Wkład pisarzy i działaczy w reformowanie Polski XVIII w. I. Dziedzictwo czasów saskich. 1) Osłabienie międzynarodowej pozycji Polski. 2) Rozprzężenie wewnętrzne. 3) Upadek gospodarki i kultury. II. Próby przeprowadzenia zmian korzystnych dla kraju. 1) Chęć wzmocnienia władzy: a) oskarżenie magnatów o upadek Rzeczypospolitej - Staszic „Przestrogi dla Polski(„Do panów i możnowładców”)”; b) ośmieszenie paradoksów ustrojowych (F. S. Jasiński „Katechizm o tajemnicach rządu polskiego”); c) propozycje reform wysuwane przez Staszica „Uwagi nad życiem Jana Zamojskiego” oraz Kołłątaja „Anonima listów kilka”; d) zwalczanie ugrupowania konserwatywnego w „Powrocie posła”; e) atak na zdrajców w poezji ulotnej „Do hetmana Branickiego”; 2) Konieczność reform społecznych. a) pokazanie sytuacji chłopa i mieszczanina - Staszic „Przestrogi dla Polski (Rolnictwo, Miasta)”; b) krzywda społeczna w bajkach Krasickiego „Dwa psy”, „Wino i woda”; c) postulat wolności dla chłopa - Kołłątaj „Anonima listów kilka”; 3) Chęć wychowania postępowego obywatela. a) krytyka negatywnych postaw: - atak na bezmyślne próżniacze życie zakonów „Monachomachia”; - walka ze szlacheckim sarmatyzmem „Do króla”, „Pijaństwo”, „Świat zepsuty”; - ośmieszanie cudzoziemszczyzny „Żona modna”, „Powrót posła” (Starościna, Szarmancki); b) wychowawcze wzorce osobowe: - pouczenia wynikające z bajek Krasickiego; - Doświadczyński jako ideał gospodarza po powrocie z Nipu; - wzorowe postawy Walerego i Podkomorzego w „Powrocie posła”; 4) Korzystne zmiany w dziedzinie kultury. b) działalność Zamoyskich i Konarskiego; c) mecenat króla Stanisława Augusta Poniatowskiego: - Szkoła Rycerska pierwsza w Europie; - obiady czwartkowe; - powstanie teatru narodowego; - pierwsze polskie czasopisma „Monitor”, „Zabawy przyjemne i pożyteczne”; - rozbudowa Warszawy; - sprowadzenie obcych artystów; e) reforma oświaty, działalność KEN; f) osiągnięcia Teatru za W. Bogusławskiego; g) znaczenie TPN; 5) Walka o czystość i piękność polszczyzny. a) język polski wykładowym na szkołach Konarskiego i KEN; b) pierwsza polska Gramatyka O. Kopczyński. Pierwszy słownik j. Polskiego S. B. Linde. Pierwsza historia literatury F. Bentkowski; c) zwalczanie makaronizmów „O poprawie wad wymowy” Konarski, „Powrót posła” Niemcewicz; d) język Krasickiego wzorem precyzyjnej polszczyzny; III. Znaczenie inicjatyw w XVIII w. 1) Postępowy charakter Konst. 3 Maja. 2) Szkodliwe działania targowiczan. 3) Znaczny rozwój kultury jako podstawą do przetrwania.
Udział pisarzy i działaczy w reformowaniu XVIII wiecznej Polski
Wkład pisarzy i działaczy w reformowanie Polski XVIII w. I. Dziedzictwo czasów saskich. 1) Osłabienie międzynarodowej pozycji Polski. 2) Rozprzężenie wewnętrzne. 3) Upadek gospodarki i kultury. II. Próby przeprowadzenia zmian korzystnych dla kraju. 1) Chęć wzmocnienia władzy: a) oskarżenie magnatów o upadek Rzeczypospolitej - Staszic „Przestrogi dla Polski(„Do panów i możnowładców”)”; b) ośmieszenie paradoksów ustrojowych (F. S. Jasiński „Katechizm o tajemnicach rządu polskiego”); c) propozycje reform wysuwane przez Staszica „Uwagi nad życiem Jana Zamojskiego” oraz Kołłątaja „Anonima listów kilka”; d) zwalczanie ugrupowania konserwatywnego w „Powrocie posła”; e) atak na zdrajców w poezji ulotnej „Do hetmana Branickiego”; 2) Konieczność reform społecznych. a) pokazanie sytuacji chłopa i mieszczanina - Staszic „Przestrogi dla Polski (Rolnictwo, Miasta)”; b) krzywda społeczna w bajkach Krasickiego „Dwa psy”, „Wino i woda”; c) postulat wolności dla chłopa - Kołłątaj „Anonima listów kilka”; 3) Chęć wychowania postępowego obywatela. a) krytyka negatywnych postaw: - atak na bezmyślne próżniacze życie zakonów „Monachomachia”; - walka ze szlacheckim sarmatyzmem „Do króla”, „Pijaństwo”, „Świat zepsuty”; - ośmieszanie cudzoziemszczyzny „Żona modna”, „Powrót posła” (Starościna, Szarmancki); b) wychowawcze wzorce osobowe: - pouczenia wynikające z bajek Krasickiego; - Doświadczyński jako ideał gospodarza po powrocie z Nipu; - wzorowe postawy Walerego i Podkomorzego w „Powrocie posła”; 4) Korzystne zmiany w dziedzinie kultury. b) działalność Zamoyskich i Konarskiego; c) mecenat króla Stanisława Augusta Poniatowskiego: - Szkoła Rycerska pierwsza w Europie; - obiady czwartkowe; - powstanie teatru narodowego; - pierwsze polskie czasopisma „Monitor”, „Zabawy przyjemne i pożyteczne”; - rozbudowa Warszawy; - sprowadzenie obcych artystów; e) reforma oświaty, działalność KEN; f) osiągnięcia Teatru za W. Bogusławskiego; g) znaczenie TPN; 5) Walka o czystość i piękność polszczyzny. a) język polski wykładowym na szkołach Konarskiego i KEN; b) pierwsza polska Gramatyka O. Kopczyński. Pierwszy słownik j. Polskiego S. B. Linde. Pierwsza historia literatury F. Bentkowski; c) zwalczanie makaronizmów „O poprawie wad wymowy” Konarski, „Powrót posła” Niemcewicz; d) język Krasickiego wzorem precyzyjnej polszczyzny; III. Znaczenie inicjatyw w XVIII w. 1) Postępowy charakter Konst. 3 Maja. 2) Szkodliwe działania targowiczan. 3) Znaczny rozwój kultury jako podstawą do przetrwania.
Materiały
Pozabankowe źródła pozyskiwania kapitałów
Obok kredytów bankowych występują też pozabankowe źródła pozyskiwania kapitałów wśród których możemy wyróżnić m.in.
-krótkoterminowe pożyczki zaciągane bezpośrednio na rynku
-faktoring, jako krótkoterminowe finansowani dostaw towarów i usług
-franczyzing, jest to udzielenie przez jedną osobę (dawca) drugiej oso...
Podsumowanie "Zdążyć przed Panem Bogiem"
Przeczytać do końca
Podsumowaniem tych wszystkich problemów i refleksji wynikających z książki niech będzie wypowiedź rosyjskiego krytyka literackiego, Jewgienija Jewtuszenki. „Zdążyć przed Panem Bogiem” drukowane było w Związku Radzieckim w odcinkach. Już po ukazaniu się ostatniej części w taki oto sposób skomentował temat Jew...
Plan pozytywistów warszawskich
Aleksander Świętochowski \"Praca u podstaw\"
Autor przedstawił sytuację chłopów po reformie uwłaszczeniowej - nie mogą bez zewnętrznej pomocy stać się zbiorowością świadomych producentów. Ich edukacją winni się zająć światli właściciele ziemscy.
Aleksander Głowacki \"Szkic programu w warunkach obecnego rozwoju społeczeństwa\"
Autor mówi...
Wieś i tematyka ludowa w literaturze Młodej Polski
43. Temat: Wieś, tematyka ludowa w literaturze młodej polski
Spojrzenie na wieś w utworach Reymonta i Żeromskiego jest bardzo różne, co wynika z różnych intencji pisarskich obu autorów. Stefan Żeromski, którego nazywano sumieniem Polaków, za cel postawił sobie ukazanie rodakom najbardziej żywotnych problemów społecznych, moralnych, narodowych i...
Gatunki epoki renesansu
Gatunki epoki renesansu.
Renesans wskrzesił duszę antyku. Nic dziwnego więc, że gatunki uprawiane przez starożytnych stały się ulubionymi formami twórców humanistycznych.
Z pewnością gatunkiem antycznym, przejętym przez odrodzenie, będzie PIEŚŃ („carmina” – utwór poetycki o różnorodnej tematyce), stworzona pierwotnie prze...
Poezja Konopnickiej w pozytywiźmie
Konopnicka:
Rolę poety pojmowała jako rzecznika narodu (tak jak w Romantyźmie był on przywódcą). Utwory nowelistyczne mają wysoką wartość artystyczną, a jeśli chodzi o wiersze to są one dzisiaj oceniane różnie. Konopnicka uprawiała wszystkie rodzaje liryki, pisała: wiersze miłosne, patriotyczne, społeczne, filozoficzne. Szczególnie popul...
Strategie cen
STRATEGIE CEN
• NISKICH CEN cena – ilość (strona off price np. „Defekt”)
Przynosi wiele korzyści do których należą ekonomika skali oraz działanie na dużym rynku zbytu. Zakłada ona utrzymanie cen na niskim poziomie akceptowanym przez szerokie grono nabywców przy eliminacji usług dodatkowych towarzyszących sprzedaży. Dą...
Interpretacja świata w literaturze XX wieku
Temat: Tradycja czy awangarda, realizm czy deformacja? Który sposób
interpretowania świata bardziej odpowiada Twoim gustom czytelniczym?
Uzasadnij swój wybór, odwołując się do wybranych tekstów literatury I
połowy XX wieku.
Podczas ostatnich kilku miesięcy analizowaliśmy utwory XX- lecia
międzywojennego, ale nie sądz...