Przeczucie zagłady w wierszach J. Czechowicza i Cz. Miłosza “Na wsi" J. Czechowicz - w wierszu ukazana jest wizja bezpiecznej wsi, przedstawiane są powszednie czynności. Świat tej wsi może czuć się bezpiecznie. Podmiot liryczny jednak ma przeczucie zagrożenia i dlatego ucieka się do wspaniałych wizji. Opis wsi jest ucieczką, a okres ten to “cisza przed burzą". “Sam" J. Czechowicz - w wierszu występują elementy bojaźni, lęku. Podmiot mówi, iż w tym świecie nie ma spokoju. Widoczny jest element wojny, ma miejsce eskalacja lęku i barwy czerwonej. Podmiot spodziewa się, iż nastąpi burza dziejowa, powódź wieków, będzie miała miejsce zagłada. “Ballada z tamtej strony" J. Czechowicz - jak mówi tytuł wiersza podmiot liryczny opisuje siebie jako już nieżyjącego. Stwierdza on, iż życie jest bardzo krótkie, jak sen. Katastrofista widzi swoje życie jako skończone. To co istnieje teraz jest już przeszłością, bo i tak kiedyś przeminie. “Przedświt" J. Czechowicz - jest to apokaliptyczna wizja świata. Pojawia się motyw jeźdźca i konia (ten koń stanowi cień skojarzenia z 4 jeźdźcami na koniach z Apokalipsy). Świat ulegnie zagładzie, gdy pojawią się jeźdźcy apokalipsy. W utworze mówi się o przedświcie, ale samego świtu nie będzie, on zginie i pojawi się coś innego. Jawią się różne kolory, a wśród nich czerwień - kolor zagłady, zniszczenia. Człowiek natomiast w momencie zagłady szuka ucieczki, która i tak mu nic nie da. “Żal" J. Czechowicz - Podmiot liryczny mówi o zagładzie, o własnej śmierci. Wszyscy jesteśmy skazani na zagładę. Podmiot utożsamia siebie z całą ludzkością. Pojawia się element wojny, podmiot mówi, że będzie strzelał do siebie (nawiązanie do I Wojny Światowej, podczas której Polacy, będący pod różnymi zaborami, strzelali do siebie). Zagłada będzie dotyczyła wszystkich. Zginą żołnierze, przestępcy, dzieci, kobiety, cywile. Ten świat stworzony przez cywilizację jest skazany na zagładę. Motyw ryku głodnych ludów, stanowić ma ryk, który doprowadzi świat do zagłady. Złowieszcze są również w wierszu świergoczące jaskółki. “Roki" Cz. Miłosz - tytułowe “roki" to coroczne posiedzenia sądu. Podmiot liryczny wspomina, że wszystko już minęło, zapomniano nawet winy. Człowiek powinien przybrać postawę aktywną, ale musi wiedzieć, że zagłada i tak go dosięgnie. Natomiast ten kto przyjmie postawę milczenia również zostanie zgładzony. Świat wartości człowieka stanie jakby na głowie: “I nienawidzić pora co kochałeś, i kochać to, co znienawidziłeś, i twarze deptać tych, którzy milczącą piękność wybrali." Cały świat się zmianie, przestanie się wszystko zgadzać, “nowy" człowiek będzie agresywny, nic nie pozostanie takie samo. Czasami podmiot próbuje oszukiwać sam siebie, ale przecież nic nie ucieknie przed uczuciami.
Zagłada w wierszach Czechowicza i Miłosza
Przeczucie zagłady w wierszach J. Czechowicza i Cz. Miłosza “Na wsi" J. Czechowicz - w wierszu ukazana jest wizja bezpiecznej wsi, przedstawiane są powszednie czynności. Świat tej wsi może czuć się bezpiecznie. Podmiot liryczny jednak ma przeczucie zagrożenia i dlatego ucieka się do wspaniałych wizji. Opis wsi jest ucieczką, a okres ten to “cisza przed burzą". “Sam" J. Czechowicz - w wierszu występują elementy bojaźni, lęku. Podmiot mówi, iż w tym świecie nie ma spokoju. Widoczny jest element wojny, ma miejsce eskalacja lęku i barwy czerwonej. Podmiot spodziewa się, iż nastąpi burza dziejowa, powódź wieków, będzie miała miejsce zagłada. “Ballada z tamtej strony" J. Czechowicz - jak mówi tytuł wiersza podmiot liryczny opisuje siebie jako już nieżyjącego. Stwierdza on, iż życie jest bardzo krótkie, jak sen. Katastrofista widzi swoje życie jako skończone. To co istnieje teraz jest już przeszłością, bo i tak kiedyś przeminie. “Przedświt" J. Czechowicz - jest to apokaliptyczna wizja świata. Pojawia się motyw jeźdźca i konia (ten koń stanowi cień skojarzenia z 4 jeźdźcami na koniach z Apokalipsy). Świat ulegnie zagładzie, gdy pojawią się jeźdźcy apokalipsy. W utworze mówi się o przedświcie, ale samego świtu nie będzie, on zginie i pojawi się coś innego. Jawią się różne kolory, a wśród nich czerwień - kolor zagłady, zniszczenia. Człowiek natomiast w momencie zagłady szuka ucieczki, która i tak mu nic nie da. “Żal" J. Czechowicz - Podmiot liryczny mówi o zagładzie, o własnej śmierci. Wszyscy jesteśmy skazani na zagładę. Podmiot utożsamia siebie z całą ludzkością. Pojawia się element wojny, podmiot mówi, że będzie strzelał do siebie (nawiązanie do I Wojny Światowej, podczas której Polacy, będący pod różnymi zaborami, strzelali do siebie). Zagłada będzie dotyczyła wszystkich. Zginą żołnierze, przestępcy, dzieci, kobiety, cywile. Ten świat stworzony przez cywilizację jest skazany na zagładę. Motyw ryku głodnych ludów, stanowić ma ryk, który doprowadzi świat do zagłady. Złowieszcze są również w wierszu świergoczące jaskółki. “Roki" Cz. Miłosz - tytułowe “roki" to coroczne posiedzenia sądu. Podmiot liryczny wspomina, że wszystko już minęło, zapomniano nawet winy. Człowiek powinien przybrać postawę aktywną, ale musi wiedzieć, że zagłada i tak go dosięgnie. Natomiast ten kto przyjmie postawę milczenia również zostanie zgładzony. Świat wartości człowieka stanie jakby na głowie: “I nienawidzić pora co kochałeś, i kochać to, co znienawidziłeś, i twarze deptać tych, którzy milczącą piękność wybrali." Cały świat się zmianie, przestanie się wszystko zgadzać, “nowy" człowiek będzie agresywny, nic nie pozostanie takie samo. Czasami podmiot próbuje oszukiwać sam siebie, ale przecież nic nie ucieknie przed uczuciami.
Materiały
Źródła finansowania w przedsiębiorstwie
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Struktura źródeł pozyskiwania kapitału w przedsiębiorstwie:
Źródła wewnętrzne:
zatrzymane zyski,
odpisy amortyzacyjne,
uwolnienie kapitału wynikające z przyspieszenia obrotu,
długookresowe rezerwy,
środki uwolnione poprzez zbycie nieproduktywnych składn...
Bajki i przypowieści Ignacego Krasickiego
BAJKI I PRZYPOWIEŚCI (Ignacy Krasicki)
W bajkach wydanych za życia poety w tomie zatytułowanym \"Bajki i przypowieści\" przeważają utwory krótkie epigramatyczne, natomiast w \"Bajkach nowych\", wydanych w roku 1802, a więc w rok po śmierci autora, znajdują znajdują się bajki o charakterze narracyjnym. Oba zbiory są znakomitym zwierciadłe...
"Fortepian Szopena" Cypriana Norwida
XCIX. Fortepian Szopena
Utwór ten został przez Norwida umieszczony na przedostatniej pozycji wśród innych składających się na cykl Vade-mecum. Poeta wypowiada się tu na temat muzyki Szopena (pozostańmy przy spo¬lszczonej pisowni nazwiska), jego osoby oraz przywołuje symbole zdolne oddać wielkość artysty i znaczenie jego utworów dla na...
Ciemiężni i ciemiężcy w IIIcz. Dziadów
Ciemiężeni w III części \"Dziadów\" są przedstawieni w postaciach więźniów warszawskiej cytadeli: Konrada, Tomasza, Adolfa, Frejenda i Żegoty. Spotykają się oni w wigilię w celi Konrada. Nowo przybyły Żegota w swojej naiwności wierzy, że \"bez winy na sybir nas nie wyślą\". Odpowiada mu Tomasz: \"Powód że Nowosilcow przybył do Warszawy\". Tomasz...
Gospodarka wodna - cechy wody
Gospodarka wodna
Cechy wody:
1) jedyny zasób naturalny, który nie ma substytutu
2) ilość wody w przyrodzie się nie zmienia, nie zmniejsza się
3) woda jest podstawowym elementem decydującym o życiu organizmów,
4) używana jest ponadto jako:
a) surowiec w przemyśle,
b) droga komunikacyjna,
c) źródło energii,
d) miejsce rekreacji, połow...
Religijność Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego
Religijność Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego
Mikołaj Sęp-Szarzyński to twórca renesansu, ale wprowadza on elementy barokowe. W jego poezji zauważamy brak pogody ducha czy afirmacji życia. Na pierwszy plaan wysuwają się sprawy religijne. Stawia człowieka wobec siły jaką jest Bóg. Utwory jego to zbiór sonetów. Wydał tomik “rymy, albo wiersze p...
Słowa Stachury "Chodzę tu, chodzę tam, z tłumem ludzi zawsze sam" uczyń mottem rozważań o bohaterach literackich, którzy doświadczyli samotności w tłumie
Życie jest dla człowieka rzeczą nieodgadnioną. Wiele filozoficznych tez, ideologii konstruowanych było w związku z pytaniami: czym jest życie?, jaki jest cel istnienia?, po co zostaliśmy stworzeni? Niestety, nigdy nie uda nam się znaleźć jedynej prawdziwej odpowiedzi. Nie można przecież wystawić recepty na szczęście i dobrobyt w życiu. Stanisław...
Stanisław Konarski - reformy
Stanisław Konarski: publicysta, pisarz i poeta należący do zakonu Pijarów. Dostrzegał potrzebę reformy szkolnictwa, włączał się aktywnie w życie polityczne i intelektualne. Współpracował m. in. z Józefem Załuskim, wspierał też kandydaturę Stanisława Leszczyńskiego na tron Rzeczypospolitej.
W roku 1740 dzięki staraniom Konarskiego otwarto pierws...