Motyw czarnoleski w późniejszej poezji



1. Juliusz Słowacki - "Beniowski" : I gdyby stary ów Jan Czarnoleski Z mogiły powstał, on by to zrozumiał Słowacki o polskości swojej poezji więc powołuje się na autorytet wśród poetów wcześniejszych epok, by dowieść pokrewieństwa swojego rymu z królewskim rymem Kochanowskiego. Takie traktowanie poezji było rodzajem współzawodnictwa między wielkimi tamtych czasów, czyli Mickiewiczem i Słowackim. 2. Kamil Cyprian Norwid - "Moja piosenka" : Złotostruna, nie opuść mię lutni! Czarnoleskiej ja rzeczy Chcę - ta serce uleczy! I zagrałem ... ... i jeszcze mi smutniej. 3. Julian Tuwim - "Rzecz czarnoleska": Poszukując słowa, które byłoby w stanie oddać istotę rzeczy poeta w końcu dochodzi do wniosku, że może zaufać sprawdzonemu już poecie z Czarnolasu. 4. Bolesław Leśmian - "Urszula Kochanowska": Zbliż się do mnie, Urszulo! Poglądasz jak żywa... Zrobię dla cię, co zechcesz, byś była szczęśliwa. Zrób tak, Boże - szepnęłam - by w nieb Twoich krasie Wszystko było tak samo, jak tam - w Czarnolasie! [...] Gdy właśnie słychać kroki i do drzwi pukanie ... Więc zrywam się i biegnę! Wiatr po niebie dzwoni! Serce w piersi zamiera... Nie! to - Bóg, nie oni!... Poeta ukazuje obraz raju (nieba), w którym Urszula, córka Kochanowskiego, oczekuje rodziców. Gdy zjawia się u niej Bóg jest rozczarowana i zawiedziona, bo przecież liczyła na rodziców. 5. Leopold Staff - "Lipy": Odkąd dla Muz i własnej poważnej igraszki, W chłodnym cieniu ochronnej lipy czarnoleskiej, Wyśpiewałeś na lutni swej pieśni i fraszki, Pogodną sztuką z rymem wiążąc rym królewski: Od czterech wdzięcznych wieków i dla wiecznej chwały, Złotej jak miód natchniony w tym pisanym dzbanie, Wszystkie kwitnące słodko lipy w Polsce całej Pachną imieniem twoim, Kochanowski Janie! Manifestuje się tu klasycyzm Staffa w stosunku do tradycji literackiej. Podobnie jak Kochanowski Staff opiewał uroki życia wiejskiego, kontaktu z naturą. Bliska Staffowi była pogodna sztuka poety odrodzenia, a jego pracę nazwał 'poważną igraszką'. 6. Konstanty Ildefons Gałczyński: Poeta określa się czeladnikiem mistrza Kochanowskiego, bo jego poezja jest dla niego wzorem do naśladowania.

Motyw czarnoleski w późniejszej poezji

Materiały

Romantyzm w poezji Asnyka 2. Echa romantyzmu: Asnyka nazywa się epigonem romantyzmu (epigon - propagator przebrzmiałych, nieaktualnych idei), gdyż mimo wysiłków przyjęcia i rozumienia założeń i dążeń pozytywizmu, nigdy do nich w pełni nie przystał, będąc zafascynowany \"orlą potęgą\" zamierzeń romantyzmu. Próbę odnalezienia siebie w nowych czasach odzwierciedla jego wi...

Literatura parenetyczna, ideał rycerza i władcy oraz ascety, świętego W średniowieczu istniały wzorce osobowe świeckie (rycerza doskonałego i mądrego wład-cy) oraz religijne (asceci i święci). Dzieła, które konstruowały i propagowały wzory osobowe nazywane są parenetycznymi. Ideał rycerza zawarty jest w „Pieśni o Rolandzie\". Opowiada ona o bitwie baskijskich gó-rali (pogan) z oddziałami Karola Wiel...

Jak wpłynął teatr średniowieczny na dramat romantyczny Wpływ teatru średniowiecznego na dramat romantyczny. Formy teatru średniowiecznego miały istotny wpływ na kształt i treść dramatu romantycznego. Misteria np. cechowały luźna kompozycja, a oprócz wątków głównych jednocześnie trwające epizody równoległe. Do misterium nawiązuje Adam Mickiewicz w Dziadach cz. II . Bohaterem średniowiecznych moralit...

Motywy biblijne w literaturze późniejszych epok - Biblia, jako jedna z podstaw kultury europejskiej, stanowi zbiór tekstów, do których autorzy kolejnych epok odwołują się bardzo często: średniowiecze: wszelkie misteria tego okresu oparte są na motywach biblijnych; \"Bogurodzica\", która stanowi również dokument historii naszego języka oparta jest na motywie z Biblii: jest prośbą do Matki Bosk...

Przemiana etyczna Jacka Soplicy 54. Ewolucja etyczna Jacka Soplicy - bohatera \"PanaTadeusza\". Choć epopeja A. Mickiewicza nosi tytuł \"Pan Tadeusz\", to jednak głównym jej bohaterem nie jest postać tytułowa, lecz osoba zasnuta mgłą tajemnicy - właśnie Jacek Soplica. Pochodził on ze średnio zamożnej szlachty. Wyróżniał się urodą, sprawnością fizyczną i pewnością siebie....

Wyjaśnienie pojęcia frustracji a) frustracja – negatywny stan, jaki odczuwa jednostka, kiedy wykonywane przez nią w jakimś celu działania napotykają na przeszkodę. Jest to uczuciowa projekcja porażki. Pojawia się przy pozbawieniu zasłużonej satysfakcji, przy zawiedzionych nadziejach. b) Czynniki warunkujące frustrację – - przeszkoda zewnętrzna, wewnętrzna -...

Świat wartości w "Antygonie" Świat wartości w ,,Antygonie\": wiara, rozum, prawo. ... Dla Kreona podstawowymi wartościami są: rozum, ład społeczny i państwo. W swoim postępowaniu ma na celu dobro społeczne, interesy kraju i utrzymanie silnej władzy. Jest wyznawcą prawa ziemskiego, ustanowionego przez ludzi. Swoim postępowaniem gwałci prawo religijne. Antygona ki...

Liryka starożytnej Grecji: Tyrteusz, Safona z Lezbos, Anakreont, Symonides Liryka starożytnej Grecji. a) Tyrteusz (Tyrtajos) - żył w VII w. p.n.e., twórca utworów patriotycznych, związany ze Spartą. (poezja tyrtejska - patriotyczna, np. „Bagnet na broń\" Broniewskiego). Napisał: „Rzecz to piękna...\" Autor zachęca do walki za ojczyznę i uważa, że hańbą jest, jak ktoś ucieknie z pola walki, taki człowiek...