Motyw sądu w literaturze



Sąd/proces Sąd jest instytucją powołaną do orzeka¬nia o zgodności z prawem czynów oby¬wateli. Obraz sądu i jego funkcja zależą od czynników politycznych (ustrój pań-stwa, jego konstytucja), tradycji, mo¬mentu historycznego (sądy w czasie pokoju i w czasie wojny). Proces to rozprawa sądowa orzekająca o winie oskarżonego. Biblia (ST) -1) Sądy Boga nad ludzkoś¬cią miały na celu ukaranie grzeszników i odnowę moralną świata (np. potop, zniszczenie Sodomy i Gomory, pomie¬szanie języków budowniczych wieży Babel). 2) Sądy Salomona charakteryzo¬wały się sprawiedliwością, bezstronnoś¬cią. Salomon starał się wydać wyrok, który nie krzywdziłby żadnej ze stron („Salomonowe wyjście" - wobec dwóch możliwych rozwiązań znaleźć trzecie). Biblia (NT) - 1) Jezus wyraźnie mówi, że nie ma ludzi bez winy, a prawo do sądzenia człowieka ma wyłącznie Bóg (Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni). 2) Sąd nad Jezusem prowadzony był przez Sanhedryn i Poncjusza Piłata. Jezus został oskarżony o podburzanie ludności Jerozolimy i nazywanie siebie królem żydowskim. Faktycznie najwię¬kszą winą były tu nowatorskie nauki religijne wygłaszane przez niego. Na-miestnik rzymski, Poncjusz Piłat, umy¬wa ręce (gest konformisty) i oddaje oskarżonego w ręce Sanhedrynu. Chrys¬tus do końca broni swoich przekonań, zachowuje godność i powagę. Wyro¬kiem jest ukrzyżowanie, na które, wedle prawa rzymskiego, skazywani byli naj¬więksi złoczyńcy. 3) Sąd Ostateczny - patrz: Apokalipsa. Mitologia - 1) Starożytni wyobrażali sobie boginię sprawiedliwości, Temidę, jako kobietę o oczach przewiązanych opaską (ślepa sprawiedliwość), trzyma¬jącą w ręce wagę (ważenie dobrych i złych uczynków). Jej podobizna poja¬wia się na frontonach większości nowożytnych sądów. 2) Sąd Parysa - patrz: wesele/gody. Homer „Iliada" - Na tarczy Achillesa widnieje scena sądu. Na rynku miasta toczy się spór o zapłatę za zabójstwo. Sędziami są starcy, z których każdy wydaje wyrok. Symbolem władzy sądo¬wniczej jest berło brane do ręki przez kolejnych sędziów. Sofokles „Antygona" - Kreon, surowy władca Teb, sądzi Antygonę za narusze¬nie praw królewskich (zakaz grzebania zwłok zdrajców). Pomimo pozycji spo¬łecznej Antygeny (pochodzi z królews¬kiej rodziny) i jej racji (kierowała się prawami boskimi i miłością siostrzaną), została ona skazana na śmierć. A. Frycz-Modrzewski „O karze za mężobójstwo" - Frycz-Modrzewski domagał się ujednolicenia prawa kar¬nego tak, by szlachcic, mieszczanin czy chłop karani byli w ten sam sposób za popełnienie takiej samej zbrodni. Do problemu tego wrócił później w swoim dziele „O poprawie Rzeczypospolitej", w księdze „O prawach". W. Szekspir „Henryk VIII" - Jednym z tematów sztuki jest proces rozwodowy króla, prowadzony przez kardynała Wol-seya. Orzekł on o rozwodzie Henryka VIII z Katarzyną Aragońską wbrew woli papieża, co było równoznaczne z zer¬waniem stosunków z Kościołem Kato¬lickim. Wolter „Kandyd" - Jednym z epizo¬dów powiastki jest proces prowadzony przez Wielką Inkwizyję w Lizbonie. Kara śmierci dla Kandyda i Panglossa nie wynikała z ich winy; spalenie ich na stosie miało uspokoić ludność miasta i wskazać winnych trzęsienia ziemi. G.G. Byron „Giaur" - patrz: zbrod¬nia/zbrodniarz. A. Mickiewicz „Konrad Wallenrod" - Sąd kapturowy (powoływany w śred¬niowieczu w okresie bezkrólewia lub nieobecności władcy) skazał Konrada -l na śmierć za zdradę Zakonu. Wallenrod,; chcąc umrzeć z honorem, uniemożliwia -i zakonnikom wykonanie wyroku, popeł- 'i niając samobójstwo. Patrz: wina i od-J powiedzialność. A. Mickiewicz „Dziady" cz. III - Te- >; matem utworu jest proces Filomatówl i Filaretów, przedstawiony tu w sposób Ą uwznioślony, przyrównany do biblijnej rzezi niewiniątek. Herodem jest car,; a niewiniątkami - młodzież polska. Pren j ces został wytoczony bezprawnie przez | Senatora (Nowosilcowa) i prowadzony,.: był okrutnymi metodami (znęcanie siei nad uwięzionymi). Karą była wywózka! na Sybir. Patrz: cierpienie, Polska/Pola- s cy, ofiara, wina i odpowiedzialność. J. Słowacki „Balladyna" -1) Zaraz po ,' objęciu rządów przez Balladynę widzi¬my bohaterkę w roli sędziego, który wysłuchuje skrzywdzonych poddanych. Przed jej obliczem stają: Filon (zako¬chany w zmarłej Alinie) i wdowa (matka Balladyny - patrz: matka). Królowa: wspomagana przez doradców, orzeka, że winnego ich cierpień (czyli ją samą) należy skazać na śmierć. 2) W końcowej scenie dramatu Balladyna sama wydaje na siebie wyrok, by zadośćuczynić woli matki i Filona. Karę wymierza tu świat fantastyczny: bohaterka pada rażona piorunem (patrz: zjawy - upiory - wam¬piry, władza/władca, zbrodnia/zbrod¬niarz). A. Dumas „W dwadzieścia lat póź¬niej" - Dumas przedstawia proces króla Anglii, Karola I, sądzonego przez par¬lament w styczniu 1649 roku. Według autora król był męczennikiem niesłusz¬nie oskarżonym o dążenia absolutystyczne. Na sali sądowej znajdują się przeciwnicy i nieliczni sympatycy mo¬narchy. Karol I przez cały czas siedzi w kapeluszu, co świadczy o jego pogar¬dzie dla sędziów. Został skazany na karę śmierci i ścięty 31 stycznia 1649 roku. Patrz: władza/władca, kat. L. Carroll „Alicja w krainie czarów" - Obraz sądu widziany jest oczyma śniącej małej dziewczynki. Sędziami są karty do gry, uczestnikami - postacie baśniowe. Brak tu dowodów, brak istot¬nej przyczyny (jest nią kradzież ciastek), a proces przypomina farsę. Wyrokiem jest jednak kara śmierci dla Waleta Kier. B. Prus „Lalka" - Sekwencja sądowa w powieści obejmuje dwa procesy. Pier¬wszy z nich, w którym oskarżoną przez baronową Krzeszowską była pani Staw-ska, dotyczył kradzieży lalki. Miał on swój rzeczywisty pierwowzór (proces w Wiedniu, c»którym Prus czytał w ga¬zetach), a jest o tyle ważny, że od niego powieść wzięła swój tytuł. Drugi, także wytoczony przez baronową Krzeszows-ką, dotyczył nie zapłaconego przez stu¬dentów komornego. Jakkolwiek studen¬ci przegrali sprawę (w przeciwieństwie do pani Stawskiej), sympatia zgroma¬dzonych na sali sądowej była po ich stronie. W.S. Reymont „Chłopi" -1) W poblis¬kim miasteczku odbywa się proces o uznanie ojcostwa Macieja Boryny. Ze względu na wysoką pozycję społeczną i ekonomiczną oskarżonego wyrok jest z góry wiadomy. Powódka przegrywa, choć do końca nie wiadomo, czy jej roszczenia nie były słuszne. 2) Na sali sądowej (kilka miesięcy później) roz¬patrywana jest także sprawa o zbrojne wystąpienie chłopów przeciwko sprze¬daży lasu przez dziedzica. Chłopi, ska¬zani na areszt, wychodzą po odsiedzeniu wyroku lub za kaucją. Jednym z nich jest Antek Boryna. J. Kasprowicz „Dies irae" - patrz: apokalipsa, katastrofizm. F. Kafka „Proces" - Sąd przedstawio¬ny został jako tajemnicza instytucja, której oskarżony do końca nie poznaje. Społeczność dzieli się na oskarżonych i oskarżających, przy czym tych pierw¬szych jest nieporównywalnie więcej. Aparat sądowniczy jest zhierarchizowa¬ny, a Józef K. poznaje jedynie najniższy szczebel tej hierarchii. Sprawy toczą się latami i rzadko kiedy kończą się pomyśl¬nie dla oskarżonych. Główny bohater nie wie nawet, o co został oskarżony. Ani on, ani jego adwokat nie mogą wpłynąć na bieg procesu. Wiadomo jednak, że wyrok jest z góry znany: kara śmierci. Obraz procesu można potrak¬tować dwojako: a) proces w państwie autorytarnym, gdzie oskarża się niewin¬nych ludzi i skazuje na śmierć, b) życie człowieka, który nie zna prawa ani zasad nim kierujących, prowadzące nie¬uchronnie do śmierci („byt ku śmierci"). Patrz: śmierć (bohaterów literackich). A. Camus „Upadek" - Główny boha¬ter, Jean-Baptiste Clemence, to były adwokat, a teraz sędzia-pokutnik, który nieustannie dokonuje sądu nad sobą i innymi ludźmi. W świecie bez Boga sędzią jest człowiek, który nie dopusz¬cza możliwości ułaskawienia. Clemence mówi, że aby osądzić ludzi, trzeba naj¬pierw osądzić samego siebie, przyznać się do własnej nikczemności. W jego świecie nie ma podziału na oskarżonych i oskarżających, wszyscy są sędzia-mi-pokutnikami. K. Moczarski „Rozmowy z katem" - Rozmowy Moczarskiego ze Stroopem poprzedzają proces zbrodniarza wojen¬nego, likwidatora warszawskiego getta. Stroop do końca broni swoich poglą¬dów, nie wyrzeka się ideologii nazis¬towskiej, a swą działalność uznaje za słuszną i konieczną. Został skazany na śmierć przez powieszenie. Patrz: kat. U. Eco „Imię róży" - Jednym z epizo¬dów powieści jest proces prowadzony przez Wielkiego Inkwizytora (Bernar¬da). Guio Oskarżonymi są dwaj zakon¬nicy, należący niegdyś do heretyckiego odłamu brata Dulcyna, oraz dziewczy¬na, która przychodziła do opactwa. In¬kwizycja obwinia ich o to, że w klasz¬torze rozpanoszyło się zło, że to oni są winni tajemniczej śmierci innych braci. Wszyscy zostali skazani na karę śmierci poprzez spalenie na stosie. * „Najlepszym sposobem na rozpędzenie melancholii jest widok kryminalnego procesu, głupota bowiem sędziów bywa zazwyczaj niezwykle ucieszna". (W. Hugo) * „Niedobrze czyni, kto ma u sądu wzgląd na osobę i dla kęsa chleba odstępuje prawdy". (Salomon) * „Historia świata jest sądem nad światem." (F. Schiller) * „Zwycięzcy się nie sądzi". (Katarzyna II) * „Zdechłbym ze śmiechu na widok człowieka, który sądzi innego człowieka, gdyby nie budził we mnie litości". (G. Flaubert) * „Sąd: grupa ludzi orzekająca, która ze stron miała lepszego adwokata." (J. Tuwim) * „Niech pan nie czeka na sąd ostateczny. Sąd ostateczny jest co dzień." (A. Camus) * „Wielkie zbrodnie mogą sądzić tylko zwykli, prości ludzie. Wielkie zbrodnie godzą przecież zawsze w nich". (L. Kruczkowski)

Motyw sądu w literaturze

Materiały

Temat wojny w polskich wierszach Temat wojny i różne jego ujęcia w wierszach polskich poetów Czesław Miłosz \"Campo di Fiori\" Piosenka o końcu świata - czytelnik obserwuje pogodzenie się podmiotu lirycznego z faktem, że oto koniec świata \"staje się już\", mimo że w wierszu pojawiają się sielankowe niemal obrazy. Oczekiwany kataklizm nie nadchodzi, oto kobiety spacerują ...

Mój jeden dzień wśród bogów Olimpu - opowiadanie Pewnego pięknego wrześniowego wieczoru, byłem sam w domu ponieważ rodzice wyjechali.Siedziałem w swoim pokoju i nie miałem co robić. Rozglądając się po pokoju na półce zauważyłem \"Mitologię\" Jana Parando- wskiego. Wziąłem ją do ręki i zacząłem czytać, szło mi to tak szybko jak nigdy. Było tam napisane o życiu bogów i bohaterów greckich. W pe...

Kierunki filozoficzne renesansu - opis Epikureizm Punktem wyjścia dla epikurejczyków było założenie, że szczęście jest największym dobrem. Według nich szczęście polega na doznawaniu przyjemności a nieszczęście na doznawaniu cierpienia. Do szczęścia wystarczy jednak w zupełności brak cierpienia. Zdrowie ciała i spokój duszy zapewniają radość. Według epikurejczyk...

Wolter w stosunku do cywilizacji Wolter wobec cywilizacji. Wolter uważał stan cywilizacji w swoich czasach za niedoskonały. Poprzez swoją twórczość pragnął to zmienić. Przede wszystkim postęp cywilizacji nie jest możliwy bez zmiany światopoglądu mas. Należy je nauczać, oświecać. Na literaturę nakłada funkcje utylitarne (użytkowe) i przypisuje ogromną rolę edukacji i wychowaniu...

Roślinność Ameryki Płn Na północy tundra (w Ameryce tundra sięga bardziej na południe niż w Europie). Potem na południe jest strefa tajgi (tajga kanadyjska). Dalej są lasy mieszane klimatu umiarkowanego. Kolejna strefa to lasy liściaste (ale tylko wsch. wybrzeże). Kolejna strefa to lasy liściaste podzwrotnikowe. Środek kontynentu zajmują zbiorowiska trawiaste – ...

Co to jest heksametr? Bohaterowie spod Troi są wyolbrzymieni - są herosami, a nawet półbogami (Achilles - syn bogini Tetydy). Obok nich występują bogowie, którzy rządzą światem, decydują o losach ludzi, ale biorą udział w bitwie i jak ludzie odnoszą w niej rany. heksametr - wiersz bohaterski, związany ze zjawiskiem iloczasu (występowania głosek długich i krótkich; Č...

Analiza i interpretacja Romantyczności Baczyńskiego „ Krzysztof Kamil Baczyński łączy w sobie mit rycerza bez skazy i trubadura... „ Romantyczność Zgliszcza. Takie już prawo wyrastać z popiołów. Wiatr rozrzuca kwiaty przejrzyste jak szkło. Podaj ręce, kochana, które ku temu są, by się zamykać jak koło. O lasy niewidzialne, knieje, co się chylą, i oddech ich na ustach,...

Streszczenie "Powracająca fala" Bolesława Prusa I Pastor Bohme, starszy, poczciwy człowiek, ojciec dwojga dzieci (jego syn Józef studiuje na politechnice w Rydze, zaś córka Aneta mieszka z ojcem), jedzie w odwiedziny do swojego przyjaciela, bogatego przemysłowca - Gotlieba Adlera. Adler ma jednego syna - Ferdynanda, który podróżuje po świecie. Pastor jedzie właśnie z wiadomością, że Ferdyn...