Zwyczaje i obrzędy kulturowe w "Chłopach"



Zwyczaje i obrzędy kulturowe w "Chłopach" związane są z: 1. Pracami na roli w gospodarstwie: kopanie ziemniaków, kiszenie kapusty, darcie pierza, przędzenie, świnio bicie, siew, jarmarki. 2. Uroczystościami domowymi: chrzest, swaty, zmówiny, zapowiedzi, ślub, wesele, odczepiny, przenosiny, pogrzeb. 3. Wynikające z ceremoniału kościelno-religijnego: zaduszki, wigilia. 4. Spowodowane zabobonami: zanoszenie chleba na groby przez Kubę, "zamawiane chorób przez Dominikową", rzucanie uroków, zaklęcia we wszystkich kątach podczas chrztu, wywiezienie Jagny jako czarownicy. Obrzędowość wynika ze zmian zachodzących w przyrodzie. Prace jesienne to siew, wykopki; zimowe to młocka, skubanie pierza, oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę w wigilię, wspólna wieczerza, pamiętanie o zwierzętach, ksiądz chodzi po kolędzie, chodzą też kolędnicy, chodzenie z niedźwiedziem, na wiosnę zwłaszcza na Wielkanoc chodzenie z kogutem, śmingus i malowanie jajek. Istotny element wiejskiej obyczajowości to gościnność. Boryna jest przyjmowany u Wójtów, Dominikowa przyjmuje swatów u Boryny, gości się księdza po kolędzie, przyjmuje kolędników, Jagustynka otrzymuje miejsce przy stole wigilijnym, a po świnio biciu posyła się mięso krewnym. Strój to sposób ubierania się łowickich Księżaków. Damski ubiór to biała, lniana bluzka z bufiastymi rękawami, wełniana suknia w drobne, różnobarwne paski, dużo czerwonych lub bursztynowych korali. Jagna ma wełnisty suty pasiak, wysokie czarne trzewiki z czerwonymi sznurówkami, białe pończochy, gorset z zielonego aksamitu wyszyty złotem, sznury korali i pęk barwnych wstążek na plecach. Na wierch ubierano wełniane pelerynki. Męski strój to biała koszula z długimi rękawami, spodnie i kapota z wełnianej tkaniny w paski.

Zwyczaje i obrzędy kulturowe w "Chłopach"

Materiały

Dekadentyzm w twórczości Kazimierza Przerwy-Tetmajera TEMAT: DEKADENTYZM W TWÓRCZOŚCI KAZIMIERZA PRZERWY-TETMAJERA. ROZWAŻ TEMAT W OPARCIU O POZNANE UTWORY. Kazimierz Przerwa-Tetmajer (1865-1940), uznany był za „poetę pokolenia”, opublikował swój pierwszy tom poetycki w roku 1891 (Poezje. Seria I), a więc jeszcze przed okresem najważniejszych dyskusji i ostatecznego skrystalizowa...

Twórcy i ich dzieła w literaturze Młodej Polski Twórcy i ich dzieła Epoka Młodej Polski to czasy aktywnej działalności także twórców debiutujących w pozytywizmie (Prus, Sienkiewicz), a nową generację młodopolan tworzą między innymi: Kazimierz Przerwa-Tetmajer- czołowy poeta modernizmu; \"Na skalnym Podhalu\" Jan Kasprowicz- twórca cyklów sonetów \"Z chałupy\", \"Z chłopskiego zagonu\"....

Prometeizm i mesjanizm w III cz. "Dziadów" Mickiewicza Prometeizm i mesjanizm Te dwa pojęcia towarzyszą III cz. Dziadów od czasu jej publikacji. Ja i ojczyzna to jedno – mówi Konrad – nazywam się Milijon – bo za milijony / Kocham i cierpię katusze. Główny bohater Dziadów pragnie szczęścia narodu. Podejmuje się walczyć o nie samotnie. Na swoje barki bierze odpowiedzialność za ...

Zachowanie prospołeczne - wyjaśnienie Zachowanie prospołeczne Rozpoczęliśmy od omówienia trzech głównych konce¬pcji zachowania pro społecznego. Socjobiologia traktuje okazywanie pomocy jako instynktowną reakcję sprzyjania jednostkom podobnym do nas pod względem genetycz¬nym (dobór krewniaczy). Jej przedstawiciele stwierdzają również, że w toku rozwoju wypracowaliśmy nor...

"Język ojczysty" Cypriana Norwida LX. Język-ojczysty Krótki, pisany wierszem wolnym, utwór prezentuje dwa stano¬wiska: człowieka czynu i zwolennika oddziaływania przez sztukę. Energumenowi podmiot poświęca więcej uwagi. Prezentuje jego poglądy ujęte w hasłowe stwierdzenia, docieka, jakie jest jego sta¬nowisko w sprawie „słów” i „myśli”, pr...

Walter Alf jako bohater byroniczny Walter Alf jako typowy bohater byroniczny działa samotnie jest skłonny do desperackich czynów nieszczęśliwie zakochany w Aldonie poświęca życie osobiste dla ojczyzny bohater aktywny, walczy indywidualista skłócony ze światem, walczy z porządkiem rządzącym nim kieruje się emocjami i uczuciami impulsy...

Wpływ filozofii greckiej na twórczość Horacego w swoich pieśniach, Horacy często korzysta z epikureizmu, jako podstawy filozoficznej: miłość uważa za przyjemność, rozrywkę i igraszkę; głosi też pochwałę uczty i wina najlepiej na łonie natury, wszystko oczywiście z umiarem; również widzimy w jego utworach przejawy jego prawdziwej filozofii życiowej, jaką był stoicyzm: starał się zachowywać dy...

Przyrodnicze uwarunkowania życia społecznego Przyrodnicze uwarunkowania życia społecznego nazywane są biologicznymi. Człowiek jest istotą społeczną, ale podlega prawom przyrodniczym. Podstawowymi cechami organizmu ludzkiego, które dziedziczone są z pokolenia na pokolenie wpływają w sposób istotny na życie społeczne: • wyprostowana postawa - chwytliwe ręce z ruchomymi palcami ...