Witkiewicz jako katastrofista



S. I. Witkiewicz jako katastrofista Przeczucie końca cywilizacji i kultury przenika wszystkie utwory Witkiewicza, zwłaszcza powieść “Nienasyceni", “Pożegnanie jesieni" i “622 upadki Bunga". Katastrofizm Witkacego ma własny, indywidualny wymiar. Pisarz przewiduje przede wszystkim “śmierć sztuki". Wojny i rewolucje przyniosą w efekcie nowe, barbarzyńskie społeczeństwo - konsumpcyjne, “zautomatyzowane", pozbawione potrzeby metafizycznych przeżyć, a zatem i sztuki. Jakikolwiek bunt nic nie pomoże, bowiem fala przemian jest nieunikniona. Obsesyjny lęk przed kresem sztuki paradoksalnie łączył się ze zrozumieniem nadchodzących czasów. Witkacy żył sztuką. Według pisarza tylko ona pozwala na przeżywanie metafizycznej tajemnicy bytu, dziwności istnienia, osiągnięcie - choćby chwilowe - poczucia integracji osobowości. Bohaterowie dramatów i powieści nie dążą do żadnego praktycznego celu. Szukają oni możliwości doznania metafizycznych przeżyć. Komplikują swoje życie, udziwniają je aż do absurdu, bo codzienność nie przynosi okazji do “prawdziwego przeżywania". Artysta nie może istnieć bez poszukiwania metafizycznej tajemnicy. Świat dąży jednak w kierunku mechanizacji życia społecznego, zaspokojenia podstawowych potrzeb bytowych. W swojej twórczości Witkiewicz przewidział rozwój systemów totalitarnych, faszyzmu i stalinizmu, zbrodniczych i niosących kres wolności jednostki. Ucieczką przed wizją takiej przyszłości jest sztuka czystej formy.

Witkiewicz jako katastrofista

Materiały

Co to jest teocentryzm ? • Teocentryzm Filozofia ta umieszczała Boga w centrum świata. Bóg stworzył świat. Jest uosobieniem dobra, piękna i prawdy. Ludzie uznali wyższość dóbr duchowych nad doczesnymi. Różne zjawiska przyrodnicze interpretowano jako znaki od Boga. Dominowała myśl o życiu po śmierci. Religii i jej założeniom podporządkowana była sztuka i religia.

Antyk - złoty wiek Złoty wiek Okres czasu / przedział który miał miejsce w Atenach w V i VI w pne. Był to kres, w którym nastąpił ogromny rozkwit filozofii, literatury, architektury i rzeźby. W tym okresie powstały najgłośniejsze i najistotniejsze dzieła, a także rozkwitła demokracja ateńska. Dlatego też ten właśnie przedział historii Grecji nazywa się Złotym Wie...

Emigracja i migracja siły roboczej - skutki 1. SKUTKI EMIGRACJI SIŁY ROBOCZEJ, Korzyści: - Jeżeli mamy do czynienia z dużym bezrobociem, nadwyżka podaży pozwala złagodzić napięcie na rynku pracy. - Korzyści w bilansie płatniczym po stronie obrotów bieżących – przesyłanie pieniędzy do kraju dla rodziny. - Gdy mamy do czynienia z migracją czasową, gdy wracają z doświadczeniami. ...

Wyjaśnienie korelacji dodatniej i ujemnej Korelacja dodatnia to taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennej. Korelacja ujemna to taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennej.

Aleksander Świętochowski - publicystyka w pozytywiźmie Aleksander Świętochowski - „My i Wy” – porównanie obozów „młodych” i „starych”; uważa, że trzeba myśleć o przyszłości, ale nie zapominać o dokonaniach przeszłych pokoleń - „Praca u Podstaw” – pisze o skutkach uwłaszczenia chłopów; nawołuje oświeconych szlachciców do pracy nad ociemn...

Metody restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw przez banki Proces transformacji ustrojowej i nowe warunki ekonomiczne: uwolnienie cen, urealnienie ceny kredytu, względne otwarcie rynku wewnętrznego dla eksporterów, a przy tym duża niestabilność otoczenia w jakiej przyszło działać przedsiębiorstwom, spowodowały załamanie sytuacji gospodarczej wielu przedsiębiorstw, które często zamiast racjonalizować...

Kierunki filozoficzne XX-lecia Ad.2. materializm dialektyczny - teoria filozoficzna stworzona przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, a rozwinięta przez Włodzimierza Lenina; twórcy tego kierunku głosili tezę o pierwotności materii i wtórności świadomości; poznanie rzeczywistości traktowali jako ciągły proces gromadzenia prawd względnych i zbliżania się do prawdy absolutnej; ...

Skrajny subiektywizm - wyjaśnienie 2.1.6 SKRAJNY SUBIEKTYWIZM Twórcą był Franz Kafka. Świat to potężny koszmar i udręka człowieka z konieczności istnienia w nim. Człowiek jest całkowicie wyobcowany. Świat jest niesłychanie tajemniczy, niepoznawalny. Kafka ukazywał świat z pogranicza snu i jawy ale nie zawsze pojawiał się jako senny koszmar. Wnikliwość psychologicznej analizy boh...