Czym jest symbolizm? – na podstawie twórczości Bolesława Leśmiana. Językowe bogactwo tej poezji. Symbolizm określa kierunek w literaturze europejskiej przełomu XIX i XX wieku. Polega na używaniu symbolu jako środka metafory. Symbol ma dwuwarstwową strukturę – zewnętrzną, mniej ważną, ale jednocześnie mającą zwrócić uwagę naszej intuicji, zmysłów na jego wieloznaczną treść. Ma sugerować czytelnikowi, że zewnętrzny znak może mieć głębsze znaczenie oraz wartości, że kryje w sobie treść naszego istnienia oraz tajemnicę i mistycyzm. A to znajduje się w wewnętrznej strukturze symbolu. Postrzegalny zmysłowo odpowiednik pojęcia, przedmiot, osoba lub zwierzę oznaczają w sposób umowny jakieś pojęcie, czynność, zjawisko itp., będące uosobieniem jakichś cech. Bolesław Leśmian (1878–1937), poeta moderny, symbolista. Światopogląd poetycki poety wyrastał z tradycji modernistycznej, a zwłaszcza z inspiracji filozoficznej francuskiego myśliciela Henri Bergsona, który uważał, że świat, jak i wszystkie istnienia, może przybierać formy racjonalnie niepojęte i wymykające się tradycyjnym formom rozumienia świata, natura ciągle się zmienia, nieustannie przybiera nowe formy i kształty. Człowiek wrzucony w istnienie jest skazany na ciągłe zmiany i przeobrażenia, nie jest więc bezpieczny. Tymczasem naturalnym pragnieniem każdego człowieka jest zrozumienie świata, znalezienie wartości trwałych i niezmiennych. Życie ludzkie okazuje się nieustannym poszukiwaniem, przebijaniem przez mur niezrozumienia i przypadkowości, np. wiersz "Dziewczyna". Wiersz ten jest właśnie symbolem sytuacji człowieka w świecie. Człowiek pragnący zrozumieć sens istnienia musi ciągle walczyć z murem tajemnicy życia. Metafizyczna i egzystencjonalna problematyka jest wyrażana w poetyce symbolu. Do opisania nieustającej zmienności świata, do prześledzenia przypadkowości i względności istnienia potrzebny był właśnie symbolizm – jako poetyka wielu znaczeń, obrazowych ekwiwalentów intuicyjnego, pozaintelektualnego poznania. Leśmian „prowadzi” swą poezję ku niezwykłości i fantastyce, gdzie język symboliczny jest pełen fantastycznych obrazów i wizji, niezwykłych istnień. Wszystko to łączy się u poety z zainteresowaniem tradycją kultury ludowej – nawiązania do ballad, podań i klechd (Dusiołek. Przyroda, natura ma duże znaczenie jako symbol prawdziwego zespolenia, a więc zrozumienia świata. Konfesyjność poetyckiego cyklu "W malinowym chruśniaku" wyraża także opisanie intymnej sfery doświadczeń miłosnych. Symboliczny język tych wierszy, odwołujący się do natury, pozwala ukazać najgłębsze doznania erotyczne. Leśmian początkowo tworzył w języku rosyjskim, lecz później zachwycił się bogactwem języka polskiego. Dla znaczeniowego pogłębienia swej metafizyczno – symbolicznej poezji stworzył poeta niezwykły język liryczny. O jego różnorodności i bogactwie stanowią zwłaszcza środki słowotwórcze. Leśmianowskie neologizmy mają rozmaity charakter. Są to wyrazy z przedrostkiem „bez” (bezbożyna, bezcel), czasowniki z przeczeniem między przedrostkiem a tematem (zaniedyszeć, zanieistnieć), rzeczowniki odprzymiotnikowe z przyrostkiem „ość”(bezpolność, najdalszość). Wśród przekształceń semantycznych (tropów) wyróżniają się oksymorony, np. bywalec niebytu nieistniejące istnienie.
Symbolizm na podstawie twórczości Bolesława Leśmiana
Czym jest symbolizm? – na podstawie twórczości Bolesława Leśmiana. Językowe bogactwo tej poezji. Symbolizm określa kierunek w literaturze europejskiej przełomu XIX i XX wieku. Polega na używaniu symbolu jako środka metafory. Symbol ma dwuwarstwową strukturę – zewnętrzną, mniej ważną, ale jednocześnie mającą zwrócić uwagę naszej intuicji, zmysłów na jego wieloznaczną treść. Ma sugerować czytelnikowi, że zewnętrzny znak może mieć głębsze znaczenie oraz wartości, że kryje w sobie treść naszego istnienia oraz tajemnicę i mistycyzm. A to znajduje się w wewnętrznej strukturze symbolu. Postrzegalny zmysłowo odpowiednik pojęcia, przedmiot, osoba lub zwierzę oznaczają w sposób umowny jakieś pojęcie, czynność, zjawisko itp., będące uosobieniem jakichś cech. Bolesław Leśmian (1878–1937), poeta moderny, symbolista. Światopogląd poetycki poety wyrastał z tradycji modernistycznej, a zwłaszcza z inspiracji filozoficznej francuskiego myśliciela Henri Bergsona, który uważał, że świat, jak i wszystkie istnienia, może przybierać formy racjonalnie niepojęte i wymykające się tradycyjnym formom rozumienia świata, natura ciągle się zmienia, nieustannie przybiera nowe formy i kształty. Człowiek wrzucony w istnienie jest skazany na ciągłe zmiany i przeobrażenia, nie jest więc bezpieczny. Tymczasem naturalnym pragnieniem każdego człowieka jest zrozumienie świata, znalezienie wartości trwałych i niezmiennych. Życie ludzkie okazuje się nieustannym poszukiwaniem, przebijaniem przez mur niezrozumienia i przypadkowości, np. wiersz "Dziewczyna". Wiersz ten jest właśnie symbolem sytuacji człowieka w świecie. Człowiek pragnący zrozumieć sens istnienia musi ciągle walczyć z murem tajemnicy życia. Metafizyczna i egzystencjonalna problematyka jest wyrażana w poetyce symbolu. Do opisania nieustającej zmienności świata, do prześledzenia przypadkowości i względności istnienia potrzebny był właśnie symbolizm – jako poetyka wielu znaczeń, obrazowych ekwiwalentów intuicyjnego, pozaintelektualnego poznania. Leśmian „prowadzi” swą poezję ku niezwykłości i fantastyce, gdzie język symboliczny jest pełen fantastycznych obrazów i wizji, niezwykłych istnień. Wszystko to łączy się u poety z zainteresowaniem tradycją kultury ludowej – nawiązania do ballad, podań i klechd (Dusiołek. Przyroda, natura ma duże znaczenie jako symbol prawdziwego zespolenia, a więc zrozumienia świata. Konfesyjność poetyckiego cyklu "W malinowym chruśniaku" wyraża także opisanie intymnej sfery doświadczeń miłosnych. Symboliczny język tych wierszy, odwołujący się do natury, pozwala ukazać najgłębsze doznania erotyczne. Leśmian początkowo tworzył w języku rosyjskim, lecz później zachwycił się bogactwem języka polskiego. Dla znaczeniowego pogłębienia swej metafizyczno – symbolicznej poezji stworzył poeta niezwykły język liryczny. O jego różnorodności i bogactwie stanowią zwłaszcza środki słowotwórcze. Leśmianowskie neologizmy mają rozmaity charakter. Są to wyrazy z przedrostkiem „bez” (bezbożyna, bezcel), czasowniki z przeczeniem między przedrostkiem a tematem (zaniedyszeć, zanieistnieć), rzeczowniki odprzymiotnikowe z przyrostkiem „ość”(bezpolność, najdalszość). Wśród przekształceń semantycznych (tropów) wyróżniają się oksymorony, np. bywalec niebytu nieistniejące istnienie.
Materiały
Kolory w reklamie - psychologia
Kolor w reklamie
Najistotniejszym czynnikiem kształtującym nastrój każdej reklamy są barwy, które ściśle się wiążą z cechami przedstawianego produktu i przywodzą na myśl konkretne skojarzenia i odczucia. Mogą również być wizytówką firmy, tak jak logo. Kolorem można wyrazić smak, zapach, temperament, emocje, opisać w zasadzie wszystkie cechy i s...
Literackie sposoby różnych postaw wobec Boga i świata
Wizja Boga i świata stworzonego przez niego, różnie przekształcana w literaturze, bierze się oczywiście z Biblii. Już w Księdze Świętej Bóg ma różne oblicza – raz jest srogim Ojcem karzącym, innym razem jest miłosierny i wybaczający.
W surowym średniowieczu chrześcijańskim grzesznicy boją się zwracać bezpośrednio do Boga i dlatego swoje...
Opracowanie "Przedwiośnia"
Stefan Żeromski „Przedwiośnie”
„Przedwiośnie” (1925 r.) jest ostatnią, rozrachunkową powieścią Stefana Żeromskiego, wyra-żającą bolesne rozczarowanie świeżo odzyskaną niepodległością.
Wprawdzie Polska zdołała ustalić granice państwa, ustabilizować swoją pozycję międzynaro-dową i rozpoczęła wewnętrzne scalanie w jedno...
Zabytki sztuki barokowej w Europie i Polsce
Europa
głownie twórczość Rubensa i Rembrandta, ale także Caravaggia, Murilla
Dawid, Apollo i Dafne G.L. Berniniego
F. Borromini: kościół S. Carllo alle Quattro Fontane w Rzymie, G.L. Bernini: plac - kolumnada przed bazyliką św. Piotra w Rzymie - Palazzo Rezzonico w Wenecji; kościół św. Mikołaja w Pradze, pałac w Wersalu, kościół Kartuzów w Gr...
Dobro a zło w życiu
Dobro i zło. Biel i czerń. Prawda i fałsz. W pierwszej chwili wydają się te pojęcia przeciwstawnymi, ale gdy się głębiej nad tym zastanowimy, dochodzimy do wniosku, że tak naprawdę są bardzo do siebie podobne. Dlaczego ? Ponieważ wszystkie są wartościami względnymi, empirycznie niedefiniowalnymi. Nie znaczy to, że człowiek nie odróżnia
bieli od...
Jak dobrze napisać pracę magisterską?
Uczelnia
Instytut
/Pracownia/
Jan Kowalski
nr albumu: XXXX
Jak napisać pracę magisterską -
- uwag technicznych kilka
Praca /tu wstaw „magisterska”/
napisana pod kierunkiem naukowym
prof. dr hab. etc.....
Warszawa, 2002 r.
Spis treści
Wstęp .......................................
"Wesele" Wyspiańskiego jako sztuka
\"Wesele\" Wyspiańskiego jako synteza sztuk
Osobowość twórcza Wyspiańskiego nieraz nasuwała badaczom porównania do postaci z epoki renesansu, łączącym w sobie geniusz artystyczny i wielostronność zainteresowań, dzięki czemu zdołali w różnych uprawianych przez siebie dziedzinach wiedzy lub sztuki osiągnąć doskonałość. Rzeczywiście skala i bujnoś...
"Cudzoziemka" - dokładna charakterystyka
Róża przybywa do domu córki Marty, która w tym czasie jest nieobecna. Drzwi otwiera jej służąca Sabina. Róża wchodzi do salonu, podchodzi do lustra, obciąga sweter. Kupiła go przed miesiącem razem z córką, która radziła jej wybrać kolor czarny, mówiąc, że będzie wyglądać w nim \"jak sen o zimie, jak Petronela w najlepszej formie\". Ona wybrała k...