Sakrum i profanum w literaturze Miłosza



TEMAT: Sakrum i profanum w poezji Miłosza. Sakrum - to co święte, nietykalne; Profanum - to co zwyczajne, codzienne; „Piosenka o końcu świata”. Nasze wyobrażenia o świecie, o końcu świata ukształtowała tradycja chrześcijańska, zwłaszcza Apokalipsa Jana. Miłosz zaskakuje czytelnika, kiedy stwierdza, że „koniec świata staje się już” i daje niemal sielankowy opis codzienności. Jak w wielu innych utworach stosuje filmowy sposób obrazowania. Barwne scenki zderzane niczym podczas montażu filmu. Są to obrazki o cukierkowych barwach: pszczoła krążąca nad nasturcja, wąż ze złotą skórą, żółty żagiel łódki, różowe dzieci. Inny ciąg scen to podkreślenie młodości, świeżości: w morzu skaczą wesołe delfiny, młode wróble czepiają się rynny, rodzą się różowe dzieci, trzmiel nawiedza różę. Kolejny ciąg zdarzeń to podkreślenie błogiego nastroju, wręcz bezmyślności: rybak naprawia sieć, kobiety idą pod parasolkami, pijak śpi na brzegu trawnika. Toczy się zwyczajne, spokojne życie. Nastrój błogości podkreślają też dźwięki: jest to brzęczenie pszczół, ćwierkanie wróbli i dźwięk skrzypiec. Panuje więc cisza, można się cieszyć pięknem świata, młodością i sytością, tymczasem rozpoczął poeta od stwierdzenia, że to wszystko dzieje się w dniu końca świata. Wszystkich tych, którzy zgodnie z biblijnymi wyobrażeniami będą oczekiwać błyskawic, gromów i archangielskich trąb ostrzega poeta, że „Koniec świata staje się już” oraz, że „Innego świata nie będzie”. Takie stwierdzenie poety można rozumieć na różne sposoby: • w każdym momencie ktoś umiera, kończy się jego świat; • w momencie, gdy ktoś odchodzi, kończy się nasz świat, gdyż nigdy nie przeżyjemy tego, co mógł nam dać ten co odszedł; z odejściem każdej żywej istoty zmienia się obraz świata, a więc coś się kończy; • z każdą chwilą umiera jakaś cząstka nas samych lub umiera coś, co żyje, a zatem w świecie nieustannie obecna jest śmierć, koniec; • koniec świata dotyczy problemów moralnych, w każdej chwili naszego życia dokonujemy jakiegoś wyboru, to te decyzje wpłyną na kształt sądu ostatecznego, tam zebrany będzie tylko efekt naszych wyborów, każda nasza decyzja jest ostateczna. Poeta jako moralista przywołuje nas do życia świadomego, a nie bezmyślnego. W utworze świadomy końca świata jest staruszek, który podwiązuje pomidory, oznacza to, że należy świadomie, sumiennie wywiązywać się z codziennych obowiązków i przykazań, trzeba żyć z przekonaniem, że decydujemy o sobie, także o wieczności. „Piosenka o porcelanie”. Na zasadzie antytezy sielanka przeciwstawia brutalność. Sielanka to: różowe spodeczki, kwieciste filiżanki, kwitnąca jabłoń, jutrzenka, pióra zmarzłych łabędzi. W ten świat delikatnego piękna wkraczają tanki. Zostają złamane gałęzie jabłoni, unosi się puch z pierzyny, pod butami miazga skorupek, a przecież filiżanki to „sny majstrów drogocenne”, czyli czyjaś myśl, praca, troska. Pojawiające się słowa: „Niczego mi tak nie żal jak porcelany”, mogą mieć dwojakie odniesienia. Z jednej strony jest to nadmierne przywiązanie do rzeczy materialnych, kiedy wokół dzieją się tragedie, z drugiej strony porcelana to symbol wyższej wartości i wówczas żal ma głębokie uzasadnienie. Porcelana i przeciwstawione jej tanki to symbole. Mogą oznaczać zderzenie pokoju i wojny, dobra i zła, delikatności i brutalności. Porcelana to wszystko to, co w człowieku kruche, delikatne, wrażliwe. Porcelana to także system wartości wpajany człowiekowi od zarania przez wielkich mistrzów. Porcelana to wreszcie ambitna, wartościowa sztuka, która w zderzeniu z prymitywną, masową produkcją ma niewielkie szanse (podobnie B. Schulz w „Sklepach cynamonowych”). Miłosz nieustannie przypomina, że sensem życia nie może być jedynie profanum, czyli codzienne zabieganie o sprawy przyziemne, musimy myśleć o tym, by istniało w naszym życiu sacrum, czyli system wyższych wartości, dla których warto wiele poświęcić.

Sakrum i profanum w literaturze Miłosza

Materiały

Motywy autobiograficzne w twórczości Adama Mickiewicza Ślady autobiograficzne odnaleźć możemy w większości utworów Adama Mickiewicza. Nadają one twórczości poety bardzo wyraźne znamiona osobiste. Autor często sięga po tematy dobrze mu znane, po swe radości i zmartwienia, odczucia i wspomnienia. Miejsca opisane w kolejnych dziełach znaczą szlak wędrówek ich autora po Europie. Utworem, w któ...

Metoda badań terenowych - wyjaśnienie, typy METODA BADAŃ TERENOWYCH - koncentruje się na poznawaniu zbiorowości społecznych w rzeczywistych warunkach ich występowania (typowa metoda wykorzystywana przy opisie zbiorowości o charakterze terytorialnym: miasto, wieś, osiedle, rodzina itp.) Typy badań: 1. etnologiczne - charakterystyczne dla badaczy kultury; badacza interesuje specyfika i s...

Charakterystyka społeczeństwa polskiego w romantyźmie i renesansie W romantyzmie i renesansie podobnie jak w pozostałych epokach literackich pisarze bardzo często podejmowali się oceny społeczeństwa w którym przyszło im żyć. Zwracali uwagę na problemy z jakimi borykali się ludzie, wytykali błędy w rządzeniu i podsuwali własne pomysły. W ten sposób nieśli swoją pomoc dla narodu, choć nie zawsze osiągali zamierzo...

Co to jest elipsa? Elipsa - pominiecie w zdaniu lub wyrażeniu jakiegoś składnika, który przy odbiorze daje się zrekonstruować na podstawie kontekstu lub sytuacji towarzyszącej wypowiedzi. Często występuje w postaci równoważnika zdania. (M. Białoszewski “Zet”

Ramy czasowe antyku Ramy czasowe Początek: VIII w.p.n.e. - Homer Koniec: IV w.n.e. - upadek imperium Rzymskiego

Krajobraz jako motyw literacki Temat: Krajobraz jako motyw literacki - przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok. Siądź z książką na fontanny krawędzi kamiennej Gdzie ogród się odbija i błękit czysty Połóż przy sobie uschły kwiat, pożółkłe listy Wstążkę i mandolinę - instrument piosenny. To słowa Leopolda Staffa z wiersza Jak czytać wiersze, w których ...

Uczucia wyłaniające się z poezji Słowackiego - hymn \"Bogarodziaco !\", liryk powstańczy o ramowej kompozycji. Zawiera retoryczne wezwanie do walki, rozszerzenie powstania na Litwę i zaniechania pertraktacji z carem. - hymn \"Smutno mi, Boże !\", liryk bezpośredniego, intymnego wyznania. Monolog do Boga, wygnaniec mówi o braku ładu, i celowości, w świecie rządzonym przez historię i o sw...

Literatura październikowa Przełom październikowy: W wyniku zmian w partii komunistycznej po śmierci Stalina w 1953 r. nastąpiła tzw. odwilż (1954-55), która okazała się początkiem procesu przemian systemowych. Pojawiły się wówczas pierwsze przejawy zelżenia ucisku, m.in. pierwsze próby krytyki systemu totalitarnego, rozluźnienia cenzury. Proces ten osiągnął swoje apo...