STANISŁAW WYSPIAŃSKI JAKO ARTYSTA TEATRU, MALARZ, POETA artysta teatru ¨zainteresowanie teatrem w każdym calu (autor dramatów; dekoracje; swa tło; dźwięk; kostiumy itp.) ¨specyficzne podejście do teatru (wraz z tekstem dostarczał reżyserowi instrukcję, jak zrealizować sztukę) ¨studium "Hamleta" (który miał być wystawiony na Wawelu ¨koncepcja zagospodarowania Wawelu dla potrzeb teatru ¨nowatorskie sceny - motyw teatru w teatrze ¨ubiegał się o stanowisko dyrektora teatru krakowskiego ¨wykorzystanie symbolizmu nastrojowego i neoromantycznego realizmu, elementy naturalizmu ("Klątwa") i ekspresjonizmu ("Wyzwolenie") ¨artysta w rozumieniu craigowskim, wg Leona Schillera przewyższył nawet postulat Craiga "był poetą-dramaturgiem, malarzem. Rzeźbiarzem i konstruktorem, reżyserem i inscenizatorem, kierownikiem artystycznym teatru i jego ideologiem - w jednej osobie, że zgłębił całą umiejętność teatru i posiadł wszystkie jego rzemiosła" ¨wątki narodowe: "Warszawianka" (1898), "Wyzwolenie" (1903), "Noc listopadowa" (1904) ¨przeszłość Polski: "Legenda I" (1898) ¨wątki antyczne: "Powrót" Odysa" (1907), "Akropolis" (1904) ¨współczesne narodowe "Wesele" (1901) ¨współczesne "Klątwa" (1899) malarz: ¨studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych ¨prace przy polichromii kościoła Mariackiego ¨dekoracyjne malarstwo ścienne ¨nie używał farb olejnych ¨liczne portrety ¨najczęściej wykonywane techniką pastelu - główki dzieci, macierzyństwo (często przedstawiał własną rodzinę), aktorów grających w jego dramatach (L.Solskiego) ¨pejzaże (widoki z okna pracowni): "Chochoły" ¨karykatury postaci historycznych ¨stylizowane motywy roślinne z typową dla tego okresu płynną i dekoracyjną, ¨secesyjną linią ¨dzieła zmienne w nastroju, melancholijne i liryczne ¨twórca układu graficznego krakowskiego "Życia" ¨reformator grafiki stosowanej i propagator sztuki pięknej książki poeta: ¨wiersze pisane w listach do przyjaciół
Stanisław Wyspiański jako artysta teatru, malarz i poeta
STANISŁAW WYSPIAŃSKI JAKO ARTYSTA TEATRU, MALARZ, POETA artysta teatru ¨zainteresowanie teatrem w każdym calu (autor dramatów; dekoracje; swa tło; dźwięk; kostiumy itp.) ¨specyficzne podejście do teatru (wraz z tekstem dostarczał reżyserowi instrukcję, jak zrealizować sztukę) ¨studium "Hamleta" (który miał być wystawiony na Wawelu ¨koncepcja zagospodarowania Wawelu dla potrzeb teatru ¨nowatorskie sceny - motyw teatru w teatrze ¨ubiegał się o stanowisko dyrektora teatru krakowskiego ¨wykorzystanie symbolizmu nastrojowego i neoromantycznego realizmu, elementy naturalizmu ("Klątwa") i ekspresjonizmu ("Wyzwolenie") ¨artysta w rozumieniu craigowskim, wg Leona Schillera przewyższył nawet postulat Craiga "był poetą-dramaturgiem, malarzem. Rzeźbiarzem i konstruktorem, reżyserem i inscenizatorem, kierownikiem artystycznym teatru i jego ideologiem - w jednej osobie, że zgłębił całą umiejętność teatru i posiadł wszystkie jego rzemiosła" ¨wątki narodowe: "Warszawianka" (1898), "Wyzwolenie" (1903), "Noc listopadowa" (1904) ¨przeszłość Polski: "Legenda I" (1898) ¨wątki antyczne: "Powrót" Odysa" (1907), "Akropolis" (1904) ¨współczesne narodowe "Wesele" (1901) ¨współczesne "Klątwa" (1899) malarz: ¨studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych ¨prace przy polichromii kościoła Mariackiego ¨dekoracyjne malarstwo ścienne ¨nie używał farb olejnych ¨liczne portrety ¨najczęściej wykonywane techniką pastelu - główki dzieci, macierzyństwo (często przedstawiał własną rodzinę), aktorów grających w jego dramatach (L.Solskiego) ¨pejzaże (widoki z okna pracowni): "Chochoły" ¨karykatury postaci historycznych ¨stylizowane motywy roślinne z typową dla tego okresu płynną i dekoracyjną, ¨secesyjną linią ¨dzieła zmienne w nastroju, melancholijne i liryczne ¨twórca układu graficznego krakowskiego "Życia" ¨reformator grafiki stosowanej i propagator sztuki pięknej książki poeta: ¨wiersze pisane w listach do przyjaciół
Materiały
Wiadomości wstępne "Mitologii"
Wiadomości wstępne
Tak zatytułowana pierwsza część książki wyjaśnia podstawowe pojęcia: mit, kult, fetyszyzm, wyrocznia itp., przedstawia różne typy bóstw wraz z odpowiednimi przykładami, informuje o zmianie wyobrażeń poszczególnych bogów pod wpływem literatury i filozofii oraz ewoluowaniu wierzeń religijnych starożytnego człowieka w ki...
"Lalka" powieść o straconych złudzeniach
\"Lalka\" to powieść o straconych złudzeniach - czy się z tym zgadzasz
\"Lalka\" jest niewątpliwie powieścią o straconych złudzeniach. Tracą je wszystkie pierwszoplanowe postacie, rozsypuje się ich system wartości i wszystko w co wierzyli.
Wokulski traci złudzenia co do idealistycznej miłości. Odkrywa, że rzeczywistość diametralnie różni się ...
Dramat elżbietański w "Romeo i Julia"
Dramat i teatr elżbietański
Twórczość dramatyczna Szekspira kojarzy się zazwyczaj z pojęciem d r a m a t e l ż b i e t a ń s k i. Nazwa ta wiąże się z okresem panowania królowej Elżbiety I. Dotyczy konstrukcji dramatów, która wyłamuje się z obowiązującego kanonu i – lekceważąc pewne ustalone zasady utworów tego rod...
Wizja rewolucji w "Przedwiośniu" i "Nie-Boskiej komedii"
Wizja rewolucji w „Nie - Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego i w„Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego.
Rewolucje społeczne wyrastają z nabrzmiałych konfliktów. Analizę przyczyn takiego przewrotu i wizję przebiegu wydarzeń zawarł już wcześniej Zygmunt Krasiński w swym dramacie - „Nie - Boska komedia”. ...
Orientalizm w literaturze romantyzmu
Orientalizm to inaczej zainteresowanie światem Bliskiego i Środkowego Wschodu. Twórcy romantyczni zachwycali się kulturą i tradycją arabską, perską, japońską i chińską. Świat ten urzekał twórców romantycznych tajemniczością i barwnością, pozwalał uciec od smutnej rzeczywistości. Orientalizm przejawiał się w opisach egzotycznych krajobrazów, w ak...
Wzorzec ascety - św. Aleksy i św. Franciszek
ASCETA
żyje w ubóstwie
przyjmuje pogardę i cierpienie z pokorą
ucieka od sławy, rozgłosu
modli się do Boga
umartwia swoją duszę i ciało
anonimowość
pokora
św. ALEKSY
Rozdał swój majątek i ruszył na wędrówkę po świecie. Cały czas spędzał na modlitwie, żebrał, inni ludzie go nie obchodzili. Chodziło mu o ca...
Zarys dziejów i charakterystyka Cezarego Baryki w "Przedwiośniu"
Bohater niepokorny czyli gra z losem Cezarego Baryki (zarys dziejów i charakterystyka postaci)
Osią konstrukcyjną powieści są dzieje dorastającego chłopca a później młodzieńca, Cezarego Baryki. W powieść włączył narrator elementy życiorysu tego bohatera. Nie wszystkie momenty w tej biografii przekazane zostały z jednakową dokładnością. Nie...
Świat przedstawiony w "Lalce", "Ludziach bezdomnych" i "Granicy"
Bolesław Prus \"Lalka\":
Dwóch głównych narratorów. Ogólnie głównym bohaterem i sprawozdawcą jest Wokulski, ale w powieści pojawia się samodzielna część, która mogłaby być oddzielnym utworem, jest to \"Pamiętnik starego subiekta\" (Rzeckiego). Polifoniczność w tym utworze ma za zadanie przedstawić te same sytuacje z różnego punktu widzenia, d...