Europa:koniec XVI w., pierwsze dziesięciolecia XVII w. tworzyli: Miguel Cervantes (autor Don Kichota), Lope de Vega (dramatopisarz), William Szekspir; powstały pomniki wczesnej architektury barokowej - kościół Il Gesu w Rzymie; malował Caravaggio, rozwijała się włoska komedia dell'arte i opera (Claudio Monteverdi), które zdobyły olbrzymią popularność; tworzyli mistycy hiszpańscy - Teresa z Avila, Jan od Krzyża, których dzieła miały wpływ na sztukę i literaturę dojrzałego baroku Polska:1580-1620: Mikołaj Sęp Szarzyński napisał Sonety, pojawiły się utwory z kręgu tzw. poezji światowych rozkoszy autorstwa Hieronima Morsztyna i Szymona Zimorowica; działania kontrreformacyjne: rozwój szkół jezuickich, powstały indeksy ksiąg zakazanych
Wczesy barok w Europie i Polsce
Europa:koniec XVI w., pierwsze dziesięciolecia XVII w. tworzyli: Miguel Cervantes (autor Don Kichota), Lope de Vega (dramatopisarz), William Szekspir; powstały pomniki wczesnej architektury barokowej - kościół Il Gesu w Rzymie; malował Caravaggio, rozwijała się włoska komedia dell'arte i opera (Claudio Monteverdi), które zdobyły olbrzymią popularność; tworzyli mistycy hiszpańscy - Teresa z Avila, Jan od Krzyża, których dzieła miały wpływ na sztukę i literaturę dojrzałego baroku Polska:1580-1620: Mikołaj Sęp Szarzyński napisał Sonety, pojawiły się utwory z kręgu tzw. poezji światowych rozkoszy autorstwa Hieronima Morsztyna i Szymona Zimorowica; działania kontrreformacyjne: rozwój szkół jezuickich, powstały indeksy ksiąg zakazanych
Materiały
Wiersze Tadeusza Różewicza - interpretacja
TADEUSZ RÓŻEWICZ -poeta moralista, najbardziej przeraża go brutalne zobojętnienie na losy innych ludzi.
„Ocalony”
Przedstawia doświadczenia i świadomość tej części pokolenia spełnionej Apokalipsy, której udało się przeżyć wojnę. Podm. lir. „ocalał prowadzony na rzeź. Był przeznaczony na śmierć. To zmieniło jego światopo...
Motyw tańca w polskiej literaturze
Motyw tańca w polskiej literaturze (na wybranych przykładach).
Taniec śmierci - polonez - tango - walc - chocholi taniec. Są to tańce, które stały się \"bohaterami\" polskiej literatury, nabrały symbolicznego wymiaru. \"Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią\" - autor zwraca się do czytelników - szczególnie tych, którzy nie zwracają uwagi na to,...
"Ludzie bezdomni" - dwór i czworaki w Cisach
Dwór i czworaki w Cisach
Społeczeństwo znanej uzdrowiskowej miejscowości jest inne, ale podobnie mocno zróżnicowane jak w stolicy. Pod względem ilościowym relacje są podobne: garstka bogaczy i decydentów przeciwstawiona jest znacznie bardziej licznej grupie wynędzniałych mieszkańców czworaków. Jak w Warszawie, tak też w Cisach bogaci ciesz...
Jak powstał Mazurek Dąbrowskiego ?
,Mazurek Dąbrowskiego” powstał w lipcu 1797r., kiedy Legiony Polskie stacjonowały w Reggio i jego okolicy. Wybicki utworzył do prostej pochodzącej melodii mazurka, słowa. Pieśń ta wyrażała nadzieje żołnierzy – tułaczy na rychły z bronią w ręku powrót do umęczonej ojczyzny i rozkucie jej z łańcuchów niewoli. Pieśń ta towarzyszyła legi...
Gatunki literackie w Biblii
Jakie gatunki spotykamy w Biblii – omów trzy wybrane przykłady.
Sam czas powstania, a także wielość autorów sugeruje, że nie jest to dzieło jednolite, lecz zbiór różnych gatunków literackich. Opracowując Biblię, analizowaliśmy psalmy, które stanowią odrębny gatunek literacki. Innym gatunkiem jest przypowieść, czyli parabo...
Wyjaśnienie pojęć: epitet, przenośnia, porównanie, apostrofa
Epitet-jest to wyraz pełniący w tekście funkcje określenia rzeczownika najczęściej jest nim przymiotnik. Określa właściwości istot żywych np.szkolny kolega,przyroda.
Przenośnia-połączenie wyrazów, które zmienia ich znaczenie.
Porównanie-jest to wydatnienie pewnych wiadomości opisanych przedmiotów,czynności,postaci,cech,na podstawiejakiegoś ich...
Portret polaków w literaturze staropolskiej i oświeceniowej
28. Temat: Polaków portret własny w literaturze staropolskiej i oświeceniowej
Kiedy myślimy o Polakach z epoki staropolskiej czy oświeceniowej, przed oczami stają nam waleczni rycerze w błyszczących zbrojach z rycin średniowiecznych czy Sarmaci z sumiastymi wąsami, niczym ci z barokowych portretów trumiennych, piękne kobiety i dostojni mężczyźn...
Człowiek złagrowany i zlagrowany. Obraz życia przed okupacją podczas II wojny światowej
Obraz życia pod okupacją podczas II wojny światowej. Człowiek złagrowany i zlagrowany.
Mianem „człowieka zlagrowanego” określamy człowieka, który zmuszony był żyć w hitlerowskich obozach koncentracyjnych - Bohater prozy Tadeusza Borowskiego. Samo pojęcie pochodzi od niemieckiego słowa „lager”, oznaczającego właśnie o...