Sponsoring w różnych dziedzinach kultury



Sponsoring kultury to technika marketingowa, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej powszechna. Ten rodzaj działalności sponsoringowej należy jednak wciąż do najrzadziej praktykowanych, chociaż przypisuje się jej rosnące znaczenie w świadomości społecznej. Niechęć przedsiębiorstw do sponsorowania teatru, muzyki, malarstwa, domów kultury czy pomników ma – jak się wydaje – swe źródła w tym, że relatywnie rzadko udaje się umieścić przy tej okazji reklamę produktów. Ponadto w przypadku sponsoringu kultury trudno jest dobrać imprezę, która miałaby być sponsorowana, by osiągną efekt w postaci transferu image . Również istnienie stałej pomocy państwa i mecenat ze strony organizacji społecznych zawęża pole działania przedsiębiorstw. Natomiast w bardzo licznych przypadkach umożliwia on dość dokładne określenie grupy odbiorców (wiadomo np. kto uczestniczy w koncercie rockowym, a kto został zaproszony na wykład poświęcony historii sztuki). Duże znaczenie ma też opłacalność, gdyż na widoczny zysk trzeba nieraz bardzo długo czekać. Kultura i sztuka jako dziedzina sponsoringu charakteryzuje się ogromnym zróżnicowaniem. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że sponsoring występuje w następujących dziedzinach kultury: • sztuka malarska, tj. malarstwo, plastyka, grafika, architektura, fotografia, • teatr, tj. opera, operetka, balet, sztuki teatralne, widowiska sceniczne, • muzyka klasyczna i muzyka rozrywkowa, • literatura, tj. książki i czasopisma, • filmy dla kina i telewizji, • opieka nad pomnikami, folklorem, chórami i domami kultury. Na podstawie przeprowadzanych w Niemczech w ostatnich latach badań wyróżniono kilka typów przedsiębiorstw zajmujących się wspieraniem kultury. Pierwszy typ sponsorów to przedsiębiorstwa przeświadczone o tym, że ich zaangażowanie we wspieranie kultury jest mecenatem. Takie przekonanie miało 23,4% badanych. Drugi typ sponsorów to przedsiębiorstwa uważające, że ich aktywność w kulturze można ocenić pojęciem „altruistycznego sponsora” lub „opiekuńczego sponsora”. W ten sposób zdefiniowało się 25,8% przedsiębiorców. Trzeci typ przedsiębiorstw stanowiła grupa postrzegająca swoje zaangażowanie w kulturze jako klasyczny sponsoring, siebie zatem jako klasycznych sponsorów. Taki rodzaj przekonań występował wśród 35,9% badanych przedsiębiorstw. Czwarty typ badanych stanowiły te, które kierowały się tylko image. Śród badanych do takiej motywacji przyznało się 14,9%. W Europie Zachodniej podmiotami wspierającymi kulturę są nie tylko przedsiębiorstwa, ale także osoby prywatne, państwo, gminy, różne stowarzyszenia, fundacje, związki zawodowe, kościoły, partie. Badania potwierdzają związki między sposobem definiowania swojej roli a głównymi motywami działania w sferze kultury. Charakterystyczną cechą tych podmiotów, które uważały się za mecenasów kultury, a nie sponsorów, była dominacją motywu wspierania tej dziedziny z powodu zainteresowania sztuką, malarstwem, operą, czasami z powodów osobistych, np. kontaktów ze środowiskiem artystycznym. Kategoria altruistycznych sponsorów kierowała się natomiast raczej modą na wspieranie kultury, a nie troską o jej rozwój. Klasyczni sponsorzy w dziedzinie kultury charakteryzują się tym, że ich głównym motywem działania nie jest ani zainteresowanie kulturą, ani troską o nią, lecz przekonanie, iż jest to dziedzina, która umożliwia stosowanie skutecznych form komunikacji, przyczyniających się do osiągnięcia celów sponsora. Za swoje świadczenia na rzecz kultury klasyczni sponsorzy oczekują świadczeń wzajemnych służących ich interesom, kierując się przy tym analizą kosztów i korzyści. W praktyce stosowania sponsoringu trudno jest czasami oddzielić mecenasów i sponsorów. Wiele przedsiębiorstw akcentuje zarówno altruistyczne, jak i komercyjne motywy swego zaangażowania.

Sponsoring w różnych dziedzinach kultury

Materiały

Prometeizm i mesjanizm w Dziadach \"Prolog\" - w klasztorze bazylianów odbywa się walka między duchami o Więźnia. Umiera dusza Gustawa - rodzi się Konrad. Scena I ukazuje wigilię Bożego Narodzenia w celi Konrada; spotykanie filomatów. Przybywa Żegota, który oznajmia, iż powodem aresztowań studentów jest przybycie na Litwę carskiego komisarza, Nowosilcowa. Tomasz Zan proponuje...

Obraz małej ojczyzny w utworach literackich 26. Obraz małej ojczyzny w wybranych dziełach literackich \"Ojczyzna to kraj dzieciństwa miejsce urodzenia to jest mała najbliższa ojczyzna...\" Czy słowa Tadeusza Różewicza mają swoje odzwierciedlenia w literaturze? Jakie utwory przekazują prawdę zawartą w cytowanym tekście? Myślę, że jednym z dzieł literackich, w których ojczyzna t...

Metoda diagnostyczna i prognostyczna Metoda diagnostyczna i prognostyczna Metoda diagnostyczna  badanie aktualnego stanu rzeczy; porównani stanu z pewnymi wzorcami; zbadanie odchyleń od wzorca; podjęcie działań dla wyeliminowania odchyleń. Etapy metody diagnostycznej; 1. faza wstępna określenie celu i przedmiotu badań 2. faza podstawowa: - rejestracja stanu obecnego -...

Gospodarka zasobami naturalnymi GOSPODARKA ZASOBAMI NATURALNYMI Na charakter zasobów wpływają takie cechy jak: 1. Dostępność 2. Rzadkość występowania 3. Ich ograniczoność 4. Absolutnie naturalny (pierwotne lasy Amazonii) lub częściowo naturalny charakter (zasadzony las). Zasobem podstawowym na Ziemi jest przestrzeń geograficzna czyli konkretny teren do dyspozycji czł...

Znaczenie tytułu "Granica" Wieloznaczność utworu Granica na płaszczyźnie społecznej. Podział klasowy odgradzający świat posiadających od świata nędzarzy. Jest między nimi przepaść. Dzielą ich przywileje, możliwości życiowe, prawa, możliwości wpływania na życie. Awans społeczny jest nieosiągalny dla ludzi sfery ubogiej - nieprzekraczalna granica. Płaszczyzna psycholo...

Typ powieści historycznej W pozytywizmie następuje rozkwit wszelakiej literatury nadającej się do przekazywania pewnych wartości edukacyjnych; jednym z ważnych gatunków jest przeżywająca swój rozkwit powieść historyczna; ciężko wykazać istnienie jasnych i oczywistych podziałów w dziedzinie tego gatunku literackiego (zwłaszcza, że jest tylko dwóch głównych twórców tego ga...

Emigracja i migracja siły roboczej - skutki 1. SKUTKI EMIGRACJI SIŁY ROBOCZEJ, Korzyści: - Jeżeli mamy do czynienia z dużym bezrobociem, nadwyżka podaży pozwala złagodzić napięcie na rynku pracy. - Korzyści w bilansie płatniczym po stronie obrotów bieżących – przesyłanie pieniędzy do kraju dla rodziny. - Gdy mamy do czynienia z migracją czasową, gdy wracają z doświadczeniami. ...

Transakcje handlu zagranicznego - formy zabezpieczeń Formy zabezpieczeń w transakcjach handlu zagranicznego. Współdziałające strony realizujące kontrakt handlowy mogą korzystać z następujących form zabezpieczeń: 1. instytucjonalne (ochrona prawna oraz instytucje odpowiedzialne za egzekwowanie prawa, przepisy wewnętrzne), 2. wywiadownie gospodarcze – udzielają informacji w zakresie: - p...