Kościoły i wspólnoty religijne w życiu społecznym



Kościoły i wspólnoty religijne. Ponad 55 mln osób wyznaje w Niemczech jedną z religii chrześcijańskich. Jest wśród nich 27,6 mln ewangelików i 27,5 mln katolików. Kościół w Niemczech nie jest instytucją państwową i nie jest kontrolowany przez państwo. Kościoły mają status samodzielnych korporacji publiczno-prawnych. Stosunek między państwem a kościołem jest partnerski. Kościół Ewangelicki w Niemczech jest wspólnotą 24 kościołów luterańskich, unickich i zreformowanych. Granice kościołów krajowych nie pokrywają się z granicami krajów związkowych. Najwyższym organem ustawodawczym jest synod, a kierowniczym- Rada EKD. Współdziałanie kościołów krajowych odbywa się w ramach Konferencji Kościelnej. Urząd Kościelny w Hanowerze jest centralnym organem administracyjnym EKD. Kościół ewangelicki utrzymuje ścisłą współpracę z kościołem rzymsko-katolickim. Do 1994r. kościół katolicki posiadał 23 diecezje, w tym 5 archidiecezji. Obecnie, po zmianach organizacyjnych wynikających ze zjednoczenia Niemiec, istnieje 27 diecezji. W Centralnej Radzie Niemieckich katolików reprezentowanych jest około 140 związków i instytucji katolickich. W latach 1933-1945 a także w latach poprzednich ewangelicy i katolicy prowadzili walkę przeciwko nazizmowi. Kościoły przyczyniły się także do pokojowego przełomu w NRD. Kościoły w Niemczech oddziaływują na opinię publiczną w różnorodny sposób. Czynią to przede wszystkim za pośrednictwem memoriałów i działalności publicystycznej. Działalnością charytatywną po stronie katolickiej zajmuje się przede wszystkim organizacja Deutscher Caritasverband, a po ewangelickiej Diakonisches Werk. Oba kościoły angażują się w krajach trzeciego świata. Wielkie kościelne akcje pomocy są finansowane z dobrowolnych ofiar wiernych. Do innych wspólnot religijnych należą przede wszystkim kościoły prawosławne, starokatolickie i ewangelickie kościoły niezależne. Obecność licznych obcokrajowców sprawiła, że na znaczeniu zyskały w Niemczech wspólnoty religijne, których dawniej prawie nie było. Dotyczy to w szczególności islamu. W Niemczech żyje około 2,6 mln muzułmanów. W Polsce, wybuch II wojny światowej pociągnął za sobą znaczne zmiany w terytorialnej organizacji Kościoła katolickiego. Ponad 1,2 tys. Księży polskich zginęło w obozach koncentracyjnych lub zostało rozstrzelanych. W trakcie II wojny światowej papież Pius XII nie potępiał jednoznacznie najazdu Niemiec na Polskę. Nie zostały też potępione zbrodnie hitlerowskie. Narastającą krytykę wywołała nominacja biskupa gdańskiego Carla M. Spletta w charakterze administratora apostolskiego diecezji chełmińskiej w 1939r. gdyż odegrał on czynną rolę w germanizacji Polaków. Natomiast położenie prawne i faktyczne związków wyznaniowych mniejszości religijnych w latach II wojny światowej, było bardzo zróżnicowane. Szczególnie dramatycznie potoczyły się losy Żydów. Stosunek do nich określała ideologia narodowego socjalizmu oraz względy polityczne. Od 1941r. przystąpiono do fizycznej likwidacji ludności żydowskiej. Współcześnie 70% Polaków to chrześcijanie. Kościół katolicki w Polsce odgrywa dużą rolę w życiu społeczeństwa i oddziaływuje na opinię publiczną. Działalnością charytatywną po stronie katolickiej zajmuje się caritas. Pomoc dla dzieci, ubogich i potrzebujących finansowana jest przede wszystkim z ofiar chrześcijan. Obecnie w Polsce działa około 300 różnych ruchów religijnych. Nie sposób usystematyzować je według jednego klucza; w wielu z nich występuje pomieszanie różnych prądów myślowo-religijnych, wiele z nich ukrywa swą tożsamość, są ruchami trudnymi do opisania ze względu na to, że bardzo mało, lub nic o nich nie wiemy. Pierwszą grupę stanowią ruchy, które wywodzą się z chrześcijaństwa. Należą do niej: Adwentyści Dnia Siódmego, wszystkie grupy Badaczy Pisma Świętego, w tym Świadkowie Jehowy, Kościół Zielonoświątkowców, Kościół Nowoapostolski. Do tej grupy zalicza się również Kościół Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich, czyli tzw. Mormoni. Jest jeszcze wiele innych ruchów religijnych, czy też parareligijnych, które swą naukę opierają o interpretacje Pisma Świętego, lecz w późniejszym okresie indoktrynacji odchodzą od niego, na rzecz pism swego założyciela. Tu możemy wymienić Kościół Zjednoczenia zwany też Kościołem Moona, oraz sektę Rodzina Miłości wcześniej zwaną Dzieci Boga. Drugą grupę stanowią ruchy wywodzące się z nurtu antychrześcijańskiego. Przede wszystkim są to wszystkie odmiany ruchów satanistycznych: Kościół Szatana założony przez Antona LaVeya, Światynia Seta i wiele innych, wliczając w to młodzieżową formę satanizmu. Jako antychrześcijańska uznana została również organizacja Wolnomularzy, czyli masoneria, która w swych obrzędach wykorzystuje różne formy kultów religijnych, przede wszystkim okultyzm. Kolejną grupę ruchów religijnych stanowią ruchy obce nam kulturowo, przede wszystkim wywodzące się z religii wschodnich: z islamu, buddyzmu, hinduizmu.

Kościoły i wspólnoty religijne w życiu społecznym

Materiały

Troska obywateli o losy ojczyzny w polskim oświeceniu Główną ideą oświecenia był krytycyzm wobec instytucji politycznych i społecznych, Kościoła i dotychczasowego systemu nauczania. Postawę tę wspierały prądy filozoficzne, a więc racjonalizm, który przywiązał szczególną wagę do roli rozumu w poznaniu prawdy, oraz empiryzm kładący nacisk na doświadczenie. Epokę cechował optymizm poznawczy, wiara w p...

Śmierć człowieka w "Innym świecie" Grudziński: „Inny świat\" jest hołdem złożonym człowiekowi oraz dokumentem degradacji i utraty człowieczeństwa. Szereg aktów utraty człowieczeństwa wiedzie do refleksji: jak łatwo jest o podłość, o zbrodnię, byleby uratować swoje życie. Czy nie są zaprzeczeniem człowieczeństwa gwałty i „Materialne\" traktowanie kobiet, bezkarne krad...

Ojciec po stracie dziecka w Trenach Jana Kochanowskiego Uczucia zbolałego ojca po stracie dziecka Chociaż Urszulka była zaledwie dwuipółletnim dzieckiem, zdołała zaskarbić sobie wielką miłość Kochanowskiego. Pisarz dopatrywał się w jej dziecięcych wypowiedziach znamion niezwykłych zdolności literackich, widział w niej przyszłą poetkę („Safo słowiańską”) i spadkobierczynię własnego t...

"Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata" - rozwinięcie myśli Camusa \"Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata\". Rozwiń myśl A.Camusa odwołując się do XX - wiecznych utworów literatury polskiej i obcej. Literatura wyrasta z przeżyć i doznań człowieka, rejestruje jego reakcję, postawy wobec rzeczywistości. Sztukę tworzą konkretne jednostki, mające rozmaite doświadczenia życiowe, obdarzone indywidualną...

Sytuacja w kulturze po I wojnie światowej 2. SYTUACJA W KULTURZE PO I WOJNIE ŚWIATOWEJ W Europie w tym czasie panowały nastroje przygnębienia i niepokoju. Dla wielu państw wojna zakończyła się klęską, dowiodła też do jakich zniszczeń człowiek jest zdolny. Załamaniu uległ system demokratyczny (dający obywatelom swobody i prawa polityczne, uznający wpływ obywateli na rządy i ich współud...

Co to jest epika? Konstrukcja świata przedstawionego dzieła epickiego Epika to jeden z trzech rodzajów literackich obejmujący utwory w których: podmiot literacki jest w zasadzie usytuowany na zewnątrz świata przedstawionego (narrator); podstawową formę wypowiedzi stanowi narracja świat przedstawiony ma charakter fabularny (fabuła). Narracja Narracja to wypo...

Co to jest pamiętnikarstwo? Pamiętnikarstwo - Rozkwita w XVII w. wielka moda na pamiętniki. W większości te domorosłe dzieła nie są zbyt wartościowe literacko. Pisano diariusze, zapisy gawędziarskie, raptularze, czyli kroniki rodzinne. Odnotowywano urodziny dzieci, śmierć, plony, czasem rodowód. Oprócz tego odnotowywano wszelkie wydarzenia - śmierć króla, nową wojn...

Rodzaje wskaźników ekonomicznych RODZAJE WSKAŹNIKÓW EKONOMICZNYCH. Działalność gospodarcza w przedsiębiorstwie musi być rejestrowana. Rejestrację tych zdarzeń ułatwiają nam wskaźniki (mierniki) ekonomiczne. Mierniki te, to wielkości liczbowe które są podstawą do prowadzenia w przedsiębiorstwie analizy, są to konstrukcje ekonomiczne, które umożliwiają przeprowadzenie analizy ...