"Dziady" części II i IV (wileńsko kowieńskie) Obserwujemy łączność świata żywych i umarłych poprzez uniwersalne prawdy; zasady winy i kary: "Dziady " część II to pogański obrządek wywoływania duchów: -duszyczki Józia i Rózi do spokoju brakuje im ziarnka goryczy, ponieważ w swoim życiu nie zaznały smutku, a zdaniem romantycznego poety pełnię człowieczeństwa osiąga się poprzez cierpienie, -zjawa młodej dziewczyny Zosi nie może zaznać spokoju, gdyż nigdy nie poznała prawdziwego życia, tylko "bujała w obłokach ". Trzeba zrozumieć cudze uczucia i samemu umieć kochać, - duch złego pana skazany jest na wieczne męki z powodu swego okrucieństwa. Zło zostaje ukarane. "Dziady" część IV to monolog liryczny głównego bohatera - ducha Gustawa. Przybywa on w noc 'dziadów' do domu swego dawnego nauczyciela, unickiego księdza. Opowiada on swoje losy dzieląc je na 3 części: - godzina miłości: pierwsze spotkanie z ukochaną, dni szczęśliwej miłości, jego romantyczna osobowość rozwinięta była na podstawie lektur ("Cierpienia młodego Wertera" Goethego, "Nowa Heloiza" Rouseau), - godzina rozpaczy: rozpamiętuje swe przeżycia; dostał obłędu obserwując ślub ukochanej z innym i popełnił samobójstwo, - godzina przestrogi: nie da się osiągnąć w życiu pełni szczęścia Kto za życia choć raz był w niebie ten po śmierci nie trafi ni razu Ballady: "Świteź" - jezioro na Litwie otoczone legendą nabiera nocą niesamowitości, aby zbadać tajemnicę pobłogosławieni przez księdza ludzie wypływają łodziami na jezioro, wyławiają kobietę, która opowiada im historię jeziora, mówi o zakazie wypływania na nie (tym razem pozwoliło na to błogosławieństwo). Jezioro to było kiedyś miastem, a kwiaty w nim ludźmi. Przemienił ich Bóg, gdy oddali swe dusze mu w opiekę podczas zdobywania miasta przez wroga (należy szanować stare zasady, nie wolno bezcześcić ofiar przeszłości). "Świtezianka" - historia miłości dziewczyny i strzelca. On podczas jednego z tajemniczych, codziennych spotkań przysięga jej wierność, chwilę później spotyka nimfę, która go kusi. Zdradza swą ukochaną, ale okazuje się, że była to próba wierności. Pochłonęły go fale (trzeba dotrzymywać obietnic). "Lilije" - mąż wracający z wojny zostaje przez żonę zamordowany. Po pewnym czasie przybywają bracia zmarłego. Obaj starają się o względy wdowy, która nie wybiera żadnego zdając się na los. Ma wybrać jeden z dwu ofiarowanych jej wianków. Bracia nie wiedząc o tym rwą na wianki lilie z grobu zamordowanego brata, jednak ten dopomina się o swoją własność. Kaplica, w której zebrali się wiarołomna żona i bracia, którzy zbezcześcili grób zmarłego i jego pamięć zapada się pod ziemię (Kara następuje nie tylko za morderstwo, ale także za kłamstwo, wiarołomstwo, pożądanie, brak szacunku dla zmarłego). Grzechy i przestępstwa są zawsze wynikiem innych przewinień, zło zawsze rodzi zło, nigdy nie przyniesie szczęścia, zawsze doprowadzi do tragedii.
Zasada winy i kary w twórczości Mickiewicza
"Dziady" części II i IV (wileńsko kowieńskie) Obserwujemy łączność świata żywych i umarłych poprzez uniwersalne prawdy; zasady winy i kary: "Dziady " część II to pogański obrządek wywoływania duchów: -duszyczki Józia i Rózi do spokoju brakuje im ziarnka goryczy, ponieważ w swoim życiu nie zaznały smutku, a zdaniem romantycznego poety pełnię człowieczeństwa osiąga się poprzez cierpienie, -zjawa młodej dziewczyny Zosi nie może zaznać spokoju, gdyż nigdy nie poznała prawdziwego życia, tylko "bujała w obłokach ". Trzeba zrozumieć cudze uczucia i samemu umieć kochać, - duch złego pana skazany jest na wieczne męki z powodu swego okrucieństwa. Zło zostaje ukarane. "Dziady" część IV to monolog liryczny głównego bohatera - ducha Gustawa. Przybywa on w noc 'dziadów' do domu swego dawnego nauczyciela, unickiego księdza. Opowiada on swoje losy dzieląc je na 3 części: - godzina miłości: pierwsze spotkanie z ukochaną, dni szczęśliwej miłości, jego romantyczna osobowość rozwinięta była na podstawie lektur ("Cierpienia młodego Wertera" Goethego, "Nowa Heloiza" Rouseau), - godzina rozpaczy: rozpamiętuje swe przeżycia; dostał obłędu obserwując ślub ukochanej z innym i popełnił samobójstwo, - godzina przestrogi: nie da się osiągnąć w życiu pełni szczęścia Kto za życia choć raz był w niebie ten po śmierci nie trafi ni razu Ballady: "Świteź" - jezioro na Litwie otoczone legendą nabiera nocą niesamowitości, aby zbadać tajemnicę pobłogosławieni przez księdza ludzie wypływają łodziami na jezioro, wyławiają kobietę, która opowiada im historię jeziora, mówi o zakazie wypływania na nie (tym razem pozwoliło na to błogosławieństwo). Jezioro to było kiedyś miastem, a kwiaty w nim ludźmi. Przemienił ich Bóg, gdy oddali swe dusze mu w opiekę podczas zdobywania miasta przez wroga (należy szanować stare zasady, nie wolno bezcześcić ofiar przeszłości). "Świtezianka" - historia miłości dziewczyny i strzelca. On podczas jednego z tajemniczych, codziennych spotkań przysięga jej wierność, chwilę później spotyka nimfę, która go kusi. Zdradza swą ukochaną, ale okazuje się, że była to próba wierności. Pochłonęły go fale (trzeba dotrzymywać obietnic). "Lilije" - mąż wracający z wojny zostaje przez żonę zamordowany. Po pewnym czasie przybywają bracia zmarłego. Obaj starają się o względy wdowy, która nie wybiera żadnego zdając się na los. Ma wybrać jeden z dwu ofiarowanych jej wianków. Bracia nie wiedząc o tym rwą na wianki lilie z grobu zamordowanego brata, jednak ten dopomina się o swoją własność. Kaplica, w której zebrali się wiarołomna żona i bracia, którzy zbezcześcili grób zmarłego i jego pamięć zapada się pod ziemię (Kara następuje nie tylko za morderstwo, ale także za kłamstwo, wiarołomstwo, pożądanie, brak szacunku dla zmarłego). Grzechy i przestępstwa są zawsze wynikiem innych przewinień, zło zawsze rodzi zło, nigdy nie przyniesie szczęścia, zawsze doprowadzi do tragedii.
Materiały
Architektura i rzeźba renesansu
architektura:
- inspiracja starożytnością
- duże, przestrzenne, jasne wnętrza (duże okna)
- zewnętrznie okazałe, jasne budowle
- ogrody na wzór grecki
- \"bestiaria\" czyli ogrody zoologiczne
rzeźba:
- udane nawiązania do rzeźby greckiej i rzymskiej
- fascynacja harmonijnym, doskonałym, ciałem ( kanon )
Twórcy filmu "Krzyżacy" Henryka Sienkiewicza
Twórcy filmu Krzyżacy
Reżyser filmu Krzyżacy, a więc osoba czuwająca nad przebiegiem pracy, mająca decydujący glos we wszystkich sprawach, narzucająca dziełu koncepcję artystyczną – w tym przypadku Aleksander Ford, jest zarazem współautorem scenariusza (wraz z Jerzym Stawińskim). Troskę o stronę dramaturgiczną (konstrukcja dialogów, ...
Cechy i funkcje powieści oświeceniowej
BOHATER POZYTYWNY DRUGIEJ POŁOWY XVIII WIEKU - MIKOŁAJ DOŚWIAD-CZYŃSKI - WZORZEC OSOBOWY DOBY OŚWIECENIA
Cechy powieści
W 1775 roku Ignacy Krasicki napisał pierwszą polską powieść literatury nowożytnej pod tytułem: “Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki”. Był to utwór, w którym Krasicki skoncentrował trzy typy powieści: cechy ut...
Partie społeczne w "Powrocie posła"
Stronnictwa społeczne w “Powrocie posła” Juliana Ursyna Niemcewicza .
Stronnictwo patriotyczne – zostało przedstawione pozytywnie. Podkomorzy i Podkomorzyna to wzorowi obywatele ,patrioci , którzy dobrze wychowali swoje dzieci , nauczyli że dom zawsze powinien ustępować krajowi .Stronnictwo patriotyczne opowiada się za konie...
Szczegółowa analiza sonetu IV "O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem"
Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem.
Analizę utworu najlepiej rozpocząć od pewnego spójnika, który w tym wierszu pełni bardzo ważną rolę:
\"Pokój szczęśliwość. Ale bojowanie
Byt nasz podniebny\".
Chodzi o krótkie \"ale\" , które oddziela od siebie dwie rzeczywistości: ziemskość i kosmos (niebo).
Sfe...
Podejście sytuacyjne - wyjaśnienie
Podejście sytuacyjne.
Pojęcie sytuacyjne pojawiło się w lata 60-tych, a zyskało aprobatę w latach 70-tych XX w. Za współtwórców podejścia sytuacyjnego uważa się m.in. P.L. Lawrance’a i J.W. Lorcha. Rozwinęło się na skutek braku zaufania do tworzenia uniwersalnych zasad i procedur, których nikt nie rozumiał poza ich twórcami. Główna teza...
Reformacja w Polsce
Reformacja w Polsce
Liczba polemiczno - wyznaniowych pism wzrastała tak szybko, że w Polsce jeszcze w 1520 r. wyszły dwa zakazy (edykty) królewskie zabraniające przywożenia ich do Rzeczypospolitej, zwłaszcza dzieł Lutra. Jak się jednak okazuje z dalszych u nas postępów reformacji (od śmierci Zygmunta Starego), rozporządzenia takie niewiele po...
Modele które dominują w życiu gospodarczym - socjologia
Trzy modele – konstrukcje, które dominują w życiu gospodarczym.
I. MONOCENTRYCZNY – przylega do naszej rzeczywistości
CECHY:
silna centralizacja władzy, główne ośrodki elity rządzącej, partii politycznych;
daleko idąca polityzacja wynikająca z podporządkowania gospodarki polityce;
stosowanie środków ...