Średniowiecze - nawiązania w literaturze późniejszych epok



36. Sredniowieczne nawiazania w literaturze pózniejszych epok. A. Wspólczesna poezja - np. Stanislaw Grochowiak. Poete tego charakteryzuje fascynacja epoka sredniowiecza, podejmowanie tematów takich, jak milosc i smierc, piekno i brzydota - typowych dla wieków srednich. Grochowiak przywoluje takze motyw "poety przekletego" który funkcjonuje w twórczosci Francoisa Villona, slynnego sredniowiecznego autora dziela pt. "Wielki testament". Za przyklad moga posluzyc wiersze Stanislawa Grochowiaka pt. "Chmura" i "Swiety Szymon Slupnik". W drugim z wymienionych utworów poeta rozwaza problem ascezy i umartwiania ciala. Równiez utwór Kazimiery Illakiewiczówny pt. "Opowiesci malzonki Swietego Aleksego" nawiazuje do sredniowiecznych zywotów swietych. Jest on polemika z postawa tytulowego bohatera legendy. B. Gatunki przejete ze sredniowiecza: 1. sonet - sonety pisali miedzy innymi: Mikolaj Sep-Szarzynski, Jan Kochanowski, Jan Andrzej Morsztyn, Adam Mickiewicz, Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff, Stanislaw Grochowiak. 2. kazanie - w epoce renesansu rozslawil Piotr Skarga, dzieki jego kazaniom gatunek ten stal sie narzedziem publicystyki religijnej i politycznej. 3. Kronika C. Filozofie: 1. Franciszkanizm - radosna filozofia wiary, gloszaca milosc do swiata, braterstwo wszelkich zyjacych istot, uwielbienie swiata i jego piekna, radosna wiare w Boga oraz ideal ubóstwa. Wystepowal przeciw okrucienstwu, nienawisci, zabijaniu i chciwosci. W swych utworach nawiazywali do niej miedzy innymi Jan Kochanowski (piesni, fraszki), Leopold Staff ("Sonet szalony", "O milosci wroga", "Przedspiew"). 2. Augustynizm - dramat czlowieka umieszczonego miedzy niebem a ziemia, a wiec w niebycie. Dramat czlowieka polega na ciaglym rozerwaniu pomiedzy pragnieniem zwyklego, ludzkiego szczescia na ziemi a tesknota za wiecznoscia i idealem nieba. Zycie pomiedzy trwoga a nadzieja staje sie koszmarem. Jest to zycie w swiecie dualistycznym - czyli jakby dwoistym, podwójnym, zlozonym z przeciwstawnych wartosci: dobro - zlo, niebo - pieklo, zbawienie - potepienie, dusza - cialo. Czlowiek musi wybierac pomiedzy tymi wartosciami, nie ma drogi posredniej. Echa tej filozofii obecne sa w dekadentyzmie mlodopolskim (u Tetmajera i Kasprowicza). D. Romantyzm: 1. Nawiazanie trescia do epoki sredniowiecza. Akcja wielu utworów toczy sie w tej epoce. ("Konrad Wallenrod", "Grazyna"). 2. Mit rycerza, który przejeli, uznali i propagowali romantycy pochodzi prosto z wieków srednich. To sredniowiecze uksztaltowalo ideal rycerza o nieskazitelnej reputacji, czlowieka honoru, do krwi ostatniej walczacego o sluszna sprawe, odwaznego i zdolnego do poswiecen. To ten wzorzec moralny odrodzil sie w dobie romantyzmu. Przeciez tragizm Wallenroda polega na tym, ze musi uzyc podstepu i tym samym niweczy swój honor. To sprzeniewierzenie sie Bogu (plama na honorze rycerza) jest grzechem Konrada z "Dziadów". Kordian nie moze zabic cara, bo taki czyn jest sprzeczny z etosem rycerskim, któremu wbrew sobie jest wierny. To honor, bardziej chyba niz milosc, pcha Jacka Soplice do zemsty na Stolniku. Typowym rycerzem jest hrabia Henryk jako wódz arystokratów. 3. Basniowosc i fantastyka sredniowiecznych legend uaktywnila wyobraznie romantyków. Smoki, jaszczury, uwiezione ksiezniczki, turnieje rycerskie wprost z literatury sredniowiecza przeszly do swiata utworów romantycznych. 4. Kult kobiety - damy rycerskiego serca. O nia i w jej imieniu toczono pojedynki. Tylko jej reka i jej serce mogly uszczesliwic rycerza, a odmowa byla jego tragedia. Dama byla nieskazitelna. Ten wlasnie mit stal sie zródlem nieszczesliwej milosci romantycznej i swoistego kultu kobiety - aniola, wyznawanego w romantycznej literaturze. 5. Kult Matki Boskiej. Sredniowiecze w swej uduchowionej, religijnej namietnosci skladalo hold matce Chrystusa, Najswietszej Marii Pannie. Romantyzm takze. Zauwazymy, ze wiele jest klótni z Bogiem, szermierki slownej, buntu - ale nigdy wobec Marii. Mickiewicz wyraznie i wprost zaznacza to w rozmowie w celi wieziennej ("Dziady" -czesc III). Kult Marii uratowal zycie Kaprala, nawet Konrad nie pozwala zlorzeczyc temu imieniu. Slowacki pisze piekny hymn "Bogarodzica". Krasinski - obronca wiary ojców - glówna i nieskazitelna "blogoslawiona" bohaterke obdarza imieniem Marii. 6. Kult dawnych, rycerskich bohaterów. Romantycy wywolywali duchy przeszlosci, aby znalezc wzorce postepowania dla swojego pokolenia. Roland, Zawisza, Jagiello... Najlepiej udowadnia to haslo zawarte w "Kordianie" Slowackiego: "Polska Winkelriedem narodów!". Winkelried - szwajcarski rycerz sredniowieczny, który podczas bitwy ogarnal wrogie wlócznie i wbil sobie w piers, by jego towarzysze mogli przejsc. "Winkelried ozyl" oznajmia Slowacki. To kolejny akcent sredniowieczny w romantyzmie.

Średniowiecze - nawiązania w literaturze późniejszych epok

Materiały

Wiersze Baczyńskiego - o czym sa? Przeżycia okupacyjne, wyrażane w liryce literatury wojennej, są niezwykle różnorodne. Najsilniej doznania tego czasu wyraziła ta generacja twórców, dla których początek dojrzałości zbiegł się z wkroczeniem w mroczny świat okupacji. To bolesne doznanie, prowadziło do postaw katastroficznych, przekonania o ostatecznym zmierzchu cywilizacji i kultu...

Trzy koncepcje naprawy kraju w "Przedwiośniu" Nowa rzeczywistość niepodległego państwa rozczrowała wielu, m.in Żeromskiego. Dlatego w \"Przedwiośniu\" zawarł on trzy koncepcje naprawy kraju. Oto owe trzy programy, zaprezentowane w powieści: Mit szklanych domów. Chcąc zachęcić Cezarego do wyjazdu do Polski, Seweryn Baryka przedstawił mu swoją ojczyznę jako kraj, w którym zaczęła się rozwi...

Liryki lozańskie A. Mickiewicza Liryki lozańskie A. Mickiewicza. W 1838 r. Mickiewicz wraz z rodziną przeniósł się do Szwajcarii, gdzie podjął stałą pracę na stanowisku profesora literatury łacińskiej w Akademii Lozańskiej. Nie napawał optymizmem pisarza stan żony (choroba psychiczna) i zawiodły go rachuby na \"wojnę powszechną ludów\". Prysły więc jego nadzieje na rychły...

Człowiek w "Pieśniach" Kochanowskiego - zbiór utworów z różnych momentów życia Kochanowskiego \"czego chcesz od nas panie\" Człowiek jak i wszystko jest dziełem Boga Bóg panuje nad swoim stworzeniem i kieruje nim doskonale. Stwórca jest bliski człowiekowi, jest dobry, szczodrobliwy, łaskawy, hojny, nie skąpi dóbr stworzył piękny, przyjazny, harmonijny, dający radość człowiekowi świa...

Obraz rzeczywistości PRL w "Małej apokalipsie" Obraz rzeczywistości PRL Tłem zdarzeń przedstawionych w Malej apokalipsie są realia Pol¬skiej Rzeczypospolitej Ludowej, a więc kraju rządzonego przez par¬tię polityczną o orientacji komunistycznej – Polską Zjednoczoną Par¬tię Robotniczą. Założenia ustroju, obowiązujące sojusze międzynarodowe z państwami o podobnym char...

Wzorce osobowe średniowiecza Wzorce osobowe średniowiecza i ich związek ze światopoglądem tej epoki. W oparciu o poznaną literaturę średniowiecza możemy mówić o trzech wzorcach parenetycznych – czyli ideałach, wzorach do naśladowania propagowanych w tej epoce. Filozofię średniowieczną cechował teocentryzm (sposób myślenia – Bóg w centrum). Ten chrześcijańsk...

Projektowanie kanałów dystrybucji ETAPY PROJEKTOWANIA KANAŁÓW DYSTRYBUCJI • sformułowanie celów dystrybucji • identyfikacja alternatywnych kanałów • ocena kanałów alternatywnych • wybór kanałów dystrybucji • ocena i wybór konkretnych pośredników WYMAGANIA NABYWCÓW WYWIERAJĄ WPŁYW NA RODZAJ KANAŁÓW DYSTRYBUCJI • uzyskanie po...

Mikołaj Sęp-Szarzyński twórca renesansowy czy barokowy ? Czy Mikotaj Sęp Sarzyński jest twórcą renesansowym czy barokowym? Twórczość Mikołaja Sępa Sarzyńskiego to \"zachodzące słońce renesansu\", a tym samym przedsionek baroku. Zwykło się mówić, że jest to pomost między epokami. Poetę - Mikołaja Sępa Sarzyńskiego uznano za prekursora tendencji nowej epoki, choć jego krótkie życie mieści się w granica...