" - ¶mierć Winrycha w imię idei i wyższych celów i ograbienie jego zwłok przez chłopa. "Zapomnienie" - kontrast beztroskiego polowania i bicia Obali po twarzy oraz trupa jego syna na klepisku. "Przedwio¶nie" - kontrast pomiędzy trupem pięknej, młodej Ormianki, a odrażaj±cymi obrazami rewolucji w Baku. Proza Żeromskiego przynosi naturalistyczne opisy pracy np. praca Gibałów, opis pracy chłopów zatrudnianych przez Bijakowskiego ("Doktor Piotr"). Ukazywał symptomy degeneracji, wyniszczenia - młode dzieci na ulicy Krochmalnej, wysuszone jak li¶cie, niedożywione, chore, podstarzałe. Zdegenerowaniu fizycznemu towarzyszy zdegenerowanie moralne - Gibała pije wódkę i bije żonę mszcz±c się za swoje niepowodzenia. Charakterystyczna jest także technika portretowania - posługuje się sarkazmem ironi±, karykatur± np. portret Bijakowskiego - karykatura bohatera pozytywistycznego. Jego ¶miech (Żeromskiego) jest pełen smutku, sarkazmu, cierpienia. W opowiadaniu "Rozdziobi± nas kruki i wrony" daje Żeromski naturalistyczny opis ¶mierci Winrycha pod lancami i naturalistyczny opis rozdziobywania jego ciała przez kruki i wrony. W "Chłopach" Reymonta także widoczne s± wpływy naturalizmu - ukazywanie biologicznego wymiaru życia chłopów lipeckich - w ukazaniu zwi±zków człowieka z natur± i w podkre¶leniu jego zależno¶ci od pór roku. Reymont podkre¶la brutalno¶ć instynktu, którym kieruj± się ludzie, gdy dochodz± do głosu prawa walki o byt. Pokazany jest człowiek kieruj±cy się instynktem biologicznym, miło¶ć Jagny do Antka ma wymiar zwierzęcy. Hanka potrafi brutalnie walczyć o ocalenie, nie poddaje się, podejmuje odpowiedzialno¶ć za rodzinę. Scena naturalistyczna: Kuba odr±buje sobie nogę.
Materiały
Hurtownicy - kim są, zadania
Hurtownicy
W wielu krajach świata znaczna część obrotów towarowych z zagranicą jest realizowana przez przedsiębiorstwa handlowe zatrudniające stosunkowo niewielką liczbę pracowników. Są one zazwyczaj własnością indywidualnych osób lub rodzin, bądź też spółkami prawa handlowego. Jeżeli liczba zatrudnionych w takich przedsiębiorstwach nie przekr...
Motyw snu w literaturze
Sen____________
Sen -1) Sen fizjologiczny umożliwiają¬cy zregenerowanie sił organizmu; 2) to, o czym śnimy, czyli marzenie senne; 3) zgodnie z teorią Freuda, sny są odzwier¬ciedleniem naszej podświadomości i dzięki nim można odkryć przyczyny lęków, neurotycznych zachowań.
Literatura oniryczna - literatura wy¬korzystująca sen jak...
"U nas w Auschwitzu" opis opowiadania Borowskiego
„U nas w Auschwitzu\"
literacki wizerunek obozu, list do Marii
początek wprowadza nas w zaciekawienie, nie znamy początku tej historii, losów
sytuacja narracyjna - cykl listów, wyrwana z kontekstu opowieść więźnia
później zaczynamy się orientować w sytuacji
kompozycja listu - każdy prezentuje określony wycinek obozowej rzeczywistości ...
Jacy byli bohaterowie średniowiecza?
- rycerz, święty i kochanek są typowymi bohaterami literatury średniowiecznej; rycerz jest opisany w \"chansons de geste\", takich jak \"Pieśń o Rolandzie\" (punkt 1), \"O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu\"; asceta, uważany za świętego (taki był ich żywot) występują w hagiografii (punkt 1) natomiast kochanek opisany jest w utworach ...
Nadwyżka finansowa netto - pojęcie
POJĘCIE NADWYŻKI FINANSOWEJ NETTO
Nad. finan. netto =zysk lub strata netto + odpisy amortyzacyjne + inne koszty kalkulacyjne
Zysk faktyczny jest większy od księgowego, ponieważ dodajemy do niego amortyzację.
Zysk księgowy jest niższy ponieważ odpisujemy od niego amortyzację.
Obejmuje nie tylko zysk ale również wielkość dokonywanych w danym...
Architektura i sztuka baroku
Temat: Barok - architektura i sztuka.
Spośród wielkich stylów kolejno występujących w Europie to znaczy stylu
romańskiego, gotyku, renesansu i baroku, właśnie Barok jest najżywszy. Jest to
jeden z nielicznych stylów, który w szybkim czasie opanował Europę i dotarł
nawet do Ameryki. Barok wprowadził nowe odczucie sztuki, zmiękczył formy ...
Swobodny przepływ usług
Swobodny przepływ usług
Usługi to świadczenia wykonywane w ramach prowadzonej działalności handlowej, przemysłowej, rzemieślniczej oraz wolnych zawodów (np. lekarze, prawnicy). Wykonywanie usługi jest ograniczone czasowo i musi w jakiś sposób przekraczać którąś z granic wewnętrznych Wspólnoty.
Swoboda przepływu usług obejmuje trzy przypadk...
Poezja polska w 1939 r.
Literatura wojny i okupacji.
TEMAT: Wrzesień 1939r. w poezji polskiej.
W. Broniewski „Żołnierz polski”.
Jest złota polska jesień, a polski żołnierz przeżywa dramat. Dostał się do niewoli, współczuje mu tylko „brzoza płaczka”. „Szedł z bagnetem na czołgi żelazne, ale przeszły, zdeptały na miazgę”. Odebra...