W. Szekspir urodzi³ siê w 1564 r. w Startfordzie. Naukê zakoñczy³ na szkole œredniej. W Londynie za³o¿y³ teatr „The Globe” (1586). Badaj¹c twórczoœæ pisarza z punktu widzenia rozwoju artystycznego, mo¿na wyró¿niæ w niej cztery okresy: 1) (1590 - 1594) - Szekspir pisze pierwsze kroniki historyczne („Henryk IV”, „Ryszard III”), komediê („Komedia omy³ek”) oraz tragediê („Tytus Andronikus”) 2) (1594 - 1600) - tragedia liryczna „Romeo i Julia” (1591 - 1597), - tragedia historyczna „Juliusz Cezar” (1599), - kroniki dramatyczne (obie czêœci „Henryka IV”, „Henryk V”), - komedie romantyczne: „Sen nocy letniej”, „Jak wam siê podoba” (1598 - 1600) oraz „Wieczór Trzech Króli” (1598 - 1600) 3) „Hamlet” (1601-2), „Otello” (1604), „Król Lear” (1605-6), „Makbet” (1606), tragedie o tematyce zaczerpniêtej z rzymskiej historii: „Antoniusz i Kleopatra”, „Koriolanus” oraz komedie problemowe: „Troilus i Kresyda” (1602), „Miarka za miarkê” (1604) 4) Szekspir pisze tragikomedie (romanse): - „Perykles” (1607-8), - „Cymbelin” (1609-10), - „Opowieœæ zimowa” (1610-11), - „Burza” (1611). Szekspir jako pierwszy wprowadzi³ do utworów dramatycznych sceny zbiorowe, a tak¿e z³ama³ zasadê trzech jednoœci: miejsca, czasu i akcji.
Biografia Szekspira
W. Szekspir urodzi³ siê w 1564 r. w Startfordzie. Naukê zakoñczy³ na szkole œredniej. W Londynie za³o¿y³ teatr „The Globe” (1586). Badaj¹c twórczoœæ pisarza z punktu widzenia rozwoju artystycznego, mo¿na wyró¿niæ w niej cztery okresy: 1) (1590 - 1594) - Szekspir pisze pierwsze kroniki historyczne („Henryk IV”, „Ryszard III”), komediê („Komedia omy³ek”) oraz tragediê („Tytus Andronikus”) 2) (1594 - 1600) - tragedia liryczna „Romeo i Julia” (1591 - 1597), - tragedia historyczna „Juliusz Cezar” (1599), - kroniki dramatyczne (obie czêœci „Henryka IV”, „Henryk V”), - komedie romantyczne: „Sen nocy letniej”, „Jak wam siê podoba” (1598 - 1600) oraz „Wieczór Trzech Króli” (1598 - 1600) 3) „Hamlet” (1601-2), „Otello” (1604), „Król Lear” (1605-6), „Makbet” (1606), tragedie o tematyce zaczerpniêtej z rzymskiej historii: „Antoniusz i Kleopatra”, „Koriolanus” oraz komedie problemowe: „Troilus i Kresyda” (1602), „Miarka za miarkê” (1604) 4) Szekspir pisze tragikomedie (romanse): - „Perykles” (1607-8), - „Cymbelin” (1609-10), - „Opowieœæ zimowa” (1610-11), - „Burza” (1611). Szekspir jako pierwszy wprowadzi³ do utworów dramatycznych sceny zbiorowe, a tak¿e z³ama³ zasadê trzech jednoœci: miejsca, czasu i akcji.
Materiały
Zygmunt Krasiński - życie i twórczość
Zygmunt (Napoleon Stanisław Adam Ludwik) KRASIŃSKI hrabia, urodził się i zmarł w Paryżu (19.II.1812 – 23.II.1859). Był poetą, dramatopisarzem, powieściopisarzem i filozofem, tradycyjnie zaliczanym – obok Mickiewicza i Słowackiego – do kanonu „trzech wieszczów” epoki romantycznej. Arystokratyczne pochodzenie, a zwłas...
Kierunki literackie w oświeceniu
Klasycyzm. Znaczenie terminu - klasycyzm ujmuje charakterystyczne cechy antycznej sztuki literatury greckiej i rzymskiej, traktowanych jako doskonały wzór estetyczny, wzór pełnej i harmonijnej egzystencji człowieka. Drugie znaczenie określa klasycyzm jako kierunek literacki rozwijający się we Francji XVII i XVIII wieku, a oddziaływujący na liter...
Powieść poetycka w romantyźmie
Powieść poetycka, jak sama nazwa wskazuje - to taki gatunek, który powstał z przemieszania epiki (powieść) i liryki (poetycka). Cechą typową dla epiki jest fabuła i obecność kogoś, kto ją opowiada. Z kolei wyznacznikiem liryki jest wyrażanie uczuć (a więc subiektywizm narracji), poetyckie obrazowanie w opisach, np. pejzaży, rymowany i wersowy uk...
Co to jest gradacja
Gradacja- stopniowanie semantyczne polegające na uszeregowaniu składników wypowiedzi w porządku nasilania się (gradacja rosnąca) lub słabnięcia (gradacja opadająca) wskazywanej przez nie cechy znaczeniowej.
"Kartoteka" Różewicza jako nowa koncepcja dramatu
„Kartoteka” Tadeusza Różewicza wyrazem nowej koncepcji dramatu.
Tadeusz Różewicz jest reprezentantem pokolenia Kolumbów (obok Baczyńskiego, Borowskiego, Gajcego), którego młodość przypadła na wojnę i okupację. Ci młodzi mężczyźni (prawie chłopcy) walczyli w czasie wojny, zaś po niej - jeśli przeżyli - wnieśli do literatury swoje ...
Motywy w poezji Wisławy Szymborskiej
Na podstawie wybranego utworu omów egzystencjalne motywy w poezji
Wisławy Szymborskiej.
Wisława Szymborska – „Kot w pustym mieszkaniu”
Wiersz ukazuje stosunek do śmierci kogoś bliskiego, kochanego z perspektywy opuszczonego, smutnego i samotnego kota, który intuicyjnie, z wielką siłą odczuwa brak „swojego” cz...
Motyw krajobrazu w literaturze
26. Krajobraz jako motyw literacki - przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok.
Siądź z książką na fontanny krawędzi kamiennej Gdzie ogród się odbija i błękit czysty Połóż przy sobie uschły kwiat, pożółkłe listy Wstążkę i mandolinę - instrument piosenny. To słowa Leopolda Staffa z wiersza Jak czytać wiersze, w których me...
Rozwój kultury i życie literackie w baroku
8 Życie literackie i rozwój kultury w epoce baroku . Barok jako \"epoka rękopisu \"(rola listu ,pamiętnika , mowy ,raptularza ,diariusza sylwy). Szlachcic jako odbiorca i twórca literatury (typowe wydawnictwa ,zainteresowania literackie ,utwory pozostające w rękopisach ).Rola jezuitów w rozwoju kultury polskiej (szkolnictwo ,cenzura ,indeks ksi...