Ustrój kapitalistyczny w "Zmierzchu"



2) Kapitalistyczny sposób gospodarowania. W „Zmierzchu” nowy dziedzic przekształca zdewastowany majątek w folwark przynoszący zyski. Zaostrza dyscyplinę za kradzież zwalnia z pracy Walka Gibałę, daje mu wilczy bilet. W rezultacie Walek musi wrócić do swego dziedzica i zgodzić się na każde warunki. Dziedzic zamierza oczyścić ze szlamu stawy by wprowadzić hodowlę ryb. Pracują przy wywożeniu szlamu. Walek z żoną mieli otrzymać 30 kopiejek od kubika dostali 20. Nie mieli żadnych szans by się bronić. Pozostało im wydłużyć działkę jeśli chcieli przeżyć zimę. W „Doktorze Piotrze” Bijakowski kupuje za grosze górę która kryje cenny surowiec. Jedyne jego inwestycje to piec do wytapiania wapna i barak dla robotników. Z całej okolicy ściągają bezrolni chłopi wdzięczni za najmniejszy nawet zarobek. Wynagrodzenie choć śmiesznie małe zostało obniżone z 30 do 20 kopiejek przez rządcę na co pozwolił właściciel. Mógł robić co chciał.

Ustrój kapitalistyczny w "Zmierzchu"

Materiały

Bohater tragiczny - charakterystyka Tragedia - jeden z podstawowych gatunków dramatu obejmujący utwory, w których ośrodkiem i siłą napędową akcji jest konflikt dążeń bohatera z nie dającymi się przezwyciężyć przeciwnościami, zakończony jego klęską, katastrofą. Konflikt u bohaterów tragicznych opiera się na przeciwstawienie równowartościowych racji i stawia bohatera - z reguły jedn...

Jacek Soplica jako przedstawiciel patriotyzmu Jacek Soplica - nowy typ bohatera Głównym przedstawicielem patriotyzmu jest w Panu Tadeuszu - Jacek Soplica. • jest to bohater jakiego nie spotykaliśmy dotychczas w poznanych utworach romantycznych • znamienną cechą tej postaci jest dynamiczność jej charakteru i osobowości • poznajemy go jako “zawadiackiego paliwodę...

Krótka charakterystyka XX-lecia Ad.1. 20 lecie międzywojenne to okres między pierwszą i drugą światową - jeden z najkrótszych okresów literackich w dziejach literatury, okres bardzo zróżnicowany. Pierwsza wojna światowa doprowadziła do zmiany układu sił wśród państw europejskich, wielkie mocarstwa utraciły swoje dotychczasowe znaczenie w świecie, natomiast Stany Zjednoczone...

Misteria, dramaty liturgiczne, moraliety Średniowieczne formy teatralne. Misteria Misteria to sztuki dramatyczne prezentujące najczęściej jakiś fragment historii biblijnej. Konstruowane były z myślą o ukazaniu znanej powszechnie historii jako wielkiego dramatu chrześcijańskich dziejów ludzkości. Początek owego dramatu upatrywano w upadku człowieka, punkt kulminacyjny w odkupieni...

Odkrycia naukowe i wynalazki techniczne w Młodej Polsce Odkrycia naukowe i wynalazki techniczne: 1895 - Zygmunt Freud opublikował \"Badania nad histerią\" - rozwój psychoanalizy 1898 - radio Marconiego i rad małżonków Curie 1900 - odkrycie energii promieniotwórczej - nowe spojrzenie na materię 1909 - przelot nad Kanałem La Manche -rozwój lotnictwa 1915 - użycie przez Niemców gazów bojowych ...

Oszczędność poznawcza - wyjaśnienie Oszczędność poznawcza to teza mówiąca, że ludzie uczą się stosować efektywnie uproszczenia myślowe i praktyczne reguły zdroworozsądkowe, które pomagają im zrozumieć rzeczywistość społeczną, ponieważ nie są zdolni przetwarzać całej oddziałującej na nich informacji społecznej.

Uniwersalizm "Romea i Julii" Uniwersalizm utworu Akcja tragedii Romeo i Julia została osadzona w Weronie i Mantui w odległym czasie – końcu XVI w. Jak pamiętamy, Szekspir żył w Anglii w latach 1564-1616. Można przypuszczać, że problematyka działa zakorzeniona jest w doświadczeniach i obserwacjach autora. Zarówno warstwę obyczajową jak i społeczną wypełniają zjaw...

"Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata" - rozwinięcie myśli Camusa \"Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata\". Rozwiń myśl A.Camusa odwołując się do XX - wiecznych utworów literatury polskiej i obcej. Literatura wyrasta z przeżyć i doznań człowieka, rejestruje jego reakcję, postawy wobec rzeczywistości. Sztukę tworzą konkretne jednostki, mające rozmaite doświadczenia życiowe, obdarzone indywidualną...