TERMINY I OKREŚLENIA ŚRODKÓW ARTYSTYCZNYCH STOSOWANYCH W BAROKU Koncept (wiersz musiał być zaskakujący i w miarę możliwości nowatorski; “Do trupa” Morsztyn) Wyliczenie (nagromadzenie kolejnych, podobnych, synonimicznych cech) Anafora (jest to powtórzenie zdania o podobnej konstrukcji zaczynające się od tego samego wyrazu; “Do Anny” Naborowski) Antyteza (zestawienie dwóch opozycyjnych znaczeniowo elementów wypowiedzi, najczęściej zdań) Hiperbolizacja (wyolbrzymienie, przesadne przedstawienie jakiegoś zjawiska; “Do trupa” Morsztyn) Gradacja (jest to stopniowanie, wzrastające napięcie ® aż do pointy; “Niestatek” Morsztyn) Epitet (określenie) Porównania Przerzutnia (Zdanie nie mieści się w jednym wersie i jego część zostaje przerzucona do następnego; “Do trupa” Morsztyn “Ty masz związane ręce, ja, wolności Zbywszy, mam rozum łańcuchem powity”) Metaforyka Motyw wanitatywny (marnościowy, wykorzystywanie tych wszystkich pojęć, które kojarzą się z przemijaniem i niestałością życia ® “Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt” ® “Krótkość żywota” Naborowski) Kontrast (operowanie przenośniami; “Niestatek” Morsztyn) Oksymoron (zestawienie dwóch wyrazów sprzecznych znaczeniowo, “mróz gorejący, ogień lodowy”) Pytania retoryczne “Cuda miłości” Morsztyn Powtórzenia Pointa “Niestatek” Morsztyn Figura sumacji (zebranie w poincie elementów z wiersza; “Do Panny” Morsztyn) Paradoks (sformułowanie zaskakujące swoją treścią na pozór bez sensu, “Do trupa” Morsztyn ) Operowanie brzydotą (ukazywanie bólu, cierpienia) Inwersja (przestawienie wyrazów)
Środki artystyczne stosowane w baroku
TERMINY I OKREŚLENIA ŚRODKÓW ARTYSTYCZNYCH STOSOWANYCH W BAROKU Koncept (wiersz musiał być zaskakujący i w miarę możliwości nowatorski; “Do trupa” Morsztyn) Wyliczenie (nagromadzenie kolejnych, podobnych, synonimicznych cech) Anafora (jest to powtórzenie zdania o podobnej konstrukcji zaczynające się od tego samego wyrazu; “Do Anny” Naborowski) Antyteza (zestawienie dwóch opozycyjnych znaczeniowo elementów wypowiedzi, najczęściej zdań) Hiperbolizacja (wyolbrzymienie, przesadne przedstawienie jakiegoś zjawiska; “Do trupa” Morsztyn) Gradacja (jest to stopniowanie, wzrastające napięcie ® aż do pointy; “Niestatek” Morsztyn) Epitet (określenie) Porównania Przerzutnia (Zdanie nie mieści się w jednym wersie i jego część zostaje przerzucona do następnego; “Do trupa” Morsztyn “Ty masz związane ręce, ja, wolności Zbywszy, mam rozum łańcuchem powity”) Metaforyka Motyw wanitatywny (marnościowy, wykorzystywanie tych wszystkich pojęć, które kojarzą się z przemijaniem i niestałością życia ® “Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt” ® “Krótkość żywota” Naborowski) Kontrast (operowanie przenośniami; “Niestatek” Morsztyn) Oksymoron (zestawienie dwóch wyrazów sprzecznych znaczeniowo, “mróz gorejący, ogień lodowy”) Pytania retoryczne “Cuda miłości” Morsztyn Powtórzenia Pointa “Niestatek” Morsztyn Figura sumacji (zebranie w poincie elementów z wiersza; “Do Panny” Morsztyn) Paradoks (sformułowanie zaskakujące swoją treścią na pozór bez sensu, “Do trupa” Morsztyn ) Operowanie brzydotą (ukazywanie bólu, cierpienia) Inwersja (przestawienie wyrazów)
Materiały
Funkcje marketingowe
Firmy działające na rynkach krajów rozwiniętych stosują powszechnie marketing - kompleks skoordynowanych działań , na który składa się znalezienie pomysłu na produkt ( materialny lub usługę ), którego potrzebują odbiorcy , zaprojektowanie , wytworzenie i wprowadzenie produktu na rynek oraz jego sprzedaż poprzez celowo dobrane kanały dystrybucji...
"Siłaczka" jako wzór do naśladowania
Siłaczka – wzór do naśladowania
Siłaczka stała się sztandarowym przykładem utworów komentują¬cych realizację haseł pozytywistycznych w praktyce i skłoniła do pra¬sowej dyskusji o katastrofalnej sytuacji oświaty. Autor rozważa tu również zagadnienie wierności ideałom, konfrontując w tym celu losy dwu głównych postaci: Stanis...
Elementy organizacji
Elementy organizacji
ORGANO- narząd
Organizacja to uporządkowany system celowych działań wykorzystujący wszystkie dostępne zasoby aby osiągnąć założone cele.
Formalizacja (cecha organizacji)
a)ludzie (motywacje, przyzwyczajenia, energia, stosunki, zdolności)
b)zaso...
Cechy młodości w literaturze
18. MŁODZIEŻ
Od wiekow mlodziez probowala w mniejszym lub wiekszym stopniu ingerowac w sprawy panstwa. Chciala byl zauwazana, doceniana i traktowana na rowni z doroslymi. Cecha mlodosci jest bunt przeciwko istniejacym konwencjom, zasadom i przyjetym regulom. Jest to okres w ktorym mlody czlowiek przezywa liczne rozterki, wzloty i upadki. Zakoch...
Na czym polega prawo do odpowiednich warunków pracy
PRAWO DO ODPOWIEDNICH WARUNKÓW PRACY
Deklaracja Uniwersalna (art. 23 i 24), Pakt Ekonomiczny (art. 7), Karta Socjalna (art. 2, 3, 4), Konstytucja ( art. 68, 70).
Deklaracja mówi o ,,odpowiednich i zadowalających” warunkach pracy, natomiast oba traktaty o warunkach ,,sprawiedliwych”, przy czym Pakt dodaje jeszcze ,,korzystne&...
Sarmaci w polskiej literaturze
SCHMAICHEL
TEMAT: Sarmaci w literaturze polskiej.
Polską szlachtę wieku XVII i XVIII cechowało poczucie narodowej potęgi, świadomość tradycji i przekonanie o pochodzeniu Polaków od starożytnych Sarmatów. Duma była nieodłączną cechą barokowej mentalności. Z czasem pojęcie sarmatyzmu nabrało ujemnego nacechowania. Oznaczało całokształt obycz...
Poezja patriotyczna i społeczna Konopnickiej
Jest drugim, po Asnyku, autorem, który w czasach niepoetyckich tworzył poezję, w której podejmowane są tematy, które nawiązując czasem do romantyzmu odchodzą nieco od założeń pozytywistycznych, chociaż często z nich korzystają (zamącone, no nie?);
Podejmuje, podobnie jak Asnyk, bardzo wiele problemów, od ludowości, miłości aż po problemy społ...
Polityka w publicystyce i literaturze renesansu
Temat: Myśl polityczna w publicystyce i literaturze renesansu.
\"O poprawie Rzeczypospolitej\" A.F. Modrzewski
Składa się z 5 ksiąg:
- \"O obyczajach\"
- \"O prawach\"
- \"O wojnie\"
- \"O kościele\"
- \"O szkole\"
Dzieło to przynosi zasadniczy program radykalnej przebudowy ustrojowej państwa
szlacheckiego w monarchię - nie absolu...