Streszczenie "Żywot człowieka poczciwego" Mikołaja Reja



Księgi II, kapitulum IV, 2. Prawe ślachectwo jakie być ma We fragmencie tym autor mówi, że aby być prawdziwym szlachcicem, nie wystarczy tylko przynależeć do stanu szlacheckiego. Szlachcica zdobią nie herby i sygnety, ale jego cnoty. Dlatego też ten, kto prowadzi występny żywot, a chlubi się swym pochodzeniem ze szlacheckiego rodu, ten hańbi honor przodków i kala nazwisko całej rodziny. 4. Szara pycha jako szkodliwa Rej ostrzega tu przed pychą, która może w sposób niezauważalny opanować szlachcica i doprowadzić go do zachowania nienaturalnego - pozowania, udawania, że jest światlejszy, lepiej wychowany i wyżej postawiony, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Zachowanie takie jest śmieszne, a prowadzi do zatracenia godności osobistej oraz do otoczenia się gronem pochlebców, którzy żerują na naiwności takiego człowieka. Księgi II, kapitulum XVI, 2. Rok na cztery części rozdzielon Autor stwierdza, że na wsi życie statecznego szlachcica, męża i ojca, może być wielce przyjemne i to przez okres całego roku. Opisuje rozkosz wiosennych spacerów w towarzystwie rodziny po ogrodzie, w którym można podziwiać naturę i cieszyć się budzącą do życia przyrodą. Można też - przy małym nakładzie pracy - zasadzić i uprawiać różnego rodzaju drzewa, krzewy, kwiaty, warzywa i zioła. 5. Lato gdy przydzie, co z nim czynić W lecie natomiast można już korzystać z efektów swej pracy, zbierając niektóre owoce i warzywa oraz delektować się innymi spożywanymi produktami, które pochodzą z własnego gospodarstwa.

Streszczenie "Żywot człowieka poczciwego" Mikołaja Reja

Materiały

"Wesele" jako satyra Stanisław Wyspiański to młodopolski neoromantyk nawiązujący stale do świadomości narodowej pierwszej połowy XIX wieku. Jego postać jest nierozelwalnie związana z Krakowem, gdzie spędził całe życie. Całą wrażliwość artystyczną i osobowość twórczą pisarza ukształtowała atmosfera tego miasta. „Wesele\" było przeciwstawieniem się atmosferze K...

Krótki opis pozytywizmu Pozytywizm zaczął się po upadku powstania listopadowego w 1864 (zachodzi też wcześnie w latach 40). Za twórcę ucho- dzi August Conte formułując pierwsze myśli pozytywistyczne: - socjalizm: skłonność do traktowania człowieka jako elementu społeczeństwa (dalej Bulcle). -scjentyzm:przekonanie i zaufanie do nauki, która może poznać społeczeń...

Ujęcie ilościowe, integracyjne, behawioralne zarządznia Ujęcie ilościowe zarządzania obejmuje : • Ilościową teorię zarządzania – wykorzystanie w zarządzaniu technik ilościowych – metod matematycznych • Zarządzanie operacyjne – zajmuje się wspomaganiem organizacji w efektywnym wytwarzaniu produktów i usług. P.M. S. BLACKETT – główny przedstawiciel tego nurtu Ist...

Troja jako Polska Troja jako Polska (na podstawie monologu Ulissesa). Oburzony Ulisses, poseł grecki, piętnuje w dosadnych słowach zaślepienie i brak poczucia sprawiedliwości u tych ludzi, którym bogowie ster spraw państwowych oddali. Przewiduje zgubę tego królestwa, w którym \"ani prawa ważą, ani sprawiedliwość ma miejsca, ale wszystko złotem kupić trzeba\"; p...

Gustaw jako romantyczny kochanek i indywidualista Gustaw- kochanek romantyczny i indywidualista w IV cz. “Dziadów” IV część “Dziadów” zaczyna się sielankowym nastrojem. Nastrój zmienia się od czasu pojawienia się pustelnika. Nie wiadomo, czy jest on duchem, czy osobą żywą. Gustaw (pustelnik) przybywa do księdza ponieważ był on jego księdza i szuka u niego pomocy, chce...

Krótkie streszczenie Kubusia fatalisty Streszczenie książki „ Kubuś fatalista i jego pan ” Ta książka Denisa Diderot napisana jest w formie dialogu. Bohaterowie- Kubuś i jego pan podróżując opowiadają historie . W przerwach ich opowiastek, przeżywają kilka przygód i sami wysłuchują paru opowieści. Ich podróż zaczyna się od noclegu w gospodzie. Tam to Kubuś terroryzuje s...

Definicja pojęć: topos, archetyp, alegoria, mimezis, katharsis, fatum Topos - stały, powtarzający się obraz lub motyw literacki. Przykładem toposu mitycznego jest Arkadia, Amor przeszywający serce strzałą. W Biblii jest to wypędzenie z Raju, posłan-nictwo i męka Chrystusa. Motyw Sądu Ostatecznego wykorzystuje Zb. Herbert (\"U wrót doli-ny\" - analogia do segregacji w obozie). Archetyp - pierwowzór postaw i zach...

"Tyle o sobie wiemy ile nas sprawdzono" Szymborska W latach II wojny światowej rozwijała się literatura w kraju i na emigracji. Różne były losy pisarzy na okupowanych terenach: ginęli w walce, w czasie bombardowań, przeszli piekło obozów niemieckich i sowieckich łagrów. Literatura odwoływała się do klęski wrześniowej, wyrażając nastroje rozpaczy i beznadziejności, ale głosiła także optymizm, chę...