Utwór dramatyczny można odbierać w dwojaki sposób: - jako dzieło literackie - ewentualnie za pośrednictwem widowiska teatralnego. Dramat przedstawia działanie, którego podmiotem jest bohater, w związku z tym właśnie fabuła jest dominantem jego kompozycji. Klasyczna fabuła jest jednowątkowa, oparta na dominującym konflikcie, podporządkowana jednemu celowi. Akcja w dramacie ma charakter dynamiczny Wyróżnia się w niej pięć faz: 1. ekspozycję, która przedstawia główny konflikt utworu, tworzy wyjściowy układ zdarzeń, z których wynikają dalsze 2. rozwinięcie - najbardziej rozbudowana część przebiegu fabularnego, 3. punkt kulminacyjny - wydarzenie, w którym napięcie przeciwstawnych dążeń osiąga najwyższy stopień wyrazistości 4. perypetie - zdarzenia odmieniające niespodziewanie, lecz zdecydowanie kierunek akcji dramatycznej, wikłające jej dotychczasowy rozwój, stawiające bohatera utworu wobec nowych okoliczności i powodujące przełom w jego kolejach życiowych. 5. rozwiązanie - końcowy etap przebiegu fabularnego, zarysowujący rozstrzygnięcie konfliktu. Przedstawiony schemat budowy akcji wywodzi się z antycznej teorii i praktyki, a panował przede wszystkim w klasycznej tragedii i komedii, później w dziewiętnastowiecznej dramaturgii realistycznej Nie stosuje się do tego schematu dramat szekspirowski i wywodzący się z niego dramat romantyczny. Scharakteryzowana konstrukcja akcji odpowiada przyjętym konwencjom spektaklu teatralnego, gdzie mamy do czynienia z podziałem na akty, odsłony i sceny.
Utwór dramatyczny
Utwór dramatyczny można odbierać w dwojaki sposób: - jako dzieło literackie - ewentualnie za pośrednictwem widowiska teatralnego. Dramat przedstawia działanie, którego podmiotem jest bohater, w związku z tym właśnie fabuła jest dominantem jego kompozycji. Klasyczna fabuła jest jednowątkowa, oparta na dominującym konflikcie, podporządkowana jednemu celowi. Akcja w dramacie ma charakter dynamiczny Wyróżnia się w niej pięć faz: 1. ekspozycję, która przedstawia główny konflikt utworu, tworzy wyjściowy układ zdarzeń, z których wynikają dalsze 2. rozwinięcie - najbardziej rozbudowana część przebiegu fabularnego, 3. punkt kulminacyjny - wydarzenie, w którym napięcie przeciwstawnych dążeń osiąga najwyższy stopień wyrazistości 4. perypetie - zdarzenia odmieniające niespodziewanie, lecz zdecydowanie kierunek akcji dramatycznej, wikłające jej dotychczasowy rozwój, stawiające bohatera utworu wobec nowych okoliczności i powodujące przełom w jego kolejach życiowych. 5. rozwiązanie - końcowy etap przebiegu fabularnego, zarysowujący rozstrzygnięcie konfliktu. Przedstawiony schemat budowy akcji wywodzi się z antycznej teorii i praktyki, a panował przede wszystkim w klasycznej tragedii i komedii, później w dziewiętnastowiecznej dramaturgii realistycznej Nie stosuje się do tego schematu dramat szekspirowski i wywodzący się z niego dramat romantyczny. Scharakteryzowana konstrukcja akcji odpowiada przyjętym konwencjom spektaklu teatralnego, gdzie mamy do czynienia z podziałem na akty, odsłony i sceny.
Materiały
Styl życia w czasach baroku
styl życia
- tradycjonalizm i konserwatyzm (wypływające z kultu dawności)
- bezkrytycyzm - rezultat ufnej wiary
- ksenofobia - wynik kultu swojskości
- demokratyzm (w ramach stanu szlacheckiego) - wypływający z poczucia równości
- indywidualizm (niechęć do subordynacji, podporządkowania, karności, posłuszeństwa, skłonność do anarchii i warc...
Opowiadania Borowskiego - charakterystyka
OPOWIADANIA TADEUSZA BOROWSKIEGO
„Pożegnanie z Marią” -to nie bohaterska walka z okupantem, ale interesy, próba jak najlepszego poziomu życia. Tadek traci Marię, którą złapano, gdy dostarczała bimber . Obraz nie heroiczny, prawdziwy, wysnuty z gorzkiej prawdy o człowieku. Stwierdza, że człowiek może przystosować się do każ...
Druga strona wojny w "Pamiętnikach z Powstania Warszawskiego"
Druga strona wojny w \"Pamiętnikach z Powstania Warszawskiego\"
\"Pamiętnik\" jest artystycznym zapisem osobistych doświadczeń autora z okresu powstania. Na specyfikę tego obrazu wpływa fakt, że Białoszewski nie był uczestnikiem powstania, dlatego tez nie opowiada o walce zbrojnej. Działania wojenne toczą się na drugim planie, na pierwszy wysuw...
Dokładna biografia George Gordon Byron
1.Pierwsze utwory.
2.Wyjazd do Europy.
3.Pierwszy poemat.
4.Kariera polityczna.
5.Okres depresji.
6.Rozstanie z żoną.
7.Wyjazd do Europy.
8.Wyjazd do Grecji.
9.Smierć.
10.Byronizm.
***
Wielki poeta angielski urodzony w Londynie w 1788r. Uczył się w szkole średniej w Harrow , a później studiował w Cambridge. Program ówczesnej szkoły ...
Trzy koncepcje naprawy kraju w "Przedwiośniu"
Nowa rzeczywistość niepodległego państwa rozczrowała wielu, m.in Żeromskiego. Dlatego w \"Przedwiośniu\" zawarł on trzy koncepcje naprawy kraju. Oto owe trzy programy, zaprezentowane w powieści:
Mit szklanych domów. Chcąc zachęcić Cezarego do wyjazdu do Polski, Seweryn Baryka przedstawił mu swoją ojczyznę jako kraj, w którym zaczęła się rozwi...
Rolnictwo - wyjaśnienie
ROLNICTWO – DZIAŁ GOSP. ZAJMUJĄCY SIĘ PRODUKCJĄ ROŚLINNĄ I ZWIERZĘCĄ ORAZ WSTĘPNYM JEJ PRZETWORZENIEM.
TYPOLOGIA ROLN. ŚWIATOWEGO:
1- DOSTARCZANA PRODUKCJA:
A- R.NATURALNE –KRAJE SŁABO ROZWINIĘTE, CAŁA PROD. PRZEZNACZONA JEST NA POTRZEBY ROLNIKA I JEGO RODZINY, UPRAWIA SIĘ WSZYSTKO PO TROCHU (POLSKA);
B- R.TOWAROWE ...
Bogowie Olimpijscy
========BOGOWIE OLIMPIJSCY=======================================================================
--------ZEUS-------------------------------------------------------------------------------------
Zeus-syn Kronosa i Rei,wladca Olimpu,pan swiata
Briareus-stureki olbrzym,sprowadzony przez Tetyde uwolnil skrepowanego Zeusa
Horkios-przydomek Ze...
Poszukiwanie prawdy o polskim społeczeństwie w epokach
„Polska to rzecz wielka”,czy „Polska to wszystko hołota, tylko im złota?”
Intelektualna wędrówka przez wybrane epoki literackie w poszukiwaniu prawdy o polskim społeczeństwie.
Polskie społeczeństwo jest bardzo kontrowersyjnym społeczeństwem. Posiada bardzo wiele zalet, ale i także bardzo wiele wad. Polacy nigdy nie wi...