Pojęcie dobra i zła w Biblii wiąże się z upadkiem pierwszych ludzi : Adama i Ewy, i grzechem pierworodnym. Zerwanie jabłka z drzewa to właśnie zdobycie wiedzy o tym, co dobre i złe. Od tego momentu człowiek jest zmuszony do odróżniania i dokonywania świadomych wyborów. Staje się również za te wybory odpowiedzialny. Ponieważ jednak ludzka natura skażona jest słabością, człowiek - wiedząc co dobre - wybiera zło. Pierwszym takim wyborem w Biblii jest zabicie Abla przez Kaina. Określenie tego, co dobre i złe odnajdujemy w Dekalogu Starego Testamentu. Ma on stałą i niewzruszoną postać. W Starym Testamencie przekazana została ograniczona zasada odwetu (oko za oko, ząb za ząb). Kara jest współmierna do winy. Nowy Testament osadzony jest w innej rzeczywistości. Przekazuje, że zło ma swój wymiar i przyczynę duchową, zaś głosi miłość i miłosierdzie. Podobnych rozważań nad istotą zła i dobra, czy też pojęcia grzechu nie odnajdziemy w Mitologii. Przede wszystkim sami greccy bogowie nie są doskonali, mają wiele cech ludzkich i często postępują źle. Bywają okrutni, niewierni, zawistni (np. kara, która spotkała Prometeusza, zdrady Dzeusa). Podobnie postępują ludzie : Tantal zabija swego syna, aby sprawdzić wszechwiedzę bogów. Pojęcie zła nie jest w Mitologii jednoznacznie określone, a dobro nie zawsze odpowiada temu w pojęciu biblijnym. Życiem człowieka według mitologii kieruje bowiem Fatum a więc przeznaczenie, dobro i zło jest więc wpisane w jego życie niezależnie od niego. W Biblii człowiek, popełniając grzech pierworodny uczynił się odpowiedzialnym za swoje wybory.
Dobro i zło - pochodzenie i miejsce w mitologii greckiej i Piśmie Św.
Pojęcie dobra i zła w Biblii wiąże się z upadkiem pierwszych ludzi : Adama i Ewy, i grzechem pierworodnym. Zerwanie jabłka z drzewa to właśnie zdobycie wiedzy o tym, co dobre i złe. Od tego momentu człowiek jest zmuszony do odróżniania i dokonywania świadomych wyborów. Staje się również za te wybory odpowiedzialny. Ponieważ jednak ludzka natura skażona jest słabością, człowiek - wiedząc co dobre - wybiera zło. Pierwszym takim wyborem w Biblii jest zabicie Abla przez Kaina. Określenie tego, co dobre i złe odnajdujemy w Dekalogu Starego Testamentu. Ma on stałą i niewzruszoną postać. W Starym Testamencie przekazana została ograniczona zasada odwetu (oko za oko, ząb za ząb). Kara jest współmierna do winy. Nowy Testament osadzony jest w innej rzeczywistości. Przekazuje, że zło ma swój wymiar i przyczynę duchową, zaś głosi miłość i miłosierdzie. Podobnych rozważań nad istotą zła i dobra, czy też pojęcia grzechu nie odnajdziemy w Mitologii. Przede wszystkim sami greccy bogowie nie są doskonali, mają wiele cech ludzkich i często postępują źle. Bywają okrutni, niewierni, zawistni (np. kara, która spotkała Prometeusza, zdrady Dzeusa). Podobnie postępują ludzie : Tantal zabija swego syna, aby sprawdzić wszechwiedzę bogów. Pojęcie zła nie jest w Mitologii jednoznacznie określone, a dobro nie zawsze odpowiada temu w pojęciu biblijnym. Życiem człowieka według mitologii kieruje bowiem Fatum a więc przeznaczenie, dobro i zło jest więc wpisane w jego życie niezależnie od niego. W Biblii człowiek, popełniając grzech pierworodny uczynił się odpowiedzialnym za swoje wybory.
Materiały
"Serce ma swoje racje, których rozum nie ma". Udowodnij, że dewiza B. Pascala była bliska wielu bohaterom literackim
Dewiza Pascala była bliska wielu bohaterom literackim, żyjącym w różnych okresach historycznych, a szczególnie tym, którzy żyli w epokach stawiających sobie za cel właśnie kult uczucia, serca. Taką epoką z pewnością był romantyzm, który opisywał świat przez pryzmat uczucia. Ale w każdej epoce, nawet takiej, która stawiała przed sobą cele utylita...
Funkcje języka
Omów funkcje języka
Wyróżniamy następujące funkcje języka:
• komunikatywna
• poznawcza
• prezentacyjna
• ekspresywna
• impresywna
• reprezentatywna
• poetycka
Język daje przede wszystkim możliwość porozumiewania się. Możemy porozumieć się za pomocą innych środków (gesty, mimika, dym z o...
Charakter "Ody do młodości" Adama Mickiewicza
43. Wyjaśnij, na czym polegał przełomowy charakter \"Ody do młodości\" Adama Mickiewicza.
\"Oda do młodości\" jest pierwszym utworem o charakterze romantycznym w naszej literaturze. Autorem jej jest Adam Mickiewicz - jeden z czterech wielkich romantyków polskich. Pochodził on ze średniozamożnej szlachty. Urodził się najprawdopodobniej w Za...
Roślinność Azji
Świat roślinny
Azja leży wobrębie 2 państw roślinnych: wokółbiegunowego pn. (Holarctis) itropik. Starego Świata ( Paleotropis); roślinność holark. pn. części Azji tworzy strefy równoleżnikowe, zgodne zprzebiegiem stref klim. iglebowych; na pn. występują pustynie ark. ibezleśna trawiasto-krzewiasta strefa tundry, przechodząca ku pd. wlasotundrę...
Czas nadziei, niepokoju i rozczarowań w "Przedwiośniu"
Czas nadziei, niepokoju i rozczarowań
Żeromski przez całe życie twórcze wierzył w niepodległość Polski. Kiedy w końcu nadeszła, powitał ją z wiarą, że oto spełniły się nadzieje wielu pokoleń i jego własne o potędze i szczęściu tragicznie doświadczonego narodu. Jeszcze w publicystyce, powstałej w okresie wojny, z najgłębszym entuzjazmem wzy...
Co to jest ekonometria
Ekonometria jest nauką o metodach matematycznych i statystycznych stosowanych do badania ilościowych zależności występującymi między zjawiskami ekonomicznymi.
Podstawowym obiektem rozpatrywanym w ekonometrii jest model ekonometryczny.
Modelem ekonometrycznym nazywamy formalny opis stochastycznej (uwzględnienie odchyleń losowych w modelu ekonom...
Konstrukcja przestrzeni i czasu w "Zbrodni i karze"
Konstrukcja przestrzeni i czasu
Kolejnym etapem rozważań o powieści Fiodora Dostojewskiego bę¬dzie ukazanie charakteru przestrzeni i jej funkcji w prezentacji losów i psychiki bohaterów. Warto zwrócić również uwagę na konstrukcję czasu, jego znaczenie i różne interpretacje na płaszczyźnie utworu.
Autor powieści zadbał o przedstawi...
Bogowie Greccy - charaketrystyka
Zeus (mitologia grecka), naczelne bóstwo greckiego panteonu, wywodzące się od indoeuropejskiego bóstwa o imieniu Diausz Pitar (\"ojciec Zeus\"). Bóg wszelkich zjawisk atmosferycznych (piorun, deszcz, burza itp). Pierwotnie patron i opiekun rodziny, stojący na straży ogniska domowego i domu (Zeus Herkejos, Zeus Ktesios). Gwarant praw gości i szuk...