Słonimski: zalicza się go do nurtu parnasistowskiego, wiążącego się z romantyzmem; polegał o na zwracaniu szczególnej uwagi na doskonałość formy literackiej z jednoczesnym poszukiwaniem nowych, oryginalnych i oczywiście doskonałych rozwiązań wersyfikacyjnych (ogółu zasad rządzących wierszem) i rytmizacyjnych (np. wyszukane rymy); tematykę czerpali z antyku i Biblii (jako najbardziej klasycznych i pięknych); dążyli także do wypowiedzi pozbawionej emocji, czasem wręcz naukowego opisu; potem Słonimski zainteresował się ekspresjonizmem (przekazywaniem wrażeń, ulotnych i wartych zachowania tworzących się w umyśle twórcy, a nie istoty rzeczy) jednocześnie łącząc to z przeciwieństwem, jakim jest parnasizm; nawiązuje często do romantyzmu ("Smutno mi, Boże") i późniejszych jego kontynuacji; w latach 30-tych następuje zwrócenie uwagi na kryzys sztuki i cywilizacji europejskiej oraz pojawia się katastrofizm ("Kołysanka"); w swojej twórczości odżegnuje się od patriotyzmu w stylu Konrada ("Czarna Wiosna") Lechoń: podobnie jak Słonimski szalenie dba o formę wypowiedzi i nawiązuje do klasycznych już wątków romantycznych; mimo wszystko jednak, również stara się oderwać od nurtu patriotycznego ("Hesrostrates") i to dość nachalnie (nawołuje do zburzenia Łazienek); Jednak w wielu kolejnych wierszach nie może się oderwać od tradycyjnej formy i tematyki - nawiązuje do baroku, młodopolskiej nastrojowości i dekadencji, no i do tajemniczości romantycznej; ostatecznie jednak od 1924 roku objawiła się jego niemoc twórcza i nie wydał żadnego nowego tomiku, wynikało to między innymi wielkiej dbałości o formę, co niestety bardzo ogranicza twórcę;
Twórczość Słonimskiego i Lechonia
Słonimski: zalicza się go do nurtu parnasistowskiego, wiążącego się z romantyzmem; polegał o na zwracaniu szczególnej uwagi na doskonałość formy literackiej z jednoczesnym poszukiwaniem nowych, oryginalnych i oczywiście doskonałych rozwiązań wersyfikacyjnych (ogółu zasad rządzących wierszem) i rytmizacyjnych (np. wyszukane rymy); tematykę czerpali z antyku i Biblii (jako najbardziej klasycznych i pięknych); dążyli także do wypowiedzi pozbawionej emocji, czasem wręcz naukowego opisu; potem Słonimski zainteresował się ekspresjonizmem (przekazywaniem wrażeń, ulotnych i wartych zachowania tworzących się w umyśle twórcy, a nie istoty rzeczy) jednocześnie łącząc to z przeciwieństwem, jakim jest parnasizm; nawiązuje często do romantyzmu ("Smutno mi, Boże") i późniejszych jego kontynuacji; w latach 30-tych następuje zwrócenie uwagi na kryzys sztuki i cywilizacji europejskiej oraz pojawia się katastrofizm ("Kołysanka"); w swojej twórczości odżegnuje się od patriotyzmu w stylu Konrada ("Czarna Wiosna") Lechoń: podobnie jak Słonimski szalenie dba o formę wypowiedzi i nawiązuje do klasycznych już wątków romantycznych; mimo wszystko jednak, również stara się oderwać od nurtu patriotycznego ("Hesrostrates") i to dość nachalnie (nawołuje do zburzenia Łazienek); Jednak w wielu kolejnych wierszach nie może się oderwać od tradycyjnej formy i tematyki - nawiązuje do baroku, młodopolskiej nastrojowości i dekadencji, no i do tajemniczości romantycznej; ostatecznie jednak od 1924 roku objawiła się jego niemoc twórcza i nie wydał żadnego nowego tomiku, wynikało to między innymi wielkiej dbałości o formę, co niestety bardzo ogranicza twórcę;
Materiały
Marketingowy system informacji
MARKETINGOWY SYSTEM INFORMACJI To sformalizowany i powiązany wewnętrznie zespół ludzi, urządzeń i procedur, służący gromadzeniu, przetwarzaniu, analizowaniu, ocenie i udostępnianiu potrzebnych informacji dla osób podejmujących decyzje marketingowe w przedsiębiorstwie. Jego celem jest dostarczenie podstaw do podejmowania decyzji poprzez: zbiera...
Cezary Baryka jako nowy typ bohatera
Cezary Baryka - „młody gniewny”, nowy typ bohatera w twórczości Stefana Żeromskiego. Cezary Baryka jest głównym bohaterem powieści Stefana Żeromskiego - „Przedwiośnie”. Zrozumienie jego postawy wymaga poddania analizie dziejów tego bohatera. Urodził się w Baku w rodzinie polskich emigrantów. Rodzice jego tęsknili za...
Elementy organizacji
Elementy organizacji
ORGANO- narząd
Organizacja to uporządkowany system celowych działań wykorzystujący wszystkie dostępne zasoby aby osiągnąć założone cele.
Formalizacja (cecha organizacji)
a)ludzie (motywacje, przyzwyczajenia, energia, stosunki, zdolności)
b)zaso...
Uprawy: proso,sorgo,owies,gryka
• PROSO: zboże obszarów suchych, mało plenne, ma małe wymagania klimatyczne i glebowe, uprawia
się je głównie w Afryce i Azji Południowej. Głodny ryż to odmiana prosa, rosnąca tylko w Afryce, na
obszarach suchych stanowi podstawę żywienia.
Producenci:
- Indie (1/3 światowych zbiorów), Nigeria, Niger, Chiny.
• S...
System bankowy - transformacja
Transformacja polskiego systemu bankowego.
Bankowość wywodzi się z Włoch. Prekursorami bankierów byli średniowieczni wekslarze.
„Banka” - stół przy którym dokonywano transakcje.
Tradycje polskiej bankowości to początek XIX wieku.
1928r - powstał Bank Polski - pełnił funkcję Banku Centralnego.
1694r - pierwszy Bank w Europie (...
Skamandryci - dokładna charakterystyka
2.Grupa poetycka \'\'Skamander\'\'-różnorodność propozycji lirycznych.
\'\'Skamander to najbardziej znana w Polsce grupa, wokół której skupiali się najbardziej utalentowani poeci tego okresu. Grupa ta uformowała się w latach 1916-1919 wokół pisma studentów UW\'\'Pro arte et studio\'\'.W1920r. ukazał się pierwszy numer czasopisma \'\'Skamander\...
Leopold Staff jako poeta trzech pokoleń
Był poetą trzech pokoleń: Młodej Polski, XX-lecia oraz Wojny i niedługi czas po niej
Nigdy nie przejmował wszystkiego z danej epoki: zawsze wprowadzał własne idee do swojej poezji, ale korzystał z filozofii i nastrojów wszystkich epok
Młoda Polska: w wierszu \"Kowal\" (tomik \"Sny o potędze\") sprzeciwiał się dekadentyzmowi i, korzystając ...
Renesansowy charakter Trenów Jana Kochanowskiego
Jana Kochanowskiego dysputa ,z Bogiem czyli renesansowy charakter Trenów
Treny są utworem wyjątkowym zarówno w twórczości Jana Kochanowskiego, jak i w literaturze polskiej w ogóle. Najdojrzalsze z dzieł poety, powstałe w ostatniej fazie jego rozwoju artystycznego, wywarło olbrzymi wpływ na rozwój polskiej liryki. Nie wolno przy tym zlekcew...