Sytuacja tragiczna występuje wówczas, gdy bohater zostaje postawiony przed wyborem racji, zwykle dwóch, z których każda reprezentuje jakiś ważne wartości i jednocześnie prowadzi do tragedii; w romantyzmie obie racje nie mają tej samej wartości (jak w antyku) - wybór jest jasny i wiadomo co wybierze bohater, ale bohater nie na pewności co do dokonanego wyboru; Tragizm Konrada opiera się na dwóch sprawach: 1. wyborze między życiem prywatnym, a poświęceniem wszystkiego (życia i wartości) dla ratowania ojczyzny; drugi konflikt, jak gdyby zagnieżdżony łączy się z walką z krzyżakami: albo honor, albo zwycięstwo; nieuczciwa walka wiąże się też z grzeszeniem przeciw moralności, czyli traci także szansę na zbawienie - tragizm jest tutaj zwielokrotniony; U Kordiana największy tragizm romantyczny pojawia się nie w scenie odrzucenia miłości przez Laurę, ani monologu na Mont Blanc, ale w sytuacji wymuszającej podjęcie ważnej decyzji, z których każda prowadzi do tragedii (i katharsis wg Arystotelesa); taką sytuacją jest droga przez pałac do komnaty cara, gdzie Kordian miał tegoż zabić; sytuacja w której się znalazł absolutnie wychodzi poza możliwości absorpcji przez delikatna psychikę romantyka (atakują go Strach i Imaginacja); zobowiązał się zabić cara - świadczy za to honorem, a przy okazji wierzy (bez sensu z resztą), że przyniesie to jakąś wielką korzyść dla Polski; z drugiej strony jednak akt królobójstwa (car został koronowany) jest tragicznie nierycerski (mordowanie zwierzchnika) oraz wiąże się z tak (przy tym) prozaicznym grzechem, jakim jest morderstwo; tragizm tej sytuacji doprowadził do niekonsekwencji w działaniu i w rezultacie do niedokonania zemsty;
Tragizm patrioty w "Kordianie" i "Konradzie Wallenrodzie"
Sytuacja tragiczna występuje wówczas, gdy bohater zostaje postawiony przed wyborem racji, zwykle dwóch, z których każda reprezentuje jakiś ważne wartości i jednocześnie prowadzi do tragedii; w romantyzmie obie racje nie mają tej samej wartości (jak w antyku) - wybór jest jasny i wiadomo co wybierze bohater, ale bohater nie na pewności co do dokonanego wyboru; Tragizm Konrada opiera się na dwóch sprawach: 1. wyborze między życiem prywatnym, a poświęceniem wszystkiego (życia i wartości) dla ratowania ojczyzny; drugi konflikt, jak gdyby zagnieżdżony łączy się z walką z krzyżakami: albo honor, albo zwycięstwo; nieuczciwa walka wiąże się też z grzeszeniem przeciw moralności, czyli traci także szansę na zbawienie - tragizm jest tutaj zwielokrotniony; U Kordiana największy tragizm romantyczny pojawia się nie w scenie odrzucenia miłości przez Laurę, ani monologu na Mont Blanc, ale w sytuacji wymuszającej podjęcie ważnej decyzji, z których każda prowadzi do tragedii (i katharsis wg Arystotelesa); taką sytuacją jest droga przez pałac do komnaty cara, gdzie Kordian miał tegoż zabić; sytuacja w której się znalazł absolutnie wychodzi poza możliwości absorpcji przez delikatna psychikę romantyka (atakują go Strach i Imaginacja); zobowiązał się zabić cara - świadczy za to honorem, a przy okazji wierzy (bez sensu z resztą), że przyniesie to jakąś wielką korzyść dla Polski; z drugiej strony jednak akt królobójstwa (car został koronowany) jest tragicznie nierycerski (mordowanie zwierzchnika) oraz wiąże się z tak (przy tym) prozaicznym grzechem, jakim jest morderstwo; tragizm tej sytuacji doprowadził do niekonsekwencji w działaniu i w rezultacie do niedokonania zemsty;
Materiały
Dezintegracja osobowości w świecie form i stereotypów
Dezintegracja osobowości w świecie form i stereotypów.
1.
Stereotypy istnieją od początku ludzkości. Uogólniając zachowania ludzkie, nie zastanawiamy się, czy jestesmy sprawiedliwi, czy nie wyrządzamy przypadkiem komuś krzywdy. Co sprzyja powstawaniu stereotypów:
- kategoryzacja
- niesprawdzenie informacji, przyjmowanie usłyszanych opinii
-...
Geneza polityczna odrodzenia
Geneza polityczna:
• stopniowa utrata władzy politycznej przez Kościół, który pozostaje jako ośrodek religijny
• Pierwsze przejawy reformacji
• Czechy - husycyzm,
• Anglia - anglikanie,
• Niemcy - luteranizm,
• Francja - hugenoci,
• Szwajcaria - kalwini,
• Polska - arianie
• ...
Zagadnienia polityczne w "Ludziach bezdomnych"
Zagadnienia polityczne
Polityka została w powieści ukazana dyskretnie, zagadkowo i dzięki temu – interesująco. Zawdzięczamy to – paradoksalnie – działaniu cenzury w czasie powstawania utworu. Autor musiał zręcznie omijać drażliwe tematy, zaś niedopowiedzenia wyzwalały domysły, którymi czytelnik dopełniał tajemnicze sugest...
Kierunki XX-lecia międzywojennego
KIERUNKI W LITERATURZE
Największe zmiany zaszły w poezji i prozie. Na kształt miały wpływ tendencje psychologiczne. Sztuka wymagała aby zobaczyć świat inaczej, subiektywnie, zgodnie z własnym indywidualnym odczuciem.
Sztuka XX lecia była sztuką rewolucyjną. Sztuką jest wszystko co wyraża uczucie lub widzenie indywidualne świata, nie ma ust...
Zasada racjonalnego wykorzystania wody
:
Bilans wody w kategoriach ekonomicznych:
Z + P = H + S +R
przychody = rozchody
Z – retencja początkowa (wielkość pozostała z poprzedniego okresu bilansowego)
P – opady atmosferyczne, które spadły bezpośrednio na teren bilansowania
H – odpływ całkowity z obszaru bilansowania
S – parowanie wód z ob...
Controlling i analiza kosztów
Controlling i analiza kosztów
Jest to poszerzony pakiet monitoringu, oparty na kontroli realizacji biznes¬planu, a także zarządzaniu budżetowym.
Program wspomaga stopniowe wprowadzenie decyzyjno- odpowiedzialnościowego rachunku kosztów. Pozwala tworzyć hierarchiczne wykresy Du-Ponta. liczne analizy, w tym wskaźnikową w układzie biegunowym...
Motyw mieszczaństwa w literaturze
Mieszczaństwo
Mieszczaństwo - Mieszkańcy miast bez rodowodu szlacheckiego. W różnych krajach rozwój mieszczaństwa zależnie od warunków politycznych i gospodar¬czych przebiegał w inny sposób. Miesz¬czaństwo angielskie osiągnęło wysoki status już w XVII w., francuskie w wieku XVIII za sprawą rewolucji burżuazyj-nej. Polskie mieszczaństw...
Geneza powieści "Nad Niemnem" E.Orzeszkowej
Geneza powieści
Powieść, pisana w Miniewiczach i Grodnie od lata 1886 r. do sierpnia 1887 r., drukowana była po raz pierwszy w „Tygodniku Ilustrowanym” w 1887 roku, a wydana osobno przez Gebethnera i Wolfa w Warszawie, w r. 1888. Pierwotnie zamierzony przez Orzeszkową tytuł – Mezalians (zapowiedź w formie notatki w „...