Klasyczny - wzorowy, pierwszorzędny - oznacza zwykle twórczość artystyczną i wszystkie późniejsze prądy artystyczne oparte na wzorach antycznych. Termin „sztuka klasyczna” może być rozumiany na kilka sposobów: - sztuka antyczna (starożytna); - sztuka w swoim rodzaju doskonała np.: „klasyczny gotyk”; - szczytowy okres rozwoju sztuki starożytnej to głównie sztuka ateńska czasów Peryklesa; - każda sztuka, którą cechuje harmonia, symetria, dokładność proporcji, proste linie, powtarzanie elementów idealnych (koło, kwadrat, kula); Sztuka starożytna pozostawiła wzorce do których nawiązują późniejsze epoki nurtu apolińskiego (odrodzenie, oświecenie, pozytywizm, XX-lecie międzywojenne). W architekturze wzorem, są takie obiekty jak: Partenon, Koloseum, Amfiteatry: występowanie kolumn, typy kolumn - trzy porządki, budowane na planie koła, kwadratu, konieczność symetrii, są to budowle monumentalne, duże, okazałe; Plastyka, największe dzieła to: Fidiasza posąg Zeusa, Dyskobol - Myron. Obowiązują staranne proporcje, piękno ciała (nagość), umiejętność oddania ruchu. W literaturze zasady pisania sformułował Arystoteles w dziele poetyka - pisał, że w każdym utworze musi być wstęp rozwinięcie tematu i podsumowanie myśli, muszą być wyrażone jasno, a środki artystyczne starannie dobrane do treści. Wzorem dla następnych epok była twórczość: Grecja: Homer - „Illiada”, „Odyseja” (epika); Sofokles - „Antygona” (dramat); liryka grecka to: Tyrtajos (Tyrteusz) - poezja patriotyczna, tyrtejska; Safona - poezja miłosna, erotyki; Anakreont - poezja żartobliwa, fraszki; Symonides - poezja wzniosła, patetyczna, uroczysta; Rzym: epika: Owidiusz - „Przemiany”; Aureliusz - „Rozmyślania”; Wergiliusz - „Eneida” - losy Eneasza; liryka: Horacy - „O co prosi poeta Apollina”;
Klasyczny wzorzec piękna
Klasyczny - wzorowy, pierwszorzędny - oznacza zwykle twórczość artystyczną i wszystkie późniejsze prądy artystyczne oparte na wzorach antycznych. Termin „sztuka klasyczna” może być rozumiany na kilka sposobów: - sztuka antyczna (starożytna); - sztuka w swoim rodzaju doskonała np.: „klasyczny gotyk”; - szczytowy okres rozwoju sztuki starożytnej to głównie sztuka ateńska czasów Peryklesa; - każda sztuka, którą cechuje harmonia, symetria, dokładność proporcji, proste linie, powtarzanie elementów idealnych (koło, kwadrat, kula); Sztuka starożytna pozostawiła wzorce do których nawiązują późniejsze epoki nurtu apolińskiego (odrodzenie, oświecenie, pozytywizm, XX-lecie międzywojenne). W architekturze wzorem, są takie obiekty jak: Partenon, Koloseum, Amfiteatry: występowanie kolumn, typy kolumn - trzy porządki, budowane na planie koła, kwadratu, konieczność symetrii, są to budowle monumentalne, duże, okazałe; Plastyka, największe dzieła to: Fidiasza posąg Zeusa, Dyskobol - Myron. Obowiązują staranne proporcje, piękno ciała (nagość), umiejętność oddania ruchu. W literaturze zasady pisania sformułował Arystoteles w dziele poetyka - pisał, że w każdym utworze musi być wstęp rozwinięcie tematu i podsumowanie myśli, muszą być wyrażone jasno, a środki artystyczne starannie dobrane do treści. Wzorem dla następnych epok była twórczość: Grecja: Homer - „Illiada”, „Odyseja” (epika); Sofokles - „Antygona” (dramat); liryka grecka to: Tyrtajos (Tyrteusz) - poezja patriotyczna, tyrtejska; Safona - poezja miłosna, erotyki; Anakreont - poezja żartobliwa, fraszki; Symonides - poezja wzniosła, patetyczna, uroczysta; Rzym: epika: Owidiusz - „Przemiany”; Aureliusz - „Rozmyślania”; Wergiliusz - „Eneida” - losy Eneasza; liryka: Horacy - „O co prosi poeta Apollina”;
Materiały
Metaforyczny sens "Dżumy"
Metaforyczny sens \"Dżumy\" i filozoficzna wymowa powieści
\"Dżuma\" ma wiele interpretacji, wiele osób analizowało znaczenia ukryte za symbolicznymi obrazami, z których złożona jest powieść. Jedno ze znaczeń to rzeczywista choroba, która wydarzyła się w Oranie, albo w innym mieście lub jeszcze może się zdarzyć, \"bo bakcyl dżumy nigdy nie umie...
Idea "Makbeta"
1. \"Makbet\" jako studium ludzkiego charakteru.
a) Człowiek ma zarówno dobre jak i złe cechy, od niego przede wszystkim zależy, które z nich będą dominować.
b) Człowiek podlega wpływowi otoczenia. Jedną z cech natury ludzkiej jest ambicja, pełniąca na ogół pozytywną rolę, pobudza ona bowiem do aktywności, działania. Jeśli jest nadmiernie ...
Epoka średniowiecza w kilku wierszach
Taniec śmierci to jeden z elementów teatralnych widowisk kościelnych, w których śmierć zapraszała różne osoby do tańca i prowadziła z nimi dialogi. Taniec śmierci to również motyw wsztuce plastycznej. Umieszczano go na ścianach kościołów, kaplic, kostnic.
,,Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią\". Utwór ten ma forme dialogu. Wizerunek śmi...
Struktura kapitałowo - majątkowa
STRUKTURA KAPITAŁOWO – MAJĄTKOWA
Za punkt wyjścia w tej części analizy uznaje się ustalenie udziału KW w finansowaniu majątku trwałego. Jeśli MT jest w pełni pokryty KW, to za-chowana zostaje złota reguła bilansowania. Zgodnie z nią MT powinien być finansowany z KW, bo oba składniki są w dyspozycji p. przez długi okres czasu.
Przy p...
Znaczenie i funkcja czasopism oświeceniowych
1. tytuły czasopism
• “Merkuriusz Polski”
Pierwsze polskie pismo - 1661, wchodziło tylko przez 7 miesięcy.
• “Monitor”
Wzorowany na angielskim “Spectatorze”. Pierwszy redaktor to Stanisław Bohomolec. Zamieszczał tam swoje artykuły także Ignacy Krasicki. Monitor ukazywał zacofanie polski, żądał...
Co to jest okres wegetacyjny ?
OKRES WEGETACYJNY –CZAS JAKI UPŁYWA OD MOMENTU WZEJŚCIA ROŚLINY DO WYDANIA PRZEZ NIĄ PLONÓW (W DNIACH).
FORMY UŻYTKOWANIA ZIEMI NA ŚWIECIE:
1- UZYTKI ROLNE (GRUNTY ORNE, KULTURY TRWAŁE-SADY, OGRODY, PLANTACJE);
2- UŻYTKI ZIELONE (ŁĄKI, PASTWISKA);
3- LASY I ZADRZEWIENIA (PARKI);
4- INNE (TERENY ZAJĘTE POD INFRASTRUKTURĘ...
Biblia i antyk w kulturze nowożytnej
5. „Przyszłość ocala, co jej potrzebne…”(Norwid). Rozważania o stałej obecności Biblii i antyku w kulturze nowożytnej (na wybranych przykładach).]
Jest takie krótkie opowiadanie Louisa Borgesa „Nieśmiertelny”, opowiadanie, w którym pewien Troglodyta z mozołem przypomina sobie treść „Iliady”. „Nie...
Poezja Asnyka w pozytywiźmie
Asnyk:
Poeta urodził się zbyt późno lub zbyt wcześnie, bo jego mentalność była raczej romantyczna. Liryki miłosne jakie pisał były podobne do poezji romantycznej, zarówno w sposobie pojmowania miłości jak i pod względem środków artystycznych. Poeta wyniósł miłość na piedestał i przedstawił dramat człowieka, któremu miłość przesłoniła świ...