Bohaterowie realizmu wielkiego: Balzac, Prus, Dostojewski



Złożone kreacje bohaterów realizmu wielkiego. Scharakteryzuj je na podstawie bohaterów Balzaca, Prusa, Dostojewskiego. Pisaliśmy już o złożonej kreacji Wokulskiego. Skupmy się zatem na bohaterach z „ Ojca Goriot” Honoriusza Balzaca. Tytułowa postać to prosty robotnik, który dzięki sprzyjającej sytuacji politycznej dorabia się pokaźnego majątku na spoekulacji zbożem i mąką. W prowadzeniu interesów okazuje się człowiekiem bardzo bezwzględnym i wyrachowanym. Chłodno kalkuluje, wykazuje wiele sprytu i kupieckiej zaradności. Staje się jednak kompletnie bezradny wobec własnych córek. Wychowuje je sam, nie szczędząc im żadnych zbytków, obdarzając głębokim ojcowskim uczuciem. Miłość Gotiot do córek jest ślepa, niczym siła fatalna wkrada się w jego życie i nakazuje odrzucić kategorię dobra i zła. Zauroczony magią pieniądza wierzy, że pieniądz zagwarantuje szczęście jego córkom. Żyjąc z renty, zajmuje na początku najlepszy pokój w pensjonacie panie Vaquer, potem zaś poddasze, by zaoszczędzone pieniądze oddawać córkom. Te zaś, „wielkie damy”, odwracają się od niego – Jest bowiem żywym dowodem ich niskiego pochodzenia. Dzieje Goriota są historią moralnego upadku człowieka, który za cenę miłości będzie w stanie znieść największe poniżenie. To jednocześnie historia stopniowej utraty złudzeń, odzyskiwania świadomości, że dzieci tak naprawdę nigdy go nie kochały. To także historia człowieka dotkniętego nieszczęściem samotności, odtrąconego przez najbliższą mu osobę. Scena śmierci bohatera jest porażająca. Gotiot umiera w samotności, w ostatnim, rozpaczliwym monologu usiłuje jeszcze usprawiedliwić niegodziwość córek, zrzucając winę na ich mężów. Tragedia Goriot umotywowana jest zarówno psychologicznie, jak i społecznie. Jej przyczyn należy szukać zarówno w strukturze osobowościowej bohatera, jak i w czynnikach zewnętrznych. Dzieje Eugeniusza Rastignaca oparte są na schemacie przemiany. Bohater w końcowej scenie powieści nie jest już tym samym prostolinijnym, uczciwym, wrażliwym człowiekiem, jakiego znamy z początku utworu. Wtedy przyjeżdża do stolicy z prowincji, aby studiować prawo. Chce zrobić karierę, nie tylko dla siebie, ale również po to by pomóc zubożałej rodzinie. Jego jedynymi atutami są : młodość i szlachetne urodzenie, które w towarzyskim świecie Paryża wiele znaczą. Luksus mieszkania pani de Beauseant wystawia na próbę jego słaby charakter i budzi żądzę posiadania, zaszczytów, pławienia się w dostatku. Poznaje później świat pełen zależności, układów, konwenansów, a przede wszystkim świat pieniądza, który niszczy wszelkie wartości i demoralizuje. Bohater jednak dostosuje się do zasad panujących w Paryżu – zostanie kochankiem Delfiny i bez skrupułów skorzysta z zasobów finansowych jej męża. Historia Rastignaka to historia stopniowych kompromisów z własnym sumieniem, które okazało się zbyt kruche by przetrwać zwycięsko próbę kuszenia. Powieść odsłania przerażające prace demoralizacji młodego człowieka, odkrywa prawdę o zgubnym wpływie otoczenia na jednostkę. Vautrin to postać mroczna, tajemnicza, demoniczna, uosobienie mitu romantycznego szatana. Ma on w sobie wiele z romantycznych postaci typu byronicznego i fantastycznego. Fascynuje otoczenie swoją diaboliczną, silną osobowością, inteligencją i energią. Wydaje się, że w pensjonacie funkcjonuje na specjalnych prawach. Prowadzi podejrzany, zagadkowy tryb życia. Swoje prawdziwe oblicze odsłania Vaitrin przed Rastignackiem. Okazuje się że jest królem przestępców, a jego przydomek brzmi „Ołży - Śmierć”. To właśnie on udzieli młodemu studentowi kilku życiowych lekcji taktyki: „Życie jest jak kuchnia – aby zrobić w niej cokolwiek, trzeba pobrudzić ręce.” Vautrin tworzy własny kodeks postępowania, własną, zbrodniczą „moralność”. W prowadzeniu swoich nikczemnych działań wykazuje prawdziwy kunszt, to z kolei rodzi w nim przekonanie o własnej wyjątkowości i wyższości. Skłócony ze światem nikogo nie potrzebuje, w pełni wystarcza mu tytuł sztukmistrza zbrodni, bo właśnie ona jest jego żywiołem. Trzeba pamiętać ze Vautrin spełnia w powieści nie tylko funkcję symbolu czy uosobienie zbrodni, ale również bystrego komentatora rzeczywistości. To on w formie bardzo sugestywnej i ironicznej wygłąsza sąd o epoce, bezbłędnie obnażając jej twarde reguły. Postacie Balzaca są bardzo realne, prawdopodobnie ich rozterki, sytuacje, w jakich się znajdują, mogą być udziałem człowieka funkcjonującego w wielkomiejskiej przestrzeni, która dla Balzaca jest czymś jednoznacznie złym, demonicznym, bo kruszy nawet najbardziej szlachetne charaktery, wpycha w otchłań samotności, głosi apoteozę pieniądza.

Bohaterowie realizmu wielkiego: Balzac, Prus, Dostojewski

Materiały

Danton - wielki aktor czy dobry człowiek? Danton - wielki aktor czy dobry człowiek? Georges- Jacques Danton urodził się 29 października 1759 r, w Arcis-sur-Aube: sto pięćdziesiąt kilometrów od Paryża. Wychowany został w wielodzietnej rodzinie, co na ówczesne czasy nie było nietypowe. Ojciec jego przeżył czterdzieści lat, co w odróżnieniu od dni dzisiejszych było średnią wieku, w ro...

"Rozdziobią nas kruki, wrony..." - klęska powstania styczniowego Stefan Żeromski w opowiadaniu \"Rozdzióbią nas kruki, wrony...\" ukazuje haniebną śmierć powstańca Andrzeja \"Winrycha\" Boryckiego z rąk Moskali. Bohater jest symbolem narodu, który broni się. Stado wron obsiada zwłoki, a jedna z nich przebija dziobem czaszkę i dostaje się do mózgu. Narrator nazywa mózg Winrycha \"ostatnią fortecą polskiego pow...

Szkoła rycerska - wyjaśnienie Szkoła Rycerska - szkoła średnia o charakterze wojskowym, założona w 1765r. przez króla Stanisława Poniatowskiego. Komendantem szkoły był książę Adam Czartoryski. Głównym zadaniem było przygotowanie młodzieży szlacheckiej do służby obywatelskiej. Program na-uczania dzielił się na część przygotowawczą, ogólnokształcącą oraz naukę kunsztów (jazdy ...

Charakterystyka bohatera byronicznego i werterowskiego Scharakteryzuj typ bohatera byronicznego i werterowskiego, występujący w literaturze polskiego romantyzmu. Na poczatek chcial bym rozpatrzec typ werterowskiego bohatera. Wiąże się on z konkretnym modelem zachowań: odczuwaniem weltschmerzu (bólu świata), wybujałą uczuciowością, patrzeniem na rzeczywistość przez pryzmat poezji i marzeń, wiecznym...

Przemiany estetyczne na początku XX wieku 3. Przemiany estetyczne na początku XX wieku. Osiągnięcia J. Joyce\'a i M. Prousta. Ekspresjonizm, dadaizm, futuryzm i nadrealizm w Europie. Dadaiści i futuryści wobec tradycji i kultury. Ekspresjoniści i futuryści wobec wojny. Nowatorstwo artystyczne \"Sklepów cynamonowych\" B. Schulza. Na początku XX wieku dążono w sztuce do zerwania z zas...

Symbole w Młodej Polsce Symbol „rozdarta sosna\" łączy się z głównym bohaterem powieści „Ludzie bezdomni\" Stefana Żeromskiego. Tomasz Judym wyrzeka się osobistego szczęścia, nie decyduje się na małżeństwo z Joasią Podborską. Rani ją, odtrącając miłość i plany na stworzenie rodziny. Bohater pochodzi z ubogiej, robotniczej rodziny. Po zdobyciu zawodu lekarz...

Życie teatralne młodej polski ŻYCIE TAETRALNE I DRAMATYCZNE U schyłu XIX wieku w polskim teatrze zachodzą zmiany. W Polsce i Europie proces tych zmian i przemian nazywany jest reformą teatru. Jerzy II von Miningen, książę Turyngii założył zespół MANINGENCZYCY. Powstał nowy typ teatru, którego cechowało: zespołowość gry czyli odejście od kultu gwiazd, niewielkie rol...

Zwierzęta występujące w Australii Świat zwierzęcy Obszar Australii zTasmanią iNową Gwineą tworzy pod względem zoogeogr. krainę australijską, oswoistej faunie, która wytworzyła się wskutek wczesnego (od początku trzeciorzędu) odizolowania Australii od innych kontynentów. Fauna kręgowców jest stosunkowo uboga, np. ssaki łożyskowe są reprezentowane przez nietoperze, psa dingo ini...