Koncepcja cz³owieka w Biblii - koncepcji jest wiele, zale¿¹ od tematyki fragmentu oraz tego, co mia³o byæ podkreœlone - Ksiêga rodzaju opisuje cz³owieka stworzonego na wzór Boga i postawionego w roli korony stworzenia i w³adcy ziemi; dosta³ on tak¿e woln¹ wolê, ale ograniczon¹ pewnymi zasadami, zawartymi m.in. w 10 przykazaniach; poniewa¿ ¿ycie i œmieræ zale¿¹ od Boga cz³owiek powinien byæ mu oddany; - druga koncepcja jest zawarta w ksiêdze eklezjastów (kaznodziei) zwanej te¿ ksiêg¹ Koheleta; tu pokazany jest bardzo pesymistyczny obraz cz³owieka, jako ma³ej, s³abej, bezsilnej istoty, która nie jest wstanie poj¹æ wielu spraw, a jego dzia³ania nie maj¹ ¿adnego znaczenia dla œwiata i nie maj¹ nañ ¿adnego wp³ywu; wszystko jest dla Koheleta marnoœci¹ nad marnoœciami; - w Nowym Testamencie pojawia siê pierwszy raz rozdzielenie i okreœlenie duszy i cia³a w cz³owieku, zaczerpniête przez œw. Paw³a z wierzeñ staro¿ytnych greków; pojawia siê tak¿e stwierdzenie, i¿ cz³owiek jest te¿ najukochañszym dzieckiem Boga i w zwi¹zku z tym powinien g³osiæ chwa³ê bosk¹; niektórzy jednak, o twardym sercu odrzucali wiarê i oddawali siê rozpuœcie i pró¿noœci; Bog zasmucony t¹ sytuacja wysy³a na ziemiê swego syna, który ma nawracaæ, wzywaæ do pokuty i s³u¿eniu Bogu, a tak¿e odkupiæ grzechy wszystkich ludzi; - jest jeszcze inna przyczyna przybycia Jezusa na Ziemiê: cz³owiek nie uznaj¹c Boga, przechodzi pod kontrolê kosmosu, czyli nicoœci, bo tym œwiat jest po wzglêdem duchowym, dlatego cz³owiek zaczyna ¿yæ doczeœnie nie interesuj¹c siê jego losem po œmierci jednoczeœnie wychwalaj¹c siebie ponad wszystko; Bóg wysy³a Jezusa, aby przez jego stracenie pokazaæ ludziom swoj¹ mi³oœæ i zainteresowanie ludŸmi; ¿ycie Jezusa jest metafor¹ historii wiary (narodziny -> œmieræ Jezusa ~ upadek wiary -> zmartwychwstanie); - ostatnie koncepcja oparta jest na Genezis, a opisa³ j¹ œw. Jan: w cz³owieku, o jego duszê walkê prowadz¹ dwie si³y: dobro ~ Bóg i z³o ~ demony; aby zwyciê¿y³o dobro, cz³owiek musi zapomnieæ o wszystkim co z³e; œw. Jan zauwa¿a tak¿e w cz³owieku nieokreœlon¹ têsknotê za œwiat³em i winem, a wiêc za Bogiem, tak wiêc jedynym sposobem na ¿ycie jest wybór wiary g³oszonej przez Chrystusa; - czyli wszystkie te koncepcje maj¹ za zadanie uporz¹dkowanie stosunku Bóg-cz³owiek-œwiat
Człowiek w Biblii
Koncepcja cz³owieka w Biblii - koncepcji jest wiele, zale¿¹ od tematyki fragmentu oraz tego, co mia³o byæ podkreœlone - Ksiêga rodzaju opisuje cz³owieka stworzonego na wzór Boga i postawionego w roli korony stworzenia i w³adcy ziemi; dosta³ on tak¿e woln¹ wolê, ale ograniczon¹ pewnymi zasadami, zawartymi m.in. w 10 przykazaniach; poniewa¿ ¿ycie i œmieræ zale¿¹ od Boga cz³owiek powinien byæ mu oddany; - druga koncepcja jest zawarta w ksiêdze eklezjastów (kaznodziei) zwanej te¿ ksiêg¹ Koheleta; tu pokazany jest bardzo pesymistyczny obraz cz³owieka, jako ma³ej, s³abej, bezsilnej istoty, która nie jest wstanie poj¹æ wielu spraw, a jego dzia³ania nie maj¹ ¿adnego znaczenia dla œwiata i nie maj¹ nañ ¿adnego wp³ywu; wszystko jest dla Koheleta marnoœci¹ nad marnoœciami; - w Nowym Testamencie pojawia siê pierwszy raz rozdzielenie i okreœlenie duszy i cia³a w cz³owieku, zaczerpniête przez œw. Paw³a z wierzeñ staro¿ytnych greków; pojawia siê tak¿e stwierdzenie, i¿ cz³owiek jest te¿ najukochañszym dzieckiem Boga i w zwi¹zku z tym powinien g³osiæ chwa³ê bosk¹; niektórzy jednak, o twardym sercu odrzucali wiarê i oddawali siê rozpuœcie i pró¿noœci; Bog zasmucony t¹ sytuacja wysy³a na ziemiê swego syna, który ma nawracaæ, wzywaæ do pokuty i s³u¿eniu Bogu, a tak¿e odkupiæ grzechy wszystkich ludzi; - jest jeszcze inna przyczyna przybycia Jezusa na Ziemiê: cz³owiek nie uznaj¹c Boga, przechodzi pod kontrolê kosmosu, czyli nicoœci, bo tym œwiat jest po wzglêdem duchowym, dlatego cz³owiek zaczyna ¿yæ doczeœnie nie interesuj¹c siê jego losem po œmierci jednoczeœnie wychwalaj¹c siebie ponad wszystko; Bóg wysy³a Jezusa, aby przez jego stracenie pokazaæ ludziom swoj¹ mi³oœæ i zainteresowanie ludŸmi; ¿ycie Jezusa jest metafor¹ historii wiary (narodziny -> œmieræ Jezusa ~ upadek wiary -> zmartwychwstanie); - ostatnie koncepcja oparta jest na Genezis, a opisa³ j¹ œw. Jan: w cz³owieku, o jego duszê walkê prowadz¹ dwie si³y: dobro ~ Bóg i z³o ~ demony; aby zwyciê¿y³o dobro, cz³owiek musi zapomnieæ o wszystkim co z³e; œw. Jan zauwa¿a tak¿e w cz³owieku nieokreœlon¹ têsknotê za œwiat³em i winem, a wiêc za Bogiem, tak wiêc jedynym sposobem na ¿ycie jest wybór wiary g³oszonej przez Chrystusa; - czyli wszystkie te koncepcje maj¹ za zadanie uporz¹dkowanie stosunku Bóg-cz³owiek-œwiat
Materiały
Problematyka uwtoru "Brzezina" Iwaszkiewicza
“BRZEZINA” J. IWASZKIEWICZA
miejsce śmierci, wspomnień, miłosnych wzniesień i szczęścia
niemy świadek wydarzeń
nie przemija, wciąż trwa
dla bohaterów jest ostoją spokoju, miejscem, które skłania ich do refleksji
kształtuje stany psychiczne
opisy mają charakter impresjonistyczny
traktowanie świ...
Prawo rodziny do ochrony i pomocy - wyjaśnienie
PRAWO RODZINY DO OCHRONY I POMOCY
Prawo to reguluje Deklaracja Uniwersalna (art. 25), Pakt Ekonomiczny (art. 10), Karta Socjalna (art. 7, 8, 16,17).
Deklaracja ustanawia jedynie prawo matki i dziecka do specjalnej opieki i pomocy oraz formułuje zasadę jednakowej opieki społecznej dla dzieci małżeńskich i pozamałżeńskich. Pakt i Karta ...
Pojęcie regionalizacja, regionalizm - wyjaśnienie
REGIONALIZACJA – jest procedurą wydzielania regionów. Jest to pewna forma klasyfikacji przestrzeni wg podobieństwa cech.
Czynność regionalizacji dokonywana jest dla różnych celów:
• cele poznawcze (badania naukowe regionu)
• cele administracyjne (województwa)
REGIONALIZM – pojęcie regionalizmu odnosi się do stan...
Okoliczności powstania małych form prozatorskich Stefana Żeromskiego
Okoliczności powstania małych form prozatorskich S. Żeromskiego
Krótkie utwory prozą wypełniają pierwszy etap pisarskiej akty¬wności Stefana Żeromskiego. Tomy zatytułowane Opowiadania (1895) i Rozdziobią nas kruki, wrony... (1895) są skarbnicą motywów i zagadnień, które w późniejszym okresie zostaną szerzej skomentowane w powieś...
Inspiracje biblijne w literaturze
Inspiracje biblijne w literaturze
Biblia i Antyk to dwa źródła kultury europejskiej z łaciny biblia - książka. Zbiór ksiąg uważanych przez Żydów i chrześcijan za święte. Katolicki kanon ksiąg Pisma Świętego ustalono na Soborze Trydenckim w XVI wieku. Kanon obejmuje 46 ksiąg Starego Testamentu i 27 Nowego Testamentu. Mimo wielości autorów Biblia...
Dziedziny etyki
Do podstawowych DZIEDZIN zainteresowania etologii zalicza się:
- Historię moralności i systemów etycznych. Analizie podlegają tu historyczne formy moralności, istniejące między nimi różnice oraz historyczny rozwój systemów etycznych (poszczególnych epok lub poszczególnych twórców), ich konkretne postacie.
- Psychologię moralności. Przedmiotem ...
Przedstawiciele oświeceniowi
OSIĄGNIĘCIA CZOŁOWYCH PRZEDSTAWICIELI
Encyklopedyści
W oświeceniu we Francji po raz pierwszy zaczęto wydawać pierwszą na świecie encyklopedię. Składała się z 28 tomów. Przedstawicielami są:
Wolter
Diderot
Rousseau
Hasła w encyklopedii zapisywali według własnych wiadomości o danych pojęciach. Encyklopedia miała zrewolucj...
Charakterystyka bohaterów "Trenów"
Treny to utwór żałobny (funeralny) o bardzo bogatej tradycji. W czasach
Kochanowskiego istniały zatem istotne wymogi formalne dotyczące tego
gatunku, reguły odnoszące się również do bohaterów. Każdy klasyczny utwór
żałobny (epitafium, epicedium) miał trzech bohaterów: osoba zmarłego, osoba
bliska, która opłakuje jego śmierć i osoba, która ...