-Antoni S³onimski: zalicza siê go do nurtu parnasistowskiego, wi¹¿¹cego siê z romantyzmem; polega³ o na zwracaniu szczególnej uwagi na doskona³oœæ formy literackiej z jednoczesnym poszukiwaniem nowych, oryginalnych i oczywiœcie doskona³ych rozwi¹zañ wersyfikacyjnych (ogó³u zasad rz¹dz¹cych wierszem) i rytmizacyjnych (np. wyszukane rymy); tematykê czerpali z antyku i Biblii (jako najbardziej klasycznych i piêknych); d¹¿yli tak¿e do wypowiedzi pozbawionej emocji, czasem wrêcz naukowego opisu; potem S³onimski zainteresowa³ siê ekspresjonizmem (przekazywaniem wra¿eñ, ulotnych i wartych zachowania tworz¹cych siê w umyœle twórcy, a nie istoty rzeczy) jednoczeœnie ³¹cz¹c to z przeciwieñstwem, jakim jest parnasizm; nawi¹zuje czêsto do romantyzmu („Smutno mi, Bo¿e") i póŸniejszych jego kontynuacji; w latach 30-tych nastêpuje zwrócenie uwagi na kryzys sztuki i cywilizacji europejskiej oraz pojawia siê katastrofizm („Ko³ysanka"); w swojej twórczoœci od¿egnuje siê od patriotyzmu w stylu Konrada („Czarna Wiosna")
Antoni Słonimski - skamander
-Antoni S³onimski: zalicza siê go do nurtu parnasistowskiego, wi¹¿¹cego siê z romantyzmem; polega³ o na zwracaniu szczególnej uwagi na doskona³oœæ formy literackiej z jednoczesnym poszukiwaniem nowych, oryginalnych i oczywiœcie doskona³ych rozwi¹zañ wersyfikacyjnych (ogó³u zasad rz¹dz¹cych wierszem) i rytmizacyjnych (np. wyszukane rymy); tematykê czerpali z antyku i Biblii (jako najbardziej klasycznych i piêknych); d¹¿yli tak¿e do wypowiedzi pozbawionej emocji, czasem wrêcz naukowego opisu; potem S³onimski zainteresowa³ siê ekspresjonizmem (przekazywaniem wra¿eñ, ulotnych i wartych zachowania tworz¹cych siê w umyœle twórcy, a nie istoty rzeczy) jednoczeœnie ³¹cz¹c to z przeciwieñstwem, jakim jest parnasizm; nawi¹zuje czêsto do romantyzmu („Smutno mi, Bo¿e") i póŸniejszych jego kontynuacji; w latach 30-tych nastêpuje zwrócenie uwagi na kryzys sztuki i cywilizacji europejskiej oraz pojawia siê katastrofizm („Ko³ysanka"); w swojej twórczoœci od¿egnuje siê od patriotyzmu w stylu Konrada („Czarna Wiosna")
Materiały
Świat wodny Europy
Stosunki wodne
Europa należy do zlewiska Oceanu Atlantyckiego, ale ponad 1/5 pow. zajmują obszary bez odpływu do oceanu (należące do zamkniętego zlewiska kaspijskiego); gł. dział wodny przebiega zgodnie z osią lądu, od Cieśn. Gibraltarskiej w kierunku pn.-wsch.; największymi rzekami pn.-zach. skłonu są: Peczora, Ren, Łaba i Wisła, pd.-wsch. ...
Krótki wstęp do pozytywizmu
Program pozytywizmu polskiego na tle sytuacji politycznej i społecznej .
Nazwa pozytywizm została przyjęta z filozofii Augusta Comte\'a - francuskiego myśliciela z I połowy XIX w., autora dzieła \"Kurs filozofii\". Pojęcie pozytywny oznacza to, co realne, pożyteczne, wartościowe, osiągalne i stanowi przeciwstawienie temu, co urojone i niereal...
Działalność sponsoringowa Nationale Nederlanden
Działalność sponsoringowa Nationale Nederlanden.
Firma Nationale Nederlanden jest holenderskim przedsiębiorstwem działającym w dziedzinie ubezpieczeń na życie. Na początku 1995 roku weszła na polski rynek i jako główne przedsięwzięcie promocyjne wybrała sponsoring, decydując się na wspieranie kultury.
Wybrano sponsorowanie odbywającego się w p...
Artysta jako bohater dzieła literackiego XX wieku
Artysta jako bohater dzieła literackiego XX wieku (dylematy sztuki).
Nowa epoka, jaką było XX–lecie międzywojenne, przyniosła inne
spojrzenie na literaturę i na rolę twórcy. Dlatego artyści stają
się często bohaterami dzieł literackich zarówno w poezji, jak
i w prozie.
Jednym z pierwszych poetów, u którego odnajdujemy motyw
...
Ironia, sceptyzym w twórczości Krasickiego
Moralistyka, ironia i sceptycyzm to trzy czynniki bardzo często obecne w twórczości Ignacego Krasickiego.
- Bajki, dzięki zawartemu morałowi lub puencie pozwalały na przekazanie wielu treści czytelnikowi, np.:
\"Szczur i kot\" - piętnuje pychę i zarozumialstwo.
\"Ptaszki w klatce\" - ukazuje tęsknotę za wolnością.
\"Jagnię i wilcy\" ...
Romantyczny charakter "Pana Tadeusza"
Romantyczny charakter utworu
celowe mieszanie gatunków i rodzajów literackich
świadome łączenie różnych nastrojów: lirycznego, tragicznego, komicznego
ludowość
cudowność, niesamowitość, baśniowość (objawia się w opisach)
a) personifikacje
obecność typowego bohatera romantycznego
Romantyczna miłość i romantyczni kochankowie w świetle "Cierpień młodego Wertera" i "Giaura"
I. Plan:
I. Wprowadzenie:
1. Bohater - kochanek.
2. Dwaj romantyczni kochankowie - Werter i Giaur.
II. Rozwinięcie:
1. Pierwszy kontakt z nowym typem bohatera:
a.) Kim oni są?
b.) Co robią?
c.) Dlaczego i czym wyróżniają się od innych?
2. Uczucia władają światem.
a.) Epoka, w której żyją.
...
Czym jest samotność? Czyli bohater skazany na samotność lub samotny z wyboru
105. Bohater skazany na samotnosc lub samotny z wyboru.
\'\' Zaplacil za to rodzinneme miastu dozgonnym wygnaniem exulaiw wszystkich czasow wiedza jaka to cena \'\'
Wlasnie ten cytat z pieknego wiersza Z. Herberta pt. ,, Dlaczego klasycy \'\' uwazam za godny, by nim rozpoczac dyskusje o salotnosci i osamotnieniu. Byc moze jest cos, co laczy w...