- Wiersz sylabiczny Nową erę w rozwoju polskiej poezji, także w dziedzinie budowy wiersza, otwiera twórczość Kochanowskiego. W utworach jego stabilizuje się po raz pierwszy w dziejach polskiej poezji regularny system wersyfikacyjny zwany sylabizmem. W odróżnieniu od wiersza średniowiecznego i wczesnorenesansowego odznacza się on: ustaleniem norm pełnej rytmicznej ekwiwalencji wersów w płaszczyźnie językowej, zerwaniem z rygorami zgodności podziałów wersowych i zdaniowych. Regularny porządek rytmiczny w sylabowcu wynika ze stabilizacji następujących elementów: jednakowej liczby sylab w wersie, stałego wewnątrzwersowego działu międzywyrazowego po jednakowej liczbie sylab, czyli tzw. średniówki w wersach dłuższych niż ośmiozgłoskowe, stały akcent na przedostatniej sylabie wersu (stała klauzula paroksytoniczna) jako tendencja: akcent paroksytoniczny przed średniówką , regularne rozłożenie rymów tzw. żeńskich, choć oprócz bardzo powszechnego sylabowca rymowanego pojawił się również wiersz nie rymowany, tzw. biały Polski sylabowiec charakteryzuje się dużą rozpiętością Wiersze o najkrótszym formacie miały po trzy zgłoski w wersie, o najdłuższym - po siedemnaście. W dziejach polskiej wersyfikacji regularnej sylabowiec, jakkolwiek od XIX w. ograniczony przez inne sposoby wierszowania pozostał systemem najbardziej uniwersalnym, ponieważ jego przyjęcie nie przesądzało o charakterze wypowiedzi i pozwalało na przedstawienie różnych postaw: epickiej, lirycznej i dramatycznej.
Wiersz sylabiczny
- Wiersz sylabiczny Nową erę w rozwoju polskiej poezji, także w dziedzinie budowy wiersza, otwiera twórczość Kochanowskiego. W utworach jego stabilizuje się po raz pierwszy w dziejach polskiej poezji regularny system wersyfikacyjny zwany sylabizmem. W odróżnieniu od wiersza średniowiecznego i wczesnorenesansowego odznacza się on: ustaleniem norm pełnej rytmicznej ekwiwalencji wersów w płaszczyźnie językowej, zerwaniem z rygorami zgodności podziałów wersowych i zdaniowych. Regularny porządek rytmiczny w sylabowcu wynika ze stabilizacji następujących elementów: jednakowej liczby sylab w wersie, stałego wewnątrzwersowego działu międzywyrazowego po jednakowej liczbie sylab, czyli tzw. średniówki w wersach dłuższych niż ośmiozgłoskowe, stały akcent na przedostatniej sylabie wersu (stała klauzula paroksytoniczna) jako tendencja: akcent paroksytoniczny przed średniówką , regularne rozłożenie rymów tzw. żeńskich, choć oprócz bardzo powszechnego sylabowca rymowanego pojawił się również wiersz nie rymowany, tzw. biały Polski sylabowiec charakteryzuje się dużą rozpiętością Wiersze o najkrótszym formacie miały po trzy zgłoski w wersie, o najdłuższym - po siedemnaście. W dziejach polskiej wersyfikacji regularnej sylabowiec, jakkolwiek od XIX w. ograniczony przez inne sposoby wierszowania pozostał systemem najbardziej uniwersalnym, ponieważ jego przyjęcie nie przesądzało o charakterze wypowiedzi i pozwalało na przedstawienie różnych postaw: epickiej, lirycznej i dramatycznej.
Materiały
Problematyka pozytywizmu
Problematyka jest więc bardzo szeroka i obejmuje ogół zagadnień związanych z pozytywizmem; wymienię i podam przykładny najważniejszych i najpopularniejszych z nich:
Wieś: problem ciemnoty i zacofania, brak możliwości realizowania talentów ludzi z niższych sfer, problemy z edukacją; tu mamy takie nowelki jak \"Janko Muzykant\" (Sienkiewicz) gd...
Podstawowe błędy menadżerów
Podstawowe błędy menadżerów:
1. Niewykorzystywanie możliwości – myślenie w kategoriach zagrożeń a nie szans
2. Syndrom warsztatu – Brak ekspansji firmy, trwanie przy nieaktualnych formach zarządzania,.
3. Finansowa smycz – brak planów finansowo – rozwojowych
4. Spóźnione reakcje w sytuacjach kryzysowych
5. Zaniedbana...
"Świat ludzi i świat bogów w mitach greckich" - rozprawka
„Świat ludzi i świat bogów w mitach greckich”
Mit jest opowieścią , która przedstawia i organizuje wierzenia dawnej społeczności, próbuje dać odpowiedź na pytanie o pochodzenie człowieka i świata. Mity tworzą więź społeczną, przybliżają obyczaje i tradycje starożytnego człowieka. Pełniły one funkcje poznawcze, umożliwiając inter...
"Żona modna" - skojarzenia ze współczesną obyczajowością
Satyra \"Żona modna\" ukazuje w różnych sytuacjach modną szlachciankę, tworząc świetny portret damy rozmiłowanej w zbytkach, kapryśnej, często bezmyślnie marnotrawiącej majątek męża. Pełen humoru jest obraz
przenoszącej się do majątku męża młodej żony obładowanej niepotrzebnymi, ale za to modnymi, drobiazgami, zabawne są jej miny i humory na wi...
Postrzeganie świata w baroku
Widzenie świata:
• powrót „dance makabre” - dualizm
• religijny pietyzm - dążenie do osiągnięcia wewnętrznego pokoju, rezygnacja z aktywności do zjednoczenia z Bogiem
Znaczenie wolności szlacheckiej - barok
istota wolności szlacheckiej
- antynomiczność: od zabezpieczenia przed gwałtem do prawa zadawania gwałtu -liberum veto, zajazdy (zbrojne napady) itp.
- odwaga jako brawura i ryzykanctwo
- rozrzutność, lekceważenie dóbr
- opozycyjność - skłonność do pieniactwa powodowanego chęcią zysku materialnego i szeroki gest
- rozrzutność, pewność siebi...
Koncepcja poety i poezji w różnych epokach
Koncepcja poety i poezji w poszczególnych epokach
ANTYK
Horacy - “Exegi Monumentum” - oznacza “stawiam sobie pomnik”.
- podejmuje temat nieśmiertelności poety i poezji,
- twórczość, poezja daje poecie sławę i nieśmiertelność,
- “non omnis moriar” (nie wszystek umrę) - zostanie po mnie sława i poezja. Wedł...
Problem wyzysku bezrolnych chłopów w "Zmierzchu"
Problem wyzysku bezrolnych chłopów w Zmierzchu
Pod względem tematycznym Zmierzch jest utworem podobnym do Zapomnienia. Ukazuje skrajnie złą sytuację materialną chłopów po uwłaszczeniu. Bezrolni komornicy byli zmuszeni podejmować każdą pracę, nawet za najbardziej skromne wynagrodzenie, ponieważ była to ich jedyna szansa na przetrwanie. Robo...