Różnice w utworach Nałkowskiej a Borowskiego



Zofia Nałkowska: - oskarżenie wprost, bez stwarzania fikcji literackiej (w utworze "Medaliony") o bestialskość, a także nieludzkie postępowanie Niemców, - wyniszczanie biologiczne rasy ludzkiej, masowe, na niespotykaną dotąd skalę genocide, - traktowanie człowieka jako odpadu lub w najlepszym przypadku półproduktu przemysłowego (choć o niewielkim znaczeniu), - oskarżenie systemu hitlerowskiego za doprowadzenie normalnych ludzi do upośledzenia moralnego i zabicia godności i solidarności międzyludzkiej oraz wyzwolenie instynktu zabijania obcego w życiu człowieka, - masowe zdeprawowanie całych narodów, dotyczy ono także inteligencji (np. profesor Spanner). Tadeusz Borowski: - stworzenie fikcji literackiej, motywy autobiograficzne pozwalające na lepszy kontakt z czytelnikiem, - brak wśród ludzi chęci przerwania tragicznego biegu dziejów, który powtarza się ku przestrodze, - degradacja moralna człowieka w obozie; jest on w stanie myśleć jedynie o przetrwaniu lub szybkiej, bezbolesnej śmierci, - wykreowanie przez sytuację wojenną i jej wpływ na morale ludzi totalitaryzmów, żyjących także w czasach pokoju, - brak odwagi, aby sprzeciwić się postępowaniu katów, tak w obozie jak i poza nim, tragiczna, niosąca w sobie samozagładę ludzkości obojętność na "czas pieców i krematoriów", - ostrzeżenie: opisywane sytuacje mogą się jeszcze wielokrotnie powtarzać; ludzkość nie potrafi wyciągać wniosków z poprzednich, okrutnych wojen; nowe są karą za lekkomyślność i krótkowzroczność, - wytworzenie przez okupanta złudnej "wolności" poza murami obozów; podporządkowanie się sytuacji stworzonej przez najeźdźcę; pustota życia duchowego; strach przed konsekwencjami walki o własną lub cudzą godność ("Pożegnanie z Marią").

Różnice w utworach Nałkowskiej a Borowskiego

Materiały

Bohater romantyczny w twórczości Adama Mickiewicza - postawy romantyczne u wszystkich autorów ulega³y transformacji; - romantyzm wykreowa³ now¹ postawê bohatera romantycznego, który posiada³ wielka indywidualnoœæ, bogat¹ psychikê, wszelkie uczucia (mi³oœæ, nienawiœæ, cierpienie, rozpacz) ulega³y drastycznemu zwielokrotni...

Motywy biblijne w różnych epokach Motywy biblijne w literaturze polskiej różnych epok. Biblia stanowiła i stanowi nie tylko ważne dzieło literackie, które jest punktem odwołań i nawiązań twórców kultury w późniejszych epokach. Jest przede wszystkim świętą księgą społeczeństw chrześcijańskich. Biblia jest źródłem kultury moralnej, prezentuje wzorce postępowania, pewien kodeks...

Cechy ideału rycerza starożytnego i średniowiecznego Porównaj i oceń cechy ideału rycerza starożytnego i średniowiecznego na przykładzie \"Iliady\" i \"Pieśni o Rolandzie\" PLAN: Wstęp: Rycerstwo jako ideologia związana z walką. Zmienność ideałów na przestrzeni wieków. Rozwinięcie: Dwaj bohaterowie Roland i Hektor cele ich postępowania rycerstwo jako ideologia i sposób na życie walka i ...

"Cyd" a teatr francuski Rola dramatu „Cyd” w rozwoju teatru francuskiego „Cyd” został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność. Tłumy walczyły o najpodlejsze nawet miejsce w sali. „Cyd” był czymś nowym, zwiastował teatralny przełom, który właśnie nadchodził. Utwór był komedią, choć arcywzorem była tragedia. Okazał się dziełem prze...

Nadzór bankowy - co to jest Nadzór bankowy Ze względu na specyficzny charakter działalności banków - dysponowanie środkami wielu podmiotów gospodarczych - władze państwowe ustanawiają urząd nadzoru bankowego. Przedmiotem zainteresowania tego nadzoru jest zapewnienie bezpieczeństwa wkładów gromadzonych przez banki. Nadzór bankowy jest sprawdzany, bądź przez bank centra...

Wpływ literatury antycznej na twórczość pisarzy późniejszych epok - ca³a kultura europejska wyros³a praktycznie na podbudowie antycznej: formy literackie, kanony piêkna, estetyka, idea³y no i oczywiœcie toposy i wzorce osobowe; - odwo³ania do literatury antycznej czêsto pojawiaj¹ siê w epokach póŸniejszych: - Kochanowski odwo³uje siê do „Iliad...

Oryginalność poetyki Ignacego Gałczyńskiego 5.Orginalność poetyki K. I. Gałczyńskiego K.I.G.--1905-1953Początkowo wzorował się na poetach \'\'Skamandra\'\', ale szybko wypracował swój indywidualny styl. W tym okresie dominowały w jego twórczości dwa nurty:1-pierwszy, związany z kreacją poety-cygana uciekającego od rzeczywistości w świat poezji; 2-drugi, dający początek jego katastroficz...

Plan pozytywistów warszawskich Aleksander Świętochowski \"Praca u podstaw\" Autor przedstawił sytuację chłopów po reformie uwłaszczeniowej - nie mogą bez zewnętrznej pomocy stać się zbiorowością świadomych producentów. Ich edukacją winni się zająć światli właściciele ziemscy. Aleksander Głowacki \"Szkic programu w warunkach obecnego rozwoju społeczeństwa\" Autor mówi...