Romantyzm to epoka, która nad wszystko eksponuje uczuciowość oraz tragizm postaci. Są to cechy, które charakteryzują Wertera i Giaura, dwóch bohaterów romantycznych, którzy choć diametralnie różnią się od siebie, postępują zgodnie z zasadami romantyzmu. Werter ukazuje nam się jako człowiek egzaltowany i wrażliwy, a przy tym niesłychanie prostolinijny i uczciwy, nie będący w stanie skrzywdzić nawet muchy. Giaur z kolei jest zdolny zarówno do wielkiej miłości jak i do popełnienia morderstwa. Najbardziej na świecie ceni on miłość i wolność, dla których zabija Hassana – dlatego czasem jest nazywany „szlachetnym zbrodniarzem”. Werter jest osobą zbuntowaną przeciwko zastanej rzeczywistości, przeciwko dumnej i zawistnej arystokracji, której całe życie to bezpardonowa walka o zaszczyty i sławę. Giaur jest bojownikiem o wolność, buntuje się przeciwko zniewoleniu kiedyś potężnej Grecji przez Turków oraz przeciwko obyczajowości Wschodu zezwalającej na posiadanie niewolników. Stosunek do życia jest w przypadku obu bohaterów dokładnie odwrotny: Werter jest człowiekiem melancholijnym, lubiącym spokój, samotne spacery, podziwianie piękna i wspaniałości natury. Giaur gardzi takim trybem życia: „Na ucztach, w bojach, z kielichem, z kindżałem, Zawsze spokojność gnuśną pogardzałem” Gardzi też samobójcami uważając ich za głupców i tchórzy, w przeciwieństwie do Wertera, który myśli, że samobójstwo to ucieczka od mąk, więc nie mogąc już wytrzymać cierpień strzela sobie w głowę. Cechą wspólną Wertera i Giaura jest całkowite poświęcenie się miłości, gdyż wypełnia ona w całości życie obu bohaterów. Obaj przez cały czas myślą o swej ukochanej i obaj są z tego powodu nieszczęśliwi, gdyż nie mogą jej mieć. Lotta ma męża, a Leila nie żyje zabita przez Hassana. I jednego, i drugiego ta miłość niszczy, doprowadzając Giaura do granic wytrzymałości psychicznej, a Wertera do obłędu i samobójstwa. Najdziwniejsze jest jednak to, że obaj wybrali cierpienie: Werter dalej spotykał się z Lottą choć wiedział o Albercie i choć każda wizyta u Lotty sprawiała mu ból. On chciał chociaż zapomnieć o całej sprawie widząc jej beznadziejność, lecz dla niego było już za późno... Giaur z kolei nie chce zapomnieć, cały czas spędza na kontemplacjach i samotnym zamyśleniu. Zamknięty w sobie nieszczęśnik cierpi z dwóch powodów, którymi są niespełniona miłość oraz wyrzuty sumienia po zabójstwie Hassana. Giaur jednak nie żałuje i gdyby miał okazję zacząć wszystko od początku, postąpiłby tak samo. Przez to morderstwo stał się odrażającym i odpychającym człowiekiem, ale jego zachowanie można usprawiedliwić miłością do nieżyjącej już Leili.
Werter i Giaur - podobieństwa i różnice
Romantyzm to epoka, która nad wszystko eksponuje uczuciowość oraz tragizm postaci. Są to cechy, które charakteryzują Wertera i Giaura, dwóch bohaterów romantycznych, którzy choć diametralnie różnią się od siebie, postępują zgodnie z zasadami romantyzmu. Werter ukazuje nam się jako człowiek egzaltowany i wrażliwy, a przy tym niesłychanie prostolinijny i uczciwy, nie będący w stanie skrzywdzić nawet muchy. Giaur z kolei jest zdolny zarówno do wielkiej miłości jak i do popełnienia morderstwa. Najbardziej na świecie ceni on miłość i wolność, dla których zabija Hassana – dlatego czasem jest nazywany „szlachetnym zbrodniarzem”. Werter jest osobą zbuntowaną przeciwko zastanej rzeczywistości, przeciwko dumnej i zawistnej arystokracji, której całe życie to bezpardonowa walka o zaszczyty i sławę. Giaur jest bojownikiem o wolność, buntuje się przeciwko zniewoleniu kiedyś potężnej Grecji przez Turków oraz przeciwko obyczajowości Wschodu zezwalającej na posiadanie niewolników. Stosunek do życia jest w przypadku obu bohaterów dokładnie odwrotny: Werter jest człowiekiem melancholijnym, lubiącym spokój, samotne spacery, podziwianie piękna i wspaniałości natury. Giaur gardzi takim trybem życia: „Na ucztach, w bojach, z kielichem, z kindżałem, Zawsze spokojność gnuśną pogardzałem” Gardzi też samobójcami uważając ich za głupców i tchórzy, w przeciwieństwie do Wertera, który myśli, że samobójstwo to ucieczka od mąk, więc nie mogąc już wytrzymać cierpień strzela sobie w głowę. Cechą wspólną Wertera i Giaura jest całkowite poświęcenie się miłości, gdyż wypełnia ona w całości życie obu bohaterów. Obaj przez cały czas myślą o swej ukochanej i obaj są z tego powodu nieszczęśliwi, gdyż nie mogą jej mieć. Lotta ma męża, a Leila nie żyje zabita przez Hassana. I jednego, i drugiego ta miłość niszczy, doprowadzając Giaura do granic wytrzymałości psychicznej, a Wertera do obłędu i samobójstwa. Najdziwniejsze jest jednak to, że obaj wybrali cierpienie: Werter dalej spotykał się z Lottą choć wiedział o Albercie i choć każda wizyta u Lotty sprawiała mu ból. On chciał chociaż zapomnieć o całej sprawie widząc jej beznadziejność, lecz dla niego było już za późno... Giaur z kolei nie chce zapomnieć, cały czas spędza na kontemplacjach i samotnym zamyśleniu. Zamknięty w sobie nieszczęśnik cierpi z dwóch powodów, którymi są niespełniona miłość oraz wyrzuty sumienia po zabójstwie Hassana. Giaur jednak nie żałuje i gdyby miał okazję zacząć wszystko od początku, postąpiłby tak samo. Przez to morderstwo stał się odrażającym i odpychającym człowiekiem, ale jego zachowanie można usprawiedliwić miłością do nieżyjącej już Leili.
Materiały
Kierunki filozoficzne oświecenia
Oświecenie nie było jednorodne pod względem filozoficznym czy światopoglądowym. W polskich warunkach wynikało to z faktu, iż w jego tworzeniu brali udział zarówno arystokraci, jak i szlachta oraz mieszczanie. W skali europejskiej w ruchu tym uczestniczyli katolicy, deiści oraz mniej liczni ateiści. Oświecenie na Zachodzie było głównie ruchem mie...
Emocje i nastrój - definicja
a) emocje:
- podstawową funkcją jest modulacja i selekcja działań
- wzbudzane najczęściej w sytuacjach wymagających działań przygotowawczych
- wzbudzeniu towarzyszy aktywność autonomicznego układu nerwowego
- są konsekwencją zdarzeń spostrzeganych jako pojawiających się szybko i bez ostrzeżenia
- emocje mogą prowadzić do określonego nastroj...
Twórcy literatury włoskiej w renesansie
(Wybitni twórcy literatury włoskiej doby renesansu.)
Dante Aligieri (1265 - 1321) - prekursor renesansu europejskiego. Pochodził z Florencji. Stworzył \"Boską Komedię\" ( utwór napisany \"lingua vulgaris\" czyli językiem narodowym włoskim ) oraz cykl \"Sonetów do Beatrycze\". Tytuł pierwszego utworu początkowo brzmiał \"Komedia\". Dopiero pot...
Profil firmy: agencji reklamowej
Profil firmy
Nasza firma jest agencją reklamową. Początkowym obszarem jej działania jest województwo mazowieckie z ukierunkowaniem rozwoju na obszar całej Polski a w przyszłości na Europę. Centrala spółki znajduje się w Warszawie, obecnie powstają trzy pododdziały w trzech miastach województwa mazowieckiego: Ostrołęce, Radomiu, Siedlcach. W mia...
Znaczenie i odbiór "Krzyżaków" Sienkiewicza
Znaczenie i odbiór utworu Sienkiewicza
Powieść Henryka Sienkiewicza została opublikowana w czasie nasilenia represji wobec Polaków w zaborze pruskim. Przypomniała więc, że ekspansywne zapędy Niemców nie są czymś nowym, zaczęły się już u początków naszego państwa. Przy tym Sienkiewicz przedstawił szczęśliwe dla naszego narodu rozstrzygnięci...
Fiodor Dostojewski - życie i twórczość
Życie i twórczość pisana
Ten wybitny pisarz i subtelny Znawca duszy ludzkiej dla jednych pozostał „okrutnym talentem”, dla innych apologetą cierpiętnictwa, natchnionym prorokiem animowanym wielką tradycją plastyczną, dla jeszcze innych – fanatykiem wolności, szowinistą, jeśli nie prekursorem faszyzmu.1 Zarówno dzieła Fiod...
Opis stanowiska: kierownik produktu reklamy zewnętrznej
Kierownik produktu reklamy zewnętrznej
Przełożony: Dyrektor ds.. Rozwoju
Podwładni:
Kierownicy projektu reklamy zewnętrznej
Zastępstwo: Kierownik projektu reklamy zewnętrznej
Cel stanowiska: Zapewnienie najwyższej jakości reklamie zewnętrznej i realizacji zgodnie z przyjętymi metodami. Zapewnienie realizacji projektów zgodnie ...
"Ikar" - interpretacja i analiza wiersza
\" Interpretacja i analiza wiersza Stanisława Grochowiaka pt.: \"Ikar\"\"
Wiersz pt. \"Ikar\" pochodzi z tomu Agresty, napisanego w 1963r. przez poetę, prozaika - Stanisława Grochowiaka. Uchodzi on za jednego z głównych twórców tzw. pokolenia współczesności, który akcentuje swój bunt, odrębność za pomocą groteski oraz antyestetyzmu.
Utwór \"...