a) teoria J. Langego (introspekcyjna, trzewiowa) - założenia: bodziec – zmiany fizjologiczne – psychiczne odczucie = EMOCJA - np. jest mi smutno bo płaczę, boję się bo uciekam - kontynuacja to teoria Schachtera (pyt 38) b) teoria wzgórkowa Kanona – Branda: - powstawanie emocji: bodziec – wzgórze – informacja do kory, do narządów wewnętrznych, zachowanie - wzgórze pełni rolę centrum, decyduje o tym, czy emocja powstanie czy nie - kontynuacja to koncepcja Le Doux: położył akcent na rolę struktury podkorowej: ciałko migdałowate bodziec – mózg – ciałko migdałowate – nic - autonomiczna reakcja emocjonalna (pobudzenie emocjonalne) - kora c) teoria korowa M.Arnold - założenia: bodziec – kora – wzgórze (wzory r. emocj.) – narządy wewnętrzne, zachowanie emocja powstaje w świadomości. Sygnały z ciała mogą wpłynąć na naszą emocję. - kontynuacją jest teoria Lazarusa (teoria poznawcza), gdzie człowiek dokonuje oceny bodźca. Po bodźcu następuje ocena pierwotna, jaki on jest. Wynik może znaczyć, że jest sprzyjający, obojętny, lub niesprzyjający. Jeżeli jest niesprzyjający następuje ocena wtórna, czyli próba przewartościowania sytuacji na bardziej korzystną. Jeżeli i to się nie powiedzie, to następuje mechanizm radzenia sobie - emocja jest zawsze zależna od reakcji między człowiekiem a bodźcem z otoczenia, bo ocena (aspekt poznawczy) jest zawsze subiektywna - najważniejsza jest motywacja człowieka, gdyż to on określa co będzie budziło emocje d) teoria symboliczno – interpretacyjna Schwedera: - ciągle oddziaływujące bodźce wywołują reakcje w ciele i w duszy. Reakcje w ciele mają charakter zmian fizjologicznych, a reakcje w duszy to odczucia apetytywne (np. odczucie pustki, napięcie psychiczne) - człowiek ma tendencję do gromadzenia dobrych uczuć w jedno większe, sensowne - snujemy sobie opowiadania, o tym co się z nami dzieje. Powstają wzorce i schematy opowiadań, czyli emocje - odczucia te mogą być również odczytywane jako uroki, wyrzuty sumienia, choroby - bajka zwana emocją e) teoria emocji jako procesu złożonego Sherera: - emocja powstaje stopniowo, składają się na je powstanie zmiany w każdym systemie organizmu – motywacji, działaniu, odczuwaniu, percepcji, procesach poznawczych. - Kolejność ocen bodźca: • czy jest nowy • czy jest przyjemny sam w sobie • jak to wpływa na realizację celów • jak mam sobie z nim poradzić • jak to wszystko ma się do norm i do „ja” - człowiek wielokrotnie może zmieniać interpretacje bodźca
Teorie emocji
a) teoria J. Langego (introspekcyjna, trzewiowa) - założenia: bodziec – zmiany fizjologiczne – psychiczne odczucie = EMOCJA - np. jest mi smutno bo płaczę, boję się bo uciekam - kontynuacja to teoria Schachtera (pyt 38) b) teoria wzgórkowa Kanona – Branda: - powstawanie emocji: bodziec – wzgórze – informacja do kory, do narządów wewnętrznych, zachowanie - wzgórze pełni rolę centrum, decyduje o tym, czy emocja powstanie czy nie - kontynuacja to koncepcja Le Doux: położył akcent na rolę struktury podkorowej: ciałko migdałowate bodziec – mózg – ciałko migdałowate – nic - autonomiczna reakcja emocjonalna (pobudzenie emocjonalne) - kora c) teoria korowa M.Arnold - założenia: bodziec – kora – wzgórze (wzory r. emocj.) – narządy wewnętrzne, zachowanie emocja powstaje w świadomości. Sygnały z ciała mogą wpłynąć na naszą emocję. - kontynuacją jest teoria Lazarusa (teoria poznawcza), gdzie człowiek dokonuje oceny bodźca. Po bodźcu następuje ocena pierwotna, jaki on jest. Wynik może znaczyć, że jest sprzyjający, obojętny, lub niesprzyjający. Jeżeli jest niesprzyjający następuje ocena wtórna, czyli próba przewartościowania sytuacji na bardziej korzystną. Jeżeli i to się nie powiedzie, to następuje mechanizm radzenia sobie - emocja jest zawsze zależna od reakcji między człowiekiem a bodźcem z otoczenia, bo ocena (aspekt poznawczy) jest zawsze subiektywna - najważniejsza jest motywacja człowieka, gdyż to on określa co będzie budziło emocje d) teoria symboliczno – interpretacyjna Schwedera: - ciągle oddziaływujące bodźce wywołują reakcje w ciele i w duszy. Reakcje w ciele mają charakter zmian fizjologicznych, a reakcje w duszy to odczucia apetytywne (np. odczucie pustki, napięcie psychiczne) - człowiek ma tendencję do gromadzenia dobrych uczuć w jedno większe, sensowne - snujemy sobie opowiadania, o tym co się z nami dzieje. Powstają wzorce i schematy opowiadań, czyli emocje - odczucia te mogą być również odczytywane jako uroki, wyrzuty sumienia, choroby - bajka zwana emocją e) teoria emocji jako procesu złożonego Sherera: - emocja powstaje stopniowo, składają się na je powstanie zmiany w każdym systemie organizmu – motywacji, działaniu, odczuwaniu, percepcji, procesach poznawczych. - Kolejność ocen bodźca: • czy jest nowy • czy jest przyjemny sam w sobie • jak to wpływa na realizację celów • jak mam sobie z nim poradzić • jak to wszystko ma się do norm i do „ja” - człowiek wielokrotnie może zmieniać interpretacje bodźca
Materiały
Co to jest internalizacja
Po co jest internalizacja? Klasyczny rynek z punktu widzenia korporacji coś kosztuje i aby uniknąć tych kosztów korporacje próbują utworzyć własny rynek – za taki koszt traktuje się dochodzenie do właściwej ceny (korporacja nie zawsze może osiągnąć ceną, jaką chciałaby osiągnąć).
Klasyczne operacje na rynku wiążą się z ryzykiem nie dotrzy...
Grażyna - postawa patriotyczna
POSTAWA PATRIOTYCZNA GRAŻYNY
Jest to utwór o konflikcie pomiędzy korzyściami materialnymi a dobrem ojczyzny. Litawor sprzymierzając się z Krzyżakami stawia nad dobro podwładnych swoje własne korzyści. Jego żona stara się nie dopuścić do najazdu na Litwę. Pod koniec bitwy rozpoczętej przez Grażynę pojawia się tajemnicza postać. Dzięki jej rozkaz...
Ballady Leśmiana
Ballada polska postała w romantyzmie (przyczynił się do tego Mickiewicz głównie)
Gatunek synkretyczny, łączy w sobie prozę, poezję i dramat; fabuła zwykle oparta na wydarzeniach fantastycznych, np. \"Romantyczność\" (rzadziej historycznych - \"Lilie\"), nasycona elementami tajemniczości i zagadkowości; zwykle przedstawia jedno, wyraźnie zarys...
Cechy poezji barokowej na przykładzie twórczości Morsztyna i Naborowskiego
Przedstaw cechy poezji barokowej na przykładzie twórczości Jana Andrzeja Morsztyna i Daniela Naborowskiego
Cechy poezji barokowej:
- kunsztowność poezji - Jan Andrzej Morsztyn inspirowany był przez nurt \"marinizmu\"; twierdzono, że poezja powinna przede wszystkim zadziwiać czytelnika, zaskakiwać go niezwykłością operacji językowych, metaf...
"Noc wielkiego sezonu" jako przenośnia
TEMAT: „Noc wielkiego sezonu” - wielka metafora.
Ostatnie opowiadanie w cyklu składa się z dwóch części, pierwsza ma charakter teoretyczno - filozoficzny, druga jest realizacją tej teorii, czyli dziwnym snem. Na wstępie mówi autor o trzynastym, nadliczbowym, niejako fałszywym miesiącu tego roku. Mówi też o „quasi czasie̶...
"Odprawa posłów greckich" jako dramat narodowy
10. \"Odprawa posłów greckich\" dramatem narodowym opartym na wzorach antycznych.
Odprawa posłów greckich\" Jana Kochanowskiego najbliższa jest twórczości Eurypidesa, bowiem fatum (przekleństwo, wina, wola bogów) nie ma żadnego znaczenia dla rozwoju akcji. Podobnie jak u Erypidesa wszystko jest dziełem ludzi. Tragedia Kochanowskiego respektuje ...
Analiza "Mo'a wierna mowo" Czesława Miłosza
Mo\'a wierna mowo (z tomu Miasto bez imienia 1969)
Otwierające wiersz: apostrofa do języka i metafora, będąca rodza¬jem poetyckiej autobiografii (Co noc stawiałem przed tobą miseczki z kolorami, żebyś miała i brzozę i konika polnego i gila zachowanych w mojej pamięci) zapowiadają, że mamy do czynienia z – rzadką u Miłosza –...
Kilka interpretacji tytułu "Granica"
Powieść ukazuje nam rozgraniczenie polskiego społeczeństwa na bogatych i biednych, lepszych i gorszych. Ta granica to jeszcze spuścizna feudalizmu, trzymającego się dobrze w polskich realiach. To rozgraniczenie mentalności, sposobu życia i zapatrywania się na sens własnej egzystencji na tym świecie - dla jednych pełnej przyjemności i możliwości ...