Udowodnienie, że Pan Tadeusz jest utworem romantycznym



Cech, które stanowią o romantycznym charakterze utworu literackiego, może być wiele. Wśród zagadnień treściowych należałoby szukać ich przede wszystkim w kreacjach postaci, opisach przyrody, oraz tle historycznym. Z kolei, gdy zwrócimy uwagę na formę, to zauważymy charakterystyczny dobór gatunku, a także wiele, typowo romantycznych, środków wyrazu. Jednym z najsilniej działających na odbiorcę elementów świata opisanego przez Mickiewicza jest jego swoisty realizm, w którym sceny z życia szlachty polskiej mieszają się z baśniowymi niemal opisami przyrody ("Pod namiotem obwisłych gałęzi majowych / Snuło się mnóstwo kształtów, których dziwne ruchy, / Niby tańce, i dziwny ubiór: istne duchy / Błądzące po księżycu." [Księga 3 Umizgi 222-225]), które poza wprowadzeniem do utworu nastroju niesamowitości, a czasem i grozy, powodują pobudzenie wszystkich zmysłów (np. scena grzybobrania), oraz umożliwiają przyrównanie hierarchii istniejących w świecie ludzi do tych naturalnych, odwiecznych, zachowywanych przez przyrodę. Subiektywizm postrzegania przyrody stał się u poety realizmem psychologicznym, dzięki któremu możliwe stało się ukazanie przeżyć poszczególnych osób (natura jest ich obrazem). Do opisu postaci wykorzystał Mickiewicz znane już formy, polegające na przyrównywaniu ich do przedstawicieli świata zwierząt, lub personifikacji tychże, co pozwalało wykorzystać je jako przykład, a nie zawężało znaczenia tych opinii. Romantycznego charakteru "Pana Tadeusza" dowodzi także, przedstawiony w nim, stosunek do tradycji i historii. Na pierwszy plan wysuwa się tutaj tło utworu, które stanowi kampania napoleońska: budzony przez nią powszechny entuzjazm udziela się także bohaterom utworu (pan Tadeusz i hrabia Horeszko wstępują do armii). Na dalszym planie zauważyć należy przede wszystkim, bardzo dokładnie odzwierciedlone, obyczaje szlacheckie. Mickiewiczowi udało się podkreślić największe zalety polskich sarmatów, takie jak choćby hołdowanie kodeksowi rycerskiemu, patriotyzm, czy przepiękne zwyczaje dotyczące np. kolejności siadania przy stole. Innym aspektem tradycji w utworze jest jego przynależność do antycznego gatunku, jakim jest epopeja. Autor pragnął w ten sposób uwznioślić to, co opisał, dzięki czemu zyskałoby to też charakter uniwersalny. Podsumowując należy stwierdzić, iż "Pan Tadeusz" jest utworem należącym do nurtu romantycznego, a także, że wskazują na to wszystkie jego cechy. Nie ma w nim takiego elementu, który nie wskazywałby na taką właśnie jego przynależność.

Udowodnienie, że Pan Tadeusz jest utworem romantycznym

Materiały

Motyw walki - przykłady utworów MOTYW WALKI: 1. Homer \"Iliada\". 2. \"Pieśń o Rolandzie\". 3. Jan Kochanowski \"Odprawa posłów greckich\". 4. Wacław Potocki \"Transakcja wojny chocimskiej\". 5. Ignacy Krasicki \"Monachomachia\". 6. Adam Mickiewicz \"Pan Tadeusz\". 7. Stefan Żeromski \"Przedwiośnie\". 8. Ignacy Witkiewicz \"Szewcy\". 9. Literatura wo...

Groteska w "Tango" i "Ferdydurke" Groteska u Mrożka i Gombrowicza. Groteska - kategoria estetyczna występująca w literaturze i sztuce. W dziele literackim charakteryzuje się specyficznym doborem elementów utworu - wydają się one absurdalne w zderzeniu z rzeczywistością. Absurdalność ta może polegać na wprowadzeniu elementów fantastyki, deformacji przedmiotów, postaci, posługi...

Koncepcje agresji a) agresja: każde zamierzone działanie w formie otwartej lub symbolicznej mające na celu wyrządzenie komuś krzywdy, szkody, strachu, bólu b) afektywna: nie związana z żadnym celem, ukierunkowana jedynie na cierpienie c) instrumentalna: ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu, może być prospołeczna d) wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa, ob...

Pojęcie i mechanizm pieniądza bezgotówkowego Pojęcie i mechanizm tworzenia pieniądza bezgotówkowego 1. Pojęcie i tworzenie pieniądza bezgotówkowego. Pieniądzem bezgotówkowym - nazywamy zapis (wkład) na rachunku bieżącym w banku, którym klient może w każdej chwili dysponować za pomocą czeków, poleceń przelewu, kart płatniczych, itp. Powstanie pieniądza bezgotówkowego ma podobną gen...

Średniowieczna literatura o śmierci i ascezie 5. Literatura wieków średnich o śmierci i ascezie. Tematyka śmierci przenikała twórczość pisarzy XIV i XV wieku. Hasło \"memento mori\" (pamiętaj o śmierci) było zawołaniem tych czasów. Już od wczesnego średniowiecza popularność zdobył motyw śmierci, ale pojmowana była ona jako oczekiwane z utęsknieniem wyzwolenie z doczesności lub chwalebn...

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA TUiR WARTA jest jednym z największych i najstarszym zarazem polskim towarzystwem ubezpieczeniowym. Do czasu rozpoczęcia procesu transformacji systemowej w Polsce przedsiębiorstwo działało w warunkach monopolistycznych. Istniał bowiem podział „rynku” między tę firmę i Państwowy Zakład ...

Duchowość baroku Duchowość barokowa: -epoka powstała w wyniku odnowy życia religijnego po zakończeniu soboru trydenckiego, z drugiej strony nastąpił kryzys świadomości religijnej, -rozwój nauki i filozofii, subiektywizm, sceptycyzm, relatywistyczna krytyka świata, pojęcie nieskończoności świata, -konflikt pomiędzy naukowym widzeniem świata a reli...

Krótka charakterystyka "Żywot człowieka poczciwego" CZŁOWIEK RENESANSU I JEGO SPRAWY WZORCE OSOBOWE OKRESU ODRODZENIA “ŻYWOT CZŁOWIEKA POCZCIWEGO” MIKOŁAJ REJ Jest to utwór parenetyczny czyli propagujący pewien typ osobowości, który ma być wzorem cnót dla czytelników współczesnych autorowi. W tym przypadku ideałem jest szlachcic, właściciel dóbr ziemskich, wiodący prawy i spo...