Swoją koncepcję bohatera tragicznego, a także koncepcję wielu innych zagadnień literackich przedstawił Arystoteles w dziele pt. "Poetyka". Mówił "(...) bohaterem jest więc człowiek, który nie wyróżnia się osobliwie ani dzielnością i sprawiedliwością, ani też nie popada w nieszczęście przez swą podłość i nikczemność, lecz ze względu na jakieś zbłądzenie ( wina tragiczna, połączona z nieświadomością tożsamości i więzów łączących bohatera z ofiarą ). Należy on przy tym do ludzi cieszących się wielkim szacunkiem i powodzeniem". Przykładem arystotelesowskiego bohatera jest między innymi Tyestes, syn Pelopsa. Atreusz morduje swojego przyrodniego brata, za co zostaje wygnany wraz z niewinnym Tyestesem. Ojciec rzuca na nich klątwę, która staje się praprzyczyną wielu przerażających zbrodni ( Tyestes spożywa potrawę, sporządzoną z ciał jego zabitych synów ). Także Edyp jest klasycznym przykladem uwikłania w winę tragiczną - zbłądzenie. Jeszcze przed urodzeniem jego los został przesądzony - miał zabić swojego ojca i zostać mężem własnej matki. Rodzice, w obawie przed złowrogą przepowiednią porzucają Edypa w górach. Niemowlę przygarniają bezdzietni władcy Koryntu i wychowują jak własnego syna. Gdy już jako młodzieniec Edyp odwiedza wyrocznię delficką i poznaje wróżbę, a sądząc, że odnosi się ona do Polybosa i Merope, postanawia nigdy nie wracać do Koryntu. Jednakże podczas wędrówki spotyka prawdziwego ojca i podczas bójki zabija go, po czym udaje się do Teb, nękanych przez Sfinksa. Uwalnia miasto od potwora i w nagrodę otrzymuje rękę własnej matki - Jokasty. Po latach na miasto spada zaraza i głód. Plagi ustaną, gdy zabójca Lajosa zostanie wygnany z miasta. Po odkryciu strasznej prawdy Jokasta wiesza się, a Edyp idzie na wygnanie. Arystotelesowska koncepcja bohatera tragicznego realizowana jest więc w bardzo wielu utworach.
Koncepcja bohatera według Arystotelesa
Swoją koncepcję bohatera tragicznego, a także koncepcję wielu innych zagadnień literackich przedstawił Arystoteles w dziele pt. "Poetyka". Mówił "(...) bohaterem jest więc człowiek, który nie wyróżnia się osobliwie ani dzielnością i sprawiedliwością, ani też nie popada w nieszczęście przez swą podłość i nikczemność, lecz ze względu na jakieś zbłądzenie ( wina tragiczna, połączona z nieświadomością tożsamości i więzów łączących bohatera z ofiarą ). Należy on przy tym do ludzi cieszących się wielkim szacunkiem i powodzeniem". Przykładem arystotelesowskiego bohatera jest między innymi Tyestes, syn Pelopsa. Atreusz morduje swojego przyrodniego brata, za co zostaje wygnany wraz z niewinnym Tyestesem. Ojciec rzuca na nich klątwę, która staje się praprzyczyną wielu przerażających zbrodni ( Tyestes spożywa potrawę, sporządzoną z ciał jego zabitych synów ). Także Edyp jest klasycznym przykladem uwikłania w winę tragiczną - zbłądzenie. Jeszcze przed urodzeniem jego los został przesądzony - miał zabić swojego ojca i zostać mężem własnej matki. Rodzice, w obawie przed złowrogą przepowiednią porzucają Edypa w górach. Niemowlę przygarniają bezdzietni władcy Koryntu i wychowują jak własnego syna. Gdy już jako młodzieniec Edyp odwiedza wyrocznię delficką i poznaje wróżbę, a sądząc, że odnosi się ona do Polybosa i Merope, postanawia nigdy nie wracać do Koryntu. Jednakże podczas wędrówki spotyka prawdziwego ojca i podczas bójki zabija go, po czym udaje się do Teb, nękanych przez Sfinksa. Uwalnia miasto od potwora i w nagrodę otrzymuje rękę własnej matki - Jokasty. Po latach na miasto spada zaraza i głód. Plagi ustaną, gdy zabójca Lajosa zostanie wygnany z miasta. Po odkryciu strasznej prawdy Jokasta wiesza się, a Edyp idzie na wygnanie. Arystotelesowska koncepcja bohatera tragicznego realizowana jest więc w bardzo wielu utworach.
Materiały
Eurorynki pieniężne i kapitałowe
W Europie Zachodniej wykształciły się w latach sześćdziesiątych nowe rynki pieniężne i kapitałowe określane mianem eurorynków: jest to eurorynek pieniężny (rynek eurowalut , zwłaszcza eurodaolara), oraz eurorynek kapitałowy (głównie rynek euroobligacji). Przyczyną ich pojawienia się były:
Rozwój infrastruktury bankowej
Po...
Technika Harcburska
Technika Harcburska
Założeniem jest kooperacyjny styl kierowania; decyzje podejmowane są na poziomie na którym powstaje problem;. Istotą tej techniki jest kompleksowy i ścisły podział zadań, i odpowiedzialności Delegowanie uprawnień.
Instrumenty zarządzania techniką Harcburska
1. opis stanowisk pracy
2. ogólne zasady kierowa...
Wzorce osobowe średniowiecza
Wzorce osobowe średniowiecza i ich związek ze światopoglądem tej epoki.
W oparciu o poznaną literaturę średniowiecza możemy mówić o trzech wzorcach parenetycznych – czyli ideałach, wzorach do naśladowania propagowanych w tej epoce.
Filozofię średniowieczną cechował teocentryzm (sposób myślenia – Bóg w centrum). Ten chrześcijańsk...
Bóg, życie i śmierć w literaturze średniowiecza, baroku i romantyzmu
Bóg, życie, śmierć. Te trzy słowa zawierają w sobie niemal cały sens istnienia człowieka. Nasze życie, to po prostu czekanie na śmierć, która jest końcem wszystkiego, a jednocześnie początkiem nowego życia, już po tamtej stronie, według większości ludzi wyznających jakąkolwiek religię życia z Bogiem. Nic zatem dziwnego, że słowa te tak często po...
Definicja kasty
a) Kasta to zamknięta grupa społeczna do której przynależność jest uwarunkowana urodzeniem (status przypisany), charakteryzuje się:
- endogamicznymi związkami małżeńskimi, odrębną kulturą, odrębnym stylem życia, określonym statusem w społeczeństwie, dziedziczeniem pozycji i zajęć przez członków, ściśle zrytualizowanymi kontaktami z osobami z ...
Topos rycerza
Topos rycerza.
Powszechnie uważa się średniowiecze za epokę rycerską. Rycerstwo, obok stanu duchowieństwo zajmowała uprzywilejowane miejsce w strukturze średniowiecznej społeczności. Kultura rycerska była po części wytworem świeckim, stworzyła rytuał związany z grupą społeczną, która żyła na dworach w kręgach szlacheckich, jej podstawowym zadan...
Zagłada w wierszach Czechowicza i Miłosza
Przeczucie zagłady w wierszach J. Czechowicza i Cz. Miłosza
“Na wsi\" J. Czechowicz - w wierszu ukazana jest wizja bezpiecznej wsi, przedstawiane są powszednie czynności. Świat tej wsi może czuć się bezpiecznie. Podmiot liryczny jednak ma przeczucie zagrożenia i dlatego ucieka się do wspaniałych wizji. Opis wsi jest ucieczką, a okres ten ...
Obraz wsi w literaturze
OBRAZY WSI W LITERATURZE
1. Starożytne sielanki opiewające życie na wsi.
A. Teokryt - grecki autor sielanek
B. Wergiliusz - rzymski autor utworów opiewających życie na wsi, życie pasterskie, np. Bucolica, poemat Georgica Ziemiaństwo
2. W średniowieczu powstała Satyra na leniwych chłopów autorstwa szlachcica, który ma zastrzeżenia do chł...