Szczegółowa analiza sonetu "Ajudah"



Analiza sonetu pt. „Ajudah“ Adam Mickiewicz w czasie swojego pięcioletniego pobytu w Rosji kilkakrotnie odwiedził Krym. Latem 1825 roku w towarzystwie Henryka Rzewuskiego i Karoliny Sobanskiej odbył podróż z Odessy na Krym. Zafascynowany przyrodą wschodu napisał cykl sonetów które zostały zebrane w jeden tom i wydane jako "Sonety Krymskie". Zbiór ten zawiera też sporo przemyśleń, rozterek i tęsknot wygnańca, któremu nie dane jest przebywać wraz z najbliższymi we własnym kraju. Mickiewicz doprowadził sonet do doskonałości. Jego utwory pisane są słynnym trzynastozgłoskowcem, z średniówką po siódmej sylabie oddechu. W wierszu występują rymy żeńskie. Są to pewne ogólne cechy sonetów Mickiewicza. Warto przyjrzeć się środkom stylistycznym zastosowanym przez Mickiewicza w konkretnym przykładzie: w sonecie pt. "Ajudah" . Jak wiadomo, sonet dzieli się na dwie części: opisową i refleksyjną. Najwięcej różnorodnych środków stylistycznych można odnaleźć w części opisowej, dlatego zacznę właśnie od niej. Dwie pierwsze strofy są bardzo realistycznym, opartym na obserwacji obrazem przyrody krymskiej, wzbudzającej w podm. lirycznym zachwyt. Obraz ten sprawia wrażenie ruchu. Efekt ten osiągnął poeta przez nagromadzenie odpowiednich czasowników o charakterze metaforycznym, potęgujących dynamizm opisu, np.: „ścisnąwszy się buchają“, „kołują“, „miecą“, „trącą się“, „rozbijają się“ oraz porównania pulsującego morza do innych zjawisk natury, np.: „jak srebrne śniegi“, „wojsko wielorybów“. Ekspresywny obraz wzburzonych fal osiągnął Mickiewicz dzięki wprowadzeniu epitetów: „spienione bałwany, czarne szeregi, srebrne śniegi“ oraz licznych metafor. Potęga sił natury wzbudza podziw i grozę. Jednak, spotykając się z brzegiem, groźne bałwany tracą swój impet: „Trącą się o mieliznę, rozbijają na fale, / Jak wojsko wielorybów zalegając brzegi,/ Zdobędą ląd w tyumfie i na powrót, zbiegi,/ Miecą za sobą muszle, perły i korale“. Końcowe zwrotki (tercyny) zawierają, jak zwykle w sonecie, refleksję. Podobnie jak ścierające się z brzegiem morze pozostawia za sobą „muszle, perły i korale“ , tak samo namiętności wzburzające serce poety dają w rezultacie początek „nieśmiertelnym pieśniom“, stwarzając cenne wartości. Podmiot liryczny, obserwując fale morskie rozbijające się o brzeg, odnajduje analogię do życia poety. Także w serce poety uderzają różne ujemne uczucia, ale to właśnie burze życiowe, cierpienia, ból i tęsknota są stalym źródłem poezji, to one, dzięki talentowi zapewniaja poczucie nieśmiertelności.

Szczegółowa analiza sonetu "Ajudah"

Materiały

Motyw szaleństwa w literaturze Szaleństwo Szaleństwo -1) choroba psychiczna; 2) postępowanie człowieka wykraczające poza ogólnie przyjęte normy, nie liczące się z niebezpieczeństwem; 3) postępo¬wanie człowieka ogarniętego wielką na¬miętnością (np. miłością, zazdrością, nienawiścią), irracjonalne i często de¬strukcyjne; szaleniec - wariat, furiat, narwaniec, c...

Aktywni zawodowo i bierni zawodowo - wyjaśnienie AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA ZAWODOWO I. Aktywni zawodowo 1. Pracujący – osoby w wieku 15 lat i więcej formalnie posiadające pracę przynoszącą dochód, w tym także osoby okresowo nie wykonujące pracy z powodu np.: choroby, urlopu, przerwy w działalności zakładu itp. 2. Bezrobotni – osoby formalnie nie posiadające pracy przynoszącej dochód...

Metody rynkowe - wycena firmy METODY RYNKOWE I. Wartość giełdowa Metoda nośnika rynkowego – wycena wg. wartości giełdowej jest prostą wyceną opierającą się na założeniu, że firma jest wartościowana w analogiczny sposób do spółek akcyjnych wchodzących do publicznego obrotu lub już notowanych. Przyjmuje się zatem, że wartość firmy jest równa iloczynowi nominalnej wart...

Kreacjonizm w prozie polskiej i obcej XX wieku \"Sklepy cynamonowe\" Brunona Schulza - konwencja mitów i symboli: sklepy cynamonowe - symbol poszukiwanego szczęścia, egzotyki i niedoścignionego pragnienia, epoki, która odeszła; ojciec - ptak; Adela - bóstwo zniszczenia, - przedstawienie rzeczywistości jako baśni - subiektywność odbioru każdego elementu, połączonego podświadomie z przeż...

Struktura wieku populacji Ważną cechą społeczną, która określa możliwości potrzeby populacji w wielu dziedzinach życia jest wiek i jego struktura. Na podstawie owej cechy można określić: - przewidywalne zmiany w liczebności populacji - wielkość podaży na rynku pracy - potrzeby w zakresie edukacji - potrzeby w zakresie ubezpieczenia emerytalnego Musi być ujmo...

Ramy czasowe i nazwa epoki Średniowiecze Nazwa epoki: okres przej-ściowy między starożytnością a odrodzeniem, wieki średnie. 2. Średniowiecze oceniano jako epokę ciemnoty i zacofania aż do XIX wieku. Zaczęto je rehabilitować na przełomie XIX i XX wieku. Dziś mówimy, że kładło ono podwaliny następnych epok. 3. Ramy czasowe. Średniowiecze trwa w Europie od IV/V w. do XV w. Początek: ...

Człowiek jako istota zdeterminowana czy wolna? CZŁOWIEK - ISTOTA ZDETERMINOWANA CZY WOLNA? ROZWAŻ TEN PROBLEM POPRZEZ WYBRANE UTWORY LITERATURY POLSKIEJ I OBCEJ. Człowiek od zawsze starał się kierować swoim losem, chciał mieć wpływ na niego. Faktem jednak jest, że większość wydarzeń w jego życiu jest dziełem przypadku. Są to chociażby codzienne wypadki samochodowe. Ktoś wychodzi z dom...

Charakterystyka Oświecenia Oświecenie pierwszą epoką w nowożytnych dziejach formacją kulturową całkowicie świadomą swego istnienia. Ówcześni mówili : \"wieku rozumu\" (w Anglii), \"wieku filozofów\" (we Francji) czy wieku \"oświeconym\".Przywiązywał on szczególną wagę do siły rozumu jako światła rozjaśniającego drogi poznania człowieka i świata. Życie społeczne i kultural...