Teorie społeczności lokalnej



Społeczność lokalna - zbiorowość zajmująca wspólne terytorium, w której występują interakcje między jednostkami i grupami, w której ukształtowała się więź społeczna, wspólnota interesów i stosunkowo silna kontrola społeczna. Hawley (dwa wymiary społeczności lokalnej): • pierwszy wymiar - istota społeczności lokalnej ma swój wymiar przestrzenny, • drugi wymiar - społeczno-psychologiczny W latach 60-tych podkreślano, że lokalna społeczność jest kompleksem stosunków spo-łecznych zachodzących wśród ludności danego obszaru, na którym to większość ludzkich potrzeb była zaspakajana. Wg R.l. Warena społeczności lokalne to skupienia ludności zamieszkujące w ścisłej bliskości na danym obszarze, na którym są lokalne zakłady usługowe, handlowe niezbędne dla ludności, jak również istnieją zakłady produkcyjne wytwarzające dobra. Elementy społeczności lokalnej: 1. to ludność zamieszkująca na pewnym obszarze geograficznym, 2. na tym obszarze funkcjonują różnego rodzaju instytucje(np. szkoły, urzędy,...), 3. istnieje system wartości, 4. określone interakcje miedzy ludźmi. I. Koncepcja ekologiczna (R. Park - socjologia miasta, E. Burges) Lata 20-te naszego stulecia. Wg tej koncepcji zjawiska społeczne są zdeterminowane przez warunki przestrzenne i procesy zachodzące w tych środowiskach przestrzennych. Wychodząc z tego założenia na formowanie się społeczności lokalnej mają wpływ następujące czynniki: • współzawodnictwo, • walka o przestrzeń. W wyniku tych dwóch czynników ludzie wchodzą we wzajemne zależności, związki (sto-sunki współpracy). Społeczność lokalna jest zorganizowana na dwóch poziomach: • biotycznym (dotyczy przystosowania się społeczności lokalnej w trakcie walki o byt społeczny -walka o byt społeczny jest elementem dobrego współdziałania i współpracy), • kulturowym (związany ze świadomością społ. lokalnej, świadomość poczucia przyna-leżności). Istotą stanowiska ekologicznego jest ujmowanie struktury społecznej w relacjach, w za-leżności od warunków przestrzennych i geograficznych. II. Koncepcja funkcjonalno - strukturalna (R.l. Waren) Koncepcja ta zakłada, że życie społeczne jest przede wszystkim ustrukturyzowane w po-staci systemów społecznych czyli całości pełniących określone funkcje względem innych, które są złożone z elementów funkcjonalnie od siebie zależnych. Funkcja - rodzaj użytecznej działalności. III. Teoria społeczeństwa masowego (Durkneim) Społeczeństwa oparte na zaawansowanym podziale pracy opierają się głównie na grupach zawodowych, na profesjonalizacji, a tym samym społeczności lokalne ulegają zanikowi. Im bardziej społ. lokalna jest zurbanizowana tym bardziej rozpada się jej tradycyjna struktura organizacyjna, jak również sama organizacja. Te społeczeństwa stają się hete-rogeniczne. Wzory zachowań stają się indywidualne, występują zjawiska dewiacji (od-stępstw od normy), zanika kultura ludowa, kończy się kontrola opinii publicznej. Najpełniej tą teorię opisał William Kornhauser Twierdzi on, że procesy społecznego po-działu pracy, urbanizacji, industrializacji, specjalizacji, uzawodowienia wszelkich rodzajów działalności ludzkiej prowadzą nie ubłagalnie do zaniku społeczności lokalnej. W miejsce tradycyjnych form organizacji społecznej wkraczają organizacje zawodowe, związki za-wodowe, zrzeszenia, itp. Społeczności masowe to określony model stosunków społecznych, które mogą zachodzić w całym społeczeństwie lokalnym lub też w jego częściach. Model: 1. jednostki ludzkie są związane ze sobą poprzez podporządkowanie się jednej wspólnej wiedzy (nie ma bezpośrednich połączeń jednej jednostki z drugą poprzez więź), 2. instytucje formalne są tak zorganizowane by mieć charakter wielki, masowy, 3. w takim społeczeństwie masowym rozpadowi ulegają grupy 9etniczne, religijne, kla-sowe, terytorialne), 4. społeczeństwo masowe rozsadza dotychczasowe zbiorowości, powołuje ogólnokrajowe instytucje, wielkie organizacje gospodarcze, kulturalne i te wielkie instytucje opanowują myśli i rozwój społeczeństwa, wszystkie dziedziny życia. IV. Teoria zaćmienia (Max Steinie) Teoria ta mówi, że społeczność lokalna nie zanika, lecz zmienia swoją strukturę i dosto-sowuje się do współczesnego rozwoju. Zmiany jakie dokonują się współ, lokalnej prze-biegają w dwóch formach: • pionowej (wertykalnej) - polegają na wzroście zależności różnych organizacji terenowych, zrzeszeń, placówek od ich ogólnonarodowej nadbudowy, • poziomej (horyzontalnej) - polegają na zgodnym połączeniu wszystkich zrzeszeń, instytucji, związków, które działają na danym terenie Przywódcy nadbudowy starają się ograniczyć zakres działania placówek lokalnych. To prowadzi do konfliktu, ale jest z tego wyjście, gdyż rozwiązanie tego konfliktu jest możli-we poprzez opracowanie nowego programu i polityki, które wzmocnią i skoordynują in-stytucje terenowe, ponieważ to działanie terenowe jest przyciemniane przez ową koordy-nacje horyzontalną. Społeczność lokalna jest „przyciemniana" („przyćmiona") w wyniku procesów jakie dokonują się w całej społeczności lokalnej. V. Teoria transformacji (Moris Janowitz) We współczesnym społeczeństwie industrializacja przekształca tradycyjne więzi i formy życia zbiorowego społeczności lokalnej. Wzrasta rola i przenikanie wzorów życia miej-skiego na wieś. Rośnie rola przynależności zawodowej. Rośnie rola związków zawodowych i wszelkich zrzeszeń. Następuje wzrost znaczenia i powiązania jednostki ludzkiej z całym narodem i jego polityką. Funkcjonowanie społeczności lokalnej opiera się nie tylko na sąsiedztwie, ale przede wszystkim na różnych związkach i zrzeszeniach. Te przemiany, które zachodzą w społeczności lokalnej, powodują zacieranie różnic pomiędzy miastem a wsią. Wg teorii transformacji: « społ. lokalna ma charakter uniwersalny (występuje w każdej społeczności), • następuje rozpad sasiedzko - rodzinnej organizacji, • utrzymuje się, aczkolwiek w ograniczonym zakresie, forma terytorialne - kulturowa, « rozszerza się terytorialnie i liczebnie społ. lokalna, ale w porównaniu do okresu przed industrialnego, • następuje zróżnicowanie społeczności małomiejskich i wielkomiejskich opartych na różnego rodzaju formach samorządu terytorialnego, ponieważ cele tych społeczności są jednak różne.

Teorie społeczności lokalnej

Materiały

Elementy ludowe i fantastyczne w "Balladynie" Baśniowo ludowy charakter dramatu Elementy fantastyki: ludzie w utworze to katolicy, akcja zaś rozgrywa się w głębokim średniowieczu, gdy katolicyzm nie był popularny obyczaje stylizowane na sarmacki styl istnienie świata irracjonalnego ingerencja wiata irracjonalnego w rzeczywisty istnienie postaci fantastycznych ...

Rada Unii Europejskiej - opis Rada Unii Europejskiej Rada Unii Europejskiej (Council of the European Union), nazywana dawniej Radą Wspólnot Europejskich, lub Radą, jest głównym organem decyzyjnym Wspólnot Europejskich. Ma ona charakter organu międzyrządowego, którego zadaniem jest realizacja wynikających z traktatów celów Wspólnot, a zarazem reprezentowanie i ochrona inte...

Analiza utworu "Beniowski" Utwór \"Beniowski\" jest dla autora \"polem do popisu\" w dziedzinie możliwości kreacyjnych, zawiera więc dużą ilość połączonych gatunków literackich. Ironia w utworze kształtuje obraz świata i dzieła jako swobodnej i apodyktycznej gry wartości. Narrator dominuje i scala sobą utwór. Nie jest jednorodny, lecz zmienia się raz w gawędziarza, raz w ...

Dramat polskiego emigranta Romantyzm jest to okres w dziejach kultury i literatury europejskiej przełomu XVIII i XIX wieku oraz pierwszej połowy XIX wieku. Powstał na fali europejskich ruchów wolnościowych, które nawiązywały do ideałów Wielkiej Rewolucji Francuskiej. W Anglii towarzyszył ruchowi czartystów, w Rosji powstaniu dekabrystów, a w Polsce powstaniu listopadowemu...

Podobieństwa i różnice dramatu klasycznego a szekspirowskiego 3. „Podobieństwa i różnice dramatu klasycznego i dramatu szekspirowskiego”. Dramat starogrecki powstał z obrzędów ku czci Dionizosa, z obchodzonych wiosną (w mieście) Dionizji Wielkich i jesienią (na wsi) Dionizji Małych (wielkie dały początek tragedii, małe – komedii). Dionizos, opiekun winorośli, a więc urodzaju, wina i za...

Sonety krymskie jako pamiętnik Mickiewicza z podróży \"Sonety krymskie\" - liryczny pamiętnik Adama Mickiewicza z podróży po Krymie. Adam Mickiewicz w czasie swojego pięcioletniego pobytu w Rosji kilkakrotnie odwiedził Krym. Zafascynowany przyrodą wschodu napisał cykl sonetów które zostały zebrane w jeden tom i wydane jako \"Sonety Krymskie\". Zbór ten zawiera też sporo przemyśleń, rozterek i t...

Opinia wyrażona w utworach Tadeusza Różewicza i Ernesta Brylla Czy zgadzasz się z opinią wyrażoną w utworach Tadeusza Różewicza i Ernesta Brylla ? \"Prawa i obowiązki\" Tadeusza Różewicza oraz utwór Ernesta Brylla łączy wspólny wątek tematyczny - upadek Ikara oraz reakcja otoczenia na tę tragedię. Obydwa wiersze nie nawiązują bezpośrednio do mitu, lecz do jego interpretacji malarskiej, pędzla flamandzki...

"Na świecie zbożny pobyt, po żywocie rajski przebyt" - jako dewiza literatury średniowiecza? Czy cytat z „Bogurodzicy”: „Na świecie zbożny pobyt, po żywocie rajski przebyt” – można uznać za dewizę literatury średniowiecza? Uważam, że ten cytat można zdecydowanie uznać za dewizę literatury średniowiecznej. Jej celem było przede wszystkim prowadzenie człowieka do Boga. Miała służyć zbudowaniu moralnemu, wyc...