Cechy dramatu Różewicza - Kartoteka



Cechy dramatu Różewicza. „Kartoteka", utwór z roku 1959, to dramaturgiczny debiut poety. Bohater dramatu jest kimś bez nazwiska i indywidualnych rysów. Autor nazywa go „Bohaterem". Dramat składa się z luźnych scen, Przez pokój bohatera, który leży niemal przez cały czas bezczynnie w łóżku, przechodzą różne postacie. W konwencji nieuporządkowanych wspomnień, przemieszania odległych w czasie wydarzeń, często zupełnie banalnych, poznajemy fragmenty życiorysu bohatera. Na pozór konwencja, przyjęta przez autora przypomina zasadę budowy dramatu romantycznego. Gorzkie doświadczenia bohaterów prowadziły jednak do odnalezienia wielkiej idei. Bohater „Kartoteki" przyjmuje postawę abnegacji. Nie obchodzą go żadne idee, nie chce nikomu przewodzić. Programowo zostaje bezczynny. Życie toczy się obok niego. Dominującą kategorią artystyczną jest tu groteska. Świat ukazany jest wynaturzony, choć zarazem przedstawione sytuacje wydaję się znane, codzienne. Sparodiowane zostaję konwencje literackie, symbole kultury, uznane wartości. Bohater staje się antybohaterem, pustym w środku. Nie kreuje swego świata, sam jest przez niego kreowany. Niewarta zachodu jest nawet samobójcza śmierć. W czasie rozwoju akcji staje się oczywiste, że spoza groteski wyziera głęboki tragizm. Bohater odrzuca wszelkie działanie, ponieważ jest człowiekiem zniszczonym psychicznie przeżyciami wojny, doświadczeniami lat 70tych, pustką obecnej egzystencji. Jest przedstawicielem pokolenia, na które historia wywarła tragiczne piętno. Jest jednym z wielu, dlatego nie ma nazwiska, indywidualnych rysów. . „Kartoteka" Artysta stworzył przejmujący obraz zaniku samoświadomości oraz rozpadu osobowości współczesnego człowieka • Czyni bohaterem dramatu człowieka (każdego), którego biografię ilustrują nie powiązane wzajemnie sceny • Surrealistycznemu w istocie przesuwaniu się kolejnych teatralnych obrazów towarzyszy brak podmiotowości i tożsamości bohatera; jest on pozbawiony twarzy, imienia, wieku, zawodu • Autor operuje - skrótem - powtórzeniami - metaforą - nieoczekiwanymi skojarzeniami i pointami - prozaizmami „ Kartotekę" charakteryzuje również otwarta kompozycja dramaturgiczna; utwór zespala rozmaite konwencje i gatunki sceniczne: obok wspomnianego już moralitetu nawiązuje di poetyki groteski, parodii, dramatu poetyckiego Podobnie jak i w jego poezji, tak i w dramatach najpierw dominowała obsesja wojenna („Kartoteka"), później rozrachunki z literaturą, obecne zresztą już w „Kartotece", ale jeszcze silniejsze w dramacie „Na czworakach" lub katastroficzne wizje zagłady współczesnej cywilizacji w sztuce „Stara kobieta wysiaduje" , czy też obsesje sexu („Białe małżeństwo").

Cechy dramatu Różewicza - Kartoteka

Materiały

Motywacja tytułu "Przedwiośnie" i "Granica" Motywacja tytułu \"Przedwiośnie\" Żeromskiego i \"Granica\" Nałkowskiej. Tytuł powieści S. Żeromskiego można interpretować na kilka sposobów. Dosłownie ponieważ pisarz kilkakrotnie wspomina o tej porze roku ( w scenie kiedy Cezary Baryka przekracza granicę Polską, również w ostatniej scenie, podczas marszu robotników na Belweder. Można go odbie...

Co to jest pointa? Pointa- dobitne zamknięcie wypowiedzi, m.in. literackiej, zaskakującym rozstrzygnięciem semantycznym: dowcipnym odwruceniem spodziewanego rozwiązania, paradoksalnym sformułowaniem, nieoczekiwanym zwrotem myśli lub przedstawionej sytuacji, ostro kontrastującym z całym tokiem wypowiedzi. Pointa stanowi kulminację przebiegu znaczeniowego utworu. Cz...

Filozofia starożytnej Grecji a) periodyzacja historyczna- podział procesu rozwojowego literatury na epoki i okresy, niekiedy także podział w obrębie danego okresu. Pierwszą postacią periodyzacji był podział na literaturę starożytną i nowożytną. Obecnie dominuje tendencja, by przy dokonywaniu periodyzacji brać pod uwagę właściwości rozwojowe samej literatury, a więc za głów...

Zbiór społeczny, zbiorowość społeczna, grupa społeczna Zbiór społeczny – u pewnej ilości ludzi występują cechy, które upodabniają ich do siebie i w ten sposób łączą. Cechy te mogą być biologiczne albo dotyczyć pozycji w społeczeństwie. Nie jest to realnie funkcjonująca całość, ale tylko jej zapowiedź – kategoria statystyczna. Takie zbiory nie są samodzielne, chociaż dbają o swoje interes...

Nowelistyka i jej zadanie w epoce pozytywizmu \"Literatura powinna być obrazem, a nie parawanem życia. Niepodobna jej darować samowolnego zaślepienia na fakty w oczy bijące\" (P. Chmielowski). Czy nowelistyka polska spełniła zadanie jakie stawiali pozytywiści literaturze. Plan: I. WSTĘP: Cel - pokazać rzeczywistość. Nowelistyka i jej zadania w nowym spojrzeniu epoki...

Co to jest mobbing ? Słowo mobbing pochodzi od angielskiego „mob” – tłum, motłoch, tłuszcza i oznacza tyle, co – napadać na kogoś, zaczepiać, nagabywać, atakować. Mobbing to coś więcej niż tylko zła atmosfera w pracy, coś o wiele gorszego niż okazjonalne niesprawiedliwe traktowanie czy złośliwa plotka. Mobbing to rodzaj terroru psychicznego, ...

Treść i cechy romantyczne "Król olszyn" Goethe - “Król olszyn” Treść Jest to ballada romantyczna. Posiada fabułę. Ojciec i syn wracają nocą, wśród zamieci przez las. Syn jest umierający. Nawiązuje się dialog pomiędzy ojcem a synem. Syn mówi, że widzi króla olszyn. Widzi też jego córki. Postrzega je jako realne postacie. Ojciec mówi, że nie są to realne osoby. Próbuje...

Literackie sposoby różnych postaw wobec Boga i świata Wizja Boga i świata stworzonego przez niego, różnie przekształcana w literaturze, bierze się oczywiście z Biblii. Już w Księdze Świętej Bóg ma różne oblicza – raz jest srogim Ojcem karzącym, innym razem jest miłosierny i wybaczający. W surowym średniowieczu chrześcijańskim grzesznicy boją się zwracać bezpośrednio do Boga i dlatego swoje...