Szczegółowa analiza sonetu "Bakczysaraj"



Analiza sonetu pt.: „Bakczysaraj“ Adam Mickiewicz w czasie swojego pięcioletniego pobytu w Rosji kilkakrotnie odwiedził Krym. Latem 1825 roku w towarzystwie Henryka Rzewuskiego i Karoliny Sobanskiej odbył podróż z Odessy na Krym. Zafascynowany przyrodą wschodu napisał cykl sonetów które zostały zebrane w jeden tom i wydane jako "Sonety Krymskie". Zbiór ten zawiera też sporo przemyśleń, rozterek i tęsknot wygnańca, któremu nie dane jest przebywać wraz z najbliższymi we własnym kraju. Mickiewicz doprowadził sonet do doskonałości. Jego utwory pisane są słynnym trzynastozgłoskowcem, z średniówką po siódmej sylabie oddechu. W wierszu występują rymy żeńskie. Są to pewne ogólne cechy sonetów Mickiewicza. Warto przyjrzeć się środkom stylistycznym zastosowanym przez Mickiewicza w konkretnym przykładzie: w sonecie pt. "Bakczysaraj" . Jak wiadomo, sonet dzieli się na dwie części: opisową i refleksyjną. Najwięcej różnorodnych środków stylistycznych można odnaleźć w części opisowej, dlatego zacznę właśnie od niej. Dwie pierwsze zwrotki sonetu zawierają opis opustoszałego i zaniedbanego pałacu chana. Mickiewicz opiera utwór na kontrastowaniu dwu elementów: dawnej świetności i aktualnej ruiny. Czyni to od pierwszego wersu utworu : „Jeszcze wielka,już pusta Girajów dziedzina“. Poeta za pomocą odpowiednich słów i określeń oddaje egzotykę miejsca („Girajow dziedzina“, „Zmiatane czołem baszów ganki i przedsienia“, „fontanna haremu“). Autor wprowadza nastrój i obrazuje pustkę pałacowych komnat, stosując epitety: „ pusta Girajów dziedzina, „głuche sciany i sklepienia“. Mickiewicz, używajac czasowników: „obwija“, “wdzierając się“, „zajmuje“ podkreśla ogrom i wszechobecność zniszczeń dokonanych przez naturę. Poeta z ogromną wprawą posługuje się całą gamą różnorodnych środków artystycznych. W sonecie odnaleźć można liczne metafory, jak np. :“trony potęgi“, „miłosci schronienia“ oraz personifikacje:“fontanna (...) woła“, „roślina (...) pisze“. We fragmencie: „Zajmuje dzieło ludzi w imię przyrodzenia/ I pisze Balsazara głoskami RUINA“ poeta ukazuje konfrontację potęgi i dzieł człowieka z niezauważalnymi,lecz odwiecznymi prawami przyrody. W tych słowach poeta odwołuje się także do napisu na ścianie pałacu, który stał się zapowiedzią jego klęski. Refleksja autora sprowadza się do fakto przemijania i nietrwałości ludzkich dokonań, a nawet tak wielkich wartości jak miłość,potęga i sława. Wiecznie żywa przyroda niweczy w imię swych odwiecznych praw dzieło człowieka. Końcowa refleksja skomponowana jako wypowiedź uosobionego źródła mówi o względności ludzkich pojęć, o potędze i znikomości, o trwaniu i przemijaniu, o ludzkiej nicości i wielkości przyrody.Emocjonalny ładunek refleksji w ostatniej strofie uwydatniają wykrzykniki mające charakter pytań retorycznych: „ Gdzież jesteś, o miłości, potęgo, chwało!“.

Szczegółowa analiza sonetu "Bakczysaraj"

Materiały

Interpretacja tytułu "Początek" Początek to słowo wiele obiecujące a zarazem przestrzegające. Posiada ono dwa wymiary: pesymistyczny i optymistyczny. 1. Rodzenie zła, zbrodni, totalitaryzmu - hitleryzm to początek późniejszych nieludzkich działań (Żydzi, Polacy, Wietnam, Kambodża). Jest jakby złowrogim proroctwem. 2. Początek świata powojennego - uwięzienie sędziego Romn...

Cele i zadania literatury pozytywizmu 1. cele i zadania literatury Literatura pozytywistyczna miała być społecznie zaangażowana. Jej twórca to nauczyciel społeczeństwa a pisarstwo to służba publiczna. Orzeszkowa twierdziła, że literatura współczesna nie mówi prawdy o życiu i ludziach, nie zajmuje się żywotnymi sprawami współczesności, obraca się wokół tematów nieaktualnych, nie na...

Analiza "Rehabilitacja" Wisławy Szymborskiej Rehabilitacja Utwór (z t. Wołanie do Yeti, 1957) przywołuje tragiczne fakty histo¬ryczne z 1956 r. i ich komentarze, uzależnione od aktualnej sytuacji politycznej. Zginęli ludzie, których obarczono winą za wszystko, co złe, fałszywie oskarżono, skazano na zapomnienie lub niechlubną pamięć. Kim byli bohaterowie wydarzeń na Węgrzech i w...

Problem władzy w "Szewcach" Problem władzy Rozpatrywane przez Witkacego hasło „władza” prowadzi do ciągu skojarzeń, wśród których na czoło wysuwają się: przewrót, zmiana, postęp, ustrój. Jak już wspominaliśmy, celem bohaterów utworu jest zdobycie władzy i jej posiadanie. Czym jest dla nich władza? Czy wszyscy pojmują ją podobnie? Jak sytuacja sprawowania ...

Bohaterowie drugoplanowi w "Zbrodni i karze" Drugoplanowi bohaterowie Zbrodni i kary Raskolnikow został w powieści ukazany zarówno poprzez pre¬zentację jego myśli, zachowań, stanów psychicznych, ale również w relacjach z Sonią i innymi występującymi tu osobami. Owe drugoplano¬we postaci wraz z Rodionem tworzą obraz społeczeństwa lat sześćdzie-siątych. Wśród nich można wyróż...

Narodziny "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego Narodziny Przedwiośnia W takiej atmosferze obaw, niepokojów i rozczarowań rodził się pomysł napisania powieści, której zasadniczym celem było zobrazowanie problemów Polski w pierwszych latach niepodległości. Jednocześnie pisarz pragnął odnaleźć odpowiedź na palące pytania: jaki ma być kształt ustrojowy tego państwa, by zapewniał sprawiedli...

Ramy czasowe antyku Ramy czasowe Początek: VIII w.p.n.e. - Homer Koniec: IV w.n.e. - upadek imperium Rzymskiego

Kompozycja "Ludzi bezdomnych" Kompozycja “Ludzie bezdomni” stanowi przykład realistycznej powieści młodopolskiej łącząc elementy typowe dla różnych prądów literackich : • Realizm — konkretność miejsca i czasu akcji, — wierność przedstawienia szczegółów życia i jego tła, — koncepcja człowieka jako istoty społecznej (program życiowy Ju...