Socjologia - nauka o zbiorowościach społecznych



Wg J. Szczepańskiego przedmiotem socjologii 53 zjawiska i procesy tworzenia się różnych form życia zbiorowego ludzi, struktury tych zbiorowości, zjawiska i procesy zachodzące w tych zbiorowościach wynikające ze wzajemnego oddziaływania ludzi na siebie, siły skupiające i rozbijające te zbiorowości, zmiany i przekształcenia w nich zachodzące. Przedmiotem badań socjologii są różnorodne zbiorowości społeczne, ich powstawanie, rozpad, struktura oraz zmiany (przekształcenia) w nich zachodzące. Socjologii dotyczą trzy grupy zjawisk: 1. zbiorowości społeczne - grupy, kręgi, klasy, warstwy społeczne, zbiorowości etniczne i terytorialne, itp., 2. instytucje społeczne - układy historycznie ukształtowane (religia, partia, stowarzyszenia, organizacje gospodarcze, naukowe, itp.), 3. procesy i zjawiska społeczne - np. ruchliwość, przemieszczanie się społeczeństwa, urbanizacja, industrializacja, patologie, strajki, konflikty zbrojne, itp. Socjologia zajmuje się zjawiskami masowymi. Jednostką ludzką zajmuje się psychologia.

Socjologia - nauka o zbiorowościach społecznych

Materiały

Mit o Orfeuszu i Eurydyce - interpretacja (Miłość) „Mit o Orfeuszu i Eurydyce” Mit o Orfeuszu i Eurydyce jest przepiękną historią o głębokiej, silniejszej niż śmierć, miłości małżeńskiej, która rzuca wyzwanie woli wszechmocnych bogów i wyrokom przeznaczenia. Orfeusz, król Tracji, syn boga rzecznego Ojagrosa i muzy poezji, Kaliope, był śpiewakiem i pięknie grał na kitar...

"Romantyczność" istotą romantyzmu Utwór ten uznawany był przez romantyków (i jest nadal) za kwintesencję romantyzmu; zawiera on wiele elementów rozwijającej się literatury romantycznej. Irracjonalny stosunek do świata prezentuje Mickiewicz już w motcie zaczerpniętym z Szekspira: \"Zdaje mi się, że widzę... gdzie? Oczyma duszy mojej\"; założeniem (typowo właśnie romantycznym) je...

Konstanty Ildefons Gałczyński jako poeta "świętej powszedności" Powszedniość w ujęciu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego nie była jednoznaczna z anonimowością. Już w \"Serwus, madonna\" wyrzekł się poeta podporządkowania stereotypom, konwencjom i lansowanym przez krytyków kierunkom poetyki. Wybrał swój wariant \"świętego spokoju\" poprzez zastosowanie w wierszu groteski i ironicznego podejścia do uznawan...

Barok u Naborowskiego Barokowe kontrasty u Daniela Naborowskiego D.Naborowskiego można śmiało nazwać poetą, który łączy barokową formę wiersza (z całym wymaganym w tej epoce wyrafinowaniem, kunsztem i zaskoczeniem) z istotną poważną tematyką. Jest ona typowa dla baroku, koncentruje się ona na zagadnieniach: człowiek - kim jest, czym jest ludzkie ciało a czy...

Osobowość zintegrowana i zdezintregowana OSOBOWOŚĆ ZINTEGROWANA - osobowość, w której nie występują (lub nie są zbyt silne) konflikty pomiędzy elementami bio-, psycho-, i socjogennymi. OSOBOWOŚĆ ZDEZINTEGROWANA - osobowość nie mogąca rozwiązać rodzących się konfliktów. Przyczyny dezintegracji: 1. uczestniczenie w kilku grupach społecznych narzucających różne role i rozbieżne systemy...

Mentalność kobiet w utworach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej TEMAT: Psychika kobiety w miniaturach poetyckich M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Jasnorzewska pochodziła ze słynnej rodziny Kossaków. Juliusz Kossak - dziadek Marii, malarz, batalista np.: „Wyjazd Jana III do Wiedniej”, „Odsiecz Smoleńska”, ilustracje do pamiętników Paska i Trylogii. Wojciech Kossak - ojciec Marii, ...

Jaka jest różnica między aktorem a obserwatorem? Różnica między aktorem a obserwatorem: tendencja do spostrzegania zachowań innych ludzi jako następstwa ich dyspozycji, podczas gdy swoje własne zachowania tłumaczy się wpływem czynników sytuacyjnych.

Sielanka w "Żeńcach" i "Pieśni o sobótce" - Renesansie powstawały inspirowane antykiem utwory, zwane sielankami; gatunek synkretyczny, łączący w sobie lirykę, epikę i dramat, jednak liryka ma tu rolę decydującą o kształcie; zwykle wszystko jest przedstawione, jako beztroskie, spokojne i idylliczne życie, beż pierwiastków drastycznych (rzeczywistych); pojawiły się dwa nurty: konwencjonal...