Teorie społeczności lokalnej



Społeczność lokalna - zbiorowość zajmująca wspólne terytorium, w której występują interakcje między jednostkami i grupami, w której ukształtowała się więź społeczna, wspólnota interesów i stosunkowo silna kontrola społeczna. Hawley (dwa wymiary społeczności lokalnej): • pierwszy wymiar - istota społeczności lokalnej ma swój wymiar przestrzenny, • drugi wymiar - społeczno-psychologiczny W latach 60-tych podkreślano, że lokalna społeczność jest kompleksem stosunków spo-łecznych zachodzących wśród ludności danego obszaru, na którym to większość ludzkich potrzeb była zaspakajana. Wg R.l. Warena społeczności lokalne to skupienia ludności zamieszkujące w ścisłej bliskości na danym obszarze, na którym są lokalne zakłady usługowe, handlowe niezbędne dla ludności, jak również istnieją zakłady produkcyjne wytwarzające dobra. Elementy społeczności lokalnej: 1. to ludność zamieszkująca na pewnym obszarze geograficznym, 2. na tym obszarze funkcjonują różnego rodzaju instytucje(np. szkoły, urzędy,...), 3. istnieje system wartości, 4. określone interakcje miedzy ludźmi. I. Koncepcja ekologiczna (R. Park - socjologia miasta, E. Burges) Lata 20-te naszego stulecia. Wg tej koncepcji zjawiska społeczne są zdeterminowane przez warunki przestrzenne i procesy zachodzące w tych środowiskach przestrzennych. Wychodząc z tego założenia na formowanie się społeczności lokalnej mają wpływ następujące czynniki: • współzawodnictwo, • walka o przestrzeń. W wyniku tych dwóch czynników ludzie wchodzą we wzajemne zależności, związki (sto-sunki współpracy). Społeczność lokalna jest zorganizowana na dwóch poziomach: • biotycznym (dotyczy przystosowania się społeczności lokalnej w trakcie walki o byt społeczny -walka o byt społeczny jest elementem dobrego współdziałania i współpracy), • kulturowym (związany ze świadomością społ. lokalnej, świadomość poczucia przyna-leżności). Istotą stanowiska ekologicznego jest ujmowanie struktury społecznej w relacjach, w za-leżności od warunków przestrzennych i geograficznych. II. Koncepcja funkcjonalno - strukturalna (R.l. Waren) Koncepcja ta zakłada, że życie społeczne jest przede wszystkim ustrukturyzowane w po-staci systemów społecznych czyli całości pełniących określone funkcje względem innych, które są złożone z elementów funkcjonalnie od siebie zależnych. Funkcja - rodzaj użytecznej działalności. III. Teoria społeczeństwa masowego (Durkneim) Społeczeństwa oparte na zaawansowanym podziale pracy opierają się głównie na grupach zawodowych, na profesjonalizacji, a tym samym społeczności lokalne ulegają zanikowi. Im bardziej społ. lokalna jest zurbanizowana tym bardziej rozpada się jej tradycyjna struktura organizacyjna, jak również sama organizacja. Te społeczeństwa stają się hete-rogeniczne. Wzory zachowań stają się indywidualne, występują zjawiska dewiacji (od-stępstw od normy), zanika kultura ludowa, kończy się kontrola opinii publicznej. Najpełniej tą teorię opisał William Kornhauser Twierdzi on, że procesy społecznego po-działu pracy, urbanizacji, industrializacji, specjalizacji, uzawodowienia wszelkich rodzajów działalności ludzkiej prowadzą nie ubłagalnie do zaniku społeczności lokalnej. W miejsce tradycyjnych form organizacji społecznej wkraczają organizacje zawodowe, związki za-wodowe, zrzeszenia, itp. Społeczności masowe to określony model stosunków społecznych, które mogą zachodzić w całym społeczeństwie lokalnym lub też w jego częściach. Model: 1. jednostki ludzkie są związane ze sobą poprzez podporządkowanie się jednej wspólnej wiedzy (nie ma bezpośrednich połączeń jednej jednostki z drugą poprzez więź), 2. instytucje formalne są tak zorganizowane by mieć charakter wielki, masowy, 3. w takim społeczeństwie masowym rozpadowi ulegają grupy 9etniczne, religijne, kla-sowe, terytorialne), 4. społeczeństwo masowe rozsadza dotychczasowe zbiorowości, powołuje ogólnokrajowe instytucje, wielkie organizacje gospodarcze, kulturalne i te wielkie instytucje opanowują myśli i rozwój społeczeństwa, wszystkie dziedziny życia. IV. Teoria zaćmienia (Max Steinie) Teoria ta mówi, że społeczność lokalna nie zanika, lecz zmienia swoją strukturę i dosto-sowuje się do współczesnego rozwoju. Zmiany jakie dokonują się współ, lokalnej prze-biegają w dwóch formach: • pionowej (wertykalnej) - polegają na wzroście zależności różnych organizacji terenowych, zrzeszeń, placówek od ich ogólnonarodowej nadbudowy, • poziomej (horyzontalnej) - polegają na zgodnym połączeniu wszystkich zrzeszeń, instytucji, związków, które działają na danym terenie Przywódcy nadbudowy starają się ograniczyć zakres działania placówek lokalnych. To prowadzi do konfliktu, ale jest z tego wyjście, gdyż rozwiązanie tego konfliktu jest możli-we poprzez opracowanie nowego programu i polityki, które wzmocnią i skoordynują in-stytucje terenowe, ponieważ to działanie terenowe jest przyciemniane przez ową koordy-nacje horyzontalną. Społeczność lokalna jest „przyciemniana" („przyćmiona") w wyniku procesów jakie dokonują się w całej społeczności lokalnej. V. Teoria transformacji (Moris Janowitz) We współczesnym społeczeństwie industrializacja przekształca tradycyjne więzi i formy życia zbiorowego społeczności lokalnej. Wzrasta rola i przenikanie wzorów życia miej-skiego na wieś. Rośnie rola przynależności zawodowej. Rośnie rola związków zawodowych i wszelkich zrzeszeń. Następuje wzrost znaczenia i powiązania jednostki ludzkiej z całym narodem i jego polityką. Funkcjonowanie społeczności lokalnej opiera się nie tylko na sąsiedztwie, ale przede wszystkim na różnych związkach i zrzeszeniach. Te przemiany, które zachodzą w społeczności lokalnej, powodują zacieranie różnic pomiędzy miastem a wsią. Wg teorii transformacji: « społ. lokalna ma charakter uniwersalny (występuje w każdej społeczności), • następuje rozpad sasiedzko - rodzinnej organizacji, • utrzymuje się, aczkolwiek w ograniczonym zakresie, forma terytorialne - kulturowa, « rozszerza się terytorialnie i liczebnie społ. lokalna, ale w porównaniu do okresu przed industrialnego, • następuje zróżnicowanie społeczności małomiejskich i wielkomiejskich opartych na różnego rodzaju formach samorządu terytorialnego, ponieważ cele tych społeczności są jednak różne.

Teorie społeczności lokalnej

Materiały

Klasyfikacja projektów inwestycyjnych KLASYFIKACJA PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH. 1. Inwestycje zwiększające zdolności produkcyjne w celu wytwarzania nowych produktów i zdobycia nowych rynków zbytu. 2. Inwestycje zwiększające zdolności produkcyjne w celu powiększenia podaży tych samych produktów na tych samych rynkach zbytu 3. inwestycje utrzymujące dotychczasowe zdolności produkcyjne...

Pisarze oświeceniowi o ojczyźnie Pomimo słabnięcia wewnętrznego Polski w XVIII wieku obfitował ten okres w najliczniejsze chyba wystąpienia reformatorów. Jeszcze z renesansowych myśli czerpali pisarze tacy jak Stanisław Leszczyński, Szymon Konarski, czy Stanisław Staszic. Pierwszy z nich w dziele \"Głos wolny wolność ubezpieczający\" postulował wprowadzenie w życie w szla...

Znaczenie i funkcja czasopism oświeceniowych 1. tytuły czasopism • “Merkuriusz Polski” Pierwsze polskie pismo - 1661, wchodziło tylko przez 7 miesięcy. • “Monitor” Wzorowany na angielskim “Spectatorze”. Pierwszy redaktor to Stanisław Bohomolec. Zamieszczał tam swoje artykuły także Ignacy Krasicki. Monitor ukazywał zacofanie polski, żądał...

Świat przedstawiony we fraszkach Kochanowskiego Temat: Świat przedstawiony we \"Fraszkach\" J. Kochanowskiego. Zbiór \"Fraszek\" Kochanowskiego przedstawia pełną renesansową wizję świata. Jest on tu ukazany od strony tych wartości, które poeta - przedstawiciel swej epoki - cenił najwyżej i które opisując unieśmiertelnił. Fraszki są pisane \"na\", \"do\" i \"o\" jakiejś postaci, rzec...

Pouczający charakter bajek Krasickiego Bajki Krasickiego są dla niego tym, czym dla Kochanowskiego fraszki. Mają one charakter dydaktyczny. Krasicki wyśmiewa ludzkie wady: głupotę i pychę. Służą mu do tego maski, czyli zwierzęta, pod których postaciami kryją się różne postawy ludzkie. Swój program artystyczny przedstawił w bajce pt. \"Wstęp do bajek\". Bajki nie należy traktować seri...

Patriotyzm "Kazań" Piotra Skargi 12. Patriotyczny charakter \"Kazań\" Piotra Skargi. \"Kazania\" Piotra Skargi. Piotr Skarga dzięki działalności filantropijnej został nadwornym kaznodzieją króla Zygmunta III Wazy. Najważniejszym dziełem nadwornego kaznodziei są wydane w 1597 r. \"Kazania sejmowe\". Nie należą one do literatury religijnej, lecz są doskonale ułożonym traktatem p...

Definicja neologizmu, podział i przykłady Neologizmy, pojęcie, podział, przykłady Neologizmy - przeciwieństwo archaizmów; słowa nowe; innowacje.Tworzone są przede wszystkim z konieczności nazywania nowych przedmiotów i pojęć, powstających wraz z rozwojem kultury materialnej i duchowej społeczeństawa. Neologizmy uzasadnione i potrzebne przestają byc neologizmami, gdy się upowszechnią i ...

Naród - definicja, koncepcje 45. Przegląd koncepcji narodu. Naród a etnos Naród – wspólnota powstała na gruncie historycznym, terytorium, życia ekonomicznego, przejawiająca się w świadomości narodowej jego członków. Naród musi oprzeć się nie na klasach i warstwach, ale na wspólnym terytorium, na ruchu pieniądza, towarów itd., na wspólnym obywatelstwie (naród w tym u...