2) Kapitalistyczny sposób gospodarowania. W „Zmierzchu” nowy dziedzic przekształca zdewastowany majątek w folwark przynoszący zyski. Zaostrza dyscyplinę za kradzież zwalnia z pracy Walka Gibałę, daje mu wilczy bilet. W rezultacie Walek musi wrócić do swego dziedzica i zgodzić się na każde warunki. Dziedzic zamierza oczyścić ze szlamu stawy by wprowadzić hodowlę ryb. Pracują przy wywożeniu szlamu. Walek z żoną mieli otrzymać 30 kopiejek od kubika dostali 20. Nie mieli żadnych szans by się bronić. Pozostało im wydłużyć działkę jeśli chcieli przeżyć zimę. W „Doktorze Piotrze” Bijakowski kupuje za grosze górę która kryje cenny surowiec. Jedyne jego inwestycje to piec do wytapiania wapna i barak dla robotników. Z całej okolicy ściągają bezrolni chłopi wdzięczni za najmniejszy nawet zarobek. Wynagrodzenie choć śmiesznie małe zostało obniżone z 30 do 20 kopiejek przez rządcę na co pozwolił właściciel. Mógł robić co chciał.
Ustrój kapitalistyczny w "Zmierzchu"
2) Kapitalistyczny sposób gospodarowania. W „Zmierzchu” nowy dziedzic przekształca zdewastowany majątek w folwark przynoszący zyski. Zaostrza dyscyplinę za kradzież zwalnia z pracy Walka Gibałę, daje mu wilczy bilet. W rezultacie Walek musi wrócić do swego dziedzica i zgodzić się na każde warunki. Dziedzic zamierza oczyścić ze szlamu stawy by wprowadzić hodowlę ryb. Pracują przy wywożeniu szlamu. Walek z żoną mieli otrzymać 30 kopiejek od kubika dostali 20. Nie mieli żadnych szans by się bronić. Pozostało im wydłużyć działkę jeśli chcieli przeżyć zimę. W „Doktorze Piotrze” Bijakowski kupuje za grosze górę która kryje cenny surowiec. Jedyne jego inwestycje to piec do wytapiania wapna i barak dla robotników. Z całej okolicy ściągają bezrolni chłopi wdzięczni za najmniejszy nawet zarobek. Wynagrodzenie choć śmiesznie małe zostało obniżone z 30 do 20 kopiejek przez rządcę na co pozwolił właściciel. Mógł robić co chciał.
Materiały
Bohater tragiczny - charakterystyka
Tragedia - jeden z podstawowych gatunków dramatu obejmujący utwory, w których ośrodkiem i siłą napędową akcji jest konflikt dążeń bohatera z nie dającymi się przezwyciężyć przeciwnościami, zakończony jego klęską, katastrofą. Konflikt u bohaterów tragicznych opiera się na przeciwstawienie równowartościowych racji i stawia bohatera - z reguły jedn...
Jacek Soplica jako przedstawiciel patriotyzmu
Jacek Soplica - nowy typ bohatera
Głównym przedstawicielem patriotyzmu jest w Panu Tadeuszu - Jacek Soplica.
• jest to bohater jakiego nie spotykaliśmy dotychczas w poznanych utworach romantycznych
• znamienną cechą tej postaci jest dynamiczność jej charakteru i osobowości
• poznajemy go jako “zawadiackiego paliwodę...
Krótka charakterystyka XX-lecia
Ad.1. 20 lecie międzywojenne to okres między pierwszą i drugą światową - jeden z najkrótszych okresów literackich w dziejach literatury, okres bardzo zróżnicowany.
Pierwsza wojna światowa doprowadziła do zmiany układu sił wśród państw europejskich, wielkie mocarstwa utraciły swoje dotychczasowe znaczenie w świecie, natomiast Stany Zjednoczone...
Misteria, dramaty liturgiczne, moraliety
Średniowieczne formy teatralne.
Misteria
Misteria to sztuki dramatyczne prezentujące najczęściej jakiś fragment historii biblijnej.
Konstruowane były z myślą o ukazaniu znanej powszechnie historii jako wielkiego dramatu
chrześcijańskich dziejów ludzkości. Początek owego dramatu upatrywano w upadku człowieka,
punkt kulminacyjny w odkupieni...
Odkrycia naukowe i wynalazki techniczne w Młodej Polsce
Odkrycia naukowe i wynalazki techniczne:
1895 - Zygmunt Freud opublikował \"Badania nad histerią\" - rozwój psychoanalizy
1898 - radio Marconiego i rad małżonków Curie
1900 - odkrycie energii promieniotwórczej - nowe spojrzenie na materię
1909 - przelot nad Kanałem La Manche -rozwój lotnictwa
1915 - użycie przez Niemców gazów bojowych
...
Oszczędność poznawcza - wyjaśnienie
Oszczędność poznawcza to teza mówiąca, że ludzie uczą się stosować efektywnie uproszczenia myślowe i praktyczne reguły zdroworozsądkowe, które pomagają im zrozumieć rzeczywistość społeczną, ponieważ nie są zdolni przetwarzać całej oddziałującej na nich informacji społecznej.
Uniwersalizm "Romea i Julii"
Uniwersalizm utworu
Akcja tragedii Romeo i Julia została osadzona w Weronie i Mantui w odległym czasie – końcu XVI w. Jak pamiętamy, Szekspir żył w Anglii w latach 1564-1616. Można przypuszczać, że problematyka działa zakorzeniona jest w doświadczeniach i obserwacjach autora. Zarówno warstwę obyczajową jak i społeczną wypełniają zjaw...
"Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata" - rozwinięcie myśli Camusa
\"Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata\". Rozwiń myśl A.Camusa odwołując się do XX - wiecznych utworów literatury polskiej i obcej.
Literatura wyrasta z przeżyć i doznań człowieka, rejestruje jego reakcję, postawy wobec rzeczywistości. Sztukę tworzą konkretne jednostki, mające rozmaite doświadczenia życiowe, obdarzone indywidualną...