Opracowanie "Ferdydurke"



 Ferdydurke + Geneza i tytuł - Powieść wydana w Warszawie w 37 roku. Maiła być krótką odpowiedzią na nieprzychyle opinie krytyków, ale rozrosła się do wielkiego dzieła atakującego kulturę zamkniętą w systemy schematów. - Tytuł to może być thirty door key, albo od imienia postaci z powieści – Fredyego Durkee’a. + Bohaterowie - Józio Kowalski – 30 lat. Pisarz, którego debiut literacki został odrzucony i przez to pragnie on powrócić do niedojrzałości. Pimko porywa go do szkoły i upupia. Bohater pozostaje w roli obserwatora. Gombrowicz też bardzo nie lubił szkoły. Józio nie potrafi pzeciwstawić isę silniejszej osobowości Pimki. Także w domu Młodziqaków jest upupiany. Staje się satromodnym młodzieńcem zakochanym w nowoczesnej Zucie. Tak ukazał go Pmimko i w domu Młodziaków jest odbierany ajko „stary malutki”. Józio postanawia się wyzwolić psując ład i formę w rodzinie. Podgląda, siąka nosem etc. Snuje intrygi. Udaje mus ię obnażyć nieautentyczność tej rodziny i zmusza ich do wyjścia z formy. Z kolei w 3 części Staje się upupionym siostrzeńcem. Potem staje się zkakochanym porywaczem. Stara się walczyć z formą, gdyż narzucane mu role, nie odpowiadją mu. Przegrywa – nie potrafi uwolnić się z konwencji – pupa ukazująca się na niebie w ostatniej scenie świadczy o zwycięstwie formy. - Pimko jest biegły w upupianiu i zdrabnianiu. Chce utrzymać młodzież w niewinności i niedojżałości. Jego celem nie jest więc uczenie i pzrygotowywanie dożycia, ale zachowanie w dzieciństwie. Dlatego nauka w szkole jest nudna, nie uczy myślenia i sprowadza się do powtarzania wyświechtanych sloganów. W literazturze szuka bogoojczyźnianych morałów i etyki. Manipuluje młaodzieżą, ale sam pada ofiarą intrygi Józia. Jest zakoczny w Zucie. - Zuta Młodziakówna. 16. Wysportowana, bezczelna i nowoczesna. Nikt nie zmusza jej do nauki i nie wychowuje. Nie szanuje rodziców, nie ma autorytetów. Miłość jest dla niej sportem. Jest młoda ale zamknięta w formę. - Joanna i Witold Młodziakowie. Ulegli modzie „łydki” przedkładając kulturę fizyczną nad duchową. Zachowanie ich jest sztuczne, podporządkowane konwencji. Sprowokowani znalezieniem w sypialni córki dwóch adoratorów zdjęli maski. Wdali się z intruzami w bójkę. - Hurleccy. Są całkowitą odwrotnością Młodziaków. Pielęgnują tradycję ziemiańską. Wuj, jak i Zygmunt są całkowitymi ziemianinami. Ciocia upupa, tak jak Pimko mniejwięcej, tarktuje wszystkich jak dzieci. Zosia apatyczna i chorowita była całkowicie podporządkowana matce. Byli tak samo jak Młodziakowie zamknięci w ramy konwencji i tradycji. - Miętus. Przeciwstawia się upupianiu. Klnie, pije wódkę, chodzi na kobiety. Szuka autentyczności. Nie nawidzi konwenansów i masek etc. Wierzy, że po zakceptwaniu go przez lud i zrównaniu się z nim odnajdzie prawdę. Jednak burzy tym tylko feudalny porządek. W rezxultacie chłopi uderzają na dom Hurleckich. + Problematyka - Wpływy literackie w Ferdydurke. Czerpie Gombrowicz z. Typu powieści łotrzykowskiej – gdzie bohater często zmieniea środowisko nie godząc się z rolami, któr narzuca mu los. A także z konwencji bohatera problematycznego czyli takiego, który jest niedostosowany do swojej roli i położenia. Poszukuje własnego Ja. To właśnie jest Józio. W tekscie ponadto ukrytych jest wiele cytatów, napomknięć i parafraz. - Słowa klucze. Dużo części ciała mających znaczenie sumboliczne a więc: Pupa to zdziecinnienie i niedojżałość. Upupienie to proces infantyliznacji. Łydka to młodość i wysportowany styl. Gęba zaś odwołuje się do relacji międzyludzkich. Oznacza obraz człowieka jaki postrazegają inni ludzie i staje się drugą naturą tego człowieka. Ucieczka od stereotypów jest niemożliwa lecz przez doskonalenie swojej osobowości można zmienić swój obraz w oczach ludzi. To jest doprawianiem sobie gęby. Jest więc synonimem sztuczności. Forma to postawa wobec życia i otaczającego świata. Wyraża się w gestach, sposobie bycia etc. Jest ona nazrucona z zewnątrz. Nie zawsze odpowiada człowiekowi i może być przyczyną frustarcji i cierpienia. Trzeba zachować dystans wobec formy. Zagadnienie formy ściśle wiąże się z dojrzałością i niedojrzałościa. - Dojrzałość i niedojrzałość w Ferdydurke. W dzieciństwie jest się nieuformowanym. Potem w dorosłości przybiera się jakąś formę. Młodość i neidojrzałość to nie to samo. Zuta jest dojrzała, ale jej formą jest młodość. Józio jest starszy, ale nie jest dojrzały. Dzięki temu może dostrzec zakłamanie i fałsz schematów. - F. Jest groteskowe i absurdalne. Jest zupełnie odrealnione. - Są tu 3 środowiska. Szkoła, nowoczesny dom miesczański i tardycyjny dom ziemiański. Szkoła jest skostniała – tylko realizacja materiału nic więcej. Nowoczesność młodziaków objawia się w złym wychowaniu, tężyźnie fizycznej i wolności sexualej. Jednak to nie wytzrymuje ze skandalem wybuchającym w domu. Rodzice znowu sają się tradycyjni. Jhurleccy natomiast trzymają się od lat przekazywanych stereotypów, chierarchii wartości i schematów. Są to 3 formy, do których ich cłonokowie nie mają dystansu.

Opracowanie "Ferdydurke"

Materiały

Problematyka wsi w nowelach pozytywistycznych 1. Problematyka społeczna wsi: - Henryk Sienkiewicz \"Szkice węglem\" - opowieść o tragedii w rodzinie Rzepów, która została spowodowana przez pisarza Zołzikiewicza; krytyka układu szlachta - lud, ukazanie ciemnoty ludu, jego panicznego strachu przed urzędem, co może doprowadzić do tragedii, postulat zmiany stosunku klas wyższych i bardziej w...

Kierunki filozoficzne oświecenia Kierunki filozoficzne w XVIII w.: empiryzm - (empiria-doświadczenie); prekursorem był angielski filozof Francis Bacon (czyt. bejkn); kładł nacisk na rolę doświadczenia w procesie poznawania świata, odrzucając to wszystko, czego nie da się potwierdzić praktycznie; racjonalizm - twórcą był Kartezjusz (\"Rozprawa o metodzie\"); przywiązywał o...

Motyw totalitaryzmu TOTALITARYZM XX lecie przyniosło wydarzenia, które okazały się być jednymi z najbardziej tragicznych w dziejach ludzkości. Szukając przyczyn tego wielkiego dramatu., jakim były cierpienia milionów ludzi podczas dwóch wojen światowych (obozy koncentracyjne, planowe eksterminacje ludności za wielką skalę, miliony ofiar zbrodni komunizmu i faszyzm...

Dobro a zło zawarte w IIIcz Dziadów Nie będę czuł się dobrze w roli wyrokującego co jest dobrem, a co złem w III części „Dziadów” Mickiewicza, bo może w tej chwili będę musiał postawić conajmniej na równi z Bogiem. Nigdy tego nie robiłem dlatego spróbuję. Problem jest bardziej złożony niż nam się wydaje. To, iż Mickiewicz ukazuje w swoim utworze obraz represji, okrutn...

Gatunki literackie romantyzmu Gatunki literackie romantyzmu to: dramat romantyczny poemat dygresyjny powieść poetycka epopeja oda ballada Ballada. Nazwa pochodzi od słowa ballare (wł.) - tańczyć. Ballada pierwotnie oznaczała prowansalską ludową liryczną pieśń taneczną, wykonywaną zazwyczaj chóralnie. Według Juliusza Kle...

Pochodzenie powieści XVIII w. to czas bujnego rozwoju powieści. Swoje początki znajduje ona w takich formach wypowiedzi jak pamiętnik, dziennik. Jest podstawowym nowożytnym gatunkiem epickim. Powieść cechuje rozwinięta, wielowątkowa fabuła, narracyjność - świat przedstawiony prezentowany jest przez narratora. Początkowo jest to narracja ostentacyjnie autorska, konwe...

Zarządzane przez konflikty Zarządzane przez konflikty Konflikt - sytuacja społeczna w której zachodzi sprzeczność interesów, poglądów, lub postaw, jednostek lub grup społecznych współistniejących i współdziałających w określony miejscu i czasie. Dynamika konfliktów: A) Prywatny pojedynczy przedmiot sporu. B) Naruszenie równowagi stosunków. C) Ujawnienie się innych s...

Cechy gatunkowe przypowieści Cechy gatunkowe przypowieści utwór narracyjny o charakterze parabolicznym czyli zestawiającym dwie rzeczywistości, z których pierwsza jest obrazem życia codziennego, druga zaś, jest nieuchwytna zmysłowo ale znajduje się w sferze pojęciowej składa się z 3 trzonów: dwa pierwsze to przykłady, obrazy; trzeci to przekazanie jakiejś prawdy...