Symbolizm w "Sztuka poetycka" i "Deszcz jesienny"



SYMBOLIZM Symbolizm to pogląd, według którego świat materialny, poznawalny zmysłami, jest złudzeniem, które zakrywa prawdziwy, idealny, niemożliwy do rozpoznania rozumem i zmysłami świat idei, prawd bytu, nadprzyrodzonych tajemnic. Jego elementy nie dają się wyrazić językiem pojęć, służącym do opisu rzeczy materialnych. Z tego powodu poeta by wyrazić to co niewyrażalne musi uciekać się do użycia symbolu. Symbol jest to wieloznaczny (zawiera element niedopowiedzenia) odpowiednik pojęcia wprowadzony za pomocą obrazu poetyckiego. Przedmioty, obrazy i postacie symboliczne egzystują w twórczości Tetmajera, Staffa, Kasprowicza, Wyspiańskiego czy Żeromskiego. W malarstwie do sławnych artystów należeli Władysław Podkowiński (Taniec szkieletów, Szał uniesień), Jacek Malczewski (Melancholia, Błędne koło). "Sztuka poetycka" Paula Verlaine'a jest manifestem poezji symbolizmu. Wiersze symbolistów kreują, nie podejmują treści moralnych. Istota poezji według Verlaine'a: 1. Wiersz powinien być płynny, wpadający w ucho: skonstruowany tak, by brzmieć jak melodia 2. Wiersz miał być wolny, rezygnuje ze schematu wersyfikacyjnego Złam retoryce kark... 3. Brak monotonii: Muzyki wszędzie, muzyki zawsze! 4. Brak rymów, które stwarzało ograniczenie 5. Rezygnacja z wyszukanych wyrazów 6. Wieloznaczność - symbolizm, wiersz "opalizuje" 7. Rezygnacja z puenty, która spłycała utwór Stroń od puenty zabójczej. Utwór "Deszcz jesienny" Leopolda Staffa jest lirykiem młodopolskim, ponieważ zawiera motywy typowe dla okresu. Są to motywy smutku, melancholii, znużenia i cierpienia (dekadentyzm?). Motywy cierpienia wyrażają się w ogólnym nastroju wiersza - przygnębiającym, melancholijnym, apatycznym. W dal idą na smutek i życie tułacze, A z oczu im lecą łzy... Rozpacz tak płacze... Smutek ogarnia również podmiot liryczny: Ktoś odszedł i jestem samotny... Ktoś umarł... (...) Szczęście przyjść chciało, lecz mroków się zlękło Nastrój smutku pogłębia obraz ogrodu i rozpacz szatana: Przez ogród mój szatan szedł smutny śmiertelnie I zmienił go w straszną, okropną pustelnię... Z ponurym, na piersi zwieszonym szedł czołem I kwiaty kwitnące przysypał popiołem, Trawniki zarzucił bryłami kamienia I posiał szał trwogi i śmierć przerażenia... Aż, strwożon swym dziełem, brzemieniem ołowiu Położył się na tym kamiennym pustkowiu, By w piersi łkające przytłumić rozpacze I smutków potwornych kamienne łzy płacze... Budując nastrój wiersza, Staff posłużył się sylabotonizmem, refrenem i onomatopeją. Obraz deszczu w refrenie podkreśla jesienny, monotonny nastrój. Kolorystyka wiersza jest szara, mroczna, cienista; wszystko jest objęte mglistym, przytłumionym światłem. Muzyczność utworu podkreślona jest refrenem, a całość zawiera dużą liczbę elementów dźwiękonaśladowczych (onomatopeje: dzwoni, płacze, pluscze, jęk, tłuką, łkające). Aby odać dźwięk padającego deszczu autor posłużył się: refrenem, onomatopeją, powtórzeniami (deszcz dzwoni) i eufonią - wrażenie szmeru, szumu, szlestu, wywołane nasyceniem wiersza głoskami: sz, cz, dz, dż, s.

Symbolizm w "Sztuka poetycka" i "Deszcz jesienny"

Materiały

"Tango" jako parodia dramatu rodzinnego - uzasadnienie Uzasadnij, że \"Tango\" Stanisława Mrożka jest parodią dramatu rodzinnego. Stanisław Mrożek prezentuje w swoim dramacie groteskową wizję świata, pełną błazenady, wyolbrzymienia, form karykaturalnych. Wydarzenia, które prezentuje utwór, składają się na obraz, dzięki któremu \"Tango\" możemy uznać za tragikomedię. Była sobie rodzina. Najstarsi:...

Interpretacja słów Hiuzungi Refleksja literacka i osobista na temat słów J. Hiuzingi \"Każda epoka tęskni za jakimœ piękniejszym œwiatem. Im głębsze zwštpienie i ból z powodu powikłań dnia dzisiejszego tym głębsza jest owa tęsknota\" Każda epoka literacka i historyczna cechowała się własnymi poglšdami na œwiat, własnymi dšżeniami, charakterystycznym sposobem pis...

Mit i rzeczywistość w "Przedwiośniu" Mit i rzeczywistość w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego Stefan Żeromski był rozgoryczony sytuacją jaka zaistniała w Polsce po odzyskaniu niepodległości. Jego marzenia były zgoła odmienne. Ponieważ był przeciwnikiem rewolucji, która w jego mniemaniu posługiwała się zbyt brutalnymi metodami w celu osiągnięcia swoich celów, starał się znaleźć inn...

Utwory literatury średniowiecznej PLAN: I. Wstęp: 1. Literatura średniowieczna jako obraz epoki 2. Dzisiejsze spojrzenie na średniowiecze II. Rozwinięcie: 1. Utwory o charakterze religijnym i filozoficzno-refleksyjnym, nie mogące podlegać ocenie: a.) \"Legenda o św. Aleksym\" - ideał świętego b.) \"Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmi...

Biografia św. Franciszka Święty Franciszek jest jedną z najbardziej znanych postaci w hagiografii chrześcijańskiej, kochany i podziwiany w całym świecie, i to nie tylko przez chrześcijan. Osoba świętego Franciszka inspirowała pisarzy, poetów, literatów, artystów, historyków, polityków, reformatorów, rewolucjonistów, a nawet hipisów. Potomni nadali mu różne imiona: d...

Streszczenie "Hamleta" Williama Shakespeara OSOBY Klaudiusz - król Danii, brat zmarłego króla, przewrotny, żadny władzy; Hamlet - syn zmarłego króla, prostoduszny, wrażliwy, inteligentny; Poloniusz - kanclerz na dworze Klaudiusza; Horacjo - przyjaciel Hamleta, ubogi szlachcic, szlachetny i honorowy; Laertes - syn Poloniusza, bardzo porywczy; Voltymand, Cornelius, Rosencr...

"Śluby panieńskie" jako komedia intrygi Komedia intrygi Kompozycja komedii Fredry pozostaje w wyraźnym związku ze schematem strukturalnym rządzącym komedią oświeceniową. Nawią mnie do wzorów klasycznych, do Moliera, polega na wykorzystywaniu wad i śmieszność postaci do budowania i regulacji tempa akcji. Fredro rezygnuje z zabiegów satyrycznych i kontrastowania postaci w technice...

Poetyka wierszy Józefa Czechowicza Poetyka wierszy Józefa Czechowicza : - nasilające się w miarę rozwoju liryki wizje katastroficzne - wykorzystanie nadrealizmu, który potęguje dramatyzm obrazu świata - obrazy liryczne charakteryzują się kojarzeniem motywów odległych znaczeniowo (asocjacji) - osłabienie wizji arkadyjskiej (człowiek skazany na życie groźnym, oczekującym Apokal...