Życiorys Kochanowskieggo



Zyciorys poety Kochanowscy herbu Korwin wywodzili sie z Kochanowa kolo Wieniawy w Radomskiem. Rodzina ta pierwotnie uzywala herbu Slepowron, zas herb Kruk wszedl w uzycie w drugiej polowie XV w. Poeta J. Kochanowski obejmujac w 1564 roku probostwo poznanskie przedstawil jako swój herb Kruka w czerwonym polu z pierscieniem w dziobie. Jan Kochanowski urodzil sie w Sycynie w 1530 roku Jego rodzicami byli Piotr Kochanowski i Anna Bialaczowska. Poczatkowe nauki zawdziecza swojej matce, która po smierci meza kierowala wychowaniem i ksztalceniem dzieci. Jan Kochanowski pobierajac pierwsze nauki musial dosc biegle opanowac jezyk lacinski, skoro rodzice wyslali go jako 14-letniego chlopca na dalsza nauke do Krakowa. W semestrze letnim 1544 roku wpisano do metryki Akademii Krakowskiej Jana Kochanowskiego stwierdzajac, ze "Jan Kochanowski syn Piotra z Sycyny, diecezji krakowskiej wniósl oplate w wysokosci 3 groszy". Nie wiadomo nic blizszego, w jakim kregu pozostawal poeta w tych latach. Wiele wskazuje na to, ze Kochanowski wyniósl wlasciwie z Akademii Krakowskiej nie tylko zainteresowania filozoficzne, ale takze upodobania matematyczno - astronomiczne. Po opuszczeniu Krakowa w 1547 roku mógl studiowac we Wroclawiu, Wittenberdze lub Lipsku. Kolejnym etapem studiów i podrózy Kochanowskiego byl pobyt w Królewcu, a pózniej w Padwie, gdzie oddawal sie filologii pod kierunkiem prof. Robortella. Robortello byl znakomitym hellenista i dzieki niemu Kochanowski poznal ducha starozytnego nie tylko za posrednictwem laciny, lecz przez istotne zblizenie sie do poetów Hellady. Pobyt i studia w Padwie trwaly z dwukrotnymi przerwami co najmniej 5 lat. Po raz drugi trafil Kochanowski do Królewca na dwór ksiecia Albrechta, wczesniej przebywal zas na dworze hetmana Tarnowskiego lub Teczynskiego. Pietnastoletni okres studiów i podrózy zamknal Kochanowski wycieczka do Francji i w polowie maja 1559 roku trasa przez Niemcy, na stale powrócil do kraju, jako w pelni uksztaltowany humanista i renesansowy poeta. Kolejne 15 lat przezyl Kochanowski poszukujac swojego miejsca w zyciu. Utrzymywal scisle zwiazki z dworem Filipa Padniewskigo, rodzina Firlejów, Janem Zamojskim. Byl jednym z sekretarzy królewskich Zygmunta Augusta na dworze w Krakowie. Ulubiona zabawa dworska byly szachy. Kochanowski z przepisów gry stworzyl romans i obdarzyl nasza literature po raz pierwszy zwiezla powiastka o dziejach serca, poprzedniczka pózniejszej nowelistyki polskiej. Zycie dworskie odrodzenia za glówne zadania poety uwazalo uniesmiertelnianie zyjacych i zmarlych wierszami pochwalnymi. Wypadalo wiec i mlodemu Janowi to czynic. Jednak Kochanowski zachowywal zawsze niezaleznosc osobista. Jesli pisal poemat pochwalny, czynil to wtedy, gdy byl powód do pochwaly, a temat odpowiedni dla poety. Po smierci Zygmunta Augusta i zdradzie elekcyjnej króla Polski Henryka Walezego, Jan Kochanowski na zawsze pozegnal zycie dworskie i osiadl w Czarnolesie. Probostwo zwolenskie otrzymal poeta z polecenia królewskiego 27 lutego 1566 roku. Do prebendy tej nalezaly dziesieciny z lanów miejskich, uiszczone w naturze i pieniadzach , dziesieciny z gruntów nalezacych do starostwa zwolenskiego platne po 4 grosze z lana , dochody z gruntów i lak nalezacych do probostwa oraz dziesieciny ze wsi szlacheckich : Swietlikowej Woli, Strykowa, Paciorkowej Woli, Sycyny, Baryczy i Woli Sycynskiej. Kochanowski prawdopodobnie niezbyt energicznie egzekwowal naleznosci, jesli w czasie wizyty w 1570 roku zauwazono, ze "fundusz plebanski zaniedbany, chociaz pleban nalezycie uposazony". Proboszcza Jana Kochanowskiego w Zwoleniu zastepowali w obowiazkach : Stanislaw z Bartodziej i Maciej z Zalesia. Prawdopodobnie za probostwa Kochanowskiego odbudowany byl po pozarze kosciól w Zwoleniu. Mozliwe, ze w odbudowie kosciola mógl osobiscie uczestniczyc Jan Kochanowski, gdyz tam byli pochowani jego rodzice Z probostwa poznanskiego zrezygnowal poeta 1 czerwca 1574 roku, a pól roku pózniej, 17 stycznia 1575 roku, rozstal sie z probostwem w Zwoleniu . Wybral zycie ziemianskie i rodzinne, zeniac sie w karnawale 1575 roku z Dorota Podlodowska, herbu Janina z Przytyka, córka podstolego sandomierskiego. Rezygnacja z plebanii i zalozenie rodziny daja poczatek czterdziestoletniego okresu w zyciu i twórczosci Kochanowskiego. W ostatnich latach zycia aktywnosc poety znacznie ograniczyly zly stan zdrowia, spowodowany smiercia dwu córek, braci oraz zabójstwo w Turcji szwagra Jakuba Podlodowskiego. Zachwial sie pod tym ciosem caly jego poglad na swiat, zachwiala sie jego wiara . Wrócil jednak do równowagi, znalazl ukojenie w mysli o Bogu. Znowu oddal sie pracy literackiej. Postanowil zrobic jej plan, oglosic utwory, które dotad zachowywal tylko w rekopisach. Wydal ody, elegie i drobne wiersze lacinskie oraz fraszki i przygotowal do druku piesni. W sierpniu 1584 roku wyjechal Kochanowski do Lublina, by przed królem interweniowac w sprawie zabójstwa szwagra i domagac sie sprawiedliwosci. Tam wlasnie zmarl nagle, prawdopodobnie na atak serca. Kochanowski dokonal w swej twórczosci czegos nowego. Jak nikt przed nim - wypowiedzial uczucia ojca, rzadko wyrazane w poezji. Z liryka skargi zespolil historie duszy. Laczac pierwiastki starozytne z religijnoscia czlowieka nowozytnego, ukazal, jak rozum ludzi, chocby tradycja wieków zasilony wystarcza tylko w normalnym toku zycia , jak zalamuje sie wobec wielkich wstrzasnien, wielkich ciosów, wielkich zadan. Oparcie i ratunek dac mu moze jedynie zetkniecie sie z odwiecznym swiatem wyzszym, czerpanie sily ze zwiazku z Bogiem .

Życiorys Kochanowskieggo

Materiały

Identyfikacja ryzyka - analiza wrażliwości Analiza wrażliwości jest jedną z najnowszych metod identyfikacji ryzyka. Polega ona na badaniu wpływu przyjmowania różnych wielkości przez zmienną wejściową (np. wielkości produkcji) na zachowanie się zmiennej wyjściowej (np. wyniku finansowego). Aby ją zastosować należy zbudować odpowiedni model ekonomiczny, który obrazuje w jaki sposób zmi...

Krótkie streszczenie "Pijaństwa" OSOBISTY PAMIĘTNIK MARKO DE ESPANOLIO Dnia 24 czerwca 1788 r. Wtorek Ach dziwna ta Polska, dziwna! Ledwo, co przyjechałem wczoraj z Madrytu, a już zdążyłem się upić z moim wujem Eustachym Przyjacielskim... Wuj to mój żaden, ale zyskałem jego bliskie zaufanie podczas podróży po Europie w roku 1765. Będąc w Paryżu w jednym ze znanych kasy...

Polska poezja wobec okupacji 1. Krzysztof Kamil Baczyński. - \"Wybór\" - obraz walki, ludzie dokonując wyboru walki biorą także na siebie ciężar moralny tej walki. Deklaracja postawy czynnej, poczucie patriotycznego obowiązku. Sam Baczyński nie był człowiekiem czynu, ale podnosi karabin, wie, że musi walczyć, tym samym marnując swoje życie. - \"Z głową na karabinie\" ...

Filozofia, religia i zagadnienia społeczne w "Zbrodni i karze" Filozofia, religia, zagadnienia społeczne Zbrodnia i kara – powieść psychologiczna i sensacyjna a także społeczna jest w istocie utworem, w którym ścierają się racje etycz¬ne: na jednym biegunie znajduje się szczęście społeczne i prawo do zbrodni, na drugim – zgoda na trudny los oraz poszanowanie prawa naturalnego i boskie...

Kroniki średniowieczne 2. KRONIKI 1. Cechy i zadania • brak krytycyzmu (nie sprawdzano wiarygodności faktów) • elementy fikcyjne (listy, mowy, pieśni, anegdoty) • funkcja dydaktyczna (wnioski wyciągane z wydarzeń) • przesadne wychwalanie władców • chronologia wydarzeń • język prosty, choć nie pozbawiony metafor i gry s...

Schizma Wschodnia Rozłam z Kościołem wschodnim - rok 1054 Fakty i daty 395 - podział cesarstwa rzymskiego na wschodnie i zachodnie 476 - upadek cesarstwa zachodniego 484 - 518 - schizma Akacjusza 863 - 867 - schizma Focjusza 867 - encyklika Focjusza na temat Filioque 16 lipca 1054 - kardynal Humbert składa na ołtarzu bazyliki Hagia Sophia bullę eks-k...

Hiob - wskazania moralne Hiob” Hiob był bardzo religijny, nienaganny. Odebrano mu jednak bogactwa i za namową diabła spadły na niego nieszczęścia, aż stał się biedny. Stracił dzieci. Ogolił wtedy głowę, podarł szaty, ale nadal pozostał silnie wierzącym. Diabeł sprawił, że Hiob zachorował i został okaleczony. Hiob jednak nadal wierzył. Z pomocą spieszyli mu przyja...

Definicja tragizmu TRAGIZM DEFINICJA - kategoria estetyczna oznaczająca nierozwiązalny konflikt między dążeniami jednostki a siłami zewnętrznymi lub między różnymi dążeniami i skłonnościami tej samej jednostki zakończony klęską.