Szczegółowa interpretacja "Zagłębie Dąbrowskie"



„Zagłębie Dąbrowskie”. Pejzaż Zagłębiowski niezwykle ponury, wyraźnie przypomina opisy z „Ludzi bezdomnych”. W krajobrazie ciemne zarysy kopalnianych szybów, „widma domostw i gruda błota”. Ponurości nie przedstawia nawet noc, skoro w ciemnościach nad widnokręgiem łuna błotnisto - krwawa, a na czarnym niebie smugi czerwonych iskier. W kontrastowych mocnych barwach wpływ ekspresjonizmu. Znacząca jest symbolika koloru: czerń - zło, czerwień - krew i bunt. Równie przykre jak wrażenia wzrokowe są odgłosy: „skrzypią wyciągi”, „kraczą krowy żelazne”, słychać z powozów „dech przyśpieszony”. Wszystko to podkreśla maksymalną eksploatację maszyn, ziemi, ludzi. Jest to proces długotrwały, obliczany na jak największy zysk, co podkreślają powtórzenia, np. „wywożą, wywożą”, „czarna troska, czarna robota”, „Zagłębie dobywa węgiel, Zagłębie dobywa śmierć”. Nieustannie stosuje kontrast. Podobnie jak Żeromski w „Przedwiośniu”, a Nałkowska w „Granicy” przeciwstawia Broniewski dwie Polski, bogatą i biedną. W Zagłębiu jedni gonią za zyskiem, drudzy za chlebem. Dla jednych są olbrzymie dochody, dla drugich ciężka praca, która zamienia się „na mur, na nędzę, na głód”. Zadaje więc pytanie retoryczne: „Powiedz Ziemio surowa, komu Ty jesteś ojczyzną”. W podtekście chodzi o bogatych i biednych, ale także o rolę obcego kapitału. Mówi poeta, że „czarną potęgę (węgiel) wywozi się na zachód i na wschód, a tutaj noc głodu, kryzysu i faszyzmu. Na każdym rogu stoi policjant (powtórzenie sceny z „Przedwiośnia”), nad nim tylko Bóg. Mimo terroru narasta świadomość i bunt. Pada pytanie, czy wagony skropić wapnem, czy może ludzką krwią. Twarze górników stają się coraz bardziej nieprawomyślne, a ich domy antypaństwowe. Wystarczy iskra, by doszło do rozruchu. Na pytanie, czy lonty są już gotowe, pada odpowiedź: „gotowe”.

Szczegółowa interpretacja "Zagłębie Dąbrowskie"

Materiały

Rola tradycji szlacheckiej w kształtowaniu polskiej kultury narodowej Tradycja odgrywała i odgrywa wielka rolę w życiu człowieka, ponieważ przekazuje obyczaje i poglądy przodków, które my z kolei powinniśmy wpoić naszym dzieciom. Zasady postępowania i obyczaje, przechodzące już od wieków z ojca na syna, ukształtowały polską kulturę. Dzięki niej właśnie przetrwaliśmy my – Polacy okres zaborców i trwamy do dzi...

Rozwój sarmatyzmu w polsce Rozwój sarmatyzmu: Polski sarmatyzm i jego kultura dzieli się na kilka okresów. • okres pierwszy – obejmuje 60 lat tj. dobę która przejąwszy z renesansu wszystkie składniki (rodowód historyczny, ideologię, układ społeczno polityczny) od razu rozbudowała je twórczo, choć w duchu odmiennym, barokowym. Zmiany zaznaczały się...

Realizm w "Procesie" Kafki Realizm • racjonalne, rozumne, zgodne z rzeczywistością przedstawienie świata • realizm zakłada prezentację człowieka w jego codzienności • narrator jest wszechwiedzący, on przedstawia świat • zdarzenia fikcyjne zgodne z prawdopodobieństwem • motywacja bohatera ma charakter psychologiczny i zdeterminowana ...

Poezja i poeta ujęta przez znanych twórców Jak wielcy twórcy ujmowali temat poezji i poety? 1) Adam Mickiewicz III cz. „Dziadów”. Autor przedstawia nam wielką improwizacje. Jest to obraz poety romantycznego. Konrad to poeta, który wadzi się z Bogiem. Wieszcz patriota, który poświęca się dla narodu (postawa prometejska). Siłą uczucia, talentem, mądrością równa się z Bogiem, o...

Postulat heroizmu moralnego w literaturze XX wieku “Jeśli masz dwie drogi do wyboru wybieraj zawsze trudniejszą dla siebie” - postulat heroizmu moralnego w literaturze XX wieku. I Wiek XX - czasem gwałtownych przemian społeczno-politycznych wpływających na kształtowanie się światopoglądu, kanonów postępowania i wartości. 1. - Europa na przełomie wieków: a) nastroje katastroficz...

Nurty poetyckie w poezji Staffa - w M³odej Polsce - dekadentyzm (koniec epoki, przekonanie o nieuchronnej klêsce, katastrofie spowodowanej rozwojem cywilizacji, zwi¹zanym z tym upadkiem wartoœci, poczuciem zagro¿enia); Staff mówi o s³aboœci i upadku cz³owieka, poczuciu bezsilnoœci, znu¿enia, niepokoju i lêku przed ¿yc...

Sentymentalizm w kulturze polskiej i europejskiej Sentymentalizm w kulturze europejskiej i polskiej. sentiment (z ang. = uczucie) - kierunek ten rozwinął się w II połowie XVIII w. i istniał równolegle z klasycyzmem; przeciwstawiał się racjonalizmowi, głosił kult uczuć. Podstawą filozoficzną nowego kierunku były teorie francuskiego myśliciela J. J. Rousseau. Jego teorie określa się jako russa...

Mit o powstaniu świata i człowieka Na początku było Bagno. Jedna wielka ciemna masa, która burzyła się i piętrzyła Po pewnym czasie zaczęły się z niego wyłaniać dwa potężne żywioły: Woda i Ziemia. Siostry nie posiadające ani matki, ani ojca. Na początku swego istnienia bardzo się kochały. Jednakże równie mocno potrafiły się pałać do się nienawiścią. Były bardzo porywcze i w chw...