Zwyczaje i obrzędy kulturowe w "Chłopach"



Zwyczaje i obrzędy kulturowe w "Chłopach" związane są z: 1. Pracami na roli w gospodarstwie: kopanie ziemniaków, kiszenie kapusty, darcie pierza, przędzenie, świnio bicie, siew, jarmarki. 2. Uroczystościami domowymi: chrzest, swaty, zmówiny, zapowiedzi, ślub, wesele, odczepiny, przenosiny, pogrzeb. 3. Wynikające z ceremoniału kościelno-religijnego: zaduszki, wigilia. 4. Spowodowane zabobonami: zanoszenie chleba na groby przez Kubę, "zamawiane chorób przez Dominikową", rzucanie uroków, zaklęcia we wszystkich kątach podczas chrztu, wywiezienie Jagny jako czarownicy. Obrzędowość wynika ze zmian zachodzących w przyrodzie. Prace jesienne to siew, wykopki; zimowe to młocka, skubanie pierza, oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę w wigilię, wspólna wieczerza, pamiętanie o zwierzętach, ksiądz chodzi po kolędzie, chodzą też kolędnicy, chodzenie z niedźwiedziem, na wiosnę zwłaszcza na Wielkanoc chodzenie z kogutem, śmingus i malowanie jajek. Istotny element wiejskiej obyczajowości to gościnność. Boryna jest przyjmowany u Wójtów, Dominikowa przyjmuje swatów u Boryny, gości się księdza po kolędzie, przyjmuje kolędników, Jagustynka otrzymuje miejsce przy stole wigilijnym, a po świnio biciu posyła się mięso krewnym. Strój to sposób ubierania się łowickich Księżaków. Damski ubiór to biała, lniana bluzka z bufiastymi rękawami, wełniana suknia w drobne, różnobarwne paski, dużo czerwonych lub bursztynowych korali. Jagna ma wełnisty suty pasiak, wysokie czarne trzewiki z czerwonymi sznurówkami, białe pończochy, gorset z zielonego aksamitu wyszyty złotem, sznury korali i pęk barwnych wstążek na plecach. Na wierch ubierano wełniane pelerynki. Męski strój to biała koszula z długimi rękawami, spodnie i kapota z wełnianej tkaniny w paski.

Zwyczaje i obrzędy kulturowe w "Chłopach"

Materiały

Krzywda społeczeństwa w utworze "Doktor Piotr" Krzywda społeczna w utworze Doktor Piotr Utwór ten również porusza – jak Zapomnienie i Zmierzch – sytu¬ację ludzi po powstaniu styczniowym, skazanych na podejmowanie pracy za niskie wynagrodzenie, zmuszonych do akceptacji zaniżania płacy oraz tak zwanej „wysadzonej z siodła” szlachty, niezdolnej do wyciągnięcia...

Co to jest pytanie retoryczne? Pytanie retoryczne - użycie formy pytania nie w celu wyrażenia wątpliwości, ale dla podkreślenia przekonań mówcy, który pytając angażuje mocniej uwagę słuchaczy i apeluje do ich współudziału, niż gdyby wypowiadał zadanie twierdzące. Może też występować w wersji ironicznej. Zaliczana do najbardziej popularnych figur retorycznych.

"Bom kochał najlichsze źdźbło trawy i człeka co z losem się zmaga" Udowodnij na podstawie wybranych utworów słowa Kasprowicza: \"Bom kochał najlichsze źdźbło trawy i człeka co z losem się zmaga\" Zamierzam przyjrzeć się bliżej życiu Jana Kasprowicza celem lepszego zrozumienia jego wierszy. Jest to niezwykle istotne ze względu na częste zmiany w sposobie pojmowania poezji i świata przez autora \"Hymnów\"....

Związek młodej polski z romantyzmem Związki Młodej Polski z romantyzmem Wiadomo, że każdy prąd, oprócz cech tylko sobie właściwych zawiera też takie, które wystąpiły wcześniej w prądach o podobnej strukturze. Na tej zasadzie istnieją cechy wspólne dla romantyzmu i Młodej Polski. Związki, które wynikają z kontynuacji, czy też rozwiązań do pewnych elementów, które wystąpiły w roman...

Historiozofia w "Nie-Boskiej komedii" Historiozofia dziejów w ‘Nie-Boskiej komedii’ W części II dramatu Filozof w rozmowie z Mężem wypowiada przekonanie, że świat rozwija się poprzez przelew krwi, cierpienia oraz niszczenie starych form społecznych. W podobny sposób pojmował mechanizm rozwoju dziejów również autor dramatu. W pełni zdawał sobie sprawę z konieczności re...

Ustrój kapitalistyczny w "Zmierzchu" 2) Kapitalistyczny sposób gospodarowania. W „Zmierzchu” nowy dziedzic przekształca zdewastowany majątek w folwark przynoszący zyski. Zaostrza dyscyplinę za kradzież zwalnia z pracy Walka Gibałę, daje mu wilczy bilet. W rezultacie Walek musi wrócić do swego dziedzica i zgodzić się na każde warunki. Dziedzic zamierza oczyścić ze szlam...

Semantyczne odcienie bezdomności w "Ludziach bezdomnych" W kręgu postaci – semantyczne odcienie bezdomności Tytuł powieści skłania do refleksji na temat bezdomności ukazanych tu bohaterów. Autor przedstawia różne warianty bezdomności, poszczególnych postaci, ale także grupy biedoty warszawskiej chłopów w Cisach i śląskich robotników nie mają prawdziwego domu w sensie rodzinnego szczęścia i...

Rola literatury w budowaniu systemu wartości 31. „Nie wszystek umrę.” Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości. Non omnis moriar – nie wszystek umrę, te słowa po raz pierwszy zostały wypowiedziane przez wybitnego poetę rzymskiego, Horacego. Uświadomił on sobie fakt i wierzył w to, że jego poezja zyska nieśmiertelność i będzie przekazywał...