Biografia Sławomira Mrożka



SŁAWOMIR MROŻEK URODZIŁSIĘ 29 CZERWCA 1930 R. [ W AKTACH URODZENIA WPISANO ZŁĄ DATĘ 26 CZERWCA], W BORZĘCINIE. SYN ZOFI [ Z DOMU KĘDZIOR], [ 1904- 1945], I ANTONIEGO [ 1903-1987], URZĘDNIKA POCZTOWEGO. BRAT JERZEGO [1928- 1932] I LITOSŁAWY [ 1935-1995]. W 1933 PRZEPROWADZIŁSIĘ WRAZ Z RODZINĄ DO KRAKOWA. PO WYBUCHU WOJNY RODZINA WRÓCIŁA DO BORZĘCINA. W 1944 KOŃCZY SIEDMIOKLASOWĄ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ. W 1945 WRACA Z RODZINĄ DO KRAKOWA I ZDAJE EGZAMIN DO GIMNAZJUM IM. NOWODWORSKIEGO. W LATACH 1945- 1948 CZYNNIE DZIAŁA W HARCERSTWIE. W 1945 ZMARŁA JEGO MATKA ZOFIA. ZACZĄŁ STUDIA NA ARCHITEKTÓRZE, KTÓRY PRZERWAŁ PO TRZECH MIESIĄCACH. W 1950 MROŻEK OTRZYMUJE NAGRODĘ TYGODNIKA "SZPILKI" ZA ŻARTY RYSUNKOWE. W 1951 ZOSTAJE CZŁONKIEM ZWIĄZKU LITERATÓW POLSKICH. W 1951 OTRZYMUJE NAGRODĘ IM. JULIANA BRUNA ZA DZIAŁALNOŚĆ DZIENNIKARSKĄ. W 1959 ŻENI SIĘ Z MARIĄ OBREMĄ. W 1963 WYJEŻDZA DO WŁOCH . PRZEBYWA TAM DO 19608 . W 1968 PRZENOSI SIĘ DO PARYŻA. 1968 31 PAŻDZIERNIKA ZMARŁA JEGO ŻONA. W 1978 OTRZYMUJE OBYWATELSTWO FRANCUSKIE I PO RAZ PIERWSZY OD WYJAZDU ODWIEDZA POLSKĘ. W 1987 ŻENI SIĘ PONOWNIE Z MEKSYKANKĄ SUZANĄ OSARIO ROSAS. OTRZYMUJE NAGRODĘ IM. FRANZA KAFKI W KLOSTERENBURGU. ODWIEDZA POLSKĘ. W 1989 PRZEPROWADZA SIĘ DO MEKSYKU. W 1996 ZAPEWNIA RYCHŁY POWRÓT DO KRAKOWA. W " DZIENNIKU POLSKIM" PUBLIKUJE " DZIENNIK POWROTU'. SŁAWOMIR MROŻEK JEST WYBITNYM PROZAIKIEM, SATYRYKIEM I DRANATOPISARZEM. DEBIUTOWAŁ W 1950 REPORTAŻEM " MŁODE MIASTO". WSPÓŁPRACOWAŁ Z EKSPERYMENTALNYM TEATREM STUDENCKIM BIM-BOM W GDAŃDKU. TWÓRCZOŚĆ MROŻKA UTRZYMANA W KONWENCJI* GROTESKI, ZAWIERA TREŚĆ PUBLICYSTYCZNĄ A ZARAZEM PROWADZI DO ARTYSTYCZNYCH UOGÓLNIEŃ ZWIĄZANYCH ZWŁASZCZ Z ZAGADNIENIEM STOSUNKE JEDNOSTKI DO ZBIOROWOŚCI. UKAZUJE ŚWIAT ZNIEKSZTAŁCONY I ABSURDALNY , ODPOWIEDNIK FAŁSZYWEJ ŚWIADOMOŚCI ULEGAJĄCEJ WSPÓŁCZESNYM MITOLOGIZACJOM IDEOLOGICZNYM, TAKŻE ANACHROICZNYM* RELIKTOM* HISTORII, ZWŁASZCZA POLSKIEGO ROMANTYZMU. SATYRĘ SPOŁYCZNO - OBYCZAJOWĄ O TENDENCJI MORALISTYCZNEJ KIERUJE MROŻEK PRZECIW SCHEMATYZACJI ŻYCIA, PRYMITYZMOWI MYŚLOWEMU, PARADOKSOM CYWILIZACJI, WULGARNEMU DYDAKTYZMOWI*. KOMIZM, CZĘSTO O CHARAKTERZE KABARETOWYM, DEMASKUJĄCY PRZEWAGĘ FRAZESU NAD ZNACZENIEM, OSIĄGA ZA POMOCĄ PARODII STYLÓW- POTOCZNEGO, SZKOLNEGO, URZĘDOWEGO, DZIENNIKARSKIEGO, PASTISZU, ŁĄCZENIA SPRZECZNYCH KONWENCJI GATUNKOWYCH. UTWORY DRAMATYCZNE, DZIĘKI WIDOCZNEJ UMOWNOŚCI ZDARZEŃ, ZBLIŻAJĄ SIĘ DO MORALITETU CZY POWIASTKI FILOZOFICZNEJ. MROŻEK TWORZY TEORETYCZNIE MODELE SKRAJNYCH SYTUACJI LUDZKICH, WSKAZUJĄC ZA POMOCĄ OPERACJI LOGICZNYCH NIEMOŻLIWOŚC WYJŚCIA POZA KRĄG WŁASNYCH WYOBRAŻEŃ O RZECZYWISTOŚCI. WPROWADZA DWA PORZĄDKI - BOHATERA I WROGIEGO MU ŚWIATA NIEZROZUMIAŁYCH I ZHIERARCHIZOWANYCH FORM. ANACHROICZNE FORMY - IDEE DEMASKUJE I OŚMIESZA, NADAJĄC IM SZTUCZNĄ WARTOŚĆ ABSOLUTNĄ. POSTACIE WCIELAJĄ , CZĘSTO W KARYKATURALNEJ SKRAJNOŚCI, STAROETYPY MYŚLENIOWE, MORALNE, POJĘCIOWE POTRAKTOWANE JAKO WMÓWIENIA ZBIOROWOŚCI I JEJ INSTYTUCJI. TYPOLOGIA POSTACI MA UZASADNIENIE SPOŁECZNE , ETYCZNE I EGZYSTENCJALNE: JEST TO PODZIAŁ NA INTELEKTUALNE MARIONETKI, ŚWIADOMYCH TWÓRCÓW MASEK I NA BEZREFLEKSYJNYCH "CHAMÓW". W "POLICJI" [ 1958] MROŻEK ZILUSTROWAŁ ABSURDALNOŚĆ IDEI "POLICYJNOŚCI" W UTOPIJNYM SYSTEMIE PAŃSTWOWYM. JEDNOSTKĘ PRZEDSTAWIŁ JAKO OFIARĘ PRZERASTAJĄCYCH JĄ WYMAGAŃ SPOŁECZNOŚCI [ MĘCZEŃSTWO PIOTRA OHEYA 1959]. W JEDNOAKTÓWKACH [NP. NA PEŁNYM MORZU 1961], ZA POMOCĄ ANEGDOTY SYTUACYJNEJ I PARODII, STWORZYŁ METAFORĘ PROCESU MITOLOGIZACJI I MISTYFIKACJI CODZIENNOŚCI DLA MASKOWANIA AGRESJI, KONFORMIZMU, NIETOLERANSJI ZWŁASZCZ STRECHU, WYZWALAJĄCYCH SIĘ W KLIMACIE OSACZENIA. MROŻEK OŚMIESZA POTOCZNE ROZUMIENIE ROMANTYZMU: INDYK [ 1960] JEST SATYRĄ NA SPOŁECZEŃSTWO W OKRESIE TZW. MAŁEJ STABILIZACJI, A JEDNOCZEŚNIE UKAZUJE DEGRADACJĘ ROMANTYCZNEGO ŚWIATOPOGLĄDU W OBRAZIE NIEMOŻNOŚCI I NIEAUTENTYCZNOŚCI: W ŚMIERCI PORUCZNIKA [ 1963] ZAKWESTIONOWANY ZOSTAŁ ROMANTYCZNY MIT HEROIZMU, W ZABAWIE [ 1962], PARAFRAZIE WESELA WYSPIAŃSKIEGO, UWIDOCZNIA SIĘ SPRZECZNOŚC MIĘDZY IDEĄ CZYNU, A JEJ BEZSENSOWNYM WCIELENIEM. NAJSZERSZĄ , WIELOZNACZNĄ INTERPRETACJĄ PROCESÓW SPOŁECZNYCH I POLITYCZNYCH JEST "TANGO" [ 1964] Z GŁÓWNYM PRZESŁANIEM- OSTRZEŻENIEM , ZARÓWNO PRZED SKUTKAMI KONFORMIZMU, JAK PRZED NIHILIZMEM I ANARCHIĄ, LUB TOTALIZMEM BĘDĄCYM NASTĘPSTWEM ŚLEPEGO BUNTU. W SŁUCHOWISKU RZEŻNIA [ 1973] MROŻEK ZAKWESTIOMOWAŁ ZARÓWNO MISTYCZNĄ ROLĘ SZTUKI, JAK POWSTAŁĄ W WYKOLEJONEJ WYOBRAŻNI KONCEPCJĘ TWÓRCZOCI WRACAJĄCEJ W IMIĘ PRAWDY DO NATURY I OKRUCIEŃSTWA. W PROZIE ANALOGICZNIE DO TWÓRCZOŚCI DRAMATYCZNEJ MROŻEK PRZESZEDŁ OD KARYKATUROWANIA ZJAWISK SPOŁECZNYCH DO PENETRACJI ŚWIATA WEW. BOHATERÓW. W CYKLACH RYSUNKOWYCH [ POLSKA W OBRAZACH 1957] OPOWIADANIACH [NP. SŁOŃ 1957] POWIEŚCIACH [NP. MALEŃKIE LATO 1956] PRZEDSTAWIŁ ZDARZENIA PROWINCJONALNEJ MENTALNOŚCI . W OPOWIACH Z TOMU DZESZCZ [1962], DWA LISTY [ 1974], ZA POMOCĄ PARABOLI I SYMBOLICZNEGO JĘZYKA, WYRAŻIŁ MYŚL O NIEMOŻNOŚCI ZGŁĘBIENIA PSYCHIKI LUDZKEJ I ODNALEZIENIA ŁADU W SKONWENCJONALIZOWANYM ŚWIECIE. MROŻEK JEST TEŻ AUTOREM SCENARIUSZY FILMOWYCH: WYSPA RÓŻ [1975], AMOR [1978]. jEGO DRAMATOPISARSTWO ZAJMUJE TRWEŁE MIEJSCE W REPERTUARZE POLSKICH TEATRÓW BUDZI TEŻ ZAINTERESOWANIE W ŚWIECIE: PRZEKŁADY NA KILKANAŚCIE JĘZYKÓW , LICZNE INSCENIZACJE, TAKŻE ADAPTACJE TELEWIZYJNE. *KONWENCJA MANIERA CECHUJĄCA UTWÓR ARTYSTYCZNY LUB TWÓRCZOŚC * RELIKT PRZEŻYTEK KULTUROWY * ANACHROIZM PRZEŻYTEK, PRZESTARZAŁY POGLĄD * DYDAKTYZM W DZIELE SZTUKI PODPORZĄDKOWANIE ŚRODKÓW ARTSTYCZNYCH FUNKCJI WYCHOWAWCZEL

Biografia Sławomira Mrożka

Materiały

Problematyka "Granicy" Nałkowskiej Problematyka społeczno - polityczna: Na treść społeczną i polityczną utworu miał czas jego powstania, bowiem lata 1932 - 35 to okres kryzysu społecznego i politycznego, kiedy w społeczeństwie dominują pesymistyczne nastroje. Nałkowska prezentuje polską sytuację społeczną, rozdział pomiędzy warstwami niższymi a wyższymi. Reprezentatywnym i nie...

Budowa dramatu Budowa dramatu: 1prolog(przedakcja) 2 Porada(wst. pieśń chóru). 3Epizodia (akt). 4 Stasimona(p. ch)x5. 5Exodos 6 Komos Teatr: orchiestra, proscenion, scena Antygona: Ekspozycja: rozmowa antyg z Ismeną Zawiązan. akcji: pochowanie brata Punkt kulm.: Schwytanie Antyg. Perypetia : interwencje Hajmona. Rozw. akcji Śmierć

Czym zajmuje się socjologia? Socjologia zajmuje się:  stosunki przemysłowe – szczególne znaczenie ma badanie relacji między pracobiorcami i pra-codawcą (zarządzający, właściciel), jedni jak i drudzy są zorganizowani (pracobiorcy należą do związków zawodowych, pracodawcy mają np. akcje firmy); elementy tych stosunków – in-stytucje współdziałające między ...

Poświęcenie w zdobywaniu pieniędzy czy poświęcenie wobec ludzkości? Na podstawie "Lalki" Czy poświęcić się zdobywaniu pieniędzy, czy też poświęcić się dla idei służebnej wobec ludzkości np. nauce, wynalazkom. W jakim stopniu można odpowiedzieć na to pytanie na podstawie \"Lalki\" Bolesława Prusa, a w jakim z wiedzy dotyczącej życia Lalka\" Prusa dostarcza nam do rozważania na ten temat w miarę bogaty materiał. Trzej bohaterowie tej...

Problematyka "Z Chałupy" sonet I JAN KASPROWICZ Z CHAŁUPY Sonet I (problematyka) Utwór ten otwiera cykl poświęcony wsi i jej mieszkańcom. Poeta maluje obraz ubogiej polskiej wsi, pełnej mizernych chat, stojących „rzędem na piaszczystych wzgórzach”. Ich otoczenie jest nędzne i zaniedbane: „Płot się wali, piołun na podwórkach…”. Kontr...

Motywy średniowiecza Najpopularniejszymi motywami Średniowiecza stały się wyrzeczenie się dóbr życia doczesnego, pokuta, ubóstwo, cierpienie, śmierć. Dlatego współcześnie termin średniowiecze używa się często w znaczeniu starodawny, zacofany, ciemny, mroczny. Jednak rozwój różnych dziedzin kultury nastąpił właśnie w średniowieczu. W tamtym okresie powstało wiele ws...

Cechy powieści poetyckiej na podstawie "Giaura" Cechy powieści poetyckiej (“Giaur”) utwór fabularny posiada akcję narracja w trzeciej osobie kilku narratorów (pierwszy to narrator wszechwiedzący, drugi narrator bohater) narratorzy są często subiektywni brak chronologicznego ułożenia wydarzeń narrator reguluje prezentowanie fabuły, tak aby ukaza...

Mity jako pasja Mity to pasja wielu ludzi, także i moja. Czemu my, ludzie współcześni interesujemy się tymi utworami? Uważam, że najważniejszym tego powodem jest to, że mity są jak baśnie. Przenoszą nas w inny świat, czytając je, odcinamy się od rzeczywistości. Przeżywamy losy bohaterów, raz się śmiejemy, podziwiamy, a innym razem płaczemy, niektórzy bohaterow...