Temat: Intuicjonizm w erotyku W. Leśmiana "W malinowym chruśniaku". Bolesław Leśmian (1878÷1937) - właściwe nazwisko Lesman. Urodzony w Warszawie, studiował w Kijowie. W latach 1903-1907 studiował we Francji. Duży wpływ Henryka Bergsona. Po przyjeździe do kraju związany z teatrem w Warszawie i Łodzi. W 1918 obejmuje posadę rejenta w Chrubieszowie. Wiele jego utworów wiążę się z Iłżą, gdzie mieszkała jego ukochana Teodora Lebental. Miał żonę, 3 córki. Często uciekał do Warszawy, Zakopanego, Monte Carlo, stąd kłopoty materialne. W 1933 został członkiem Polskiej Akademii Literatury, rok później przeniósł się do Warszawy, tu zmarł na atak serca. Zaczął pisać jeszcze w okresie Młodej Polski, pozostał pod jej wpływem. Poezja: "Sad rozstajny", "Łąka", "Napój ciernisty", "Dziejba leśna"; Baśnie: "Klechdy sezamowe", "Przygody Sindbada żeglarza", "Klechdy polskie"; Dramat: "Skrzypek opętany"; "W malinowym chruśniaku". Motyw malin w lirykach miłosnych powtarzał się w polskiej literaturze od sentymentalizmu (Karpiński - "Laura i Filon") poprzez romantyzm (Mickiewicz - "Świtezianka", Słowacki - "Balladyna") aż poprzez modernizm. Leśmian oddaje temat zdecydowanie inaczej. Bohaterowie liryki zbierają przybyłe tej nocy maliny. Pojawia się sugestia dojrzewania. Dojrzewa wszystko w przyrodzie, to samo dzieje się z ludźmi. Znaleźli się w gęstych krzewach malin, są ukryci przed wzrokiem ciekawskich - zapodziani po głowy. Mimo, że mają poczucie bezpieczeństwa, są zagubieni, głównie z tego powodu, że intuicyjnie wyczuwają zachodzące w nich przemiany. Ona zrywa maliny na oślep, jej uwaga koncentruje się zupełnie na czymś innym. Dłonie ma skrwawione sokiem malin. Podteksty erotyczne dają się zauważyć niemal we wszystkim. Bliskość przyrody to sugestia zbliżenia między nimi. Tuż obok jest bąk złośnik, wygrzewa się liść, są wisiory pajęczyn i kosmaty żuk. Jest ciepło, cisza, rozmawiają ze sobą szeptem, a zatem mimowolnie się do siebie zbliżają. Po kontakcie wzrokowym następuje kontakt słuchowy, a po nim dotykowy. Ona podaje na dłonie maliny, on wygarnia je wargami, a owoce są przepojone wonią jej ciała. W kontaktach erotycznych wrażenia zapachowe są szczególnie sugestywne. Maliny stają się narzędziem pieszczoty, czegoś niezwykle nowego dziwnego, a jednocześnie upojnego i niebiańskiego. Początkowo mijają długie godziny, z czasem, im są bliżej siebie, tym wydarzenia rozgrywają się szybciej. Na końcu toczą się lawinowo. Nie wiadomo, w którym okamgnieniu dotknęła wargą spoconego czoła, porwał jej dłonie, oddała skupieniu, a chruściak malinowy trwał wciąż dookoła. Wiersz stanowi rodzaj etiudy filmowej. Po ogólnym ujęciu krzewów malin następuje najazd kamery do wewnątrz, a później spojrzenia okiem kamery z bardzo bliska i pod różnymi kątami. Istotną rolę odgrywa montaż, czyli zderzanie obrazów z życia przyrody z tym, co dzieje się między ludźmi. Po długich ujęciach na początku sceny są coraz krótsze, aż do migawek. W finale następuje odjazd kamery i ponowne ogólne ujęcie. Nowatorstwo Leśmiana widoczne jest najlepiej z zestawieniem "Wysokie drzewa" Staffa.
Szczegółowa interpretacja w "Malinowym chruśniaku" Leśmiana
Temat: Intuicjonizm w erotyku W. Leśmiana "W malinowym chruśniaku". Bolesław Leśmian (1878÷1937) - właściwe nazwisko Lesman. Urodzony w Warszawie, studiował w Kijowie. W latach 1903-1907 studiował we Francji. Duży wpływ Henryka Bergsona. Po przyjeździe do kraju związany z teatrem w Warszawie i Łodzi. W 1918 obejmuje posadę rejenta w Chrubieszowie. Wiele jego utworów wiążę się z Iłżą, gdzie mieszkała jego ukochana Teodora Lebental. Miał żonę, 3 córki. Często uciekał do Warszawy, Zakopanego, Monte Carlo, stąd kłopoty materialne. W 1933 został członkiem Polskiej Akademii Literatury, rok później przeniósł się do Warszawy, tu zmarł na atak serca. Zaczął pisać jeszcze w okresie Młodej Polski, pozostał pod jej wpływem. Poezja: "Sad rozstajny", "Łąka", "Napój ciernisty", "Dziejba leśna"; Baśnie: "Klechdy sezamowe", "Przygody Sindbada żeglarza", "Klechdy polskie"; Dramat: "Skrzypek opętany"; "W malinowym chruśniaku". Motyw malin w lirykach miłosnych powtarzał się w polskiej literaturze od sentymentalizmu (Karpiński - "Laura i Filon") poprzez romantyzm (Mickiewicz - "Świtezianka", Słowacki - "Balladyna") aż poprzez modernizm. Leśmian oddaje temat zdecydowanie inaczej. Bohaterowie liryki zbierają przybyłe tej nocy maliny. Pojawia się sugestia dojrzewania. Dojrzewa wszystko w przyrodzie, to samo dzieje się z ludźmi. Znaleźli się w gęstych krzewach malin, są ukryci przed wzrokiem ciekawskich - zapodziani po głowy. Mimo, że mają poczucie bezpieczeństwa, są zagubieni, głównie z tego powodu, że intuicyjnie wyczuwają zachodzące w nich przemiany. Ona zrywa maliny na oślep, jej uwaga koncentruje się zupełnie na czymś innym. Dłonie ma skrwawione sokiem malin. Podteksty erotyczne dają się zauważyć niemal we wszystkim. Bliskość przyrody to sugestia zbliżenia między nimi. Tuż obok jest bąk złośnik, wygrzewa się liść, są wisiory pajęczyn i kosmaty żuk. Jest ciepło, cisza, rozmawiają ze sobą szeptem, a zatem mimowolnie się do siebie zbliżają. Po kontakcie wzrokowym następuje kontakt słuchowy, a po nim dotykowy. Ona podaje na dłonie maliny, on wygarnia je wargami, a owoce są przepojone wonią jej ciała. W kontaktach erotycznych wrażenia zapachowe są szczególnie sugestywne. Maliny stają się narzędziem pieszczoty, czegoś niezwykle nowego dziwnego, a jednocześnie upojnego i niebiańskiego. Początkowo mijają długie godziny, z czasem, im są bliżej siebie, tym wydarzenia rozgrywają się szybciej. Na końcu toczą się lawinowo. Nie wiadomo, w którym okamgnieniu dotknęła wargą spoconego czoła, porwał jej dłonie, oddała skupieniu, a chruściak malinowy trwał wciąż dookoła. Wiersz stanowi rodzaj etiudy filmowej. Po ogólnym ujęciu krzewów malin następuje najazd kamery do wewnątrz, a później spojrzenia okiem kamery z bardzo bliska i pod różnymi kątami. Istotną rolę odgrywa montaż, czyli zderzanie obrazów z życia przyrody z tym, co dzieje się między ludźmi. Po długich ujęciach na początku sceny są coraz krótsze, aż do migawek. W finale następuje odjazd kamery i ponowne ogólne ujęcie. Nowatorstwo Leśmiana widoczne jest najlepiej z zestawieniem "Wysokie drzewa" Staffa.
Materiały
Dokumenty spedycyjne i przewozowe
DOKUMENTY SPEDYCYJNE I PRZEWOZOWE
Zlecenie spedycyjne jest to dokument wystawiany przez eksportera lub importera zlecający spedytorowi zorganizowanie przewozu określonego towaru.
Zleceniodawca określa w nim zakres czynności, które winien wykonać spedytor np. zgłoszenie do odprawy celnej, ubezpieczenie towaru, zorganizowanie kontroli jakośc...
Zarządzanie majątkiem obrotowym
PRZEDMIOT ANALIZY
Podstawowe cele zarządzania majątkiem obrotowym :
a) zapewnienie stałej płynności finansowej, optymalizowanie wielkości i struktury majątku obr,
b) kształtowanie źródeł finansowania majątku obrotowego opartych na kryterium korzyści.
Wszystkie procesy krążenia składników tworzą cykl obrotowy. Stanowi on odzwierciedlenie czas...
Idee Platona i Arystotelesa - socjologia
Platon (427-347 p.n.e.)
Dla Platona było istotne jaka jest relacja między jednostką a cała zbiorowością, całym społeczeństwem. Jest autorem dzieła „Państwo\". Idee platońskie:
równości prawa (wszyscy ludzie bez względu na status majątkowy mają te same prawa; tylko jednakowy stosunek wszystkich jednostek, ludzi w s...
Konwencja winy i rehabilitacji Soplicy i Kmicica
Konwencja winy i rehabilitacji to niezwykle silnie przemawiająca do odbiorcy płaszczyzna dzieła literackiego. Ma ona za zadanie uświadomić możliwość naprawienia swoich błędów, życia w zgodzie z sumieniem, bliźnim i Bogiem.
Schemat miłość - zerwanie zaręczyn - zemsta - pokuta - rozgrzeszenie różni się nieco w przypadkach Soplicy i Kmicica...
Bogowie piekła w mitologii
========KROLESTWO PIEKIEL========================================================================
Kimeryjczycy-za ich miastem rozpoczyna sie krolestwo piekiel,nie dociera do nich slonce
Tajnaros-miasto,w ktorym bylo wejscie do podziemia
Smutek,Troski,Blade Choroby,Starosc,Trwoga,Nedza,Praca,Smierc,Wojna,Niezgoda,Sny,Marzenia-dziwne
i stras...
"Pamiętnik z powstania warszawskiego" jako gatunek
Uściślenia gatunkowe
W tytule utworu Białoszewski umieścił termin – pamiętnik. Istotnie, utwór spełnia wymagania gatunku. Wypowiedź jest prowa¬dzona w pierwszej osobie, jej nadawcą (narratorem) jest autor, którego imię i nazwisko pojawia się wielokrotnie w tekście. Jest to prozatorska relacja o zdarzeniach7, których uczestnikiem...
Dźwięk w reklamie - psychologia
Dźwięk a ukryta perswazja
Istotnym zagrożeniem dla konsumenta jest również wpływanie na jego decyzje za pomocą sygnałów dźwiękowych. Badania psychologiczne opublikowane w 1976 roku przez N. Millera, G. Maruyame, R. J. Bearbera, K.Valone\'a wykazały, że przyspieszone słowne komunikaty mają większą siłę przekonywania, a jednocześnie są łatwie...
Polemika między Podkomorzym a Starostą w "Powrocie posła"
37. Jakich problemów dotyczy polemika między Podkomorzym a Starostą w \"Powrocie posła\" J. U. Niemcewicza?
\"Powrót posła\" powstał w okresie największego nasilenia walki politycznej. Trwały obrady Sejmu Czteroletniego (1788 - 1792). Polska była po I rozbiorze z 1772 roku, więc rabunkowa polityka konserwatywnej szlachty ściągnęła już na...