Wkład pisarzy i działaczy w reformowanie Polski XVIII w. I. Dziedzictwo czasów saskich. 1) Osłabienie międzynarodowej pozycji Polski. 2) Rozprzężenie wewnętrzne. 3) Upadek gospodarki i kultury. II. Próby przeprowadzenia zmian korzystnych dla kraju. 1) Chęć wzmocnienia władzy: a) oskarżenie magnatów o upadek Rzeczypospolitej - Staszic „Przestrogi dla Polski(„Do panów i możnowładców”)”; b) ośmieszenie paradoksów ustrojowych (F. S. Jasiński „Katechizm o tajemnicach rządu polskiego”); c) propozycje reform wysuwane przez Staszica „Uwagi nad życiem Jana Zamojskiego” oraz Kołłątaja „Anonima listów kilka”; d) zwalczanie ugrupowania konserwatywnego w „Powrocie posła”; e) atak na zdrajców w poezji ulotnej „Do hetmana Branickiego”; 2) Konieczność reform społecznych. a) pokazanie sytuacji chłopa i mieszczanina - Staszic „Przestrogi dla Polski (Rolnictwo, Miasta)”; b) krzywda społeczna w bajkach Krasickiego „Dwa psy”, „Wino i woda”; c) postulat wolności dla chłopa - Kołłątaj „Anonima listów kilka”; 3) Chęć wychowania postępowego obywatela. a) krytyka negatywnych postaw: - atak na bezmyślne próżniacze życie zakonów „Monachomachia”; - walka ze szlacheckim sarmatyzmem „Do króla”, „Pijaństwo”, „Świat zepsuty”; - ośmieszanie cudzoziemszczyzny „Żona modna”, „Powrót posła” (Starościna, Szarmancki); b) wychowawcze wzorce osobowe: - pouczenia wynikające z bajek Krasickiego; - Doświadczyński jako ideał gospodarza po powrocie z Nipu; - wzorowe postawy Walerego i Podkomorzego w „Powrocie posła”; 4) Korzystne zmiany w dziedzinie kultury. b) działalność Zamoyskich i Konarskiego; c) mecenat króla Stanisława Augusta Poniatowskiego: - Szkoła Rycerska pierwsza w Europie; - obiady czwartkowe; - powstanie teatru narodowego; - pierwsze polskie czasopisma „Monitor”, „Zabawy przyjemne i pożyteczne”; - rozbudowa Warszawy; - sprowadzenie obcych artystów; e) reforma oświaty, działalność KEN; f) osiągnięcia Teatru za W. Bogusławskiego; g) znaczenie TPN; 5) Walka o czystość i piękność polszczyzny. a) język polski wykładowym na szkołach Konarskiego i KEN; b) pierwsza polska Gramatyka O. Kopczyński. Pierwszy słownik j. Polskiego S. B. Linde. Pierwsza historia literatury F. Bentkowski; c) zwalczanie makaronizmów „O poprawie wad wymowy” Konarski, „Powrót posła” Niemcewicz; d) język Krasickiego wzorem precyzyjnej polszczyzny; III. Znaczenie inicjatyw w XVIII w. 1) Postępowy charakter Konst. 3 Maja. 2) Szkodliwe działania targowiczan. 3) Znaczny rozwój kultury jako podstawą do przetrwania.
Udział pisarzy i działaczy w reformowaniu XVIII wiecznej Polski
Wkład pisarzy i działaczy w reformowanie Polski XVIII w. I. Dziedzictwo czasów saskich. 1) Osłabienie międzynarodowej pozycji Polski. 2) Rozprzężenie wewnętrzne. 3) Upadek gospodarki i kultury. II. Próby przeprowadzenia zmian korzystnych dla kraju. 1) Chęć wzmocnienia władzy: a) oskarżenie magnatów o upadek Rzeczypospolitej - Staszic „Przestrogi dla Polski(„Do panów i możnowładców”)”; b) ośmieszenie paradoksów ustrojowych (F. S. Jasiński „Katechizm o tajemnicach rządu polskiego”); c) propozycje reform wysuwane przez Staszica „Uwagi nad życiem Jana Zamojskiego” oraz Kołłątaja „Anonima listów kilka”; d) zwalczanie ugrupowania konserwatywnego w „Powrocie posła”; e) atak na zdrajców w poezji ulotnej „Do hetmana Branickiego”; 2) Konieczność reform społecznych. a) pokazanie sytuacji chłopa i mieszczanina - Staszic „Przestrogi dla Polski (Rolnictwo, Miasta)”; b) krzywda społeczna w bajkach Krasickiego „Dwa psy”, „Wino i woda”; c) postulat wolności dla chłopa - Kołłątaj „Anonima listów kilka”; 3) Chęć wychowania postępowego obywatela. a) krytyka negatywnych postaw: - atak na bezmyślne próżniacze życie zakonów „Monachomachia”; - walka ze szlacheckim sarmatyzmem „Do króla”, „Pijaństwo”, „Świat zepsuty”; - ośmieszanie cudzoziemszczyzny „Żona modna”, „Powrót posła” (Starościna, Szarmancki); b) wychowawcze wzorce osobowe: - pouczenia wynikające z bajek Krasickiego; - Doświadczyński jako ideał gospodarza po powrocie z Nipu; - wzorowe postawy Walerego i Podkomorzego w „Powrocie posła”; 4) Korzystne zmiany w dziedzinie kultury. b) działalność Zamoyskich i Konarskiego; c) mecenat króla Stanisława Augusta Poniatowskiego: - Szkoła Rycerska pierwsza w Europie; - obiady czwartkowe; - powstanie teatru narodowego; - pierwsze polskie czasopisma „Monitor”, „Zabawy przyjemne i pożyteczne”; - rozbudowa Warszawy; - sprowadzenie obcych artystów; e) reforma oświaty, działalność KEN; f) osiągnięcia Teatru za W. Bogusławskiego; g) znaczenie TPN; 5) Walka o czystość i piękność polszczyzny. a) język polski wykładowym na szkołach Konarskiego i KEN; b) pierwsza polska Gramatyka O. Kopczyński. Pierwszy słownik j. Polskiego S. B. Linde. Pierwsza historia literatury F. Bentkowski; c) zwalczanie makaronizmów „O poprawie wad wymowy” Konarski, „Powrót posła” Niemcewicz; d) język Krasickiego wzorem precyzyjnej polszczyzny; III. Znaczenie inicjatyw w XVIII w. 1) Postępowy charakter Konst. 3 Maja. 2) Szkodliwe działania targowiczan. 3) Znaczny rozwój kultury jako podstawą do przetrwania.
Materiały
Analiza "Psalm" Wisławy Szymborskiej
Psalm
Wiersz Psalm z tomu Wielka liczba (1976) rozpoczyna się dobitnym, jednoznacznym stwierdzeniem: O, jakże są nieszczelne granice ludz¬kich państw! Jest to refleksja oparta na spojrzeniu z góry. Z takiej per¬spektywy widać, że ludzie podzielili świat na państwa, narzucili pozor¬ny porządek, ustalili granice, zakresy, regu...
"Ferdydurke" Gombrowicza powieścią awangardową
Kompozycja nawiązuje do nowoczesnych kanonów XX-lecia;
Zrywa z kanonem powieści realistycznej i większością zasad w niej panujących: tytuł nie ma absolutnie żadnego znaczenia, sam w sobie ani w związku z powieścią; jest co prawda uporządkowanie chronologiczne i przyczynowo-skutkowe (powieść absurdu), ale same zdarzenia są nielogiczne, niepraw...
Charakterystyka głównego bohatera "Lalki"
Scharakteryzuj głównego bohatera „Lalki”. Wyjaśnij, na czym polega złożoność jego osobowości.
Wokulski reprezentuje „stracone pokolenie” – był już dorosłym człowiekiem, gdy wybuchło powstanie styczniowe i brał w nim udział. Później przyjął inna postawę - realisty – w jego biografii zmieścił się kawałek ro...
Aktywa trwałe i rzeczowe aktywa trwałe
STRUKTURA MAJĄTKU ( AKTYWÓW ) ZGODNA Z NOWELIZACJĄ USTAWY O RACHUNKOWOŚCI
A. AKTYWA TRWAŁE:
• WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE : KOSZTY ZAKOŃCZONYCH PRAC ROZWOJOWYCH, WARTOŚĆ FIRMY, NABYTE PATENTY, KONCESJE, LICENCJE I INNE,
• RZECZOWE AKTYWA TRWAŁE:
1.ŚRODKI...
Historiozofia w "Nie-Boskiej komedii"
Historiozofia dziejów w ‘Nie-Boskiej komedii’
W części II dramatu Filozof w rozmowie z Mężem wypowiada przekonanie, że świat rozwija się poprzez przelew krwi, cierpienia oraz niszczenie starych form społecznych. W podobny sposób pojmował mechanizm rozwoju dziejów również autor dramatu. W pełni zdawał sobie sprawę z konieczności re...
Mobbing - cechy wyróżniające go
Cechy wyróżnicające mobbing
Wyróżnia się wiele cech, pozwalających rozpoznać mobbing. Poniżej wymienione są cechy mobbingu, które Leymann podzielił na 5 grup:
Odziaływania zaburzające możliwości komunikowania się:
• Ograniczanie przez przełożonego oraz kolegów możliwości wypowiadania się
• Stałe przerywanie wypowiedzi
• C...
Cechy bohatera byronicznego i definicja byronizmu
Byronizm
Nurt ten rozwinął się w latach 1812 - 1830. Człowiek, który wyznawał byronizm był zazwyczaj skłócony ze światem i innymi ludźmi.
Cechy byronizmu:
nienawiść do świata ucisku
nakaz bezkompromisowej walki ze wszystkim co ogranicza swobodę
Cechy bohatera byronicznego
człowiek dumny i wyniosły
człowiek wyobcowa...
Relacje, jakie zachodzą pomiędzy człowiekiem a Bogiem, między sferą sacrum a profanum w literaturze średniowiecza, renesansu i baroku
Niezwykle ciekawe wydaje mi się zagadnienie ewolucji myśli religijnej, rozwoju świadomości człowieka i kształtowania się jego osobistej relacji z Bogiem. Zarówno w średniowieczu, renesansie, jak i w baroku inaczej wyglądały zmagania z tajemnicą bytu i dualizmem ludzkiej natury. Próby przezwyciężenia lub też afirmacji zmienności i znikomości docz...
