Znaczenie literatury baroku w literaturze polskiej



Jakie znaczenie twoim zdaniem w literaturze polskiej odegrała literatura baroku. Literatura baroku kształtowała się pod wpły-wem licznych wojen wyniszczających cały konty-nent, powodujących upadek kulturalny państw. Znaczącą rolę w kształtowaniu literatury baroku odegrał także sobór trydeński powołujący ruch kontrreformacyjny mający na celu walkę z refor-macją przez prześladowanie innowierców, spisy ksiąg zakazanych, wszechstronną cenzurę. To wła-śnie znalazło odzwierciedlenie w charakterze lite-ratury. Twórcy barokowi przeciwstawili się rene-sansowemu umiłowaniu ładu i harmonii, klasycz-nemu kanonowi estetycznemu. Dlatego też w póź-niejszych okresach uformował się pogląd oceniają-cy dorobek tego okresu jako „zepsucie smaku”. Na tak negatywny odbiór baroku złożyło się wiele faktów miedzy innymi niski stan wiedzy o literatu-rze barokowej – nie wolno nam zapominać, że wiele siedemnastowiecznych utworów pozostało, aż do końca dziewiętnastego stulecia w rękopisach na przykład dzieła Wacława Potockiego, czy Jana Andrzeja Morsztyna. Polska literatura barokowa jest zjawiskiem złożonym. Pierwszą jego fazę cechuje pojawienie się obok dominującego w renesansie klasycyzmu, nowych nurtów w literaturze, spojrzeniu na relację człowiek- Bóg. Okres dojrzały charakteryzuje wszechstronny rozwój literatury barokowej, która jednak często (choćby ze względu na kontrrefor-mację, która prześladowała przedstawicieli religii protestanckich) pozostawała w rękopisach i była dostępna tylko elitarnej grupie wybranych, na przykład przyjaciół poety. Z kolei trzecia faza to zahamowanie rozwoju literatury polskiej i liczone w dziesiątkach lat opóźnienie kulturalne Polski w stosunku do zachodniej Europy. Okres polskiego baroku zamykają tak zwane czasy saskie, określa-ne inaczej jako noc saska. Odejście od artystycz-nych gustów renesansu łączy się z pojawieniem w literaturze marinizmu i konceptyzmu. W końcowej fazie epoki pojawiają się pierwsze oznaki dążenia do odbudowy kraju, czego wyrazem jest choćby poezja Wacława Potockiego. Od chwili przeniesienia przez Zygmunta III Wazę stolicy z Krakowa do Warszawy w Polsce zabrakło silnego, centralnego ośrodka kulturalnego, skąd nauka i oświata mogłyby promieniować na całą Rzeczpospolitą. Rolę instytucji kultural-nych próbowały przejąć dwory magnackie i dworki szlacheckie. Ich charakter był jednak niezwykle zróżnicowany, co spowodowało rozwarstwienie się polskiej kultury na dwa zasadnicze, przeciwstaw-ne, lecz jednocześnie przeplatające się i uzupeł-niające się nurty. Nurt dworski polskiej poezji barokowej pozo-stawał pod przemożnym wpływem obcych tren-dów i mód literackich. Tworzyli w jego obrębie poeci wykształceni, znający reguły poetyki, wła-dający językami obcymi, a więc mogący czytać najnowsze dzieła zachodnich twórców w orygina-le. W obrębie nurtu dworskiego działali często dy-plomaci, traktujący poezję jako zajęcie uboczne – ta było w przypadku Jana Andrzeja Morsztyna, dyplomatą był również Daniel Naborowski. Szcze-gólne znaczenie dla rozwoju nurtu dworskiego miały dwa kierunki poetyckie: marynizm i kon-ceptyzm. Niezwykle istotnym czynnikiem kulturowym polskiego baroku jest sarmatyzm, kształtujący w zasadzie cały nurt poezji ziemiańskiej. Sarmatyzm jest typowo polską, oryginalną w skali europej-skiej, ideologią. Mianem sarmatyzmu nazywamy pogląd o szczególnym pochodzeniu szlachty pol-skiej. Pierwsze jego ślady pojawiają się w śre-dniowieczu, jednak rozkwit ideologii sarmackiej przypada na okres między końcem XV, a końcem XVIII wieku. Zgodnie z XVI – wiecznymi history-kami twierdzono, że Polska szlachta wywodzi się od Sarmatów, starożytnego plemienia, zamieszku-jącego przed wiekami ziemie polskie. Sarmatom przypisywano wiele wspaniałych cech charakteru, na przykład wrodzoną dumę, waleczność, odwagę, męstwo, patriotyzm, tolerancję, wierność. Polska szlachta przypisywała sobie sarmackie pochodze-nie, zaczęto poszukiwać własnych korzeni, wywo-dzić genezę całych rodów „od Sarmatów”, stwo-rzono wielki sarmacki mit szlachecki. Ideologia sarmacka ewoluowała, niestety, w złym kierunku. To co stanowiło zalety, z biegiem czasu wynatu-rzyło się, zdegenerowało, straciło wartość. Tak więc dzisiaj polski sarmatyzm utożsamiany jest ra-czej z negatywnymi cechami szlachty polskiej: megalomanią (przesadnym przekonaniu o swej wartości i wyższości nad innymi stanami), nacjo-nalizmem (poczucie wyższości nacji polskiej nad innymi narodami), nietolerancją religijną, awan-turnictwem, sobiepaństwem i skłonnością do alko-holizmu oraz ksenofobią (lękiem przed wszystkim co obce). Sarmatyzm to również niechęć do prze-sadnej nauki. Za typowego Sarmatę pozytywnego uważany jest Wacław Potocki, z kolei przedstawi-cielem sarmatyzmu zdegenerowanego jest Jan Chryzostom Pasek. Literatura baroku nie wywarła większego wpływu na literaturę polską, ponieważ: - dostępna była tylko dla nielicznych czytelników znających języki obce, co wynikało ze słabego wykształcenia, - represjonowano autorów dzieł nieprawomyśl-nych, - wprowadzono cenzurę na utwory przeznaczone do druku (rękopis Wacława Potockiego czekał około 230 lat na druk), spowodowało to znaczne zawężenie grona czytelników, - nie rozpowszechniano dzieł, które zazwyczaj tworzone były w celu zabawienia, zadziwienia dworzan (dzieła Jana Andrzeja Morsztyna) oraz poszukujące uzasadnienia faktu istnienia czło-wieka na świecie (Daniela Naborowskiego), Całą epokę baroku wraz z literaturą określano jako upadek obyczajów i kryzys kultury. Dała ona po-czątek przeświadczeniu o szczególnej misji, ludzi wykształconych, którzy w odpowiedzi na ten okres odegrali szczególną rolę w przezwyciężeniu inte-lektualnego i moralnego kryzysu, w jakim znalazła się Europa – tworząc nową epokę.

Znaczenie literatury baroku w literaturze polskiej

Materiały

"Ludzie bezdomni" jako powieść modernistyczna - Stosowanie różnych form narracji (lekarz, Judym, Joasia). Narrator główny przedstawia fakty z punktu widzenia lekarza. Wprowadzenie pamiętnika (dziennik Joasi) przesuwa ramy opowiedzianej w książce fabuły, gdyż dotyczy on okresu jej życia przed spotkaniem z Judymem. Oprócz języka realistycznego i poetyckiego (rozdział \"Przyjdź\"), autor stosu...

Definicja rodziny, podział Rodzina Grupa prywatna. Typowa rodzina to grupa mała, przejściowa. Mogą wystąpić więzi: - małżeńskie - rodzicielskie - pokrewieństwa - powinowactwa (małżeństwa krewnych) - adopcji Małżeństwa mogą występować w formie monogamicznej lub poligamicznej (poligamia to jeden mężczyzna i wiele kobiet, a poliandria to jedna kobieta i wielu mężcz...

Charakterystyka ewangelii Charakterystyka ewangelii Są cztery ewangelie. Wszystkie obfitują w przypowieści będące nauką Jezusa. Chciał on być zrozumiały przez wieśniaków i prostych ludzi. Musiał więc posługiwać się obrazami a nie abstrakcyjnymi pojęciami. Przypowieści w ewangeliach są zmyślone, gdyż ważna jest w nich nauka, a nie szczegóły. Przykłady występujące w ewa...

Motywy średniowiecza Najpopularniejszymi motywami Średniowiecza stały się wyrzeczenie się dóbr życia doczesnego, pokuta, ubóstwo, cierpienie, śmierć. Dlatego współcześnie termin średniowiecze używa się często w znaczeniu starodawny, zacofany, ciemny, mroczny. Jednak rozwój różnych dziedzin kultury nastąpił właśnie w średniowieczu. W tamtym okresie powstało wiele ws...

"Folwark zwierzęcy" - walka o władzę w nowej rzeczywistości Walka o władzę w nowej rzeczywistości Nowa rzeczywistość napawała wszystkich dumą, szczęściem, nadzieją na lepszą przyszłość. Obejrzawszy całe gospodarstwo, zwierzęta przekonały się, że istotnie przepędziły stąd ludzi. Postanowiły prowadzić gospodarstwo lepiej od Jonesa. Było oczy¬wiste, że świnie, które ostatnio pojęły sztukę czytani...

Czym jest samotność? Czyli bohater skazany na samotność lub samotny z wyboru 105. Bohater skazany na samotnosc lub samotny z wyboru. \'\' Zaplacil za to rodzinneme miastu dozgonnym wygnaniem exulaiw wszystkich czasow wiedza jaka to cena \'\' Wlasnie ten cytat z pieknego wiersza Z. Herberta pt. ,, Dlaczego klasycy \'\' uwazam za godny, by nim rozpoczac dyskusje o salotnosci i osamotnieniu. Byc moze jest cos, co laczy w...

Opis i funkcja przyrody w utworach romantycznych 67. Opisy przyrody i ich funkcje w wybranych utworach romantycznych Natura była ważnym elementem romantycznej wizji świata. Romantycy rozumieli ją jako byt pierwotny, była dla nich tajemnicza, uduchowiona i wiecznie żywa (odradzała się przecież samorzutnie). Człowiek - zgodnie z koncepcją romantyczną - był cząstką natury, a więc i on mógł o...

"Historia" Baczyński - interpretacja Baczyński - „Historia\" otaczająca rzeczywistość skłania do refleksji wojna czymś nie zrozumiałym los odbiera mu to, czego już posmakował (miłość, przyjaźń) bezradność bezsilności człowieka, okrucieństwo przelewu krwi przekonany, że prawdziwy kres wojny nie nastąpi przerwa między poszczególnymi etapami historii (bitwami) przeznaczon...