Zarządzanie programem Phare w Polsce



Nowa orientacja PHARE wprowadza znaczne zmiany w zarządzaniu środkami finansowymi, przenosząc odpowiedzialność za obsługę finansową poszczególnych projektów z Komisji Europejskiej na administrację rządową państw będących beneficjentem pomocy. Powyższe decyzje doprowadziły do powołania w Polsce nowej struktury zarządzania funduszami Phare. Za przygotowanie programów odpowiedzialny jest tzw. Narodowy Koordynator Pomocy /National Aid Co-ordinator/. Jest nim szef Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Zarządzanie środkami Phare oraz prowadzenie nadzoru finansowego leży natomiast w gestii Departamentu Obsługi Funduszy Pomocowych w Ministerstwie Finansów, pełniącego rolę Narodowego Funduszu Środków Finansowych /National Fund/. Na jego czele stoi Pełnomocnik Rządu ds. Obsługi Środków Pomocowych pochodzących z Unii Europejskiej, tzw. National Authorising Officer. Zgodnie z założeniami Nowej Orientacji Phare, środki finansowe, przeznaczone na rzecz danego programu, wpływają w w kolejnych ratach na specjalny rachunek bankowy, skąd przekazywane są na rzecz poszczególnych resortów lub władz regionalnych, odpowiedzialnych za realizację programu. W poszczególnych sektorach gospodarki za realizację projektów, dotyczących programów przeznaczonych na wsparcie inwestycji, odpowiedzialne są tzw. Jednostki Realizujące Projekty /Implementing Agencies/. Wszystkie komponenty programów Phare dotyczące rozwoju instytucjonalnego są natomiast zarządzane przez tzw. Centralną Jednostkę Finansująco- Kontraktującą /Central Finance and Contracts Unit/. Tego typu jednostka została powołana w Polsce w ramach Funduszu Współpracy. Krajowe projekty Phare, przedkładane Komisji Europejskiej ze strony polskiej, są opiniowane przez Komitet Zarządzający Phare /Management Committee/, składający się z przedstawicieli państw członkowskich. Na podstawie powyższej opinii Komisja Europejska decyduje o akceptacji programu na dany rok, czemu towarzyszy publikacja w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Nadzór nad wykorzystaniem funduszy Phare sprawuje Wspólny Komitet Monitorujący (Joint Monitoring Committee), zwoływany co 6 miesięcy przez Narodowego Koordynatora Pomocy. W skład komitetu wchodzą: Narodowy Koordynator Pomocy, Pełnomocnik Rządu ds. Obsługi Środków Finansowych Pochodzących z Unii Europejskiej oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej. Projekty, finansowane ze środków Phare od roku 1998 podlegają kontroli NIK oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Zarządzanie programem Phare w Polsce

Materiały

Zagadnienia pozytywizmu - Henryk Sienkiewicz Henryk Sienkiewicz. Nowela \"Szkice węglem\" powstała w Kalifornii, w roku 1876. Utwór ten ukazuje tragiczną sytuację chłopa w zaborze rosyjskim, już po wejściu w życie ustawy uwłaszczeniowej (1864). Nowela ta oskarża ludzi, którzy odpowiadają za sytuację najuboższych, najbardziej upośledzonych ekonomicznie i prawnie warstw społecznych. Chłop...

Elementy składowe rachunku zysków i strat wg znowelizowanej ustawy o rachunkowosci ELEMENTY SKŁADOWE RACHUNKU ZYSKÓW I STRAT WEDŁUG ZNOWELIZOWANEJ USTAWY O RACHUNKOWOŚCI Pozostałe przychody operacyjne obejmują w szczególności:  zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych,  odpisanie zobowiązań przedawnionych, umorzonych i nieściągalnych,  otrzymanie darowizn,  otrzymanie kar, grzywien,...

Michał Bułhakow – życie i twórczość Michał Bułhakow – życie i twórczość Autor słynnej powieści Mistrz i Małgorzata jest twórcą ciągle na nowo odkrywanym i budzącym wielkie zainteresowanie badaczy literatury i czytelników gustujących w lekturze wymagającej od nich pewnego wysiłku intelektualnego. Długie lata Michał Bułhakow był dramaturgiem odrzucanym przez teatr, nie t...

Rodzaje ryzyka bankowego Istota i rodzaje ryzyka bankowego. Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności gospodarczej. Ryzyko bankowe ma charakter szczególny. Szczególny charakter ryzyka bankowego wynika z dwóch powodów: 1. Trudności przewidywania realnych terminów zapadalności aktywów i wymagalności pasywów oraz stóp procentowych i kursów walutowych. ...

Analiza i interpretacja hymnu "Smutno mi Boże" Hymn “SMUTNO MI BOŻE” Juliusza Słowackiego HYMN- jest gatunkiem znanym już w antyku. Jest to utwór liryczny o podniosłym charakterze , sławiący Boga, bohaterskie czyny, wielkie idee. W tradycji europejskiej utrwaliło się tworzenie hymnów o treści religijnej lub patriotycznej, będących wyrazem uczuć zbiorowych. I tu już widać ...

Konflikt wiara - nauka KONFLIKT WIARA - NAUKA Nie wszyscy pamiętają o religijnym charakterze Biblii i o jej ludzkich uwarunkowaniach, tzn. o powstaniu ksiąg biblijnych w odmiennych od naszych warunkach życia i nauki, stąd głównie rodzą się liczne niepowodzenia: - obraz świata najstarszych ks. Biblijnych był zależny od stanu nauki sprzed 3500 lat, różni się wię...

Rola literatury w budowaniu systemu wartości 31. „Nie wszystek umrę.” Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości. Non omnis moriar – nie wszystek umrę, te słowa po raz pierwszy zostały wypowiedziane przez wybitnego poetę rzymskiego, Horacego. Uświadomił on sobie fakt i wierzył w to, że jego poezja zyska nieśmiertelność i będzie przekazywał...

Zasoby wodne w Australii Stosunki wodne Australia jest najuboższym pod względem zasobów wodnych kontynentem Ziemi; panujące tu często wyże baryczne są przyczyną zalegania suchych mas powietrza nad większą częścią kontynentu (tylko pn. część oraz wąskie pasy pobrzeża są poddane wpływom wilgotnych mas powietrza przynoszącym wysokie opady atmosf.), co powoduje, że ponad ...